گروه اندیشه «خبرگزاری دانشجو»- عبدالعلی مهدی؛ خداوند متعال، امامت را برای هدایت بشر، قرار داد. خداوند مسیر هدایت را قرار داد و همگان را تکلیف کرد تا به سوی آن مسیر هدایت حرکت کنند. امام، همان مسیر هدایت است که باب الهی است. کسی حق تخلف از باب الهی یعنی امامی که از طرف خدا تعیین شده را ندارد. بنابراین، خداوند بشر را آزاد خلق ننمود؛ بلکه او را مختار آفرید.
آزاد خلق نکرد تا هر فعلی که هوای آن را درسر دارد، مرتکب شود بلکه ایشان را مکلف به تسلیم در مقابل امام خلق کرد تا در این دنیا به سمت امام حرکت کند. هر چند تعبیر، مختار و آزاد بسیار به یکدیگر نزدیک است؛ اما تفاوتی بسیار ژرف و اساسی دارد. انسان آزاد یعنی کسی که تمام امور به او واگذار شده است و او هرگونه که بخواهد میتواند زندگی کند و هر مسیر و جهتی را در زندگی خویش برگزیند. اما انسان مختار، یعنی اینکه خداوند به او اختیار داده است تا انتخاب کند و این بدان معنی نیست که هرگونه که خواست خودش بود میتواند انتخاب کند. شخص مختار، انسانی است که مکلف است به آن سمتی که خداوند امر نموده است حرکت کند اختیار دارد که اطاعت کند و یا تمرد بنماید.
حرکت به سمت امام تکلیف همه بندگان
از این رو امام صادق علیه السلام فرمودند: «لاجبر و لاتفویض لکن امر بین الامرین»(1) هم جبر را نفی کردند و هم تفویض را باطل اعلام نمودند. تفویض به معنای واگذاری تمام امور به بندگان، به طوری که انسانها آزاد باشند هرگونه که میخواهند عمل کنند؛ باطل است. امر میان این دو امر همان اختیار است. در این اختیار همه مکلف هستند که به سمت امامی که از طرف خداوند تعیین شده است، حرکت کند.
مردم دودسته هستند عده ای به سمت امام حرکت میکنند و نجات مییابند و عده ای از این امر خداوند تمرد میکنند و هلاک میشوند.
مهمترین امتحان خداوند در عالم هستی، حرکت به سمت امامی است که خداوند تعیین فرموده. لذا در زیارت شریف جامعه کبیره خطاب به ائمه معصومین علیهم السلام این گونه میخوانیم «...والباب المتلی به الناس من اتیکم نجی و من لم یاتکم هلک... » شما اهل بیت بابی هستید که به وسیله آن مردم مورد آزمایش و ابتلا واقع می شوند هر کس که به سمت شما بیاید نجات خواهد یافت و هر کس که به سمت شما نیاید هلاک خواهد شد... »
برکات هجرت امام رضا علیه السلام به طوس
بر خی از روی عناد و بغض و عالما و عامدا با اهل بیت به مخالفت برخواستند. این گروه در حالی که میدانستند که عاقبت ایشان دوزخ است؛ به این لجاجت خویش ادامه دادند. برخی دیگر حق را نمیدانستند و جائران و ظالمان نیز اجازه نمیدادند که هدایت شامل حال ایشان شود. ائمه طاهرین را مجبور به تقیه میکردند تا کلمات نورانی ایشان به همه بلاد اسلامی نرسد. از این رو شیعیان با سختیهای فراوانی حقانیت اهل بیت را اثبات میکردند.
در این میان هجرت اجباری امام رضا علیه السلام به خراسان باعث شد که این توطئه ایشان در زمان امام رضا علیه السلام محقق نشود؛ چرا که مسافرت حضرتش باعث شد که افراد بسیاری از نزدیک با امام رضا علیه السلام برخورد داشته باشند و ازآن حضرت طلب نقل حدیث از آباء طاهرینش و نبی مکرم اسلام را بکنند یا اینکه معجزات فراوانی که از ایشان در این سفر به ثبت رسید؛ باعث شد که حقانیت اهل بیت به گوش افراد بسیاری برسد و گروه زیادی هدایت شوند و راه حق را تشخیص دهند.
ارتباط وثیق توحید و امامت
در نیشابور هنگامی که محدثان آن دیار، از امام رضا علیه السلام درخواست نقل حدیث نمودند؛ ایشان حدیثی در مورد ارتباط وثیق امامت و توحید فرمودند. که در این روایت شریف توحید را بدون امامت ائمه طاهرین و حضرت امام رضا علیه السلام، بدون فایده اعلان میدارند و دخول در حصن حصین توحید و امنیت داشتن از عذاب الهی و در زمره اهل توحید شدن رامشروط به قبول امامت ائمه خصوصا امام رضا علیه السلام بیان میکنند. این حدیث به «سلسله الذهب» مشهور شد؛ چرا که راویان این روایت از امام رضا علیه السلام تا خداوند متعال، ائمه معصومین و حضرت رسول اکرم (ص) بود.
بسیار قابل توجه است در زمانی خیلی نزدیک به سفر امام رضا علیه السلام به طوس، شیعیان توسط هارون قتل عام میشدند. درزمان هارون در مدینه خانههای بنی هاشم غارت میشود؛ حتی خانه خود حضرت امام رضا علیه السلام مورد غارت قرار گرفت. خفقانی شدید بر بلاد اسلامی حاکم بود؛ چه بسیار از ساداتی که تنها جرم ایشان نسبت داشتن با پیامبر بود؛ توسط هارون به شهادت رسیدند، اما پس از مدتی کم سیاست بنی العباس تغییر کرد و امام رضا علیه السلام را به خاطر مکر و حیله ای که داشتند به سوی ولایت عهدی خواندند.
در این سفر امام رضا علیه السلام روایتی را نقل میفرماید با مضمونی بسیار بلند و رفیع درباره امامت، و قبول امامت را از شروط کلمه «لا اله الا الله» معرفی میکند. حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام این حقیقت را در میان انبوهی از محدثین قلم به دست نیشابور بیان میکند که کسی که امامت اهل بیت را قبول نکرده است؛ در واقع توحید هم ندارد و مرگ او بر اساس کفر خواهد بود.
البته این رویت به گونههایی دیگر در جوامع روایی شیعه و عامه موجود بود و هست که: «من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه»(2) اما آن حضرت این مطلب را به طور شفاف تر و با تاکید بیشتری بیان فرمودند. اولا که حدیث را به صورت، حدیث قدسی بیان فرمودند و از قول جبرئیل و از قول خداوند بیان فرمودند، سپس در متن روایت امامت را شرطی برای کلمه مقدسه و طیبه «لا اله الا الله» قرار دادند. نشر این روایات برکت سفر امام رضا علیه السلام بود.
گویی در هر شهری که امام رضا علیه السلام قدم مبارک خویش را گذاشت، نوری از شعاع خورشید پرفروغ او در آن مکان شروع به تابیدن کرد و موجب هدایت بسیاری از کسانی شد که به علت جورِ ائمه جور، از نعمت هدایت محروم بودند.
نور افشانی وجود مقدس امام رضاعلیه السلام در مرو
نیشابور، با حدیث «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ سَمِعْتُ جَبْرَئِیلَ یَقُولُ سَمِعْتُ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ یَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی قَالَ فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» (3) منور و نورانی شد. اما جلوهگری امام رضا علیه السلام فقط در نیشابور نبود. حضرت امام هشتم هلیه السلام در مرو نیز خطبهای غراء درباره امامت بیان فرمودند و تاریکی و جهل و تعصب را به نور کلمات الهی خویش زائل کردند و به طور واضح و با استدلال به قرآن کریم بیان داشتند که امامت مقام و مرتبه ای است که ابدا نمیتواند به انتخاب و اختیار تحقق یابد و چاره ای نیست از اینکه امامت به تعیین الهی باشد. و همه کسانی که خلافت را به انتخاب و شورا و یا اجماع واگذار کردهاند بزرگترین اشتباه را مرتکب شدهاند؛ چرا که ابدا مقام امامت را نشناختهاند و حواله دادن امر امامت به شورا و انتخاب مردم در حقیقت انکار کلام الله المجید است و انکار کلام خدا کفر است.
تشکیل شورا و رجوع به اجماع یعنی اینکه خداوند در این باره سکوت کرده است. تشکیل سقیفه یعنی اینکه خداوند حکم این موضوع را به مردم واگذاشته است و در این مورد حکمی نفرموده است و مردم را به خود واگذاشته است.
حضرت امام رضا علیه السلام بطلان این اعتقاد را با استدلالی جالب از قرآن نشان میدهد و بیان میدارد که هر کسی که اعتقادش این باشد که خداوند در باره امامت حکمی نفرموده است در واقع قرآن را انکار کرده است. در بدو ورود امام رضا علیه السلام در روز جمعه بحثی میان مردم درباره امامت اتفاق میافتد.
عبد العزیز بن مسلم میگوید بر سید و مولای خودم حضرت رضا صلوات الله علیه وارد شدم و از گفتگوی مردم درباره امامت در مسجد جامع، خبر دادم امام رضا علیه السلام تبسمی فرمودند، سپس بیان داشتند «ای عبدالعزیز! مردم جهالت کردند و در دین خویش دچار خدعه و نیرنگ شدند، خداوند متعال پیامبرش را از میان امت نبرد الا اینکه قبل از آن دین را برای پیامبرش کامل کرد و قرآن را بر او نازل فرمود. قرآنی که در آن تفصیل همه چیز میباشد و در قرآن بیان حلال و حرام، حدود و احکام و هرآنچه که مردم به آن محتاج هستند بیان شده است و خداوند در کتابش فرمود: «ما فرطنا فی الکتاب من شیء» ما در (این) کتاب (قرآن کریم) چیزى را (از آنچه به آن محتاج و نیازمندید) ترک ننموده و فرو نگذاشتیم، (4) و در آخر عمر پیامبر در حجه الوداع: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا» نازل شد(امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم وبرای شما راضی شدم که اسلام دین باشد)، پس امر امامت هم از تمام دین است و پیامبر از دنیا مفارقت نفرمود؛ تا اینکه برای امت معالم دینشان را بیان کرد و راه را برای ایشان واضح ساخت،... هیچ چیزی را که امت به آن نیاز داشت را ترک نکرد الا اینکه آن مساله مورد نیاز را برای امت بیان کرد پس هر کس گمان کند که خداوند متعال دین را کامل نکرده است کتاب خدا را رد کرده است و کسی که منکر کتاب خدا باشد پس کافر است ....».
امامت یکی از مسائل ضروری مردم میباشد
در صدر این خطبه بسیار مفصل امام بیان میدارد که خداوند دین را کامل کرده است و امامت و خلافت بعد از پیامبر نیز جزو دین است. از آنجایی که خداوند دین را کامل کرده است و نعمت خویش را تمام کرده است پس باید این مساله ضروری و مهم که همیشه خلق به آن احتیاج دارند را بیان و تفسیر کرده باشد والا دین ناقص خواهد بود و کلام خداوند مبنی بر اکمال دین کذب خواهد شد.
بالاخص اینکه مهمترین اختلافات و خونبارترین جنگها بعد از پیامبر بر سر اختلاف در امر امامت و جانشینی پیامبر بود و آنگاه باز هم بگویند، مطلبی با این اهمیت بالا که اختلاف در آن موجب جنگها و فتنههایی بزرگ شده است از طرف خداوند برای آن تعیین تکلیف نشده است. از این رو هر کسی که اعتقاد داشته باشد که خداوند و رسول خدا درباره امامت و خلافت پس از پیامبر حکمی نفرمودهاند و سکوت کردهاند؛ درحقیقت بیان میدارد که دین در این مورد ناقص است و کسی که دین خدا و قرآن را ناقص بداند این آیه شریفه و آیات دیگر مبنی بر اکمال و اتمام دین و آیاتی که بیان میکنند در قرآن همه چیز موجود است را تکذیب میکند و تکذیب کننده قرآن کافر است.
با بیانی بسیار ساده و با استفاده از آیات قرآن که مخالفین ادعای تمسک به آن را دارند آن حضرت اعتقاد حقه را درباره خلافت بیان فرمودند و اعلان داشتند همه کسانی که بر اساس شورا یا اجماع بر مسند خلافت تکیه زدهاند غاصب و منکر و مکذب قرآن هستند. این خطبه، از برکات سفر نورانی امام رضا علیه السلام به طوس بود و این خطبه بسیار با ارزش درباره شأن و مقام امام، از گنجیه علوم اهل بیت به یادگار ماند. هر چند سفر امام رضا علیه السلام از روی ظلم و ستم مامون بود اما این سفر باعث شد که حضرت امام رضا علیه السلام در شهرهای مختلف و در مجالات گوناگون به بیان حق آن طور که هست بپردازند.
عدم انقطاع نور امام رضا پس از شهادت
حضرت امام هشتم علی بن موسی الرضا علیه السلام پس از شهادت نیز آثار و برکات وجودی ایشان تا به امروز ادامه داشت؛ چرا که برای امام مرده و زنده تفاوتی نمیکند و در هر حالی انوار هدایت از او ساطع است. امروز نیز بارگاه عظیم و شریف آن امام رئوف قبله دلهای شیعیان و محبین آن بزرگواران است و در میان جامعه شیعه نور افشانی میکند و چه بسیار باعث هدایت، گمراهان به سمت طریق حق میشود و در هر زمان و تاریخ آز آن مشهد شریف، معجزات و کراماتی ظاهر میشود که باعث قوت قلب شیعیان و اتمام حجت بر منکران مقام امامت آن امام رئوف است.
هدایت به واسطه قبر شریف امام رضا علیه السلام
محمد بن عمر نوقانی میگوید: «شبی در حالی که در خواب بودم، در شبی ظلمانی و تاریک، ناگهان از خواب بیدار شدم و نگاه کردم به ناحیه ای که مشهد امام رضا علیه السلام بود. نوری را دیدم که از مضجع شریف آن بزرگوار خارج شد و بالا آمد تا اینکه مشهد امام رضا علیه السلام را پر کرد و همه جا روشن شد مانند اینکه روز شده باشد.
در آن زمان، من در امر امامت امام رضا علیه السلام شک داشتم و به آن معتقد نبودم و آن امام عظیم الشان را بر حق نمیدانستم این قضیه را برای مادرم تعریف کردم و مادرم نیز از مخالفین امامت بود. مادرم گفت: «چیزی نیست و این از عمل شیطان است»
در شبی دیگر که از شب اول ظلمانیتر و تاریکتر بود مثل آن نور را دیدم که مشهد از آن نور پر شده بود. مادرم را خبر کردم و او را به آن مکانی که در آن بودم آوردم تا آنچه را که من میبینم او نیز ببیند تا اینکه آن چیزی که من می دیدم او نیز دید.
من این امر را امری بزرگ شمردم و برای اینکه این معجزه را دیدم خداوند را حمد کردم. اما مادرم به آن حضرت ایمان نیاورد. قصد زیارت حرم امام رضا را کردم. وقتی به حرم رسیدم در حرم قفل بود. با خدا مناجات کردم و گفتم خداوندا اگر حق با امام رضا علیه السلام است این در باز شود سپس در را هل دادم و در بازشد با خویش گفتم شاید در باز بود دوباره در را محکم بستم به طوری که برای بازکردن آن نیاز به کلید بود سپس با خود گفتم اگر حق با حضرت رضا علیه السلام است در باز شود و در را هل دادم و در باز شد. من داخل شدم زیارت کردم و نماز خواندم به دین حق هدایت شدم ....»(5)
این نمونه ای دیگر از هدایت توسط امام رضا علیه السلام پس از شهادت آن امام رئوف بود. ایشان وجود مقدسش همواره در حال نور افشانی است، اما کوردلان هیچ گاه نور الهی آن بقعه شریف و آن محل آمد و شد ملائکه را نمیبینند. امام رضا علیه السلام در حال حیات و پس از شهادت نور هدایتش شامل حال محبین اومی شود.
امام در هر صورت، چه در حال حیات و چه بعد از شهادت همچنانکه، امام رضا علیه السلام در خطبه مرو فرمودند؛ «نور در تاریکیها است امام بدر منیر و چراغی نور دهنده و ستاره اش هدایت گر در ظلمات و تاریکیها میباشد». (6)
پی نوشت ها:
1- الکافی 1 ج ص 160 باب الجبر و القدر و الأمر بین الأمر
2- بصائرالدرجات ص 510 18- باب النوادر فی الأئمة ع و ... والکافی ج 1 ص 377 باب من مات و لیس له إمام من أئمة ...
3- بحارالأنوار ج 3 ص 7 باب 1- ثواب الموحدین و العارفین و ...
4- ترجمه مرحوم فیض الاسلام
5- عیونأخبارالرضا (ع) ج: 2 ص: 279
6- الکافی ج 1 ص 198 باب نادر جامع فی فضل الإمام و صفاته
گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو» - فاطمه مقدمی؛ قبول ولایتعهدی مامون توسط امام رضا(ع) در تاریخ شیعه محل بحث و مناقشات فراوانی در زمان عمر بابرکت آن امام شهید بوده تا جایی که از سوی برخی تنگ نظران و جاهلان مورد کنایه و حتی طرد قرار گرفته است.
اما گذشت زمان مجهولات تاریخ را برای همگان آشکار کرد و اکنون مسیر جریانات سیاسی که در زمان ثامن الائمه سبب پذیرش ولایتعهدی مامون از سوی ایشان شد بر همگان آشکار و واضح است.
اولین موضوع در پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا(ع) موضوع جبر بود؛ تا آنجا که اگر آن بزرگوار از قبول ولایتعهدی مامون سر باز میزدند؛ مامون طرح ترور و شهادت حضرت را بی شک اجرا می کرد.
دوم امام با قبول ولایتعهدی همراه با شروط خاصی که طی کرده بودند سبب شکست مامون در نقشه شوم و فریبکارانهاش شد؛ در مقالات تاریخ اسلام از پیشنهاد ولایت عهدی مامون و پذیرش امام رضا(ع) به عنوان جنگ نرمی یاد می کنند که امام رضا(ع) با کیاست خود توانستند مامون را در آن شکست دهند تا آنجا که این خلیفه عباسی روشنگری امام و برکات وی در جامعه را تاب نیاورد و به قتل امام هشتم اقدام کرد و وی را مظلومانه و پنهانی به شهادت رساند.
به اعتراف تمام دانشمندان و علماء شیعه امام رضا (ع) با قبول ولایت عهدی سبب رشد و بازیابی شیعه در تاریخ شدند. چراکه دوران خفقان و سخت خلفاء قبلی شیعیان و محبین اهل بیت از جنبه اقتصادی و اجتماعی به شدت در مهجوریت بودند تا آنجا که شیعه و محب علی (ع) بودن جزو جرم های سنگین جامعه محسوب می شد و مجازاتی جز مرگ نداشت.
در این شرایط علوم اهل بیت و دین حقیقی رسول خدا با سختی های بسیاری در حال انتقال از نسلی به نسل دیگر بود چرا که امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فقه شیعه و اصول عقایدی وی را پایه گذاری کرده بودند اما با توجه به گذشت زمان و تلاش معاندین در جهت خلط مباحث و جعل احادیث؛ احتیاج به دورانی بود تا علوم اسلامی تسویه شود و سره از ناسره آن مشخص شود.
امام رضا(ع) با قبول ولایتعهدی اجباری این فرصت را برای شیعه فراهم کردند که نه تنها از شدت فشار اقتصادی و اجتماعی آن ها کاسته شود و آنان بتوانند با امنیت بیشتری در جامعه حضور پیدا کنند، بلکه علوم شیعی را بازیابی کردند و آلودگی ها را از آن پیراستند و به نسل بعد منتقل کردند. در حقیقت قبول ولایت عهدی از سوی امام رضا(ع) نه تنها سبب زنده ماندن اسلام حقیقی شد بلکه اوج علوم اسلامی در این دوران شاهد هستیم.
گذشت زمان علت قبول ولایت عهدی امام رضا(ع) را برای شیعیان آشکار کرد؛ اما سوال اساسی که در این جا مطرح است آن است که چرا در دوران های مختلف ائمه به سبب استراتژی ها و تصمیماتی که اتخاذ می کردند از سوی مردم نه تنها مورد حمایت قرار نمی گرفتند، بلکه مورد طعن و بی مهری نیز واقع می شدند.
به عنوان نمونه در زمان امام حسن(ع) محبین و شیعیان به شدت با صلح حضرت با معاویه مخالفت ورزیدند و آن حضرت را متهم می کردند.
در زمان سید الشهداء محبین به جای یاری فرزند رسول خدا (ص) ایشان را نصیحت میکردند که به صحبت های مردم کوفه اعتنا نکند و به جنگ با یزید اقدام نکند و به حسین بن علی(ع) بی وفایی مردم کوفه در زمان امام علی (ع) را یاد آوری میکردند.
با گذشت زمان و آرام شدن اوضاع سیاسی در زمان امام باقر (ع) و امام صادق(ع) شیعیان به شدت به حضرت پیشنهاد قیام می دادند و این که شمشیرهای ما آماده برای یاری فرزند رسول خدا است. هر چند امام صادق(ع) هیچ گاه در این قیام ها شرکت نکردند اما جنبشهای خود سرانه برخی همچنان ادامه داشت و دست به قیام های متعددی می زدند.
از دیگر سوی در زمان امام رضا(ع) افراد متعددی ایشان را متهم می کردند که چرا با خلیفه عباسی همراه شده است و ولایتعهدی را قبول کرده است؟
در هر زمان از تاریخ متاسفانه جامعه یا از امام جا مانده است مانند دوران امام علی(ع) که کوفیان در جنگ صفین علی(ع) را تنها گذاشتند یا قیام سیدالشهداء (ع) که با هفتاد و تن به جنگ با یزید اقدام کردند و مابقی حضرت را تنها گذاشتند. یا از امام جلوتر حرکت کرده اند مانند زمان امام حسن(ع) که صلح ایشان را محکوم میکردند و همچنین زمان امام صادق (ع) که برخی از آن حضرت تقاضای قیام داشتند و یا زمان علی بن موسی الرضا(ع) که پذیرش ولایت عهدی را خیانت حضرت بر می شمردند.
سوال این است که چرا جامعه یا عقب تر از امام خود حرکت یا از وی پیش می افتد؟مگر ملاک تبعیت از امام معصوم موقعیت جنگ یا صلح وی است؟ آیا ما باید انتظار داشته باشیم که حتما امام قیام کند و اگر قیام نکرد امام نیست و چرا انتظار داریم امام سکوت کند و اگر مطابق تفکرات واندیشه های ما اقدام نکرد پس حتما صلاح مسلمین را واگذاشته است؟
آیا شکست های شیعه در طول تاریخ نشآت گرفته از این تفکر اشتباه و رفتار ناصحیح نیست؟ امام معصوم در هر موقعیتی واجب الاطاعه است چه قیام کند و چه صلح کند و چه ولایت عهدی را بپذیرد.
اگر جامعه شیعی بیاموزد که امام معصوم کیست و شآن وی در عالم خلقت کجاست هیچ گاه به این تندروی و کندروی ها دچار نمی شود.
در تاریخ نقل است که روزی سلمان همرا با علی (ع) در حال حرکت بود. فردی بعد از آن ها به مقصد رسید و گفت من در طول راه تنها یک جای پا دیدم اما شما اکنون دو نفر هستید؟ سلمان در پاسخ گفت: هرجا که علی (ع) پا قدم می نهاد من پای خود را قرار میدادم.
این داستان ساده نمادی از اطاعت و تبعیت ماموم از امام معصوم است؛ که در تفکرات و رفتار خود همواره در پشت امام و همراه با وی حرکت کند.
به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، حسین دلاوری درباره فعالیتهای اخیر خانه سرود انقلاب اینگونه گفت: ساخت یک سرود انقلابی را در دست کار داریم. این اثر که ترانه آن توسط محمد مهدی سیار سروده شده به نوعی یک قطعه حماسی است که روز 13 آبان ماه توسط گروهی از دانش آموزان و اعضای کانونهای مساجد اجرا میشود. این قطعه موسیقایی با هدف نشان دادن اقتدار نظام جمهوری اسلامی و در راستای نفی فرهنگ غربی ساخته خواهد شد که هنوز در مرحله سرایش ترانه است و به زودی کار آهنگسازی و تولید آن آغاز میشود.
وی با اشاره به دیگر فعالیتهای خانه سرود انقلاب اسلامی در حوزه تولید آثار موسیقایی گفت: با مذاکراتی که صورت گرفته است به زودی یک قطعه موسیقی کرال با تکخوانی حامد زمانی در موضوع وهابیت ساخته میشود که با توجه به کارهای قبلی این خواننده در موسیقی پاپ این اثر با حال و هوای کرالی که دارد از جمله آثار متفاوت حامد زمانی به حساب میآید که برای این خواننده تجربه ارزشمندی است.
دلاوری ادامه داد: موضوع وهابیت یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید جدیتر از اینها به آن توجه کرد و در مبارزه با ترویج این فرقه ضاله اقداماتی را انجام داد. خانه سرود انقلاب اسلامی هم به سهم خود برنامههایی را در این حوزه برنامه ریزی کرده است که یکی از آنها تولید نمآهنگها و آثار موسیقایی خواهد بود که در اولین گام حامد زمانی خوانندگی یک قطعه موسیقایی با این موضوع را به عهده خوهد داشت.
مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به فعالیتهای آینده این نهاد فرهنگی هنری تصریح کرد: با توجه به تاکید فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش محافل موسیقایی که در جهت تولید آهنگهای ارزشی و متعالی گام بر میدارند ما نیز تلاش کردیم که بر طبق این فرمایشات ارزشمند برنامه ریزیهایی برای گسترش فعالیتهای موسیقایی کانونهای مساجد و گروههای سرود مدارس سراسر کشور انجام دهیم که برگزاری محفل «آوای نور» به مناسبت هفته دفاع مقدس در میدان امام حسین (ع) یکی از این اقدامات بود که خوشبختانه با استقبال قابل توجه شهروندان تهرانی نیز مواجه شد.
وی با بیان اینکه به زودی برنامههایی برای اجرای محفل «آوای نور» در شهرهای دیگر هم مد نظر قرار گرفته است، از اجرای برنامههای این چنینی با حال و هوای ایام سوگواری ماه محرم و صفر خبر داد و گفت: طی اقدامات انجام گرفته به زودی برنامه دیگری شبیه به محفل «آوای نور» ویژه ماه محرم و صفر تولید میشود که به زودی جزییات آن اعلام میشود.
دلاوری گفت: سرود یکی از موضوعات بسیار مهمی است که تاثیر خود را در جریان 8 سال دفاع مقدس نشان داد بنابراین وقتی در این برهه زمانی توانسته خودی نشان دهد پس در جریان جنگ نرم هم میتواند با استفاده از دانش موسیقایی در ایجاد تهییج و انتقال آموزههای دینی به نسل امروز نیز نقش خود را به خوبی ایفا کند اما این نقش زمانی میتواند تاثیرگذار باشد که همه دستگاههای فرهنگی به کمک رفع این شکاف نسلی بیایند و از سرود انقلاب که هنر بومی سرزمین ماست حمایت کنند.
مدیر خانه سرود انقلاب اسلامی در پایان تصریح کرد: وقتی حزب الله لبنان میتواند با سرود تاثیر زیادی در جریان مقاومت علیه رژیم صهیونیستی بگذارد ما هم باید این کار را بکنیم و از این ظرفیتی که در اختیار داریم استفاده نکنیم. خانه سرود انقلاب اسلامی تاسیس شده که در جهت احیای سرود انقلاب گامهایی را بردارد. در این راه هم برنامههایی دارد که یکی از آنها اجرای سرودهای خیابانی توسط دانش اموزان و اعضای مساجد است. خوشبختانه کارهای مطالعاتی در این زمینه هم آغاز شده و به زودی شاهد اتفاقات خوبی در زمینه تشکیل این گروههای سرود خواهید بود.
منبع: مهر
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13920715091200 [pdate] => 13920715091200 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 12 [cat_id] => 75 [sec_id] => 219 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 271408 [title] => اجرای زنده استاد قرهباغی و حامد زمانی [pdate] => 13920810134100 [service_id] => 12 ) [1] => Array ( [id] => 254508 [title] => حامد زمانی مهمان «ضیافت الهی» میشود [pdate] => 13920510134700 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 250336 [title] => قطعه «امام رضا(ع)» با صدای «حامد زمانی» و «عبدالرضا هلالی» [pdate] => 13920419102700 [service_id] => 3 ) [3] => Array ( [id] => 242716 [title] => حامد زمانی برای گفتمان «مقاومت و پیشرفت» ترانه خواند [pdate] => 13920311161000 [service_id] => 12 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 242716 [title] => حامد زمانی برای گفتمان «مقاومت و پیشرفت» ترانه خواند [pdate] => 13920311161000 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 250336 [title] => قطعه «امام رضا(ع)» با صدای «حامد زمانی» و «عبدالرضا هلالی» [pdate] => 13920419102700 [service_id] => 3 [rutitr] => فایل تصویری؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 254508 [title] => حامد زمانی مهمان «ضیافت الهی» میشود [pdate] => 13920510134700 [service_id] => 4 [rutitr] => امشب؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 271408 [title] => اجرای زنده استاد قرهباغی و حامد زمانی [pdate] => 13920810134100 [service_id] => 12 [rutitr] => در همایش حزبالله سایبر برگزار میشود؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => سرود انقلابی [id] => 203786 [tag_id] => 75329 ) [1] => Array ( [tag] => حسین دلاوری [id] => 203787 [tag_id] => 343589 ) [2] => Array ( [tag] => حامد زمانی [id] => 203788 [tag_id] => 11808 ) [3] => Array ( [tag] => وهابیون [id] => 203789 [tag_id] => 115564 ) [4] => Array ( [tag] => خبرگزاری دانشجو [id] => 203790 [tag_id] => 115 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، عبدالرضا هلالی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به مقام و منزلت عزاداران و خادمان امام حسینعلیهالسلام گفت: اگر مقام و منزلت خودت را که برای امام حسینعلیهالسلام گریه میکنی و سینه میزنی ندانی، هیچ وقت به مقام حضرت سیدالشهداءع پی نمیبری. اول باید بدانی مقامت چیست، جایگاهت چیست، کجا هستی، برای چه کسی گریه میکنی، برای چه کسی سینه میزنی، این فرشته کی بوده؟ انسان نبوده، لیهالسلام فرشته بوده!
وی با اشاره به فرازی از زیارت عاشورا تصریح کرد: برای امام حسینعلیهالسلام میگویی: «اللهم اجعلنی فی مقامی هذا ممن تناله منک، صلوات و رحمه و مغفره»، ما واقفیم به مقام امام حسینعلیهالسلام، میدانیم برای چه کسی گریه میکنیم، برای چه کسی سینه میزنیم. مقام نوکران امام حسینعلیهالسلام، مقام آنهایی که خدمتگزار این آستان و این درگاه هستند را میدانیم. ما هم کمک میکنیم به حرفهای غیر؟ به حرفهای بیخود؟ میدانیم از کجا میخواهند به ما ضربه بزنند. برای تخریب روضهها و گریهها باید چه کسانی را بزنند. چه کسانی خوشحال میشوند، چه کسانی هورا میکشند، چه کسانی شادی میکنند. چرا اینقدر برای ما باید جالب باشد؟ به کسی که خدمتگذار آستان امام حسینعلیهالسلام است هر جور که دلمان میخواهد حرف بزنیم، هر جور دلمان میخواهد به هم پیامک بزنیم!
عبدالرضا هلالی ادامه داد: ما هم بیفتیم در همان راستایی که دشمنان میروند. نمیتوانیم زبان خودمان را قدری نگه داریم، یک مقدار سعی بکنیم، قدری تامل بکنیم!
این مداح مطرح کشور با اشاره به حواشی به وجود آمده پیرامون حاج محمود کریمی اظهار داشت: یک بحثی پیش آمده، خیلیها از شما شاید بدانید، متوجه هم هستید. من سه تا مطلب را میخواهم خدمتتان عرض بکنم:
اول اینکه هم نظام اینقدر مقتدر است که رسیدگی میکند به یک موضوعی. سیر مراحل خودش را طی میکند. قبلا هم بزرگانی را داشتیم که در این سیستم قضایی آنها را هم خواستند، پاسخگو بودند و موضوع به نتیجه رسیده و لاغیر! حالا دشمن میخواهد بیاید و بگوید نظام این اقتدار را ندارد، اصلا اینطور نیست!
هلالی در ادامه با بیان اینکه تا الان هیچ کدام از مقامات مطلع و موثر در موضوع، شرح ما وقع رو نگفتهاند!، اظهار کرد: این چیزهایی که در رسانهها گفته میشود از جانب خود رسانه هاست که دارد مطرح میشود. باید منتظر باشیم تا اگر داستانی هست به صورت واقعی و حقیقی مطرح بشود! ما نباید قبر و قیامت خودمان را تنگ و تاریک کنیم.
وی در ادامه تصریح کرد: سوم اینکه بزرگان دین ما و در عصر حاضر، حضرت امام خمینی (ره) میفرمایند اگر میخواهید موضوعی را بسنجید ببینید که دشمنان چه میگویند. ببینید چه کسانی هورا میکشند، چه کسانی خوشحالی میکنند. و از آن طرف هم پی ببریم که چقدر موثر بوده این فرد، ببینید چقدر موثر بوده که این همه بپردازند، تحلیل کنند، بعضیها عقدههای شخصی خودشان را خالی کنند، بعضیها خوششان نمیآید! چه زمانی میخواهیم این چیزها را متوجه بشویم؟ سینه زنها، این هجمهها بر اصل دستگاه سیدالشهداعلیه2السلام است! کسی با حاج محمود کریمی کاری ندارد! فقط شخصیت حقیقی حاج محمود آقای کریمی هدف قرار نگرفته! شخصیت مذهبی و دینی ایشان الان مورد هجمه است. شخصا خود من مرید حاج محمود هستم، اما علاقه و اینها بحث دیگریست.
مداح هیاتهای مذهبی تصریح کرد: خواهش من از آنهایی که حداقل در این دستگاه رفت و آمد دارند، میآیند سینه میزنند، گریه میکنند، پای منبر ایشان هستند، آخر این چه داستانی که ما باید هر سری ببینیم؟ چرا اینقدر جالبه؟
هلالی در ادامه گفت: باید مقداری هوشمندانهتر عمل کنیم. کاری را که دشمنان میکنند برخی هم انجام میدهند، پس فرق میان آنها چیست؟ زمین بازی را دیگر دشمن نباید برای ما تعریف بکند! ما دیگر نباید در بازی دشمن بیفتیم. قطعا حقیقت امر پنهان نمیماند و آشکار میشود. حالا نگاه کنید در این موضوع، کسی نپرسیده، حقیقت را هم نمیدانید، خیلی از شما نمیدانند، خیلیها نمیدانند. بنا هم نیست کسی توضیح بدهد، مراجع قانونی هست، سوال میکنند، جواب هم میدهند، ولی شماها چرا اینقدر خوشحالید از این موضوع؟ من خواهش میکنم که قدری هوشمندانهتر عمل کنیم، همه میدانیم که حاج محمود آقای کریمی منحصر به فرد است، حضرت عباسی چه بار فرهنگی را برداشتهاند در کشور، چه زحمتی دارند میکشند، حالا بیایند و این را بکنند پیراهن عثمان که وا محمدا!
وی با بیان اینکه این حواشی این یک دلیلی دارد، حتما فکری پشتش خوابیده است، ما چه وقت میخواهیم متوجه بشویم؟، تصریح کرد: ان شاء الله اینها را رعایت بکنیم برای همیشه! حواستان باشد که دشمن خیلی خوشحال شده است! این را میدانم که دشمن خیلی خوشحال شده است! ان شاء الله یک مقداری بیشتر مواظبت کنید، مقام ذاکران امام حسینعلیهالسلام، آنهایی که روضه میخوانند برای امام حسینعلیهالسلام، آنهایی که منبردار هستند، اینها را مقامشان را بشناسید، حواسمان باشد که آنها جایگاه خاصی دارند، یقینا جایگاه خاصی دارند نزد حضرت فاطمه زهراسلاماللهعلیها. اگر هم موضوعی هست، بخواهند رسیدگی میکنند دیگر، مراجع قانونی وجود دارد، نظاممان هم اقتدارش را دارد.
منبع: رجانیوز
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13921021230700 [pdate] => 13921021230700 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 12 [cat_id] => 75 [sec_id] => 219 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 287803 [title] => از بیبیسی و رادیو اسرائیل توقعی جز رذالت نداریم/ کسانی که حلالیت طلبیدند را حلال کردم [pdate] => 13921101031900 [service_id] => 12 ) [1] => Array ( [id] => 286780 [title] => دادستان کل کشور: «محمود کریمی» تیراندازی نکرده بود [pdate] => 13921024162600 [service_id] => 12 ) [2] => Array ( [id] => 286424 [title] => من کارآگاه نیستم روحانیام! / تناقضات مصاحبه شاکی «محمود کریمی» + متن مصاحبه [pdate] => 13921023154100 [service_id] => 12 ) [3] => Array ( [id] => 282495 [title] => فیلم/ شب یلدا با حاج محمود کریمی [pdate] => 13921001120900 [service_id] => 3 ) [4] => Array ( [id] => 281966 [title] => عکس/ بوسه محمود کریمی بر دستان مادرش [pdate] => 13920927165400 [service_id] => 12 ) [5] => Array ( [id] => 250336 [title] => قطعه «امام رضا(ع)» با صدای «حامد زمانی» و «عبدالرضا هلالی» [pdate] => 13920419102700 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 286780 [title] => دادستان کل کشور: «محمود کریمی» تیراندازی نکرده بود [pdate] => 13921024162600 [service_id] => 12 [rutitr] => رو سیاهی به زغال ماند [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 287803 [title] => از بیبیسی و رادیو اسرائیل توقعی جز رذالت نداریم/ کسانی که حلالیت طلبیدند را حلال کردم [pdate] => 13921101031900 [service_id] => 12 [rutitr] => نخستین موضع گیری رسمی محمود کریمی بعد از حادثه اخیر [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 281966 [title] => عکس/ بوسه محمود کریمی بر دستان مادرش [pdate] => 13920927165400 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 250336 [title] => قطعه «امام رضا(ع)» با صدای «حامد زمانی» و «عبدالرضا هلالی» [pdate] => 13920419102700 [service_id] => 3 [rutitr] => فایل تصویری؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 282495 [title] => فیلم/ شب یلدا با حاج محمود کریمی [pdate] => 13921001120900 [service_id] => 3 [rutitr] => فیلم؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 286424 [title] => من کارآگاه نیستم روحانیام! / تناقضات مصاحبه شاکی «محمود کریمی» + متن مصاحبه [pdate] => 13921023154100 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => هلالی [id] => 276944 [tag_id] => 209791 ) [1] => Array ( [tag] => مداح [id] => 276945 [tag_id] => 5663 ) [2] => Array ( [tag] => محمود کریمی [id] => 276946 [tag_id] => 796 ) [3] => Array ( [tag] => عزاداری [id] => 276947 [tag_id] => 2331 ) [4] => Array ( [tag] => تیراندازی [id] => 276948 [tag_id] => 574 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ بعد از جریان ولایتعهدی حضرت رضا علیه السلام، عید فرا رسید و مامون با اصرار زیاد از آن حضرت خواست تا برای اجرای مراسم عید حضور یابد و ضمن اقامه نماز عید خطبه بخواند.
گروه اندیشه «خبرگزاری دانشجو»-زینب صارم؛ لازمه بهره بردن از زیارت امام رضا(ع) آن است که زائر نسبت به جایگاه خود و امام آگاهی کافی داشته باشد و آداب زیارت را رعایت کند تا امام رضا(ع) وی را بپذیرد و زیارت وی مقبول افتد.
روز میلاد امام رضا(ع) از بهترین زمان هایی است که خیل مشتاقان و دوستداران حضرت به سمت حرم و بارگاه آن جناب توجه پیدا می کنند و به قصد زیارت و تقرب به ثامن الحجج (ع) عرض سلام و ارادت می کنند.
ماهیت و چیستی زیارت معصومین در کلام پیامبر (ص) و اهل بیت چنان مورد ستایش قرار گرفته است که گویی میتوان آن را هم رتبه با واجبات دانست. چنانچه در واجب شدن حج شرط مستطیع بودن ضروری است و در غیر این صورت انجام حج بر عهده مکلف نیست؛ اما در زیارت امام حسین(ع) مستحب است که حتی در صورت عدم تمکن مالی فرد با قرض کردن به زیارت سیدالشهداء مشرف شود. هرچند که احادیث بسیاری بر ثواب و ارزش زیارت موجود است، اما با تأمل بر همین موضوع مورد اشاره میتوان به اهمیت و جایگاه زیارت در کلام اهل بیت پی برد.
زیارت امام رضا(ع) در میان سایر ائمه از جایگاه ویژهای برخوردار است تا آن جا که با دقت در احادیث میتوان دریافت که زیارت امام رضا(ع) نسبت به زیارت سیدالشهداء (ع) اشرف است. البته بررسی این موضوع احتیاج به مقالهای جداگانه دارد.
مشرف شدن شیعیان به مشهد الرضاء نوعی توجه و ابراز علاقه قلبی به ثامن الجج (ع) است که تنها در آن مفهوم ثواب موضوعیت ندارد، بلکه مفاهیم اعتقادی از جمله شناخت حق امام و موضوع پذیرش ولایت نیز بسیار با اهمیت است.
شناخت حق امام از جمله شروط مقبول شدن زیارت و رسیدن به ثواب است و از آن میتوان به عنوان رکن اصلی زیارت و آداب آن نام برد. اما آداب دیگری در زیارت امام رضا(ع) مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است که برخی زوار به آن بی توجه هستند.
آداب زیارت بسیار گسترده است؛ با نگاه کلی می توان آداب زیارت را به دو قسمت فردی و اجتماعی تقسیم کرد. از جمله آداب فردی داشتن اعتقادات صحیح، نیت درست و انجام اعمال عبادی وارد شده است. اما قسمت دوم آداب زیارت را می توان در قالب مسائل اجتماعی عنوان کرد.
به عنوان نمونه از جمله مهم ترین و اصلی ترین آداب زیارت قبل از حرکت حلالیت طلبیدن از برادران دینی است. به نحوی که کدورت و دلخوری و حق الناسی بر گردن زائر نباشد. مصداق این موضوع را می توان در داستان علی بن یقطین دانست.
علی بن یقطین صحابی خاص امام هفتم (ع) بود که در سمت وزرات هارون الرشید به شیعیان و موالی امام موسی کاظم(ع) خدمت میکرد؛ روزی ابراهیم جمال به دیدار وی رفت و علی بن یقطین او را به ملاقات خود راه نداد در همان سال علی بن یقطین به حج مشرف شد و سپس به مدینه برای زیارت امام موسی کاظم(ع) رفت. حضرت از پذیرش وی ممانعت به عمل آورد و بیان داشت: «تو را مانع شدم براى اینکه مانع برادرت ابراهیم ساربان شدى خداوند نیز سعى و حج تو را نمیپذیرد مگر اینکه ابراهیم را راضى کنى؛ على بن یقطین ناچار به سراغ ابراهیم جمال آمد و با تواضع بى نظیر با او ملاقات کرد و از او حلیت طلبید؛ پس از آن بود که امام او را به حضور پذیرفت و بشارت قبولى اعمالش را به او داد.«1»
بنابراین حلیت طلبیدن قبل از عازم شدن به مشهدالرضا یکی از پایه های اساسی آداب زیارت ثامن الحجج (ع) است. بعد از طهارت و گفتن اذکار وارده یکی از مهم ترین اعمال خواندن اذن دخول است. در اذن دخول معانی و معارف بلندی نهفته است که با دقت در آن می توان به معرفت تازه ای نسبت به جایگاه امام و ماهیت زیارت دست یافت.
در قسمتی از اذن دخول هنگام ورود به حرم امام رضا(ع) می خوانیم:«خدایا من به حرمت صاحب این حرم شریف در حال مرگش معتقدم، آن گونه که به او در حال حیاتش معتقدم و میدانم که رسول تو و جانشینانش، که بر آنها درود باد، در نزد تو زنده اند و روزی می خورند.
آنان مقام و جایگاه مرا می بینند و سخن مرا می شنوند و سلام مرا پاسخ میدهند، در حالی که تو از شنیدن کلام آنها بر گوشم پرده افکنده ای و (در مقابل) درِ فهم مرا به درک لذت مناجات با آنها گشودی.»
رکن اصلی زیارت آن است که زائر معتقد به زنده بودن امام است همان گونه که در اذن دخول اشاره شده است؛ بنابر این رعایت برخی از آداب زیارت مبتنی بر این تصور حقیقی است که امام نسبت به سلام و عرض ادب و جایگاه ما واقف است و سلام ما را پاسخ میدهد. در نتیجه برای زیارت احتیاج به حضور قلب و توجه است. اما متاسفانه برخی از زائران توجه کمی به داشتن حضور قلب و توجه امام دارند گویی فراموش میکنند که در محضر امام حضور دارند و مشغول به اعمال و رفتاری نامتناسب با شأن حرم می شوند.
از جمله اموری که در حرم امام رضا(ع) و دیگر امام زادگان باید به آن توجه داشت آرام صحبت کردن و دوری از ایجاد هیاهو است. برخی از زائران با صدای بلند با موبایل یا حتی اطرافیان خود صحبت میکنند. اما قرآن از بلند صحبت کردن و بالا بردن صدا در نزد پیامبر نهی کرده است و می فرماید:«یا أَیهَا الذینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النبی...»
گرچه این آیه مربوط به زمان حیات رسول الله(ص) است اما چنان چه بیان شد بین حیات و ممات حضرت تفاوتی نیست و همچنین بین پیامبر(ص) و معصومین نیز تفاوتی نیست. بنابر این یکی از شئون داشتن حضور قلب، آن است که زائران چون خود را در محضر امام رضا(ع) احساس میکنند از بلند صحبت کردن و ایجاد هیاهو بپرهیزند.
از جمله امور دیگری که از آداب زیارت است؛ مشغول بودن به تسبیح وعبادات و اذکار است؛ برخی از زائران به علت توقف طولانی که در حرم دارند بعد از زیارت به سخنان دنیایی و بیهوده مشغول می شوند و به جای آنکه قرآن تلاوت کنند یا از احادیث آن بزرگواران استفاده کنند به صحبت های بیهوده و دور از شأن حرم مشغول می شوند.
خداوند در قرآن کریم خانههای اهل بیت را این گونه توصیف میکند: «فی بُیُوت أَذِنَ اللهُ اَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبحُ لَهُ فیها بِالْغُدُو وَالآصالِ». زائر امام رضا(ع) باید در حرم باید یا به زیارت و نماز مشغول باشد و یا به آموختن علم و حدیث.
بنابر این لازمه داشتن حضور قلب و لذت بردن از زیارت و مناجات کردن آن است که زائر خود را در حضور امام بداند و از انجام دادن رفتارهایی که در ادب حضور نمیگنجد اجتناب کند.
پینوشت:
1. بحار الانوار ، جلد 48، صفحه 85، حدیث 105
کاري کنين که بتونم دانلودش کنم ممنونم ازتون
اگه کيفيت بالاتر بود خيلي بهتر مي شد
ببخشيد چي از يک مداح بعيده دقيقا"؟؟
دکلمه کردن با مضمون امام رضا ؟؟!!!
همخواني با يک خواننده ي ارزشي و در واقع تنها خواننده ي ارزشي ؟!!!!
اتفاقا کار خيلي خوبي شده ، توصيه ميکنم شما هم دانلود کنيد...
فضاي زيبايي داره :)
همون قاتي خواننده ها بشه بهتره...
عالي بود کلي هوايي حرم شديم...
کار آقاي هلالي ممکنه قشنگ باشه ولي کار ايشون راه و روش مداحي رو به سمت خوانندگي ميبره که البته در حال حاضر مداح هايي وجود دارن که با آهنگ ميخونن.که در آينده خواهيد ديد که در هيئتها به جاي مداح خواننده فعاليت ميکنه و .............
انشالله امام زمان مراقب اين مداح هاي اسلام باشد.........
هلالي خواننده شد يا زماني مداح شده؟!
بعضيا چه جوري قضاوت ميکنن
مگه هلالي يا زماني گناه کردن؟
واسه امام رضا (ع) خوندن گناهه؟
شعرش که قشنگ بود
سبکشم که مشکلي نداشت
حالا يه خواننده که شعراي مجاز تازه اونم واسه شهدا خونده بياد با يه مداح واسه امام رضا (ع) شعر خونده
آخه من نميفهمم مشکلش چيه
واقعا شعر قشنگي گفته.
حالاکه جناب حامدزماني گفته که هنرش رو خرج اعتقاداتش ميکنه، به جاي اينکه ما ازش طرفداري کنيم و حامي باشيم، بيايم و با حرفامون اينجوري دلسردش کنيم؟؟؟
خودمون که کاري نميکنيم لااقل مانع فعاليتهاي ديگران نشيم!
حيف حامد...
شعرش خيلي ساده و زيباست حال يه زائر امام رضاست.دم حامد زماني گرم