به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، وبلاگ اندیشگاه طب نوشت: در ماده 3 قانون حقوق مصرف کنندگان آمده است که عرضهکنندگان کالا و خدمات و تولیدکنندگان مکلفند «اطلاعات لازم شامل: نوع، کیفیت، کمیت، آگاهیهای مقدم بر مصرف، تاریخ تولید و انقضای مصرف را دراختیار مصرفکنندگان قرار دهند.»
اما بعد برخی از کمپانیهای روغنسازی معروف کشور انصافاً یکی از الگوهای عدم احترام به این قانون هستند که هنوز هم نمیخواهند زیر بار این قانون بروند، معلوم نیست کسانی که به این قوانین احترام نمیگذارند چگونه الواح زرین احترام به مصرف کننده میگیرند تا چه رسد به استاندارد.
داستان از این قرار است که اگر شما یک روغن نباتی یا مایع از قبیل (کلزا، آفتابگردان، ذرت) خریداری کنید ممکن است هیچ اثری از قید توضیح مکفی از نوع، کمیت، کیفیت مواد تشکیل دهنده آن نیابید جز اینکه در روی بسته بندی روغن آفتابگردان تصویر گیاه مربوطه چاپ شده و این یعنی اینکه همه چیز داخل این قوطی از این (تصویر) تشکیل شده است آیا هیچ مضافی بر آن مترتب نشده است؟ چرا به عمد یا اهمال این قانون در رابطه با شرکتهای روغن سازی اجرا نشده است؟
پاسخ این داستان را باید مسئولان قانونگذار، ناظر و شرکتهای روغن سازی بدهند اما آنچه که واضح است اولاً همانطور که از نام این شرکتها پیداست فعالیت آنان درحیطه روغن سازی است و نه روغنکشی که خود بحث مفصلی را میطلبد.
ثانیاً قطعاً یک بطری روغن آفتابگردان حاوی روغن خالص تخم آفتابگردان نیست، زیرا در این صورت روی بسته واژه (Cold Press) قید میشد؛ تکنیک (Cold Press) روشی است که روغن را بوسیله (فشار سرد) از دانه روغنی جدا میکنند که این روش منجر به تولید محصول خالص میشود که البته گران قیمت است.
اگرچه بوسیله سیستم سایش نیز میتوان روغن خالص تهیه کرد مانند روغن ارده کنجد که در اردکان یزد تولید میشود اما آنچه که در عرف صنعت روغن کشی صنعتی خالص در جهان مرسوم است همان سیستم پرس سرد است حال به تناسب قیمتهای موجود در بازار تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
اما در پایان اینکه هنوز نیز هستند کسانی که از روشهای سنتی روغنگیری به روش سایش در برخی مناطق جهان برای «روغن کشی» بهره میبرند.