کد خبر:۲۵۵۹۲۸
پاسخی برای یک شبهه

چرا حجاب در ایران اجباری است؟

نباید ما از جانب خود و به صورت قطعی حکمت و دلیلی را برای احکام الهی متصور شویم و سپس بر اساس تعریف خود آن حکم را نقد کرده و یا زیر سؤال ببریم.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، شاید یکی از فواید رعایت حجاب، «حفظ وحدت اجتماعی» باشد، اما علت و ضرورت رعایت حجاب این نیست و یا دست کم همهٔ علت این نیست.

 

از حکمت‌های اجتماعی حجاب (مانند سایر احکام اجتماعی اسلام)، صیانت از «حقوق فردی و اجتماعی» است و باید دقت نمود که همهٔ حقوق فردی و اجتماعی، اعتباری نیستند که در ملّتی حقوق قلمداد گردند و در ملّت یا جامعه‌ی دیگری حقوق تلقی نگردند. بلکه حقوق عقلی و فطری اختصاص به جامعهٔ خاصی ندارد.

 

الف - بد حجابی، نمایش عمومی و رایگان جاذبه‌های جنسی است که به گواهی فطرت، عقل، شعور، منطق، علم و مطالعات انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، رفتار‌شناسی، جرم‌شناسی و …، سبب تحقیر شخص، تخریب فرهنگ، ایجاد ناهنجاری‌های متفاوت رفتاری، به مخاطره افتادن امنیت روانی و جانی شخص و جامعه، گسترش انحرافات متعدد در شئون مختلف و در ‌‌نهایت انحطاط می‌گردد و زمینه را برای حاکمیت بیشتر «نظام سلطه» فراهم می‌سازد. چه سلطهٔ نفس و شهوات نفسانی بر مملکت وجود و چه سلطهٔ طواغیت بیرونی بر کشور و جامعه.

 

هم چنین نقش بدحجابی را نباید فقط در تحریک جنسی افراد خلاصه نمود [که آن نیز ظلم و تعدّی به حقوق است] و عواقب تحریک جنسی عمومی را نیز نباید کوچک شمرد. بلکه نقش آن در نظام سلطه چنان است که از یک سو جهان غربِ مدعیِ تمدن، دموکراسی و حقوق بشر با آن به شدت مقابله می‌کند و از سوی دیگر رییس جمهور امریکا به عنوان یک ابر قدرت متخاصم، در دستورالعمل‌ها تاکتیکی‌اش برای مقابله با ثبات و داوم نظام جمهوری اسلامی ایران، رواج بدحجابی (با تأکید بر می‌نی‌ژوپ) را در ردیف سایر تاکتیک‌های سیاسی، تبلیغاتی، نظامی، اقتصادی و …، بر می‌شمرد.

 

پس، نمی‌توان گفت: اگر آن‌ها با حجاب مخالفند، مانیز با بدحجابی مخالفیم، پس چرا آنان را محکوم می‌کنیم؟! آنچه ما محکوم می‌کنیم، مطابق عقل، فطرت بشری و حقوق فردی و اجتماعی است و آنچه آنان محکوم می‌کنند، محکومیت ارزش‌ها و محکومیت «سلامت و امنیت» است.

 

ب - نباید گمان شود که واقعاً استکبار جهانی، همه مشکلاتش حل شده و اکنون نگران شهوت جنسی ما و چگونگی ارضای آن مانده است! آیا این سرمایه‌گذاری کلان حکومت‌های جبار برای رواج به اصطلاح سکس آزاد، همجنس‌بازی، شهوت‌رانی با حیوانات … [که از افتخارات عملکرد اوباما نیز محسوب می‌گردد]، به خاطر نگرانی از چگونگی و میزان شهوت‌رانی ملت امریکا، اروپا و دیگر ملل است؟!

 

به طور قطع اگر «مرگ» ما به خاطر منافعشان، به واسطه جنگ‌های سرد و انواع سلاح‌های شیمیایی و کشتار جمعی و نسل کشی و بچه کشی برایشان مهم نیست، چگونگی و میزان تحریک و ارضای شهوات ما نیز برای آنان مهم نمی‌باشد، پس اهداف بالا‌تر و دیگری را دنبال می‌کنند و ما نیز به خاطر ممانعت از تحقق‌‌ همان اهداف، بر اسلام و مسلمانی تأکید داشته و باید همّت بگماریم.

 

آیا همین مخالف شدید با موضوع حجاب در کشور ما و زیر سؤال بردن نظام جمهوری اسلامی ایران به خاطر تأکید بر رعایت حجاب، یک موضع سیاسی با اهداف سیاسی نیست؟!

 

ج - نکتهٔ قابل توجه دیگر آنکه در مقایسهٔ سیاست‌ها و عملکرد‌ها، نباید فقط شکل فیزیکی آن‌ها مورد مطالعه قرار ‌گیرد، بلکه اراده‌ها، اهداف و مقاصد شرط و اصل است. در یک جنگ، هر دو طرف سلاح به دست گرفته و با طرف مقابل می‌جنگند، می‌کشند و کشته می‌شوند، هم در دستان شمر و خولی شمشیر هست و هم در دستان امام حسین و حضرت عباس علیهماالسلام، آیا می‌توان گفت: اگر این‌ها در این جنگ مُحق هستند، آن‌ها هم هستند، چون هر دو می‌جنگند؟! یا آنکه باید مقاصد و اهداف را در نظر گرفت و حق را ملاک و محک قرار داد؟

 

آیا می‌توان گفت: اگر امریکا با ما دشمنی دارد، ما نیز با امریکا دشمنی داریم، پس هر دو برابریم، پس چرا مواضع امریکا محکوم می‌کنیم؟!

 

آیا می‌شود گفت: اگر رژیم اشغالگر و جلاد صهیونیستی و حکومت جعلی اسرائیل، با فلسطینی‌ها می‌جنگد، آن‌ها نیز متقابلاً با از تجاوزگر می‌جنگند، پس چه فرقی دارند؟!

 

منبع: شبهه

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات شما
سام
-
۱۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
بسياار سطحي و بدور از واقعيت هاي عيني در جوامع غربي بود و ظاهرا نويسنده از مطالبي که نگاشته اصلا اطلاعي ندارد. توصيه ميکنم ايشان مدتي را در آنجا زندگي کنند بعد راجع به آن اظهار نظر کنند.
14
5
پربازدیدترین آخرین اخبار