به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، عصر روز شنبه، 2 شهریورماه، در نشستی که موسسه روزگار نو در تالار مهر حوزه هنری برگزار کرد به سخنرانی پیرامون موضوع فلسفه تاریخ شیعه پرداخت.
وی طی سخنانی با بیان اینکه شاید بتوان از منظر قرآن و معارف اهل بیت(ع)، ادعا کرد تاریخ اجتماعی بشر بر مبنای سرپرستی و ولایت شکل گرفته است، گفت: بر این مبنا و در این سیر دو جریان نور و جریان ضلالت یا گمراهی قرار دارد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: نتیجه سیر و حرکت در جهت نور، سرپرستی به سمت قرب و دیگری سرپرستی جریان گمراهی است که این دو مفهوم در قرآن نیز بیان شدهاند.
وی با بیان اینکه حیات اجتماعی بشر نه از دنیا آغاز شده و نه به این دنیا ختم میشود، خاطر نشان کرد: براساس روایات، انسانها به سه دسته مومنین، کفار و مستضعفین تقسیم شدهاند، همچنین در روایات دیگر انسانها به دو جبهه کفر و ایمان تقسیم میشوند که نقطه آغاز این کاروان در جامعه بشری دنیا نیست، بلکه موجوداتی در عالم انوار، میثاق، اشباح بودهاند که وارد دنیا شدهاند.
میرباقری گفت: از منظر فلسفههای مادی حیات اجتماعی بشر از این دنیا آغاز و در همین دنیا نیز به پایان می رسد، اما حقیقت آن است که انسانها تا قبل از زندگی در این جهان عوالم دیگری را تجربه کرده و بعد از این جهان نیز وارد عوالم دیگری میشوند و نظامهای حق و باطل بهعنوان نظامهای حاضر در جریان سیر زندگی انسانها، همواره از دستگاههای پشتیبان برخوردارند که دستگاه حق را ملائکه و دستگاه باطل را شیاطین پشتیبانی میکنند.
وی ادامه داد: آنچه عالم را به سمت تکامل میبرد ظهور غیب است و امام آن محور غیبی است که در این عالم تجلی مییابد و در عالم ظهور میکند، امام درون جامعه است و با معرفتشناسی، حق و سرچشمه حیات مرتبط است.
میرباقری گفت: در قرآن و روایات برای جامعه حق و باطل مختصاتی ذکر شده است از جمله آنکه جامعه حق جامعهای نورانی است که در آن حیات دمیده شده است در حالیکه جامعه طاغوت و باطل بر مبنای لهو لعب و تفاخر به آنها شکل گرفته است.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم تصریح کرد: در قرآن کریم محیط ولایت ائمه(ع) محیط حیات عنوان شده است که یکی از آثار ولایت ائمه دستیابی به طهارت است، بنابراین میبینیم که از امام و ولایت امام به «ماء» تعبیر شده است و در این رابطه در روایت داریم اگر کسی در محیط ولایت انبیا باشد، طینت او با حقیقت ولایت آمیخته خواهد شد.
میرباقری گفت: قرآن درباره انسانها تقسیمبندی میکند و می گوید عدهای مرده بودند و آنها را با نور زنده کردیم و عدهای نیز در عالم ظلمانی هستند که مقصود در اینجا همان محیط ولایت باطل است؛ که با این تقسیمبندی عدهای در دسته حق قرار دارند و عده ای در دسته باطل.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان با بیان اینکه انسان در پذیرش ولایت الهی مجبور نیست، تاکید کرد: اگر این ولایت از سوی انسان پذیرفته شود دین نام دارد و در غیر این صورت همان کفر است که این دوشاخه همان مبدا ظلمات در ولایت اولیای طاغوت و مبدا نور در ولایت جامعه مومنان تلقی میشود.