به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، در دوره تحلیل تاریخی و فکری سینما مسعود فراستی در چهار هفته، روایت تاریخ سینما را با تحلیل سینمای صامت آغاز میکند و سیدمهدی ناظمی نیز که تاکنون مباحث «تعامل فیلم و فلسفه» و «پدیدارشناسی سینما» را در این موسسه ارائه نموده، در چهار جلسه به ارزیابی گرایش فکری فیلم به مثابه فلسفه (Film as Philosophy)، میپردازد.
ناظمی در این باره توضیح داد: استنلی کول (stanleycavell) مهمترین فیلسوف دارای این دیدگاه است و از گرایشهای جاری فلسفه معاصر از جمله ویتگنشتاین متأثر است. در این گرایش سعی بر آن است تا نشان داده شود فلسفه فیلم درست، نشاندادن خصلت اندیشهورزانه خود سینماست و نه فیلمهایی که به بازنمایی فلسفه در سینما میپردازند.
وی ادامه داد: بدین منظور کتاب «فیلم به مثابه فلسفه»، نوشته استنلی کول و دیگران، ترجمهی مهرداد پارسا، انتشارات رخداد نو به عنوان متن دوره انتخاب گردید. به غیر از این کتاب میتوان مقالاتی را در نشریات یا سایتها از کول و همفکران او مانند کریچلی، میولهال و ... یا درباره آنها یافت.
به گفته این پژوهشگر در این ترم تلاش میشود تا در کنار مباحث نظری، برخی آثار سینمایی مرتبط نیز تحلیل شود. بدین منظور توصیه میشود فیلمهای یادآوری (Memento)، بیگانه (Alien)، ترمیناتور (Terminator)، باشگاه مشت زنی (Fight Club)، بلید رانر (Blade Runner)، ماتریکس (Matrix)، خط باریک قرمز (The Thin Red Line) و سایر فیلمهای اشاره شده در متن کتاب تهیه و مشاهده شود.