به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجتالاسلام مهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در جمع دانشجویان عدالتخواه به تبیین مؤلفه های نظام سرمایه داری جهانی پرداخت.
وی که در بیست و پنجمین نشست سراسری جنبش عدالت خواه دانشجویی در دانشگاه قم سخن میگفت، با اشاره به لزوم نگاه کلان به عدالت اجتماعی، لزوم تحقق عدالت اسلامی در پهنهی گیتی را در گرو گسترش و بسط حکومت اسلامی دانست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر تمدن غرب و جریان تجدد که در صدد بسط سرمایه داری جهانی است، مهمترین مانع تحقق عدالت جهانی محسوب میشود، اظهار داشت: اگر به دنبال تحقق عدالت در جامعه هستیم، الگوی توسعهی اجتماعی باید مبتنی بر عدالت باشد. اگر عدالت در موضوعات کلان محقق نشود، در موضوعات خرد هم محقق نخواهد شد.
حجتالاسلام میرباقری عدالت را «تناسبات تکامل در حیات فردی و اجتماعی» دانست و اظهار داشت: آنچه مهم است تعریف شما از تکامل و ساخت استراتژی ها بر اساس آن است.
وی در ادامه با اشاره به دو تعریف متفاوت از عدالت که یکی بر مبنای عدم وجود مالیکت، دین و دولت و مبنای دیگری تشکیل نظام سرمایه داری جهانی است اظهار داشت: هر کدام از مکاتب مارکسیسم و لیبرالیسم به ساماندهی های مختلفی در اداراه جامعه میرسند.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه مکتب رقیب اسلام در اداره جامعه و تحقق عدالت اجتماعی را نظام سرمایه داری جهانی دانست که خود را عادلانه ترین نظام میداند.
حجتالإسلام میرباقری با اشاره به رسالت دانشجویان عدالت خواه اظهار داشت: اگر ما دنبال عدالت هستیم، باید بدانیم مهمترین مانع ما در حوزه عدالت اکنون نظام سرمایه داری جهانی است.
اگر ما در مقابل رقیب خودمان نتوانیم تعریف و سازوکار متفاوتی برای عدالت بدهیم، ملتهایی جهان به این تصور میرسند که راهی جز تمکین به نظام سرمایه داری نیست؛ پس باید رقیب خودمان را بشناسیم.
حجتالإسلام میرباقری معنای حقیقی انسان گرایی را تابع بودن حق از اراده انسان دانست و اظهار داشت: در مبانی نظام سرمایه داری جهانی اصل بر این است که هر مطالبهای که انسان بکند مطالبهی حق است؛ اگر چه در حوزهی اجتماعی تعارض مطالبات ما را ناچار به پذیرش قرارداد اجتماعی میکند. اگر اینطور شد، مطالبات انسانی مقید به قید اخلاق نیست؛ بلکه ارزشهای اخلاقی به تبع مطالبات انسانی تعریف می شود. در این صورت و در صورتی که مطالبات انسانی زمینی و جدای از آرمانهای انبیا شدند، اهداف و خواسته های انسان هایی که آرمانهایشان زمینی و جدای از خداپرستی در حوزه اجتماع شده است، همه آرمانهایشان آرمان های زمینی می شود و سازوکار تحقق آن عقلانیت خودبنیاد میگردد.
وی در ادامه به نقد مدل توسعه غربی پرداخته و اظهار داشت: اگر در جامعهای توسعه به مفهوم غربی آن اتفاق افتاد، عدالت نسبی میشود و وابسته به مطالبات اجتماعی میگردد.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به ذکر روند تاریخی گسترش مدرنیته پرداخت و گفت: در دنیای غرب حاکمیت و انباشت سرمایه به بسط شیوه خاصی از مناسبات انسانی ختم شده است و نظامی حقوقی برای صیانت از سرمایه ایجاد شده است و نظام ارزشی متناظر با آن هم به وجود آمده است و حتی بافت انسانی جامعه هم متناسب با رشد سرمایه صورت بسته است، چنین روندی به سوگیری انرژی های انسانی در خدمت توسعه سرمایه و نگاه به انسان به عنوان یک منبع تولید ثروت منجر شده است.
حجتالإسلام میرباقری در تعریف نظام مدرن، مدرنیته را دارای یک دستگاه تولید، یک دستگاه توزیع و یک دستگاه مصرف دانست که دستگاه تولید آن مفاهیمی در حوزه اختصاصی و عمومی تولید می کند و با علوم گوناگون آن را مستحکم می سازد؛ دستگاه توزیع آن متناسب با این مفاهیم اعتبارات اجتماعی را توزیع میکند و مناصب گوناگون را به وجود میآورد و نیز متناسب با این تولید و توزیع، فرایند نیاز و ارضا را تحت تاثیر قرار میدهد، این فرآیند نیاز و ارضا در سبک زندگی و عرصههایی چون پوشش، شهرسازی و معماری تجلی مییابد. چنین نظامی با اصالت دهی به سرمایه و سرمایه دار، برای خود تئوری عدالت تعریف میکند.
ایشان پس از ذکر این مباحث نظری به مسائل حال حاضر کشور اشاره کرده و ادامه دادند: در حال حاضر و با وجود دولت جدید در کشور ما روند خصوصی سازی با شدت بیشتری دنبال می شود و در کنار خصوصی سازی اقتصادی، بحث خصوصی سازی قدرت و نیاز به حزب مطرح خواهد شد که اینها با ولایت فقیه و حکومت دینی قابل جمع نیستند.
ایشان در نهایت مساله اصلی را نظام جائرانه سرمایه داری جهانی دانستند که مانع تحقق عدالت است و اینطور نتیجه گیری نمودند که ما باید دنبال یک مدل و توسعه مفاهیم اسلامی و افشاگری نسبت به نظام غربی باشیم.