کد خبر:۲۶۳۹۴۹
اخبار تازه از حمل و نقل عمومی

منتظر تاکسی های چینی باشید

چندی پیش مجتبی شفیعی رئیس ستاد مدیریت حمل نقل و سوخت در حالی از بی‌تمایلی ایران خودرو و سایپا برای مشارکت در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده خبر داده بود که این اظهار نظر با واکنش خودروسازان مواجه شد.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، طبق گفته شفیعی دو خودروساز بزرگ کشور با کمبود قابل توجهی در تولید مواجه هستند و توان همکاری با ستاد مدیریت حمل نقل و سوخت را ندارند اما با نگاهی به آمار تولید خودرو که هر ماهه توسط دفتر صنایع ماشین سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن وتجارت منتشر می‌شود، مدیران خودرو در مرداد ماه سال جاری بدون تولید بکار خود ادامه داده است و جالب اینکه در 5 ماه ابتدائی سال تنها 477 دستگاه خودرو MVM 530 که قرار است وارد ناوگان تاکسیرانی کند را تولید کرده است.
 
این در حالی است که خودروسازان داخلی در همین مدت آمار تولید قابل قبولی نسبت به مدیران خودرو از خود بنمایش گذاشته‌اند بطوریکه در ایران خودرو تاپایان مرداد ماه بالغ بر 11 هزار دستگاه پژو 405 و بیش از ده هزار سمند تولید شده است و در شرکت سایپا نیز از ابتدای سال جاری 11 هزار خودرو تیبا از خطوط تولید خارج شده است.
 
گرچه خودروسازان داخلی در تولید خودروهای سواری با افت محسوسی نسبت به سال گذشته همراه هستند اما آمار تولید دو شرکت بزرگ تولید خودرو کشور نشانگر آن است که هنوز هم در آمار تولید جایگاه بسیار بهتری نسبت به مدیران خودرو دارند و از این حیث خود را دور از انتقاد می‌بینند.
 
بر این اساس پس از اعلام ورود 10 هزار خودرو MVM 530 چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور واکنش‌های مختلفی در این زمینه از سوی کار‌شناسان صورت پذیرفته است که ورود این خودرو‌ها را به ناوگان تاکسیرانی مغایر با منافع ملی و همچنین به ضرر مصرف کنندگان می‌دانند.
 
منتقدان معتقدند ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی کشور از این جهت نادرست است که سود سرشاری را از پول ملی به جیب کمپانی چینی سرازیر می‌کند و انجام این طرح را در حالی که کشور ایران دارای دو شرکت بزرگ خودروسازی است بسیار تاسف برانگیز قلمداد می‌کنند.
 
همچنین پیش از این برخی از مسئولان سازمان تاکسیرانی نیز مخالفت خود را با این امر اعلام داشته‌اند. به گفته آن‌ها خودروهای چینی مورد، نظر امکان ارائه خدمات پس از فروش متناسب با حجم بالای استفاده رانندگان از تاکسی‌های درون و برون شهری را نداشته و تا کنون بسیاری از شهرهای کم جمعیت فاقد نمایندگی و تعمیرگاه‌های مجاز برای استفاده کنندگان از این خودرو هستند. این مسئولان البته شرط اصلی تاکسی شدن یک خودرو را دو گانه سوز بودن آن‌ها می‌دانند و با توجه به عدم دارا بودن MVM به این معیار، این خودرو را فرسنگ‌ها از شرایط تاکسی شدن دور می‌بینند.
 
همچنین رئیس ستاد مدیریت حمل نقل و سوخت گفته بود: «خودروسازان برای نوسازی تاکسی‌ها خودروهایی را پیشنهاد می‌دهند که ما آن‌ها را از لحاظ فنی تایید نکرده‌ایم». این اظهار نظر در حالی صورت می‌گیرد که خودرو MVM530 از جمله همنشین‌های پراید در قعر جدول ارزشیابی کیفی خودرو‌ها بوده و از لحاظ کیفی حتی با قیمت 40 میلیونی خود فرق چندانی با پرایدی که از طرح تاکسیرانی خارج شده است نداشته و به باور برخی از منتقدان همانند دیگر اجناس چینی از ظاهری زیبا و در عمل کیفیت بسیار پائین اما این بار از قیمتی بس گزاف برخوردار است.
 
گفتنی است ورود خودروهای چینی به ناوگان تاکسیرانی در حالی صورت می‌گیرد که هنوز خاطره تلخ خودروهای چینی هوو از اذهان مردم و فعالان خودرو خارج نشده است که این بار خودروهای چینی نیز به ناوگان تاکسیرانی کشور راه پیدا کرده‌اند.
 
منبع: عصر صنعت

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
محمد
-
۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۴
توليدات داخلي رو استفاده کنيد. چرا جنس چيني؟
2
1
پربازدیدترین آخرین اخبار