به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، زنی بعد از 50 سال زندگی دچار بیماری میشود که نمیتواند با همسر خود رابطهٔ زناشویی برقرار نماید، چه راهکاری برای زوج و زوجه در این گونه مسائل وجود دارد؟ چند راه را میتوان تصور کرد.
1-ازدواج مجدد با مسئولیتها و حقوق و تکالیف دائم
2-طلاق
3-رابطه نامشروع
4-نکاح موقت
به نظر میرسد هر انسان عاقلی برای آسیب نرسین به نکاح دائم حکم به نکاح موقت بدهد اما طرفداران برچیدن این گونه نهادها تنها فریاد خواهند زد نکاح موقت خیر!!! اما چه راهکاری ارائه میدهند؟؟؟ شاید رابطهٔ نامشروع!
به نظر میرسد که آنچه زنان امروز را خشمگین میکند استفاده از نکاح موقت برای درمان معضلاتی هم چون موارد این چنینی یا ازدواج مشروع در دوران جوانی به جای فحشا وفساد نیست معضل زنان وهر حقوقدانی باید تصویب و وضع قوانینی برای جلوگیری از سو استفادهٔ مردان متاهل باشد. مسئلهای که شاید نه تنها معضلات اجتماعی را کم نمیکند بلکه بنیان خانواده را که از مقدسترین بنیانها در اسلام هست نیز سست میکند. امام کاظم (ع) خطاب به علی بن یقطین میفرمایند: تو را به نکاح متعه چکار حال آنکه خداوند تو را بینیاز کرده است و در ادامه میفرمایند این برای کسی است که خداوند او را با داشتن فرزند از این کار بینیاز نکرده است.
ماده 21 لایحهٔ حمایت از خانواده مصوب اسفند میگوید نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت محوریت واستواری روابط خانوادگی، نکاح دائم را که مبنای تشکیل خانواده است مورد حمایت قرار میدهد. نکاح موقت نیز تابع موازین شرعی ومقررات قانون مدنی است وثبت آن در موارد زیر الزامی است: باردار شدن زوجه 2- توافق طرفین 3 شروط ضمن عقد. هرچند بالاخره تصویب چنین قانونی هرچند به صورت محدود وباقید جای خوشحالی دارد اما:
سوال ما از قانون گذار این است که به راستی قانون گذار محترم در کجا این حمایت صورت گرفته؟؟ آیا همین ثبت نشدن خود راهی برای تحت الشعاع قرار دادن نکاح دائم نیست؟؟؟؟ چه بسیارند کسانی که به دلیل عدم ثبت به صورت مخفیانه وبا داشتن زن اقدام به این عمل میکنند آیا این حق زن نیست که مانند ازدواج مجدد بداند همسرش از نظر وضعیت ازدواجی در چه حالتی قرار دارد؟
نهاد ازدواج موقت مانند شمشیر دو لبه است از یک طرف میتواند بنیان خانواده را در شرایط خاصی استوارتر کند و یا از ابتذال و فحشای اجتماع جلوگیری کند و از یک طرف میتواند سست کننده بنیان خانواده باشد و مردان اجتماع را به سمت تنوع طلبی جنسی و به تعبیر احادیث چشندگی پیش ببرد. شاید بهتر باشد شرایطی را که ائمه (ع) برای ازدواج موقت آوردهاند را احصا کرد و در قوانین تصریح نمود.
هرچند عدهای گفتهاند با ثبت تنها به دلیل به رسمیت شناختن نکاح منقطع در کنار نکاح دائم مخالف هستند اما باید از آنها پرسید مگر تاکنون بر اساس باب فصل ششم نکاح منقطع به رسمیت شناخته نشده بود؟
الزام مطلق ثبت ازدواج موقت مانع از تنوع طلبی جنسی مخفیانه مرد است و مرد با وجود قانونی مبنی بر الزام ثبت آن جز در موارد ضروری، این کار را انجام نخواهد داد. اما به نظر میرسد قانون گذار خودآگاه یا ناخود آگاه در زمینه ازدواج موقت قید مخفیانه بودن آن را در ذهن داشته است و چندان با ثبت شدن و رسمی گشتن آن میانه خوبی ندارد. الزام ثبت ازدواج موقت، علاوه بر بار روانی آن برای مرد از آن جهت که برای تنوع طلبی ازدواج نکند نکته مثبت دیگری نیز دارد و آن توانایی اعمال قیدهایی برای این نهاد حقوقی است.
منبع: زنان پرس