به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، اوضاع این روزهای خرید بزرگسالان نیز چنین شده، آنها این روزها بارها آزمودهاند که نمیتوان انتظار داشت بار دیگر این بستههای رنگین فربه باشند. آیا شما نیز تاکنون این مسأله را تجربه کردهاید؟
آب شدن یک مشت سیب زمینی سرخ شده
به یکی از خیابانهای شهر میروم که چند مغازه عمده فروشی برنج و حبوبات ردیف قرار دارند، مرد فروشندهای با آسودگی خاطر میگوید: من تا حالا با موضوع کم فروشی یا کاهش کیفیت روبه رو نشدم، مثل همیشه است.
چند عمده فروش دیگر هم چنین ادعایی دارند، اما منیره – ک، زن جوانی که برای خرید آمده است، میگوید: طی ماههای اخیر با وجود گرانی محسوس کالاها از کیفیت و حجم آنها به وضوح کاسته شده است. شما نگاهی به پنیرهای بسته بندی و خامه و مواد شوینده بیندازید. خیلی از مارکهای معتبر حتی در بسته بندی خود، به رضایت مشتری توجه ندارند؛ چون یقین دارند مردم ناچارند همین کالاها را بخرند.
عسگری، شهروند دیگر نیز اظهار میدارد: کم فروشی نیاز به بررسی چندانی ندارد؛ زیرا در محصولات متعدد کم فروشی دیده میشود. از جعبههای کبریت که تعداد خلالهای آن کم شده تا حبوبات بسته بندی و حتی پفک و بیسکویتها همین طورند. چیپسی که 100 گرمی بوده، حال 80 گرم شده و با همان قیمت قبل عرضه میشود.
در یکی از سوپرمارکتها مرد فروشنده میگوید: من خودم هم از همین محصولات استفاده میکنم. رب گوجه فرنگی که روی آن نوشته 1000 گرم، کمتر از 900 گرم دارد. برنج پاکستانی که باید 10 کیلوگرم باشد، 5/9 کیلوگرم است. شویندهها نیز دیگر مثل گذشته با کیفیت و غلیظ نیستند. کیفیت لبنیات و حجم آنها نیز کم شده است.
آفت همه گیر
مرد میانسال ناراضی از خریدهایش میگوید: تا تیغمون کارمیکنه، همدیگه رو پوست میکنیم... تا ببینیم فردا چی میشه....
مژده عباسی هم از گرانی گلایه دارد و میگوید: بستههای نسکافه هم با وجود آنکه 100 تومان گرانتر شده و500 تومان عرضه میشود، به روشنی از حجمش کم شده، بسته دستمال کاغذی و دیگر محصولات سلولزی هم هر روز لاغرتر و بیکیفیتتر میشوند. محصولات لبنی هم حرفی برای گفتن نمیگذارند. میگویند لوازم بهداشتی و آرایشی چون تقلبی و قاچاق هستند بیکیفیت هستند، اما بسیاری از محصولات مثل نسکافه، چای و برنج با اسم محصول خارجی در داخل بسته بندی میشود. پس عرضه کننده ایرانی کم فروشی میکند.
احمدی، بازنشسته هم با تأکید بر گسترش کم فروشی در جامعه اظهار میدارد: کم فروشی در زندگی امروز ما عادی شده است. کم وزن شدن نان و یا عرضه محصولات گوشتی و پروتئینی بیکیفیت، همه نمونههایی از کم فروشی است. وقتی میوه فروشی بیپروا از تعداد میوهها کم میکند و یا بستههای ادویه ناچیز تا نیمه خالی عرضه میشود و هیچ کس توجه و اعتراضی ندارد، یعنی اینکه ما دیگر برایمان اهمیت ندارد اقتصاد سالمی داشته باشیم؛ زیرا همه ما در زنجیره کم فروشی و گران فروشی سهیم هستیم و درعرضه خدمات به یکدیگر اجحاف میکنیم.
حسینی نیز میگوید: در این نابسامانی قیمتها، ضعیفترین گروهها آسیب میبینند؛ چون خرج و درآمد ثابت و اندکی دارند.
وی با ذکر مثالی ادامه میدهد: تن ماهی و کنسروها گران و کم حجم شدهاند. ساندویچها سبک شدهاند، کیسههای برنج تقلبی شدهاند، آیا اینها کم فروشی نیستند؟
مرد که دستی در تولید پوشاک دارد نیز از گرانیها مینالد و میگوید: من یک تولید کننده ناچیزم که با صد جور ترفند و وام سرمایه مختصری جمع کردم و فعالیت میکنم. وقتی قیمت مواد اولیه مثل نخ بالا میرود و در برابر کیفیتش هم افت میکند من هم ناگزیرم محصول بیکیفیت و گران تحویل مشتری بدهم. هیچ کاسب منصف و عاقلی رغبت ندارد مشتریهایش را ناراضی کند، اما شرایط برای تولید کننده هم مناسب نیست.
طوفان در بازار
بتازگی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از اتخاذ تدابیری برای برخورد با پدیده کمفروشی خبر داده و گفته است: سازمان حمایت طرح ویژه برخورد با کمفروشی کالاها را اجرا خواهد کرد و با توجه به اهمیت این موضوع و گلایه مصرفکنندگان از اجحاف ناشی از کمفروشی برخی تولیدکنندگان، بررسی کم و کیف برخی کالاهای عرضه شده در بازار و برخورد با پدیده کمفروشی در دستور کار ستاد تنظیم بازار قرار خواهد گرفت. حسن یونس سینکی افزوده است: اخیراً برخی گزارشها در زمینه رشد کمفروشی در عرضه برخی مواد غذایی و کالاهای صنعتی دریافت شده که مغایر با تلاش شبانهروزی دولت برای ایجاد آرامش و ثبات در بازار و ناشی از سودجویی برخی تولیدکنندگان یا عرضهکنندگان کالاست.
در حالی که مسؤولان از وعدههای خود خشنود هستند، اما مردم دیگر امیدی به نتایج این گونه طرحها و برنامههای سازمانهای نظارتی ندارند.
منبع: افکارنیوز