به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، نجفیسولاری، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، با اشاره به برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال اظهار کرد: گلوگاه صنعت دیجیتال، بازار است و به دلیل آنکه این بازار وجود ندارد، خلأ را در نمایشگاه جستجو میکنیم.
وی افزود: نخستین تغییر در برگزاری نمایشگاهها است، به این معنی که نمایشگاه باید عرصه رقابت و خلاقیت باشد. همچنین یکی از دلایل تأخیر در برگزاری نمایشگاه همین موضوع بود که نگاهمان را تغییر دهیم.
بخش خصوصی؛ برگزارکننده نمایشگاه رسانههای دیجیتال
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تصریح کرد: اکنون با گروههای متعدد در حال بررسی موضوع برگزاری نمایشگاه هستیم. در فراخوانی که اعلام شد، تعداد بسیاری از گروهها به این فراخوان پاسخ مثبت دادند. معتقد هستیم که نمایشگاه را باید تولیدکنندگان، ناشران و متخصصان حوزه برگزار کنند و مأموریت دولت باید تعیین اصول و سیاستهای نمایشگاه باشد. ما باید نمایشگاه را به سمتی ببریم که خلاق، عرضه محصولات جدید و جذاب و کارآفرین باشد.
وی بیان کرد: اکنون پنج شرکت پذیرفتهاند که نمایشگاه را از ابتدا تا انتها برگزار کنند. توقعمان این است که امسال بتوانیم این نمایشگاه را با کمک بخش خصوصی برگزار کنیم.
همگرایی دولت و بخش خصوصی در برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال
نجفیسولاری اظهار کرد: اگر قرار است در افق 1404 به جایگاه مورد نظر برسیم باید در برگزاری نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسانههای دیجیتال در منطقه اول باشیم. برای تحقق این هدف باید همگرایی حاکمیتی، حکومتی، عمومی و خصوصی ایجاد شود و به مدل متمرکز برای برگزاری نمایشگاه در ایران دست یابیم.
وی بیان کرد: به احتمال بسیار زیاد این دوره از نمایشگاه رسانههای دیجیتال، توسط بخش خصوصی برگزار خواهد شد. بخش خصوصی چندان عجلهای برای برگزاری نمایشگاه ندارد. البته مرکز به دلیل عدم تأخیر در امر برگزاری نمایشگاه، اقدامات لازم را انجام داده است.
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال، تصریح کرد: از 13 آبان ماه 92، فراخوانی در سایت سرآمد منتشر شد که اگر بخش خصوصی مایل به برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال است، وارد میدان شود و کار را از دولت بگیرد.
وی افزود: در شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردیم که همه بخشها و نهادها در نقطهای متمرکز شوند و یک نمایشگاه را برگزار کنیم. برای مثال همه پخشکنندگان و تولیدکنندگان و ارائهکنندگان محصولات آی سی تی، در شرق آسیا یک نمایشگاه متمرکزی را همه ساله برگزار میکنند؛ بنابر این ما هم میتوانیم به صورت متمرکز یک نمایشگاه مناسبی را با همکاری نهادها و مراکز برگزار کنیم.
نمایشگاههای رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای ادغام میشود
نجفیسولاری در پاسخ به این پرسش مبنی بر آغاز همگرایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: بنیاد ملی بازیهای رایانهای با مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال هماهنگ است و در هر حوزهای با یکدیگر تعامل خواهیم داشت. همچنین این همگرایی را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کردهایم و دو نمایشگاه رسانههای دیجیتال و بازیهای رایانهای ادغام خواهد شد.
وی بیان کرد: میان معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تقسیم کار مشخص و شفافی صورت گرفته است. بنیاد بینالمللی رضوی مجموعهای زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در برگزاری تمامی جشنوارههایش با وزارتخانه هماهنگ است.
راهاندازی نخستین پرتال مرجع ولایت و عترت
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تصریح کرد: با هماهنگی میان بخشها، نخستین پرتال مرجع ولایت و عترت راهاندازی شده است که این پرتال با همکاری آستان قدس رضوی، سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخش خصوصی انجام میشود. سرمایهگذاری این پرتال برعهده بخش خصوصی است.
وی افزود: شرح وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال و دیگر بخشهای وزارت ارشاد مبهم نیست؛ بلکه دایرههای متقاطعی که میانشان است، این دایرهها محل اتصال این حلقهها به یکدیگر و برای تکامل است.
نجفیسولاری با اشاره به توزیع بازیهای ممنوعه همچون بلک لیست (Blacklist) در گیمنتها گفت: برخی از وظایف به لحاظ قانونی در شرح وظایف مرکز قرار دارد اما متأسفانه برخی از مراکز و نهادها مایل نیستند که تابع قوانین باشند.
وی ادامه داد: اکنون که مجلس در حال بستن لایحه است، تقاضا میشود تا هر کسی که از لایحه بودجه دولتی و حمایت نظام برخوردارند، مکلف به رعایت قوانین است و هر کسی که تخطی کند، قوه قضاییه آن را دنبال کند.
وزارت ارشاد 15 سال به لحاظ تکنولوژی از صدا و سیما عقبتر است
رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال تصریح کرد: مرکز دو مأموریت را برعهده دارد که میتوان به ایجاد اتوماسیون و زیرساختهای لازم برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. بنده که سالها در صداوسیما فعالیت میکردیم باید بگویم که وزارت ارشاد 15 سال به لحاظ تکنولوژی از صدا و سیما عقبتر است؛ برای مثال چرا باید کاربری برای ثبت اثرش از دورترین نقطه کشور به تهران بیاید درحالی که میتواند این امر را با تکنولوژی روز انجام دهد.
وی بیان کرد: همه سازمانها سه درصد از اعتبارات خود را صرف زیرساختها میکنند درحالی که وزارت ارشاد همیشه کمتر از یک درصد از اعتبارات را صرف این زیرساختها کرده است. همچنین هرساله به دلیل کاهش بودجهها این یک درصد هم کمتر شده است.
تبدیل هنرهای تجسمی به هنرهای دیجیتال، نیازمند اعتبارات
نجفیسولاری اظهار کرد: چرا نباید بسیاری از هنرهای اصیل تجسمی را تبدیل به هنر دیجیتال کنیم یا چرا باید اثر استاد فرشچیان به جای ماندن در موزه، تبدیل به مالتی مدیا و هنر دیجیتال شود. ارزش این کار بیشتر است. تبدیل هنرهای تجسمی به هنرهای دیجیتال نیازمند اعتبارات بسیار است.
وی افزود: بودجه پیشنهادی ما 150 میلیارد تومان بود. همچنین بودجه پیشنهادی سال 92 حدود 25 میلیارد تومان بود که 15 میلیارد تومان تخصیص یافت و در نهایت چهار میلیارد تومان به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال رسید. در هجمهای که در حوزه دیجیتال داریم، وظایف حاکمیتی نظام مصوب ابلاغ شده برای انجام این فعالیتها به اندازه قیمت یک بازیکن است!؟ قیمت یک خانه در شمال تهران است؟
وی بیان کرد: رسالت مرکز یک رسالت ایجابی است نه سلبی. مروری که بر فعالیت سه ساله بخش خصوصی داشتم متوجه شدم که حواس بخش خصوصی در امر تولید بیش از کارمند وزارت ارشاد است.
نجفیسولاری اظهار کرد: پایگاههای مشاوره تولید حوزه رسانههای دیجیتال را به منظور آشنایی بیشتر بخش خصوصی با امر تولید ایجاد کردهایم تا قبل از تولید، از محتوای آن آگاه باشند تا خدای ناکرده با مشکلاتی روبرو نباشند و زمانشان هدر نرود. اگر اصول و قواعدمان روشن باشد، بخش خصوصی بیش از کارمند مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وسواس بیشتری به خرج خواهد داد.
منبع: ایکنا