به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، همزمان با بسته شده پرونده نوزدهمین نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر و تجارت الکترونیک (الکامپ 2013) وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که در واقع اصلی ترین سازمان برگزارکننده این نمایشگاه بین المللی بود اقدام به انتشار تحلیلی از نمایشگاه الکامپ 2013 کرد.
از حق نباید گذشت که وزارت ارتباطات در الکامپ نوزدهم به خوبی توانسته بود دست دولت و بخش خصوصی و شرکتهای تابعه ict را در دست هم قرار داده و آنها را آشتی دهد.
در متن این تحلیل آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به عنوان متولی اصلی حوزه ICT برای نخستین بار در طول هجده نمایشگاه گذشته در سالن هفت تمام شرکت ها و سازمان های تابعه را در فضایی شکیل دور خود جمع کرد و بدین ترتیب هماهنگی ها و هم بستگی بین اجزا را که از اهداف دولت یازدهم شمرده می شود را به وضوح نشان داد.
از دیگر نکات قابل توجه در سالن وزارت ارتباطات تخصیص غرفههایی با مساحت یکسان به اپراتورهای تلفن همراه بود که هریک به صورت مساوی 150 متر مربع در سالن وزارت ارتباطات داشتند.
در همین فضا برخی شرکت های خصوصی همچون شرکتهای ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز که تمایل داشتند در فضایی 120 متر مربعی حاضر شدند.
سایر دستگاههای دولتی در سالن 6 نمایشگاه بین المللی تهران حضور داشته و تلاش کردند هم از نظر بصری و هم از نظر محتوا و عملکرد بیشتر بازدید کنندگان را جذب کنند ،اتفاقی که در نوع خود نخستین بود و سالهای پیشین کمتر به آن توجه شده بود.
رونمایی از برخی سامانه ها که تلاش دولت را برای استقرار نظام دولت الکترونیک نشان می داد از جمله نکات قابل توجه وزارتخانه ها، سازمان ها و شرکتهای دولتی بود که اهتمام دولت را به هرچه الکترونیکی کردن فعالیت هایش نشان می داد.
البته ارائه خدمات دولتی مبتنی بر IT در غرفه های این سالن تعداد بازدید کنندگان سالن های دولت الکترونیک به طرز چشمگیری افزایش داده بود و حتی شاهد صف های طویلی در برخی از مراکز همچون مرکز ارائه خدمات ثبت احوال و پلیس 10+ بودیم.
دست دوستی وزیر با فعالان حوزه ict
بازدید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با واکنش های مثبت از سوی رسانه ها و مردم مواجه شد، اصحاب رسانه در حاشیه نگاری های خود بازدید وزیر را از الکامپ نوزدهم یک بازدید واقعی و غیر تشریفاتی دانستند و نوشتند: این وزیردیپلمات خرق عادت کرد و 8 ساعت تمام از تمام غرفه ها و شرکت های حاضر در این نمایشگاه در نخستین روز برگزاری آن بازدید و با مسئولان این غرفه ها گفت و گو کرد.
البته این برخورد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ، معاونان و همراهانش در ادامه نشست هایی بود که در صد روز اخیر با فعالان بخش های مختلف داشته و پیش از این دست آشتی را برای ایجاد وفاق و همدلی دراز کرده بود.
دکتر واعظی حتی در حاشیه این نمایشگاه این وعده را به بخش خصوصی داد تا تجربه 27 ساله خود را در عرصه دیپلماسی بین المللی در اختیار شرکت ها گذاشته تا این شرکت ها بتوانند برندهای خود را بین المللی کنند.
الکامپی که در آخر پاییز شمرده شد
با وجود سرمای هوا و بارندگی های اخیر تهران در روز های پایانی پاییز بیش از 400 هزار نفر از نمایشگاه الکامپ بازدید کردند و این تعداد بازدید هم در نوع خود برای نخستین بار در نوزدهمین الکامپ اتفاق افتاد.
الکامپ 2013 با حضور 460 شرکت داخلی و 60 شرکت خارجی از کشورهای مختلف جهان توانست وظیفه خود را برای جدیدترین فناوری ها و راهکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات را در فضای بالغ بر 22 هزار متر مربع به خوبی ایفا کند.