کد خبر:۲۸۳۲۲۳

یک نگاه که ثواب حج مقبول را دارد

پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضای الهی و خشم آنان خشم خدا است. احسان به پدر و مادر عمر را طولانی می‌کند و سبب می‌شود که فرزندان نیز به ما احسان کنند.

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، خداوند در قرآن بیش از 23 بار صراحتا و یا ضمنا انسان‌ها را به احسان و نیکى به پدر و مادر امر فرموده است. ائمه معصومین‌علیهم‌السلام نیز در سخنان و گفتار خود را به این فضیلت مهم سفارش و تأکید فرموده‌اند. حضرت علی علیه‌السلام‌ فرمودند: «برّ الوالدین من اکرم الطباع؛ نیکى به پدر و مادر، ارزش مند‌ترین خلق‌ها است.»


وَقَضَى رَبُّکَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِیَّاهُ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِندَکَ الْکِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ کِلاَهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلًا کَرِیمًا؛ وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا کَمَا رَبَّیَانِی صَغِیرًا (اسراء، آیات 23 و 24)
و پروردگار تو مقرر کرد که جز او را مپرستید و به پدر و مادر [خود] احسان کنید اگر یکى از آن دو یا هر دو در کنار تو به سالخوردگى رسیدند به آن‌ها [حتى] اوف مگو و به آنان پرخاش مکن و با آن‌ها سخنى شایسته بگوى؛ و از سر مهربانى بال فروتنى بر آنان بگس‌تر و بگو پروردگارا آن دو را رحمت کن چنانکه مرا در خردى پروردند.


فخر الدین رازى مى گوید: به چند دلیل، بعد از وجوب عبادت پروردگار، نیکى به پدر و مادر ذکر شده است:
1 ـ نعمت هاى پروردگار، بالا‌ترین نعمت‌ها بر بنده است و بعد از پروردگار عالم، پدر و مادر که ریشه و سبب وجود فرزند هستند، نعمت هاى بر‌تر عالم مى باشند. پس شکر اوّلین نعمت (خداوند) و بعد از آن، شکر نعمت هاى بر‌تر عالم (پدر و مادر) واجب است.


2 ـ خداوند، مؤثر حقیقى در وجود انسان و پدر و مادر، مؤثر وجود او در ظاهر (طبیعت) هستند، پس آنجا که نام مؤثر حقیقى ذکر شده، بعد از آن مؤثر ظاهرى را آورده است.


3 ـ خداوند در مقابل نعمت هاى خود، از بنده چیزى نمى خواهد، پدر و مادر نیز در مقابل نعمت خود از فرزند چیزى طلب نمى کنند (نه طلب مالى و نه طلب ثوابى) لذا این نعمت آن‌ها شبیه نعمت خداوند است.


4 ـ خداوند نعمت خود را از بنده‌اش دریغ نمى دارد، اگر چه بد‌ترین گناهان را انجام داده باشد. همچنین است جاى پدر و مادر که نعمت و فداکارى خود را از کودکشان دریغ نمى دارند، هر چند به آن‌ها بد کرده باشد.


5 ـ پدر مهربان در مال فرزندش تصرف مى کند تا سود بیشترى عاید وى شود و از ضایع شدن مال او جلوگیرى مى کند. خداوند نیز در اعمال عبادى بنده خود تصرف مى کند و آن را از آفات دور مى سازد و عملش را زیاد‌تر مى نماید، زیرا خود فرموده است: مَثَل کسانى که در راه خدا انفاق مى کنند مانند دانه گندمى است که هفت خوشه از آن مى روید و در هر خوشه، صد دانه گندم وجود دارد.


6 ـ نعمت وجود خداوند، بالا‌تر از نعمت والدین است و این امر، با دلیل و برهان ثابت و معلوم مى گردد. اگر چه نعمت والدین نیز معلوم و مشهود است، اما رجحان با نعمت پروردگار است; از این رو نعمت والدین پس از نعمت خدا ذکر شده است. (1)


تأکید قرآن بر ذکر احسان و مراعات پدر و مادر در سطح توحید و نفى شرک، و عبادت و پرستش و شکر نعمت هاى الهى، به روشنى این مطلب را ثابت مى کند که عدم رعایت حق آنان، بزرگ‌ترین گناه پس از شرک به خداوند است و لذا آن را در (سوره اسراء) در ردیف گناهان کبیره ذکر فرموده است.

 

در احادیث نیز در مورد احسان به والدین بسیار سفارش شده و از آزردن آنان نکوهش به عمل آمده است:

 

پاداش نگاه رحمت به والدین، حج مقبول است. رضایت آن دو رضای الهی و خشم آنان خشم خدا است. احسان به پدر و مادر عمر را طولانی می‌کند و سبب می‌شود که فرزندان نیز به ما احسان کنند.


در احادیث آمده است: حتی اگر تو را زدند، تو «اف» نگو، خیره نگاه مکن، دست بلند مکن، جلو‌تر از آنان راه نرو، آنان را به نام صدا نزن، کاری مکن که مردم به آنان دشنام دهند، پیش از آنان منشین و پیش از آنکه از تو چیزی بخواهند به آنان کمک کن. (2)


مردی مادرش را به دوش گرفته طواف می‌داد، پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم را در‌‌ همان حالت دید، پرسید: آیا حق مادرم را ادا کردم؟ فرمودند: حتی حق یکی از ناله‌های زمان زایمان را ادا نکردی. (3)


از پیامبر اکرم‌‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم سوال شد: آیا پس از مرگ هم احسانی برای والدین هست؟ فرمودند: آری از راه نماز خواندن برای آنان و استغفار برایشان و وفا به تعهداتشان و پرداخت بدهی‌هایشان و احترام به دوستانشان. (4)


مردی از پدرش نزد پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم شکایت کرد. حضرت‌ رسول اکرم ‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم پدر را خواستند و پرسش نمودند، پدر پیر گفت: روزی من قوی و پولدار بودم و به فرزندم کمک می‌کردم، اما امروز او پولدار شده و به من کمک نمی‌کند. رسول خدا‌صلی‌الله‌علیه‌وآله و سلم گریستند و فرمودند: هیچ سنگ و شنی نیست که این قصه را بشنود و نگرید!، سپس به آن فرزند فرمودند: «انت و مالک لابیک» تو و دارایی‌ات از آن پدرت هستید. (5)


در حدیث آمده است: حتی اگر والدین فرزند خود را زدند، فرزند بگوید: خدا شما را ببخشاید که این کلمه‌‌ همان قول کریم است.


احسان به والدین از صفات انبیا است، چنانکه در مورد حضرت عیسی‌علیه‌لسلام توصیف «برا بوالدتی» و در مورد حضرت یحیی‌علیه‌السلام «برا بوالدیه» آمده است.


باید توجه داشت که سفارش قرآن به احسان، متوجه فرزندان است نه والدین «و بالوالدین احسانا» زیرا والدین نیازی به سفارش ندارند و به طور طبیعی به فرزندان خود احسان می‌کنند.


پی نوشت‌ها:
1- فخر الدین رازى، تفسیر کبیر، ج 1، ص 100؛
2- تفسیر نورالثقلین؛
3- تفسیر نمونه؛
4- تفسیر مجمع البیان؛
5- کافی، ج 2، ص 157.


منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار