به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، غول اینترنتی گوگل شرکت «نست» را میخرد. این شرکت ترموستات رادیاتور شوفاژ و دتکتور دود تولید میکند.
از آنجا که تجهیزات نست آنلاین هستند، گوگل در آینده حتی میداند هر کاربر این تجهیزات در کدام اتاق خانهاش به سر میبرد.
یکی از گرایشهای این روزهای دنیای فنآوری، لوازم خانگی برخط (آنلاین) است. در نمایشگاه اخیر لوازم الکترونیکی لاس وگاس حتی قابلمهی آنلاین هم عرضه شد.
در این میان گوگل گام محکمی برای حضور در این عرصه برداشته است. این شرکت آمریکایی در ازای پرداخت 3میلیارد و 200میلیون دلار شرکت «نست»، سازنده دتکتور دود (تجهیزات اطفای حریق) و شیرهای ترموستاتیک رادیاتور شوفاژ را میخرد.
محصولات دیجیتال نست منطبق با خواست مشتریان تولید یا تنظیم میشوند و قابلیت اتصال به اینترنت را هم دارند. دارنده این محصول میتواند با اپلیکیشن موبایل پیش از حضور در خانه یا پس از خروج از خانه دمای اتاقها را تنظیم کند.
محصولات نست به حسگرهای حرکتی نیز مجهز هستند و از جمله میتوانند با توجه به فصل، ساعات روز، حضور صاحبخانه یا بر اساس تنظیمات از پیش تعیین شده، دمای اتاقهای مختلف را کم یا زیاد کنند.
گوگل با خرید نست میتواند از تجربه وی برای طراحی مدلهای جدید تلفن همراه یا تبلت استفاده کند.
برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که گوگل با خرید نست بیش از اینکه به دنبال تسلط بر بازار شیرهای ترموستاتیک شوفاژ باشد، در اندیشه آن است که توانایی خود در تولید سختافزار موبایل را افزایش دهد.
گوگل تا پیش از خرید شرکت موتورولا، سازنده سختافزار نداشت و بهعنوان مثال برای تولید تلفن همراه یا تبلت «نکسوس» از ظرفیت شرکتهای دیگر همچون «اچتیسی» تایوان یا «الجی» کره جنوبی استفاده میکرد.
تسلط گوگل بر بانک اطلاعاتی نست
گروهی دیگر از ناظران اما بر این عقیدهاند که گوگل با خرید نست به دنبال لقمه چربتری است. دستگاههای نست با حسگرهای خود حرارت، حرکت، رطوبت و روشنایی در محیط را اندازهگیری و جمعآوری میکنند.
تونی فِیدل، از بنیانگذاران شرکت نست، اوایل دسامبر در کنفرانس بزرگ اینترنتی اروپا (LeWeb) در پاریس گفته بود: «وقتی در خانه مردم نان در توستر میسوزد یا گاز مونواکسید کربن خارج میشود، ما متوجه میشویم».
نشریه «نیویورک تایمز» آمریکا به نقل از فیدل نوشته بود: «وقتی تلویزیون روشن میشود، مشخص میشود که کسی در خانه است. وقتی در یخچال باز میشود حسگر دیگری به کار میافتد».
نست برای بهبود مصرف انرژی در خانه ریزترین اطلاعات را هم ارزیابی میکند. با بررسی درازمدت دادههایی از این دست، میتوان تا حدودی به آهنگ زندگی کاربران یا الگوی رفتاری آنان پی برد.
با خرید نست، اطلاعاتی از این دست در اختیار گوگل قرار خواهند گرفت؛ آن هم در شرایطی که غولهای اینترنتی و فنآوری عطش فزایندهای برای دسترسی به اطلاعات و عادتهای کاربران دارند.
تونی فِیدل، بنیانگذار این شرکت، البته این موضوع را انکار نمیکند که اطلاعات خانگی کاربران در صورت نیاز در اختیار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی هم قرار میگیرند و میگوید: اگر کسی بخواهد به دادههای خانگی کاربران دسترسی پیدا کند، باید نزد من [فیدل] یا شریک من برود و برای این کار دلیل محکمی داشته باشد.
منتقدان میگویند جملهبندی نست در مورد اهمیت احترام به حریم خصوصی کاربران بهگونهای است که راه ردوبدل کردن این دادهها کاملا هموار مانده است.
از این گذشته، بنیانگذار نست در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسیده بود آیا قواعد حفظ حریم خصوصی مشتریان تغییر خواهند کرد، گفته بود: «من نمیگویم هرگز».