به گزارش خبرنگار آزاد اندیشی «خبرگزاری دانشجو»، همایش ملی فقه هسته ای با حضور تنی چند از علما و اندیشمندان صبح امروز در سازمان انرژی اتمی آغاز به کار کرد. در این همایش دو روزه که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز فقهی ائمه اطهار و سازمان انرژی اتمی برگزار شد آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار به ایراد سخنانی پرداخت.
فاضل لنکرانی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در خصوص حرمت سلاح های کشتار جمعی گفت: از دو سال پیش که فتوای رهبر انقلاب مطرح شد در مرکز فقهی ائمه اطهار نشسته های تخصصی متعددی در خصوص این فتوا داشتیم تا ببینیم این فتوا چه مبانی فقهی دارد. زیرا موضوع جدیدی بود و در وهله اول به ذهن محققان می آمد که یک عنوان سیاسی دارد اما دیدیم که مبانی اجتهادی قوی می توان برای این فتوا ارائه داد.
وی با بیان این مطلب که باید موضوع شناسی دقیقی برای این بحث انجام شود اظهار داشت: اگر ماهیت این سلاح ها را مشخص کنیم بهتر می توانیم به نتیجه فقهی برسیم چون ممکن است هنوز برای برخی ماهیت این سلاح ها مشخص نشده باشد. اما ما با متخصصان فیزیک هسته ای جلساتی داشتیم. این سلاح ها دو خصوصیت دارند. یکی این که سلاح های کشتار جمعی به نظامیان محدود نمی شوند و غیر نظامیان زیادی را نیز دربرگرفته و به مراتب بیشتر از نظامیان، غیر نظامیان را از بین می برند. خصوصیت دوم آنها این است که متوقف بر میدان و زمان جنگ نیستند و ممکن است در نسل های آینده نیز اثر تخریبی بگذارند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار افزود: البته در بحث من این توهم ایجاد نشود که ما می خواهیم روی مصالح مقطعی یا معاهداتی که با سایر دول داریم پیش بیاییم. بلکه باید با یک نگاه علمی ببینیم با قطع نظر از معاهدات آیا اسلام تولید چنین سلاح هایی را که نا امنی دائمی برای جمیع بشر ایجاد می کنند جایز می داند یا خیر. از سوی دیگر، نباید این فتوا در روحیه متخصصان انرژی اتمی تاثیر منفی بگذارد چون اسلام نسبت به داشتن دانش هسته ای هیچ مرزی قائل نیست و پژوهش ها باید ادامه پیدا کند.
فاضل لنکرانی با اشاره به این در پژوهش ها به این نتیجه رسیده اند که از دیدگاه عقلی و قرآن و روایات دستیابی و کاربرد چنین سلاحی ممنوع است اظهار داشت: سلاح های کشتار جمعی موجب ظلم می شوند و همین که در دنیا رعب و وحشت ایجاد کرده اند نوعی ظلم است. در آیات قرآن سه طایفه آیه داریم. یک طایفه از آیات، آیاتی هستند که حاکمان مسلمانان را موظف می کنند که جامعه مسلمین باید همیشه از نظر قوا در اوج باشد. مثلا آیه ای در قرآن می فرماید مسلمانان هر اندازه که می توانند خود را در مقابل کفار یا مشرکین قوی کنند. دسته دوم آیات آیاتی هستند که ظابطه ای ارائه داده اند که در قتال و جنگ مشروع، اعتداء حرام است. برخی این آیات را این گونه تعبیر کرده اند که یعنی زن و بچه ها را نکشید اما در جنگ نباید کار شما مصداق اعتداء باشد. از سوی دیگر جهاد ابتدایی هم در اسلام برای نجات بشر از کفر است نه برای قدرت طلبی. آیات دسته دوم مقید آیات دسته اول هستند و بر این مساله تاکید دارند که به اندازه ای خود را مجهز کنید که به سمت ظلم و اعتداء نروید.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار دسته سوم آیات را آیاتی دانست که فساد و افساد را در زمین حرام می دانند و یادآور شد: در برخی از آیات آمده است که حاکم نباید فساد کند اما مجموعا اسلام اجازه هر عملی را که موجب فساد شود نمی دهد. آن طور که متخصصان انرژی هسته ای می گویند آن سلاح هایی که در هیروشیما و ناکازاکی به کار برده شد با سلاح هایی که هم اکنون وجود دارد قابل مقایسه نیست. آیا اینها افساد نیست؟ ما به دنبال هدایت جهانی هستیم نه نابودی جهان.
وی افزود: برخی می گویند ابرقدرت ها این سلاح ها را دارند و ما هم باید داشته باشیم زیرا قرآن مقابله به مثل را تجویز کرده است اما آیاتی که می گویند افساد حرام است بر این آیات حکومت دارند و ما در صورتی می توانیم مقابله به مثل کنیم که این کار موجب فساد نشود. حتی در آیات قرآن آمده است که حتی وقتی ریختن خون کافران مباح است اگر کافری از شما پناه خواست که در مورد دین تحقیق کند به او پناه بدهید و در این مواقع او محترم است و حق کشتن او را ندارید حتی اگر مهلتی که خواسته ده سال طول بکشد و سپس باید او را به موطنش بازگردانید و کاری به او نداشته باشید مگر این که دوباره علیه شما وارد جنگ شود.
فاضل لنکرانی در خصوص روایاتی که در این باره وجود دارد بیان داشت: رسول خدا هنگام جنگ به طور جداگانه با فرماندهان و سربازان صحبت می کردند و می گفتند شما حق ندارید زنها و بچه ها را بکشید. حتی در جنگ، مسلمانان حق ترساندن زنان و بچه ها را نیز ندارند. دنیا باید ظرافت هایی را که در جهاد اسلامی وجود دارد بداند. اسلام می گوید حتی سوزاندن کافر حربی جایز نیست، بمب هسته ای که بالاتر از سوزاندن است. ما نمی توانیم بگوییم در همه چیز مقابله به مثل را رعایت می کنیم. مثلا تکفیری ها سر بچه ها را می برند حالا مقابله به مثل این است که ما هم اگر به بچه های آنها رسیدیم سرشان را ببریم؟ ابدا چنین چیزی نیست. حتی پیامبر فرمودند وقتی با مشرکین می جنگید آب بلاد آنها را مسموم نکنید. فتوای رهبر انقلاب در خصوص حرمت سلاح های کشتار جمعی در حوزه های موجب حرکتی اجتهادی شد و محققان را وادار به پژوهش کرد همانطور که فتاوای امام نیز در حوزه ها موج ایجاد می کرد.