به گزارش خبرنگار آزاد اندیشی «خبرگزاری دانشجو»، همایش ملی فقه هسته ای با حضور تنی چند از علما و اندیشمندان صبح امروز در سازمان انرژی اتمی آغاز به کار کرد. در این همایش دو روزه که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز فقهی ائمه اطهار و سازمان انرژی اتمی برگزار شد حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست دبیر علمی همایش فقه هسته ای به ایراد سخنانی پرداخت.
علیدوست در مقدمه سخنان خود گفت: منظور از سلاح های غیر متعارف (کشتار جمعی) سلاح هایی است که دارای تخریب بالا و عمل بدون تفکیک و مهار نشده هستند که این سلاح ها به اتمی و هسته ای و میکروبی و شیمیایی تقسیم می شوند.
وی در خصوص تبارشناسی حرمت این سلاح ها نیز بیان داشت: این حکم قدمتی به قدمت اسلام دارد و در نصوص دینی ما استفاده از این سلاح ها احرام اعلام شده است و در متون دینی که در طی هزار سال گذشته نگاشته شده هزاران فقیه بر آن تاکید کرده اند. لکن می توان نقطه عطف و جهش را در فتوای رهبر انقلاب دید که در یکی از فتواهای خود در تاریخ 30 بهمن 1388 می فرمایند مبانی دینی ما اجازه تولید و انباشت و بکارگیری سلاح های کشتار جمعی را نمی دهد.
دبیر علمی همایش فقه هسته ای خاطرنشان کرد: در آیات متعددی از قرآن فقیه به راحتی می تواند حرمت این سلاح ها را دریابد. از امام صادق سوال کردند که اگر دو گروه باطل به جان هم افتادند آیا می توانیم به آنها سلاح بفروشی؟ ایشان فرمودند: بفروشید اما وسیله دفاع مانند سپر، زره و کلاه خود بفروشید نه وسیله هایی که برای خون ریختن به کار می روند. امیر مومنان نیز فرمودند در آب بلاد مشرکین سم نریزید زیرا سم با گناه و بی گناه را با هم از بین می برد. فقهای ما از همین روایات و آیات استفاده کرده و فتاوای خود را داده اند. عقل نیز به عنوان سندی معتبر در فقه، فساد تولید، انباشت و به کار گیری سلاح های کشتار جمعی را درک می کند.
وی در خصوص چیستی شناسی این حرمت گفت: باید ببینیم آیا فتوای رهبر انقلاب یک حکومتی تابع مصلحت موقت است؟ یک تاکتیک سیاسی است؟ فتوا و بیان حکم ابدی الهی برخواسته از اسناد معتبر دینی است؟ برای کارشناسان تردیدی وجود ندارد که این حکم یک فتوا است و وقتی فتوا شد لوازمی دارد. من جمله این که غیر قابل معامله است و صاحب آن هم نمی تواند روی آن معامله کند. همچنین تابع دلالت اسناد پشتیبان است. از سوی دیگر، تکلیف است نه عدول از حق و همچنین یک حکم ابدی است. این ویژگی ها در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای وجود ندارد. در ماده 10 معاهده گفته کشوری که عضو است می تواند تعهد خود را پس بگیرد. همچنین هر نوع سلاح کشتار جمعی مشمول این فتواست اما در معاهده فقط سلاح های اتمی مطرح است و شامل سلاح های شیمیایی و میکروبی نمی شود. از سوی دیگر، در معاهده بده و بستان وجود دارد و معامله است و کشورها عضو آن می شوند و امتیازاتی می گیرند.
علیدوست گفت: امروزه دست هیچ کشوری برای تولید، انباشت و به کارگیری سلاح هسته ای مانند جمهوری اسلامی ایران بسته نیست. آنها معاهده دارند، ما هم داریم اما معاهده ما کاملا ناشکننده است چون ایران با یک حکم ابدی الهی مواجه است. اما دست ایران برای تسخیر دل ها باز است و حاکمان مسلمان باید قلب ها را تسخیر کنند نه این که نسل ها را تهدید نمایند.