به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»؛ مستند «7 دقیقه متن» با موضوع حاشیههای دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در ماه مبارک رمضان ساعت 23:15 یکشنبه، 5 مرداد ماه روی آنتن شبکه 3 سیما میرود.
این مستند که در واقع قسمت هفتم از برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» است، در سه نمای قبل از دیدار، حین دیدار و پس از دیدار به حواشی یکی از بهترین و جذابترین دیدارهای سالانه رهبر انقلاب با جوانان فعال دانشجو میپردازد.
در این مستند 35 دقیقهای با نمایندگان دانشجویی و برخی از مسئولان وزارت علوم همچون دکتر رضا فرجیدانا، وزیر علوم مصاحبه شده و به فرآیند انتخاب نماینده هر تشکل و چگونگی تنظیم متن سخنرانی آنها پرداخته شده است.
«7 دقیقه متن» در واقع اشارهای است به هفت دقیقه مدت زمان سخنرانی دانشجویان در محضر رهبر انقلاب که بیانگر دغدغهها و مسائل اصلی دانشگاه از دیدگاه دانشجویان است.
برنامه تلویزیونی «حذف و اضافه» به تهیهکنندگی رامین شمسایی به مؤلفههای دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و بررسی مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاهها میپردازد. تاکنون شش قسمت از این برنامه از شبکه 3 سیما پخش شده و موضوعاتی نظیر نقد پایان نامهها، نقد نظام ارزشیابی و امتحانات، وضعیت خط امام (ره) در دانشگاهها، وضعیت آزاداندیشی در دانشگاهها و نقد و بررسی طرح تفکیک جنسیتی مورد کندوکاو قرار گرفته است.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13930505092937 [pdate] => 13930505092200 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 424831 [title] => فضای دانشگاه به جولانگاه افراد سیاسی و پر حاشیه تبدیل شده+ متن سخنان [pdate] => 13940421085600 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 424628 [title] => ارائه تحلیلی از وضعیت ایران در منطقه در محضر رهبر انقلاب/ این دیدار بی نظیر و تاریخی است [pdate] => 13940420122202 [service_id] => 12 ) [2] => Array ( [id] => 349388 [title] => باید میان مطالب آموزشی مدارس و صداوسیما همگرایی اتفاق بیافتد [pdate] => 13930525095800 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 329052 [title] => فیلم/ بررسی راههای پیشگیری از تقلب علمی در دانشگاهها [pdate] => 13930408113900 [service_id] => 3 ) [4] => Array ( [id] => 324139 [title] => جنجال آفرینی آزاد اندیشی در «حذف و اضافه» [pdate] => 13930323022900 [service_id] => 6 ) [5] => Array ( [id] => 324026 [title] => مناظره علی خضریان و صادق زیبا کلام در برنامه امروز «حذف و اضافه» [pdate] => 13930322124400 [service_id] => 12 ) [6] => Array ( [id] => 322002 [title] => برنامه حذف و اضافه با موضوع « امام و دانشگاه » [pdate] => 13930315150000 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 329052 [title] => فیلم/ بررسی راههای پیشگیری از تقلب علمی در دانشگاهها [pdate] => 13930408113900 [service_id] => 3 [rutitr] => برنامه حذف و اضافه؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 324139 [title] => جنجال آفرینی آزاد اندیشی در «حذف و اضافه» [pdate] => 13930323022900 [service_id] => 6 [rutitr] => روی آنتن شبکه سوم سیما؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 324026 [title] => مناظره علی خضریان و صادق زیبا کلام در برنامه امروز «حذف و اضافه» [pdate] => 13930322124400 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 322002 [title] => برنامه حذف و اضافه با موضوع « امام و دانشگاه » [pdate] => 13930315150000 [service_id] => 4 [rutitr] => امروز ساعت 17 پخش میشود [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 349388 [title] => باید میان مطالب آموزشی مدارس و صداوسیما همگرایی اتفاق بیافتد [pdate] => 13930525095800 [service_id] => 4 [rutitr] => در برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 424628 [title] => ارائه تحلیلی از وضعیت ایران در منطقه در محضر رهبر انقلاب/ این دیدار بی نظیر و تاریخی است [pdate] => 13940420122202 [service_id] => 12 [rutitr] => پهلوان در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو» [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 424831 [title] => فضای دانشگاه به جولانگاه افراد سیاسی و پر حاشیه تبدیل شده+ متن سخنان [pdate] => 13940421085600 [service_id] => 11 [rutitr] => نماینده دفتر تحکیم وحدت در محضر رهبر معظم انقلاب: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => حذف و اضافه [id] => 429846 [tag_id] => 18542 ) [1] => Array ( [tag] => دیدار دانشجویان [id] => 429847 [tag_id] => 55724 ) [2] => Array ( [tag] => شبکه سه [id] => 429848 [tag_id] => 20102 ) [3] => Array ( [tag] => مستند [id] => 429849 [tag_id] => 450 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، 29 مردادماه 93 نهمین قسمت از سری جدید برنامه «حذف و اضافه» با موضوع «دانشگاه پیام نور» به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از روند استیضاح فرجی دانا، وزیر علوم پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.
پرسش پیامکی قسمت نهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: آیا اعتبار مدرک تحصیلی پیام نور با کوشش آنها متناسب است؟
در ابتدای گفتگو ابوالفضل فراهانی، ریاست دانشگاه پیامنور کشور و میهمان برنامه، در خصوص تعریف و رسالت اصلی دانشکاه پیامنور و تفاوت آن با دانشگاههای دیگر کشور گفت: دانشگاه پیام نور مصوب 1367 شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اما عملا فعالیت خود را از سال 68 شروع کرد و امروز یک ربع قرن از فعالیت آموزشی آن میگذرد. حدود 850 هزار دانشجو در هر سه مقطع تحصیلی شاغل به تحصیل هستند و حدود 760 هزار دانشآموخته در هر سه مقطع تحصیلی دارد. این دانشگاه در حال حاضر 495 مرکز و واحد در کشور و 14 نمایندگی خارج از کشور دارد.
وی افزود: سه وظیفه اصلی آموزش عالی تولید دانش، تربیت نیروی متخصصص و ترویج دانش و ارتقای سطح فرهنگ عمومی جامعه است. همه دانشگاهها این سه هدف را پی میگیرند. منتها برخی از دانشگاهها وظیفه محوریتری در تحقق یک یا دو هدف فوق دارد. دانشگاه پیام نور وظیفه ترویج دانش و ارتقای سطح فرهنگ عمومی به همراه تربیت نیرو را دارد. پذیرش این دانشگاه بومی است. این ویژگی کمک میکند تا دانشجویان در محل تحصیل خود ادامه تحصیل دهند. همچنین به دانش اقتصادیتر و تربیت در فضای سالمتر و در کنار خانواده خود کمک میکند.
در ادامه کریمی، معاون آموزشی دانشگاه پیامنور و میهمان دیگر برنامه «حذف و اضافه» بیان داشت: بحث تحصیل نیمهحضوری در خیلی از محافل و مجامع برابر با elearning یا آموزش از راه دور یا آموزش مجازی تلقی میشود، درصورتی که نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها یک شیوه آموزشی با نام شیوه آموزشی باز یا open univercity متعارف است که از همه شیوههای آموزشی برای انتقال محتوهای آموزشی بهره میگیرند. بخشی از این یا یکی از شیوهها میتواند شیوه آموزش مجازی باشد.
وی با اشاره به اساسنامه دانشگاه پیامنور افزود: در اساسنامه نیز به صراحت به آموزش نیمهحضوری اشاره میکند. یعنی بخشی از این آموزش حتما باید حضوری باشد. بسته به محتوا و نوع رشته این سهم تغییر میکند. قطعا در رشتههای علوم انسانی این سهم کمتر از رشتههای فنی و مهندسی است.
کریمی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیامنور برخلاف دانشگاههای دیگر که عمدتا استادمحور است، محتوامحور است. در گذشته کتابمحور بود اما امروزه از هر شیوهای که بتوان محتوا را منتقل کرد همچون محتوای الکترونیکی و آموزش الکترونیکی استفاده میکند. ضمنا امروز سمت و سوی دانشگاه این است که این سهم را بیشتر کند.
در ادامه فراهانی در پاسخ به این سوال که "چرا سهم اساتید با درجه استاد و دانشیار در این دانشگاه کم است؟" اظهار کرد: در حال حاضر دانشگاه 3870 نفر عضو هیئت علمی دارد. حدود 63 درصد آنها مربی (کارشناسی ارشد) هستند. حدود 33 درصد استادیار هستند و حدود 4درصد دانشیار و استادتمام هستند. در حال حاضر تعداد استادتمام دانشگاه 19 نفر است. نکتهای که باید اینجا اضافه کنم این است که در نظامهای آموشی راه دور ماموریت آموزش از طریق رسانه انجام میشود؛ این رسانه میتواند کتاب و آموزش مجازی باشد.
وی افزود: همچنین تولیدکنندگان محتوا عموما رتبههای علمی بالایی دارند. تمام کسانی که در تولید محتوا نقش دارند، حداقل رتبه علمی آنها استادیار و بالاتر است. ضمن آنکه برنامه امروز دانشگاه این است که در تیمهای تهیه محتوای درسی لزوما یک نفر استادتمام یا دانشیار باشد. پس از آنکه محتوای درس اعم تهیه شد، چارچوب و محتوا یکسان است. آن کسی که آن را تدریس میکند به عنوان دستیار آموزشی شناخته میشود. لذا کار آموزش در دانشگاه پیامنور متمایز از دانشگاههای دیگر انجام میشود.
رئیس دانشگاه پیامنور خاطرنشان کرد: در دانشگاه حضوری کل پروسه و فرآیند آموزش در اختیار استاد است. لذا باید استاد از رتبه علمی بالایی برخوردار باشد. اما در دانشگاه پیامنور تیمهای تهیه درس عموما باید رتبههای علمی بالایی داشته باشند. اگرچه برنامه دانشگاه ارتقای سطح هیئت علمی خود است. این جایگاه 63 درصدی شایسته این دانشگاه نیست. اما به طور کلی هرم هیئت علمی دانشگاههای راه دور متفاوت از هرم هیئت علمی دانشگاههای حضوری است.
کریمی درخصوص میزان پراکندگی دانشجویان اشرد و دکترای دانشگاه پیامنور بیان داشت: اساس ورود به دورههای تحصیلات تکمیلی برخورداری از یک حداقلها است. از جمله برخورداری از اعضای هیئت علمی با درجه بالا. در کنار آن بسته به نوع رشته نوع امکانات و تجهیزات ضروری است. قطعا همانطور که انتظار میرود بخش عمده این پراکندگی در استان تهران است، اما در شهرهای دیگر نیز حضور پررنگی داریم. از جمله استانهای خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان شرقی، استان فارس و... . تقریبا میتوان گفت اکثر استانها درگیر مسئله تحصیلات تکمیلی هستند فقط باید حداقلهایی که مورد تائید مجموعه وزارت علوم و به خصوص شورای گسترش آموزش عالی است، را رعایت کنند.
وی شرایط بومی را برای دانشجویان ارشد و دکترا لزومی ندانست و گفت: ما تابع ضوابط وزارت علوم هستیم و در این مقطع بومی نمیگیریم. مسئله بومی فقط برای دوره کارشناسی مطرح است.
در ادامه فراهانی بیان داشت: دانشگاه پیامنور با شعار وحدت آموزش برای همه فعالیت خود را شروع کرد. لذا ورود به این دانشگاه سهل است. الگویی که در کشورهای توسعه یافته اغلب طرح میشود. بر این اساس همه افراد اجازه ورود یا اجزاه وورد آسانتر به دانشگاه ما را دارند. اما خارجشدن از این دانشگاه و فارغالتحصیلشدن از آن بسیار مشکل است. بار اصلی آموزش بر روی دوش دانشجو است. در دوره جدید ارتقای کیفی یکی از مؤلفههای مهم و هدفی است که از آن کوتاه نخواهیم آمد.
ریاست دانشگاه پیام نور پیرامون آزمونهای سخت این دانشگاه بیان داشت: در بخش آزمونها هر دوره از آزمون پیام نور یک کنکور است. در آخرین دوره یک میلیون و نهصد هزار نفر آزمون به سبک کنکور آزمون دادند و سریع نتایج اعلام شد. یعنی کمترین عامل انسانی نقش داشتند؛ یعنی سلامت آزمون و ارتقای کیفیت. گاها دانشجوی ما برای 0.35 نمره قبلو نمیشود. در دانشگاه پیام نور دانشجو باید به اتکای خود موفق شود. البته دانشگاه نیز باید بستر آموزش را فراهم کند. علی رغم اینکه دانشگاه پیام نور سهم بالایی از استعدادهای کنکور و بودجه عمومی دولت را ندارد، اما خروجیهای این دانشکاه در رقابت با دانشگاههای دیگر در کارشناسی ارشد و دکترا بسیار بالا است.
کریمی نیز درباره اعتبار مدرک تحصیلی دانشجویان پیام نور اظهار داشت: برای اینکه یک مدرک اعتبار داشته باشد، الزامات قبلی نیاز دارد. در بحث مدارک آموزش عالی دانشجویانی که از طریق پروسه وزارت علوم و آزمون سنجش و آموزش کشور ورود میکنند و تا آخرین لحظه تمامی مقرارتشان تابع ضوابط و مقررات مورد تائید وزارت علوم است، هیچ معنایی ندارد که بحث اعتبار مدرک را درباره آنها مطرح کنیم. البته ما نیز دغدغه اعتبار مدرک را داریم. متاسفانه در برخی از سازمانها و شرکتهای عموما خصوصی، سلیقهای برخورد میکنند. از قبل نیروهای موردنظرشان مشخص است و میگویند فارغ التحصیل دانشجویان پیامنور یا غیردولتی اولویت نیستند. تاکید میکنم فارغ التحصیلان این دانشگاه در مجموعه سازمانهای دولتی از گذشته تا امروز مدرکشان اعتبار داشته و دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان ما در دانشگاههای خارج در حال تحصیلاند.
فراهانی دانشجویان پیام نور را مظلومترین دانشجویان کشور دانست و گفت: در بحث امکانات تحصیلی این دانشگاه در مواردی امکانات مورد نیاز دانشجویان را نتوانسته تامین کند و در مواردی نیز در رسالت این دانشگاه نیست که همه کلاسهای خود را حضوری کند. دانشجوی ما میداند چه زحمت و تلاشی را برای دستبیابی به مدرک تحصیلی متحمل میشود، اما این تلاش در جامعه کمتر شناخته است. اینجا نیز جای نگرانی نیست. چون ما حدود یک میلیون و ششصد هزار دانشجو و دانشآموخته داریم. یعنی در بسیاری از خانوادهها یک دانشجوی پیام نور داریم. لذا از این سختی آگاه اند. یک حرف را نیز مراجع رسمی و قانونی میزند که این مراجع نیز این مدرک را همشأن با مدارک دانشگاه دولتی میداند. اما اصلاح وجهه و باور اجتماعی شاید نیازمند زمان بیشتری است. ما کمترین ریزش دانشجو را نسبت به رقبای خود داریم. علتش این است که دانشجویان، این دانشگاه را شناختهاند و پذیرفتهاند.
وی درخصوص میزان بکارگیری از فارغ التحصیلان دانشگاه پیامنور در بدنه این دانشگاه گفت: ما اعتقادمان این است که دانشجویان و دانشآموختگان پیامنور باید افرادی قوی باشند. بر این اساس برای ایشان اولویت قائل هستیم، به خصوص در زمینه جذب اعضای هئیت علمی. چون داشتن معدل 15 در مقطع کارشناسیارشد در دانشگاه پیامنور واقعا کار و انرژی میبرد و باید این فرد سالها سختکوشی کند. لذا فارغ التحصیل دوره دکترای تخصصی خود را با اولویت بالاتری جذب میکنیم. ولی به هر حال سایر ضوابط نیز مدنظر است. جذب ما اکنون ادامه دارد، اما تنها کسانی را به عنوان عضو هیئت علمی جذب میکنیم که لزوما در مقطع دکترا فارغ التحصیل شده باشند و میانگین معدل سه مقطعش از 17 کمتر نباشد. این برای جبران اتفاقاتی است که در گذشته افتاده است.
ریاست دانشگاه پیام نور ادامه داد: البته بخش مهمی از توسعه کمی که در گذشته اتفاق افتاده را تائید میکنم. به هر حال ما باید به یاد بیاوریم دهه 60 و 70 و فشار سنگین کنکور را. دانشگاه پیام نور به داد آموزش عالی رسید. این هزینه و سرمایهگذاری در داخل کشور انجام شد. افراد مجبور به مهاجرت به کشورهای دیگر برای دستیابی به این مدرک نشدند و دانشگاه پیامنور این ابتکار عمل را به خرج داد.
فراهانی میزان حقالزحمه اساتید این دانشگاه را همانند حقالزحمه دانشگاهان دولتی عنوان کرد و بیان داشت: این اختلاف از اینجا ناشی میشود که در دانشگاههای دولتی، یک استاد مدعو واحد معادل تدریسشده را حقالزحمه میگیرد. یعنی اگر ساعاتی به تعطیلات خورد به ازای دو واحد درسی تعداد مشخصی ساعت میگیرد. اما در دانشگاه پیامنور فرد ساعاتی را که سر کلاس برای تدریس حاضر میشود، هزینه دریافت میکند. والا میزان حقالزحمه دقیقا همان حقالزحمه است.
فراهانی با اعلام این خبر که با تصویب هیئت امنای دانشگاه بحث استقلال مالی دانشگاههای شهرستان یک مرکز استان حل شده و به زودی اجرایی خواهد شد، افزود: می خواهم از همینجا در مقابل دانشجویان، خود را متعهد کنم که دانشگاه به طور جد در برابر ارتقای سطح کیفی خود تلاش خواهد کرد. هم کتاب درسی، هم ارتقای اعضای هیئت علمی و هم توسعه زیرساختهای دروس آزمایشگاهی و قطعا دانشگاه پیام نور در سال 1396 آن دانشگاهی خواهد بود که کوچکترین افت ظرفیت را نخواهد داشت.
وی در انتها از همه دلسوزان خواست برای مشاهده توانمندیهای علمی این دانشگاه به آن ورود کنند و از دور نقد نکنند. فراهانی افزود: استفاده میکنم از این رهنمود مقام معظم رهبری که تور علمی برای اساتید بگذارید و دعوت میکنم اساتید سایر دانشگاهها و خانوادهها را که توانمندیهای علمی این دانشگاه و محیط آموزشی این دانشگاه را ببنند و به ما پیشنهاد دهند.
با اعلام نتیجه نظرسنجی این برنامه 77درصد از دانشجویان گفتند اعتبار مدرک تحصیلی پیام نور با کوشش آنها متناسب نیست و 23 درصد گفتند متناسب هست.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13930601144458 [pdate] => 13930601144458 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 25 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 353473 [title] => فرد مناسب برای "ازدواج" از طریق مناسبات اجتماعی به دست نمیآید/ 20 میلیون تومان وام برای زوجهای دانشجوی دانشگاه آزاد [pdate] => 13930613195900 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 350912 [title] => فیلم/ بررسی اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در برنامه «حذف و اضافه» [pdate] => 13930601151200 [service_id] => 3 ) [2] => Array ( [id] => 349388 [title] => باید میان مطالب آموزشی مدارس و صداوسیما همگرایی اتفاق بیافتد [pdate] => 13930525095800 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 336167 [title] => فیلم/ حاشیههای دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در برنامه «حذف و اضافه» [pdate] => 13930506123700 [service_id] => 3 ) [4] => Array ( [id] => 329052 [title] => فیلم/ بررسی راههای پیشگیری از تقلب علمی در دانشگاهها [pdate] => 13930408113900 [service_id] => 3 ) [5] => Array ( [id] => 326487 [title] => شرطبندی دانشجویان بر سر سوالات پایان ترم/ دانشآموز دبیرستانی که مدرک آکسفورد گرفت [pdate] => 13930329220600 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 349388 [title] => باید میان مطالب آموزشی مدارس و صداوسیما همگرایی اتفاق بیافتد [pdate] => 13930525095800 [service_id] => 4 [rutitr] => در برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 336167 [title] => فیلم/ حاشیههای دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب در برنامه «حذف و اضافه» [pdate] => 13930506123700 [service_id] => 3 [rutitr] => مستند «هفت دقیقه متن»؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 329052 [title] => فیلم/ بررسی راههای پیشگیری از تقلب علمی در دانشگاهها [pdate] => 13930408113900 [service_id] => 3 [rutitr] => برنامه حذف و اضافه؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 326487 [title] => شرطبندی دانشجویان بر سر سوالات پایان ترم/ دانشآموز دبیرستانی که مدرک آکسفورد گرفت [pdate] => 13930329220600 [service_id] => 4 [rutitr] => در برنامه «حذف و اضافه» مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 350912 [title] => فیلم/ بررسی اعتبار مدرک دانشگاه پیام نور در برنامه «حذف و اضافه» [pdate] => 13930601151200 [service_id] => 3 [rutitr] => با حضور مسئولان دانشگاه پیام نور؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 353473 [title] => فرد مناسب برای "ازدواج" از طریق مناسبات اجتماعی به دست نمیآید/ 20 میلیون تومان وام برای زوجهای دانشجوی دانشگاه آزاد [pdate] => 13930613195900 [service_id] => 11 [rutitr] => در قسمت یازدهم برنامه "حذف و اضافه" مطرح شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => حذف و اضافه [id] => 456678 [tag_id] => 18542 ) [1] => Array ( [tag] => فراهانی [id] => 456679 [tag_id] => 562 ) [2] => Array ( [tag] => دانشگاه پیام نور [id] => 456680 [tag_id] => 1010 ) [3] => Array ( [tag] => دانشگاه [id] => 456681 [tag_id] => 357 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( [0] => Array ( [comment_id] => 129009 [cid] => 350900 [comment_name] => [comment_mail] => [comment_message] => موضوع پایان نامه در بعضی رشته ها در حد دکتری است [comment_date] => 13930601185957 [comment_ip] => 45315302 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => علي مرادخاني [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => ir [country_long] => Iran (Islamic Republic of) ) [1] => Array ( [comment_id] => 129024 [cid] => 350900 [comment_name] => مجتبی [comment_mail] => [comment_message] => سلام من یک دانشجوی دانشگاه پیام نرو هستم.متاسفانه این روز برخی از شرکت ها حتی ارگان های دولتی در استخدام هایخ ود از فارغ التحصیلان دانشگاه های دولتی و آزاد استفاده می کنند اما مدرک پیام نور را معتبر نمی دانند .جالب اینست برخی در جواب هم می گویند که شما فقط خوندین و پاس کردید.دانش ندارید. اما دانشگاه آزادی که با ضرایب منفی هم افراد رو قبول می کند معتبره. برای دولت متاسفم که مدرک پیام نور که یک دانشگاه دولتی هست رو قبول ندارند.پس برای چی شهریه می گیرن؟ به هر ده کوره ای رسیدند یک پیام نور دادن اما در حد یک خونه کوچک هست نه امکاناتی نه چیزی بعد میگن جای خالی زیاد داریم. هیچ امکاناتی وجود نداره.شهریه ها برای دانشجویان سال های قبل هم در سال تحصیلی جدید بالا میره.پذیرش بالا، کیفیت پایین [comment_date] => 13930601205939 [comment_ip] => 637503335 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => علي مرادخاني [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => ir [country_long] => Iran (Islamic Republic of) ) [2] => Array ( [comment_id] => 129365 [cid] => 350900 [comment_name] => shia [comment_mail] => natanaeel72@gmail.com [comment_message] => خوشحالم که بالخره حرف دلمون ( درد دلمون ) رو تو رسانه منعکس کردن ... [comment_date] => 13930602190120 [comment_ip] => 45229763 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => علي مرادخاني [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => ir [country_long] => Iran (Islamic Republic of) ) [3] => Array ( [comment_id] => 215024 [cid] => 350900 [comment_name] => مسعود محمدی [comment_mail] => gmcusa0@gmail.com [comment_message] => مدرک پیام نور با مدرک سراسری تفاوت دارد؟ برای ادامه تحصیل خارج از کشور چطور؟ لفظ distance university در ترجمه قید میشود یا مستر < در مقطع کارشناسی ارشد> با سپاس [comment_date] => 13940525204857 [comment_ip] => 2990469389 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => حسینآقا فتوحی [cat_id] => 0 [parent_id] => 0 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => nl [country_long] => Netherlands [childs] => Array ( [0] => Array ( [comment_id] => 256374 [cid] => 350900 [comment_name] => آریانا [comment_mail] => [comment_message] => متاسفم برای اون 77 درصد کسایی که گفتن اعتبار مدرک تحصیلی پیام نور با کوشش آنها متناسب نیست [comment_date] => 13941021134516 [comment_ip] => 45415915 [comment_status] => P [comment_lang] => FA [changeby] => فردین آریش [cat_id] => 0 [parent_id] => 215024 [answer] => [is_replied] => [replied_by] => [rdate] => 0 [reply_message] => [most_like] => Y [membership_id] => 0 [answer_by] => [answer_date] => 0 [country_short] => ir [country_long] => Iran (Islamic Republic of) ) ) ) ) [comments_stats] => Array ( [P] => 5 [N] => 3 ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، 23 مردادماه 93 سری جدید برنامه «حذف و اضافه» به طور زنده روی آنتن شبکه سه رفت. در ابتدای برنامه بریدهای از بخشهای پیشین این برنامه پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.
پرسش پیامکی قسمت هشتم برنامه «حذف و اضافه» پیرامون عدالت آموزشی بود و از مخاطبان پرسیده شد "آیا برای ورود به دانشگاه دسترسی به امکانات آموزشی و فرصت تحصیلی برابر برای همه دانش آموزان وجود دارد؟"
در ابتدای گفتگوی برنامه حمیدرضا حاجیبابائی وزیر سابق وزارت آموزش و پرورش و میهمان برنامه، درباره میزان دسترسی به امکانات آموزشی و فرصت تحصیلی برابر برای همه دانشآموزان گفت: هر ساله 40 نفر در 5 رشته مختلف تحصیلی نفرات برتر کنکور اعلام میشوند. با توجه به اینکه در سال 92 تنها در رشته ریاضی و تجربی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی داوطلب کنکور بودند، یعنی تنها در این دو رشته رقابت بین مدارس دولتی و غیردولتی بود، از میان 20 نفر برتر کنکور در این دو رشته، هر 20 نفر از مدارس دولتی بودند. 27 سال است المپیاد بینالمللی داشته ایم و سال 92 اوج موفقیت آن بود که 12 مدال طلا کسب کردیم اما امسال به 8 مدال تقلیل پیدا کرد. یعنی چه؟ یعنی کارهایی را که انجام دادیم نتیجه داده است. نتیجه کار ما را وزارت علوم، سازمان سنجش و المپیادهای بینالمللی مشخص کردهاند.
وزیر آموزش و پرورش دولت دهم افزود: بحث این نیست که مدرسه غیردولتی نباید باشد. خیر بنده معتقدم باید باشد، اما باید رقابتی عادلانه باشد. یعنی چه؟ رهبری در خراسان شمالی گفتند این غیرعادلانه نیست برای فردی که تیزهوش است، امکاناتی معادل تیزهوشی او فراهم کنید. این نخبهپروری است.
حاجی بابائی با اشاره به راهاندازی مجتمعهای آموزشی به منظور برقرای عدالت آموزشی بیان داشت: ما مجتمعهای آموزشی راه انداختیم تا بتوانیم میان روستاهایی که امکانات اینترنتی و... ندارد، تجمیع کنیم تا روستاهای با دانشآموز کمتر بتوانند از امکانات بهتری مثل معلم ورزش مشترک یا آزمایشگاه مشترک و... بهره ببرند.
در ادامه علیرضا علیاحمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش و میهمان دیگر برنامه، بیان داشت: پیامد بحث شما چیز خوبی نیست. درخصوص بحث عدالت آموزشی و اینکه آیا امکانات باید برابر باشد، یک بحث مبنایی وجود دارد. ما امروز یک سیستم دورکنی نداریم، بلکه سیستم سه رکنی داریم. یک رکن مدرسه و آموزش و پرورش، یک رکن دانشآموز و یک رکن والدین هستند و اگر بخواهیم به موفقیت برسیم باید این سه رکن هماهنگ عمل کنند. ما باید مطابق سبک زندگی صحیح و مدنظر خود هزینه کنیم تا فرزندانمان در محیطی سالمتر و مطابق با فکر ما رشد کنند.
علیاحمدی با حمایت از وجود مدارس غیرانتفاعی خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش فلسفه وجود مدارس غیرانتقاعی مشارکت خانواداهها در تعلیم و تربیت است. تمام تلاش باید صورت گیرد تا عدالت آموزشی برای همه افراد صورت گیرد و صداوسیما نیز باید حمایت کند. نیاز به کمک از همه جهات است، نه صرفا اقتصادی، تا بتواند آن ماه عسلی که افراد را برای ورود به زندگی در مقام بالاتر و بعد برای تحصیل در آموزش عالی نیاز دارند را دست یابیم.
وزیر آموزش و پرورش دولت نهم موضع صداوسیما را در قبال نوع آموزش و پرورش دچار تناقض دانست و گفت: زمانی که موقع ثبتنام مدارس میرسد فریاد رسانه بالا میرود که برخی مدارس از خانوادهها پول میگیرند. نظارت و دقت در کار مهم و درست است، اما آیا واقعا نباید مردم در آموزش فرزندشان به کمک آموزش و پرورش بیایند. لذا اگر بنده منعی برای توسعه مدارس غیردولتی نمیبینیم از جهت مشارکت خانوادهها در نظام تربیتی فرزند خود است. باید میان مطالب آموزشی مدارس و صداوسیما همگرایی اتفاق بیافتد.
علیاحمدی افزود: ما برای رقابت بر سر 13 رشته و چند دانشگاههای پرآوازه نه الزاما باکیفیت، همه خانوادهها را به خط کردهایم و به اسم قانون حذف کنکور عملا آموزش و پرورش را به مدرسه کنکور تبدیل کردهایم. ما باید دانشآموز را برای ورود به زندگی آماده کنیم، نه صرفا برای ورود به دانشگاه. از طرفی ظرفیت آموزش عالی را تا حدودی گسترش دادیم که امروز بخشی از آن خالی است.
وزیر اسبق آموزش و پرورش یبان داشت: در دولتهای نهم و دهم ابتدا از حیث کسب رضایتمندی معلمان کارهای بیسیار گستردهای انجام دادیم. روزی ما بدهکار معلمان بودیم و نمیتوانستیم از آنها سوال کنیم برای دانشآموزان چه میکنید اما امروز حداقل 6 سال است که آموزش و پرورش بحث نارضایتی حقوق و بدهی و ... را ندارد اما باز هم جای کار دارد. سپس برنامه تحول بنیادین آموزش و پرورش را که مطالبه رهبری بوده انجام دادیم. سند آن تدوین و ابلاغ شد. در این برنامه ما تکلیف تربیت و معلم و ساماندهی مراکز تربیت معلم و تاسیس دانشگاه فرهنگیان را داشتیم. امروز ظرفیت خوبی در اختیار دانشگاه فرهنگیان است. ما باید آنجا در هر رشته تحصییلی آموزش معلمی برای هر فرد بدهیم.
علیاحمدی یکی از راهکارهای ایجاد عدالت آموزشی را توسعه مدارس هیئت امنایی عنوان کرد و گفت: در مرتبه دوم توسعه مدارس تیزهوشان با عنوان طرح شهاب است که شروع شد، به گونهای که هر استعدادی در هر جایی مملکت باشد میتواند تحت پوشش این طرح قرار گیرد.
در ادامه برنامه حاجی بابائی در پاسخ به این سوال که " آیا ما میخواهیم با توسعه مدارس تیزهوشان بگوئیم تیزهوش بیشتری داریم یا مردم را تیزهوش کنیم؟" گفت: ما قرار نیست مدارس تیزهوشان را در کنار یکدیگر ایجاد کنیم. 35 سال از انقلاب گذشته بود و تنها چند منطقه در تهران مدرسه تیزهوشان داشتند. ما شهرستانهایی داشتیم که مدارس تیزهوشان نداشتند. بحث منطقه مطرح است. ما مناطق دارای مدارس تیزهوشان را افزایش دادیم و آن را چندین برابر کردیم. این مدارس باید افزایش یابد تا بتواند با مدارس غیرانتفاعی رقابت کند.
وزیر سابق آموزش و پرورش بیان داشت: مدارس غیرانتفاعی40 هزار معلم برتر و مشهور ما را گلپین میکردند و به مدارس خودشان می بردند. یعنی زحمت تربیت و آموزش او با ما بود، ولی آنجا می رفت. هم از دولت حقوق میگرفت و هم اضافهکار از آنجا. این معلم مشهور من میرفت آنجا تدریس میکرد و بعد ابتدای سال تحصیلی رئیس آموزش وپرورش دستش خالی میماند و مجبور بود یک لیسانسه را به عنوان حق التدریس در مدرسه خود جذب کند. بعد چشم را باز میکردیم میدیدیم 40 هزار معلم حق التدریسی رفتهاند جلوی مجلس معترض که ما حقالتدریسی هستیم و جذب نمیشویم! سیستم اشکال داشت. شما از یک معلم حقالتدریسی که 200 تومان حقوق می گیرد چه توقعی میتوانی داشته باشی؟
حاجیبابائی ادامه داد: مدرسه غیرانتفاعی دانشآموز را گلچین کرده، معلم را گلچین کرده و بعد میخواهد با من دولتی رقابت کند. ما چه کردیم؟ گفتیم مدیران شما را آموزش و پرورش میدهد، اما معلم نمیدهیم.
وی افزود: تعداد دانش آموزان کشور حدود 13 میلیون نفر است. برخی مدام میگویند باید تعداد معمان را کم کنیم. دقت کنید ما 550 هزار کلاس درس داریم. در سال 77 میانگین هر کلاس 33 نفر بود. امروز با همان تعداد کلاس، میانگین هر کلاس 5/23 نفر شده است. نرم میانگین دنیا چقدر است؟ به ازای هر کلاس 19 نفر است. لذا اگر روزی ما به میانگین 19 نفر برسیم، به نرم دنیا رسیدهایم. پس تا آن روز، تعداد معلمها همین است. نباید کم کنیم که رو به سمت مدارس غیردولتی ببرند و باز همان مشکل قبل. لذا به اعتقاد من از قرار است با حذف مدارس تیزهوشان، دانشآموز را به سمت مدارس غیردولتی سوق دهیم، همان بهتر که مدارس تیزهوشان را زیاد کنیم و او را آنجا جذب کنیم.
در انتهای برنامه علیاحمدی بیان داشت: به اعتقاد من در آموزش و پرورش، رکن اصلی معلم است. باید هم برای مدارس دولتی، هم غیردولتی و هم خاص معلم تربیت کنیم. ولو حقوق ماهیانهشان را از مدرسه غیردولتی بگیرند اما تربیت معلمش باید برعهده آموزش و پرورش باشد. ما باید تنوع بیشتری در محتوای تربیتی ایجاد کنیم و مناسب با اقلیمها و شرایط فرهنگی متفاوت، اجازه توسعه محتوا بدهیم. ما باید طبق برنامه مصونیتیابی فرزندان خود را نسبت به محتوای ضدفرهنگی و تهاجم بالا ببریم. نمیتوان به طور کامل جلوی فضای مجازی و اینترنت را گرفت و باید به دانشآموزان خود بصیرت دهیم. باید نظام معلمان ما به شکل اساتید دانشگاه رتبهبندی شوند.
دقيقا حرف ما رو زد