به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، عصر روز 20 شهریورماه دوازدهمین قسمت از سری جدید برنامه «حذف و اضافه» با موضوع «کنکور» به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از برنامه پیشین پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.
پرسش پیامکی قسمت دوازدهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "آیا شیوه کنونی قبولی دانشجویان در دانشگاه را عادلانه میدانید؟"
نوید: آموزش و پرورش با نظام فعلی کنکوری مخالف است
در ابتدای گفتگو دکتر مهدی نوید، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص شیوه جذب دانشجو در کشور بیان شد: این یک مسئله راهبردی است که هنوز توافقی بین مسئولان بر سر آن صورت نگرفته است. باید به روشی رسید که آسیبها کمتر شود. کنکور حلقه وصلی است بین دو نظام آموزشی؛ نظام آموزش و پرورش و نظام دانشگاهی. باید بتواند زمینه این انتقال را فراهم آورد. روشهایی که در سالهای مختلف اتخاد شده نتواسنته هر دو گروه و هدف را راضی نگه دارد. آموزش و پرورش با این روش که آینده دانشآموز ظرف 3-4 ساعت با آن استرس و به آن شیوه تستزنی انتخاب شود، مخالف بوده است. همه مشاوران آموزش و پرورش با این مخالف بودهاند.
کنکور برای آموزش و پرورش یک مانع جدی در تحقق اهداف آموزشی است
نوید سنجش را مقولهای دانست که باید طی 12 سال سنجیده شود و افزود: باید بر آن اساس قضاوت شود نه 3-4 ساعت. کنکور برای آموزش و پرورش امروز به عنوان یک مانع جدی در تحقق اهداف آموزشی تلقی شده است. زمانی کنکور تنها دانشآموزان پیشدانشگاهی را درگیر کرده بود، اما امروز تمام دانشآموزان دبیرستانی را. لذا وضعیت کنونی کنکور، آموزش و پرورش را در تحقق اهداف تربیتی خود با چالش جدی روبرو کرده است.
خدایی: طی 5 سال 85 درصد ارزیابی دانشآموزان در کنکور به آموزش و پرورش برمیگردد
در ادامه دکتر ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش کشور میهمان دیگر برنامه درخصوص شیوه کنونی جذب دانشجو در کشور بیان داشت: در چند سال اخیر قانونهایی تصویب شد یکی سال 86 که میگفت کنکور فعلی حذف شود و آزمونهای آموزش و پرورش جایگزین شود که مشکلات جدیای داشت و قانونگذار اصلاح کرد و شد قانون سال 92 که بتوان هم مسائل کنکور را حل کند و هم مسائل آموزش و پرورش را. قانونی که اخیرا تصویب شد و برای سال 93 اجرایی کردیم چندین ملزومات دارد که بر عهده آموزش و پررش و آموزش عالی است که میگوید باید طی 5 سال ارزیابی دانشآموزان به میزان 85 درصد در کنکور به ارزیابی آموزش و پرورشی آنها برگردد.
رقابت همگانی، عدالت نسبی و شفافیت سه اصل اساسی ارزیابی دانشآموز
خدایی ادامه داد: مدلی که در این قانون است میگوید روش سنجش و پذیرش را بر اساس تقاضا تعریف کنید. هرچه تقاضا بیشتر شد، بر اساس اصول رفتار کنید. اولین اصل این است که رقابت همگانی باشد. عدالت نسبی باید وجود داشته باشد. نکته بعدی بحث شفافیت است. وقتی میگوییم اصول تربیتی و استعداد را در نظر بگیریم باید ببینیم معیارهایمان دقیقا چیست؟
هر شیوه ارزیابی باید در نظر افکار عمومی قابل پاسخگویی باشد
وی قانون سال 92 برای همه مجریان روشن و واضح دانست و گفت: هر قانونی نیز وضع شود باید بتوان به همه مردم پاسخ دهیم، ارزیابی را برای همه با یک ملاک بسنجیم. لذا وقتی میگویم20 درصد روش تربیتی را سنجش دانشآموزان دخالت دهیم، سوال اصلی این است که این روش را چگونه دخالت میدهیم؟ بحث اصلی این است. ما الان تنها معیار مشخص ما امتحان نهایی مدارس است. شما میتوانید هر مدلی را نقد کنید اما تا زمانی یک مدل جایگزین معرفی نکنید، به نتیجه نمیرسیم.
افزایش آزمونها به انتخاب بهتر دانشجو کمک خواهد کرد
رئیس سازمان سنجش کشور ادامه داد: اگر ما میخواهیم سنجش را از پذیریش جدا کنیم، میتواند سنجشها تکرار شود. حتی میتواند در داخل آموزش متوسطه برود اما باید متوجه بود که در هر صورت باید معیاری داشته باشیم. البته هرچه آزمونهایمان را تکرار کنیم این کمک به انتخاب بهتر دانشجویمان کمک خواهد کرد. به هر حال من فکر میکنم همه مسئولین سیاستهای آموزشی کشور هدفشان این است که بهترینها را انتخاب کند و در عین حال بتوانند به افکار عمومی پاسخ دهند که چرا این تعداد قبول شدند و اینها نشدند، والا مشکلزا خواهد بود.
نوید: آسیبهای فردی و سیستمی کنکور فعلی از فوایدش بیشتر است/ نظام تربیتی نباید محدود به تربیت علمی باشد
در ادامه دکتر نوید در پاسخ به دکتر خدایی بیان داشت: این شیوه کنونی که ظرف چند ساعت زندگی دانشآموزان مشخص شود آسیبها و فوایدی دارد. تحلیل ما این است که سر جمع، آسیبش بیشتر است؛ هم برای فرد و هم برای سیستم. برای فرد سبب استرس، رنجش و.. میشود که آسیبهای درازمدت میگذارد. خیلی از دانشجویان در سالهای ابتدایی دانشگاه به مشکل میخورند. برخی آسیبها نیز در سیستمها است. امروز میگوئیم آموزش و پرورش مشکل دارد. یک مشکل آموزش و پرورش ما حافظهگرایی است. ما هم قبول داریم. حرف ما نیز این است که نظام تربیتی نباید محدود به تربیت علمی باشد. تربیت اخلاقی- دینی، زیستی- بدنی، سیاسی- اجتماعی و اقتصادی- علمی باید انجام دهیم. او باید یاد گیرد وقتی وارد این جامعه میشود، آماده باشد.
کنکور اجازه پرداختن به جنبههای دیگر تربیتی دانشآموزان را نمیدهد
نوید افزود: امروز کسی به دنیال مسئولیتپذیری افراد نیست. چقدر مهارتهای انسانی پیدا کرد؟ یعنی بچهها را برای یک زندگی مطلوب آماده کنیم. سند تحول به دنبال اینهاست. به نظر ما کنکور اجازه پرداختن به این مسائل را نمیدهد. حالا چه باید کرد؟ ما نمیدانیم. از ما در آموزش و پرورش نخواهند. اگر سنجش را به ما بسپارند ما در این 12 سال نمرهای به دانشآموزان میدهند. اگر این نمرهدهی ما اشکال دارد بیایند کمک کنند تا آسیبهای آن به حداقل برسد. میگویند تصحیح برگه شما به نظرات فردی بستگی دارد، با روشهایی این دخالت فردی را حذف کنیم. بسیاری از کشورها کنکور را حذف کردهاند. پس ما هم میتوانیم. ماموریت ما در عصر حاضر در آموزش و پرورش این است که تنها به دانشآموزان دانش دهیم. در صورتی که او نیاز به بسیاری اطلاعات دیگر دارد و مشکل کنکور این است.
خدایی: میخواهیم به سیستم آموزشی متوسطه آموزش و پروزش وزن دهیم
در ادامه برنامه دکتر خدایی در پاسخ به این سوال که "چگونه میتوان این آسیبهای کنکور را کم کرد"، بیان داشت: قانونی که در سال 92 تصویب شد با مشارکت همگان تصویب شد. قرار هم نبود که مجدد عوض شود. بحثی که وجود دارد این است که ما شروع کردیم و میخواهیم به سیستم آموزشی متوسطه آموزش و پروزش وزن دهیم. امسال هم که به طور قطعی 25 درصد را اجرا کردیم، میخواهیم رفته رفته بر اساس این قانون به تناسب انتخابات نهایی و کشوری و متناسب با اصول سنجش کشوری، وزن این 25 درصد را افزایش دهیم. این حد دیگر مرز ندارد. اما اصل قضیه ما این است که 15درصد را به تلاش دانشآموز برای رسیدن به دانشگاههای خوب باز بگذاریم و تا 85 درصد تاثیرگذار باشد. مثلا شما بیایید در طی دوران متوسطه 3 یا 4 دوره را امتحانات نهایی برگزار کنید، تا قابلیت سنجش پیدا کند.
کنکور حذف شدنی نیست، تنها به داخل نظام آموزش و پرورش منتقل میشود
رئیس سازمان سنجش کشور خاطرنشان کرد: لذا اصولا فکر کردن درباره اینکه چگونه این مدل را داخل آموزش و پروش ببریم، درحقیقت یعنی کنکور را داخل آموزش و پرورش بردهایم، نه حذف کردهایم. طبیعی است وقتی سیستم سنجش کشور را متحول نکردیم، سنجش با این پارامترهای کم سخت میشود. وقتی 6000 معدل 20 دارید، چگونه 100 نفر از آنها را انتخاب کنیم؟ پس یک آزمون مجدد برگزار میکنیم و... . به هر صورت من باز برمیگردم به اول بحث ما اگر بخواهیم هر مدلی را پیاده کنیم، باید به این سوال پیاسخ دهیم که ملاکهای ما چیست؟ با توجه به حساسیتی که وجود دارد باید این ملاکها آنقدر روشن و شفاف باشد که بتوانیم خانوادهها را قانع کنیم.
پیشرفت و استعداد تحصیلی دو شیوه ارزیابی دانشآموزان
وی با بیان آنکه به دو گونه میتوان یک فرد را ارزشیابی کرد، اظهار داشت: یکی پیشرفت تحصیلی است و یکی استعداد تحصلیی. یعنی فرد توانایی رفتن به فلان رشته تحصیلی را دارد یا خیر؟ این مورد الان اصلا بررسی نمیشود و صرفا میگوییم من کاری ندارم در آموزش و پرورش چه چیزی به تو یاد میدهند، من برای فلان رشته این ملاکها را نیاز دارم اگر داری بیا. واقعیت قضیه این است که ما باید یک چیز را مواظب باشیم که حرکت ما خلاف جهت اسنادی که شواری عالی انقلاب فرهنگی تصویب میکند، نباشد و به سمت آنها برویم.
معلمان و مدیران مدرسه صلاحیت سنجش رفتاری دانشآموزان را دارند
دکتر نوید در پاسخ به ایشان بیان داشت: دقیقا سوال ما این است که آیا دانش کافی است، یا معیارهای روحی- روانی دیگری نیز نیاز است؟ ما میگوئیم طبق کاری که ما در آموزش و پرورش انجام میدهیم در این 12 سال همه این موارد و معیارها را میبینیم، میسنجیم و لذا میتوانیم تشخیص دهیم چه کسی برای چه رشتهای مفید است و چه کسی نیست.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا امروز در آموزش و پرورش شیوهای برای تشخیص این معیارها وجود دارد؟" بیان داشت: بله وجود دارد. معلمی و مدیری که همواره با دانشآموز هستند صلاحیت این را دارند که بتوانند تشخیص دهند.
خدایی: جایگزینی برای سیستم سنجش و ارزیابی فعلی نداریم
در انتها دکتر خدایی گفت: ما امروز 25 درصد به سوابق تحصیلی اختصاص دادیم. به فرض به 100 درصد برسانیم. آقای نوید میگوید اخلاق تأثیر داشته باشد. خب چطور؟ با چه معیاری؟ من به عنوان متخصص سنجش میتوانم این را بگویم که اگر سنجش در هر مرحلهای تکرار شود، استرس کمتر و رقابت صحیحتر میشود. اما آیا میتوان این همه فرد را مصاحبه کرد؟ فرض کنید من تصمیم بگیرم از فردا کنکور حذف شود، منتها چه چیزی جایگزین کنیم و چگونه افرادی را بفرستیم؟ امروز جایگزینی نداریم. جایگزین باید یک سیستم ارزیابی باشد. وقتی این سیتسم را نداریم مجبوریم در این نقطه بیایستیم والا ما به کنکور فعلی نیز دلبستگی خاصی نداریم. لذا ما از همه قانونگذاران میخواهیم راهی برای طراحی یک شیوه سنجش جایگزین بیابند.
طبق نتیجه نظرسنجی برنامه بیش از 82 درصد مخاطبان نظام فعلی سنجش کنکوری را ناعادلانه دانستند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، عصر روز 27 شهریورماه سیزدهمین قسمت از سری جدید برنامه «حذف و اضافه» با موضوع بررسی افزایش شهریههای دانشگاه آزاد و اخراج دانشجویان ایرانی از نروژ به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از برنامه پیشین پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.
پرسش پیامکی قسمت سیزدهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: "آیا روش جدید افزایش شهریههای دانشگاه آزاد (ثابت و متغیر) را به نفع دانشجویان میدانید؟"
کفاش: دانشجویان اخراج شده ایرانی، بورسیه کشور نروژ بودند
در ابتدای گفتگو خانم حمیده کفاش، سخنگوی دانشجویان اخراج شده ایرانی در نروژ در خصوص اقدام کشور نروژ در این خصوص بیان داشت: من در کشور نروژ دکترای مهندسی مواد و متالوژی میخواندم. لیسانسم را در دانشگاه صنعتی اصفهان و فوق لیسانسم را در دانشگاه خواجهنصیر در ایران تمام کردم و یک سال پیش برای دکترا در نروژ اقدام کردم. چون در مقطع فوقلیسانس شاگرد اول بودم امکان داشتم بدون کنکور به دکترا بروم، اما برای کشف تجربههای بیشتر تصمیم گرفتم به خارج از کشور بروم. خود کشور نروژ در سه بار مصاحبه اسکایپی من را انتخاب کرد. من و دیگر دانشجویانی که این اتفاق برای ما افتاد، بورسیه دولت نروژ بودیم و هیچگونه هزینهای از دولت ایران دریافت نکردیم.
گفتند شما میخواهید از اطلاعات ما برای ساخت سلاحهای کشتار جمعی در ایران استفاده کنید
وی افزود: من حدود یک سال آنجا تحصیل کردم. برخی از دوستان حتی سه سال درس خوانده بودند، اما بعد از 8 ماه از پلیس امنیت نروژ نامهای دریافت کردم که نوشته بود به دلیل تحریمهای اتحادیه اروپا شما میخواهید با اطلاعاتی که از نروژ بدست میآورید برای ساخت سلاحهای کشتار جمعی در ایران استفاده کنید. این نامه را 14 نفر از دانشجویان در دانشگاههای مختلف نروژ دریافت کردند. نقطه مشترک همه ما این بود که همگی ایرانی بودیم. وقتی دانشگاه متوجه شد، خیلی شوکه شد و از طرف ما به اداره مهاجرت شکایت کرد. همزمان با آن، ما به فعالیتهای گروهی پرداخیتم. چون این یک تبعیض علیه ایرانیها بود.
پروژههای تحصیلی ما کاملا بیخطر بود
کفاش در این خصوص که آیا رشتههای تحصیلی شما خطرناک بود یا خیر، بیان داشت: واقعا رشتههای ما کاملا رشتههای امنی بودند. مثلا پروژه بنده کاهش گاز co2 است. خندهدار است اینکه کسی بگوید این پروژه خطرناک است. حتی یکی از این دوستان بر روی توربینهای بادی کار میکند یا دیگری بر روی سیمان دیواره چاههای نفت کار میکند.
انتظار داشتیم کمیسیون حقوق بشر ایران وارد عمل شود
این دانشجوی اخراج شده ایرانی خاطرنشان کرد: همراه با فعالیتهای دانشجویی از سفارت نیز با ما تماس گرفتند و گفتند ما در حال پیگیری هستیم. ما طوماری بر ضد تبلیغ تحصیلی علیه ایرانیان نوشتیم و به سراسر جهان فرستادیم. از سیاستمداران مختلفی امضا جمع کردیم. سپس این امضاها را تحویل پارلمان و دفتر نخستوزیری نروژ دادیم. وزارتخارجه و سفارت ایران نیز پیگیریهایی کردند. چون موضوع تحصیلی یک موضوع حقوق بشری است - چراکه حق تحصیل کمترین حقی است که یک انسان میتواند داشته باشد - انتظار داشتیم آقای دکتر محمدجواد لاریجانی که دبیر کمیسیون حقوق بشر در ایران هستند نیز وارد عمل شوند.
وی در پاسخ به این سوال که "آیا پاسخ مکتوبی نیز از مسئولین نروژ با ارائه این طومار گرفتید؟" گفت: پاسخ مکتوب خیر. ولی من خود با 4 سیاستمدار در نروژ دیدار کردم و همه به اتفاق موافق بودند که این یک تبعیض واقعی است که پلیس امنیت نروژ انجام میدهد. به هر صورت به ما حکم خروج از کشور برای 1 سپتامبر دادند. وکیل نروژی ما گفت اگر دوست داشته باشید میتوانم درخواست دهم تا در نروژ بمانید. ولی گفتیم نه. چون از 4 ماه پیش که ما این نامه را دریافت کردیم حقوق ما از دولت نروژ قطع شد و به دلیل سنگینی هزینهها ترجیح دادیم برگردیم.
در اثر فعالیتهای ما، پلیس نروژ برای چندنفر از دانشجویان حکم را برگرداند
سنخگوی دانشجویان ایرانی اخراجی از نروژ اظهار داشت: به دلیل فعالیتهایی که کردیم، پلیس امنیت تصمیمش را برای حدود 3-4 نفر از بچهها برگرداند و آنها ماندند. جالب است بدانید حتی یکی از آن افراد، رشته و پروژهای مشابه با من دارد. اما آنها گفتند با اطلاعاتی که از آن بچهها بدست آوردیم، فهمیدیم که دیگر خطرناک نیستند. این یعنی یک رفتار دوگانه. نهایتا ترجیح دادیم باقی ماجرا را از طریق دادگاه پیگیری کنیم. چون این رفتار غیرقانونی بود.
کفاش درباره امکان تحصیل مجدد خود در اروپا گفت: من میتوانم در کشورهای دیگر اروپایی تحصیل کنم، اما در نروژ دیگر نمیتوانم تحصیل کنم.
در این ماجرا فهمیدیم هدف از تحریم خود ما مردم بودیم
وی همچنین درخصوص کمکهای وزارت علوم نیز بیان داشت: وزارت علوم به ما قول همکاری دادند و گفتند دانشجویان اخراجی در صورت داشتن سطح علمی میتوانند در دانشگاههای داخل ادامه تحصیل دهند. دانشگاهی که ما داریم تحصلی میکنیم در لیست وزارت علوم جز دانشگاههای ممتاز است و میتوانیم. به هر حال اکنون من تحصیل در داخل را به عنوان یک گزینه دارم. اما اگر شکایت جواب دهد، باید برای برگشت به نروژ فکر کنم. چون این مدت در نروژ خیلی به ما سخت گذشت. نکتهای که خیلی ما را ناراحت میکرد این بود که ما به عنوان ایرانی در مورد تحریمها اطلاعات داریم و همانطور که غربیها همیشه گفتند هدف تحریمها مردم عادی نیستند و دولت است. اما ما مردم عادی هستیم و از طرفی بورسیه دولت ایران نبودیم. این ماجرا به زندگی عادی ما ضربه وارد میکند. لذا هدف این تحریمها خود ما بودیم. همچنین قرار نبوده بعد از توافق ژنو تحریم جدیدی صورت گیرد. تحریمها خیلی وقت است وجود دارد، چرا دولت نروژ اکنون بر روی افرادی که یک سال نروژ رفتند، این تحریمها را انجام میدهد؟
جلوی تحصیل دانشجویان ایرانی دکتری فنلاند نیز گرفته شده است
کفاش با بیان اینکه "اگر جلوی این اتفاق اینجا گرفته نشود به کشورهای دیگر اروپا نیز سرایت میکند" گفت: الان جلوی تحصیل دانشجویان دکتری فنلاند را نیز میگیرند. دو نفر از دوستان بنده در فنلاند نیز نامه رسمی گرفتند و یکی از دوستان من در استرالیا نیز گفت اداره مهاجرت نامهای داده که بعد از دو سال میگوید پروژهتان را دوباره برای ما تعریف کنید. اینها همگی بورسیه همان دولتها هستند. این علاوه بر اینکه ناعادلانه است، ناشایست نیز است.
وی درخصوص ادامه پیگیریها در ایران بیان داشت: اکنون در تلاش هستم تا با سفیر نروژ در ایران صحبت کنم. چون در دیدار با آقای ظریف گفتند کار ما را پیگیری میکنند. و همینطور همچنان با رسانههای نروژ در تماس هستم. سفارت ایران در نروژ نیز به ما قول همکاری داده است. وزارت علوم نیز قول همکاری داده است.
کاردار: تغییر شیوه افطایش شهریه دانشگاه آزاد به نفع دانشجویان بود
در ادامه دکتر سعید کاردار، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی میهمان دیگر برنامه درخصوص تغییر شیوه افزایش شهریه دانشگاه آزاد بیان داشت: ما در کشور 2600 واحد دانشگاهی داریم. علت اینکه فقط یک دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار میگیرد، خود مورد سوال است. ما حدود 400 هزار نفر در مهر و 150 هزار نفر در بهمن ماه ورودی جدید داریم. مضاف بر اینکه 1.700.000 دانشجوی فعال داریم. اگر هر دانشجویی حساب کند که طبق مصوبه وزارت علوم دانشگاه آزاد 25 درصد به شهریه ثابت و متغیر ورودیهای جدید اضافه میکرد و 25 درصد به شهریه متغیر ورودیهای گذشته اضافه میکرد و شهریه ثابت آنها را ثابت نگه میداشت، مطمئنا تراز این عدد 100 میلیارد تومان به زیان دانشگاه آزاد بود. بنابراین تقاضا میکنم پیدا کنند چه کسی متضرر است؟ چون دانشجویان که منتفع شدند.
دانشگاه آزاد برای افزایش شهریه تابع وزارت علوم نیست
وی افزود: هرچند ما برای افزایش شهریه نیازی به تبعیت از فرمولهای وزارت علوم نداریم. ما هیئت امنا داریم و آقایان وزیر علوم و وزیر بهداشت جز هیئت امنای این دانشگاه هستند و با اتفاق آراء موافق با این تصمیم بودند.
وی درخصوص افزایش شهریه دانشجویان ترمهای آخر که واحدهای متغیر کمی داشتند و به تبع این اتفاق با افزایش شهریه روبرو شدند، گفت: ما باید یک دانشجویان آزاد را بصورت یک سبد ببینیم با 1.700.000 دانشجو. من یا باید فرد به فرد بررسی کنم یا سبد دانشجو را. اگر بر مبنای سبد دانشجو بحث کنیم، رفاه همگان را درنظر گرفتیم. فرض اگر یک دانشجوی کاردانی هنر در سال گذشته شهریه متوسط 1.036.000 تومان داشت، امسال 1.190.000 تومان شهریه میدهد. در حالی که طبق فرمول وزارت علوم 1.218.000 تومان باید شهریه میداد. لذا دانشجویان ورودی جدید و دانشجویانی که محاسبه به ریز کرده باشد، میدانند به نفع آنها است و سرجمع به نفع اکثریت اقدام کردیم.
در شیوه جدید محاسبه افزایش شهریه بالای 90 درصد دانشجویان ذی نفع هستند
معاون دانشجویی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که "این تصمیم برای چه میزان از دانشجویان آسیب اقتصادی ایجاد کرده است؟" بیان داشت: در میان 1.700.000 دانشجوی دانشگاه آزاد بالای 90 درصد دانشجویان ذی نفع هستند. کل 25 درصد ورودیهای جدید این دانشگاه ذی نفع هستند که به طور خالص 10 درصد تخفیف شهریه گرفتهاند.
میانگین افزایش شهریه دانشگاه آزاد در دو سال اخیر 9 درصد بوده است
کاردار در این خصوص که " 25 درصد افزایش شهریه، میزان ماکزیمم مجوز این افزایش است و چرا از ماکزیمم میزان استفاده شده است؟" گفت: سایر دانشگاهها چه کردند؟ من فکر میکنم در این زمینه دانشگاه آزاد یکی از منصفانهترین دانشگاههای کشور است. میزان افزایش شهریه مجاز ما در سال 92 به میزان 15 درصد بود. در سال 93 به میزان 25 درصد بود. اما ما در سال 92 به میزان 3درصد افزایش دادیم و در سال 93 به میزان 15 درصد افزایش دادیم. یعنی متوسط افزایش مجازی که دولت به من داده بود، میتوانستم 20 درصد افزایش دهیم، ولی 9 درصد افزایش دادهایم.
افزایش 3 درصدی شهریه سال گذشته، سیاست اشتباه مدیران گذشته دانشگاه بود
وی افزود: هرچند بنده تابع وزارت علوم نیستم، بلکه تابع هیئت امنای دانشگاه آزاد هستم. آن کسانی که نگران هستند چه کسانی هستند؟ بیایند با عدد و رقم صحبت کنند؟ اگر دانشگاه آزاد برای بالای 90 درصد خانوادهها آیتمی اختصاص داده تا به آنها فشار اقتصادی وارد نشود، آیا من متضمن آن تعداد افرادی که خودشان زیان دیدهاند هستم؟ من سبد دانشگاه را میبینم. که سبد دانشگاه آزاد 100 میلیارد تومان در این معامله باخته است. آن هم برای اجرای اوامر هیئت امنا و موسس دانشگاه. میزان بودجه هزینهای ما در سال 93 مقدار 5500 میلیارد تومان است. اما کل شهریه ما 4400 میلیارد تومان است و این هم بخاطر سیاست اشتباهی بود که در سال گذشته تنها 3 درصد افزایش شهریه داشتیم. پس ما به جای 20 درصد افزایش میانگین، 9 درصد افزایش داشتیم. و اگر افزایش پارسال معقول میبود، مثلا 9 درصد بود این چنین نمیشد. این اشکال است.
اطلاعرسانی ما نامناسب بود
کاردار بیان داشت: خوشبختانه دانشگاه آزاد بعد از 30 سال دارای نظام بودجهریزی شده است و بر مبنای نظام بودجهریزی است که علی رغم اینکه شاید نگاه بحرانی به دانشگاه آزاد باشد، ما نگاه بحرانی نداریم. چون همه چیز مشخص است. ما امسال میزان وام دانشجویی را به 10 میلیون افزایش دادیم. پس ما در مدیریت منابع اشتباه نکردیم. 100 درصد درست است و روال مشخص است. پس برای همه واضح شد که افزایش شهریه به نفع اکثر دانشجویان است و بالای 90 درصد دانشجویان ذی نفع شده اند. اما اطلاعرسانی مناسب نشده است.
افزایش 3 درصدی شهریه سال گذشته 235 واحد زیانده به ما تحویل داد
وی در خصوص این ضرر دانشگاه آزاد و چرایی آن بیان داشت: ما نمیخواهیم ضرر کنیم و پیشنهاد ما به هیئت امنا همان عدد 25 درصد بود. اما هیئت امنا برای ما مصوب نکرد. هیئت امنا منافع مردم و دانشگاه را میبیند. وقتی سال گذشته افزایش 3 درصدی دیدند، حاصلش این بود که 235 واحد دانشگاه آزد زیانده به ما تحویل داده شد. آن عدد علمی نبود. چرا؟ چون تورم داریم. حقوق هیئت علمی و کارکنان، اضافه میشود. هزینه خرید غذا و.. اضافه میشود. مگر محصولی هست که گران نشده باشد؟ همه هزینههایتان بالای 25-30 درصد اضافه میشود، شما یهو میشوی ملکه نجات میخواهی 3 درصد افزایش شهریه داشته باشی. مدیرت هم میکنی، اما نتیجهاش این میشود که زلزلهاش برای مدیریت بعدی میآید و 235 واحد زیان دهد روی دستت میماند.
دانشگاه آزاد یک بنگاه ثروتمند است که در هزینه جاریاش مشکل دارد
کاردار با بیان آنکه دانشگاه آزاد یک بنگاه ثروتمند است، افزود: اما در هزینه جاریاش مشکل دارد. مثل این است که شما یک مرد ثروتمند هستید و املاک و اموال زیاد دارید، ولی نمیتوانید گوشت بخرید و آن ثروت را به نقدینگی تبدیل کنید. آیا من یا هئیت امنا به خودمان اجازه میدهیم، اموال دانشگاه آزاد را بفروشم و حقوق کارکنان را بدهم؟ وقتی نمیتوانیم باید دو کار کنیم. یک مدیریت کنیم هزینه ها را. کاری که آقای دکتر میرزاده انجام دادند. طرح تجمیع دادند. 42 واحد دانشگاه آزاد تجمیع شدند و یکی شدند و هزینهها کم شد. و در نتیجه صرفهجویی به شدت زیادی در دانشگاه آزاد صورت گرفت. و دوم اینکه از آن سو منابع ما مدیریت شد. اگر میبینید من به راحتی وام 10 میلیونی ازدواج میدهم. بخاطر مدیریت منابع است والا بنده درآمد مازادی ندارم. ما با این روال تعداد واحد زیانده را به 170 واحد رساندیم. راه حل ما یک تجمیع، دو صرفهجویی، سه مدیریت منابع و چهار توسعه تحصیلات تکمیلی بود. بنابراین اگر همین را هنر این تیم ببینید که 235 واحد را به 170 عدد تبدیل کند کافی است. و انشالله تا پایان سال به عدد زیر 100 خواهیم رساند.
معاون دانشجویی دانشگاه آزاد با پیشنهاد تور علمی در دانشگاه آزاد برای منتقدان آن، در انتها گفت: آقای میززاده امکانات رفاهیای که برای دانشجویان در این یک سال دیدهاند، واقعا بینظیر است. از وام دانشجویی گرفته تا تقسیطهایی که در شهریهها در نظر گرفتهاند. دانشجوی ما برای فارغ التحصیلی باید 6 ماه منتظر مدرک میماند، اما الان ظرف 3.5 ماه مدرک میگیرد.
طبق نتیجه نظرسنجی برنامه 94 درصد از دانشجویان این شیوه افزایش شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را به ضرر دانشجویان دانستند.
مخاطبان میتوانید از طریق شماره پیامک 20000359 یا ایمیل Daneshgah@tv3.ir با برنامه «حذف و اضافه» تماس حاصل کنند.
موفق باشید.