میزگرد «خبرگزاری دانشجو» با مجریان آنتی ویروس پادویش- بخش پایانی؛
کد خبر:۳۳۲۰۸۷
میزگرد «خبرگزاری دانشجو» با مجریان آنتی ویروس پادویش- 2؛
تلاش برای صادرات آنتی ویروس بومی به کشورهای همسایه/ وجود 30 هزار کاربر سازمانی و خانگی برای «پادویش»
تیم تحقیقاتی آنتیویروس پادیش در حال حاضر 30 هزار کاربر خانگی و سازمانی دارد و این محققان امیدوارند بتوانند با تهیه نسخه انگلیسی و موبایلی آن در آینده اقدام به صادرات این محصول به کشورهای درخواست کننده چون هند و ترکیه کنند.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»- مریم آقائی؛ شرکتهای سازنده نرمافزارهای ضدویروس، با ساخته شدن ویروسهای جدید، الگوهای نرمافزاری آنها را کشف و جمع آوری میکنند و به همین علت اغلب لازم است تا این نرمافزارها هر از چندگاهی بهروزرسانی شوند تا الگوهای جدید ویروسها را دریافت کنند.
ویروسهای رایانهای برنامههایی دارای درجهای از هوشمندی هستند که با استفاده از روشهایی اطلاعات رایانه کاربر را به نویسنده ویروس یا افراد سودجوی دیگر ارسال میکنند.
علاوه بر اهمیت موضوع آنتی ویروس و آپدیت آن، داشتن آنتی ویروس بومی یکی از نیازهای اصلی کشور است که در همین راستا در میزگردی با حضور مهدی حسینی، مدیرعامل و سجاد نفیسی، معاون فنی شرکت نرمافزاری امن پرداز درباره آنتی ویروس بومی پادویش برگزار کردیم که بخش اول آن منتشر نیز شد.
در بخش دوم این تیم تحقیقاتی در خصوص نحوه تولید و بهروز رسانی این آنتی ویروس بومی و تلاش برای صادرات آن توضیحاتی را ارائه دادند.
خبرگزاری دانشجو: لطفا کمی در مورد چگونگی به روزرسانی آنتی ویروس پادویش توضیح دهید.
حسینی: به روز رسانی آنتی ویروس پادویش به صورت خودکار است بهطوری که روزی دوبار به سایت شرکت وصل شده و نسخه آپدیت را دریافت میکند.
.jpg)
خبرگزاری دانشجو: بانک اطلاعاتی آنتی ویروس پادویش چگونه و از کجا تهیه میشود؟ روزانه چند بدافزار بهدست شما میرسد؟
حسینی: بخشی از اطلاعات بانکهای اطلاعاتی را خریداری می کنیم، به این صورت که بدافزار میخریم تا پادزهر آن را بسازیم. در واقع وقتی آنتی ویروسی بومی توسط شرکتی تولید میشود آپدیت آن هم باید توسط همان شرکت تولید شود. روزانه بیش از 100 هزار نمونه بدافزار داریم که ما آنها را تهیه کرده و نسخه پادزهر آن را ارایه میکنیم.
نفیسی: بالای 70 درصد کار یک آنتی ویروس خدمت آپدیتی است که ارائه میدهد و شرکت باید بتواند تحلیل مربوط به آن را به نحو احسن و در زمان کوتاهی انجام دهد.
خبرگزاری دانشجو: گفته میشود که آنتی ویروسهایی که موتور بومی ندارند در آپدیت و به روز رسانی بانک اطلاعاتی دچار مشکل خواهند شد، لطفا کمی در مورد این موضوع توضیح دهید.
حسینی: ضد بدافزار ناچار است اطلاعاتی از کاربر را به شرکت سازنده ارائه دهد و فضای کار کاربر آن جایی است که ویروسها به آن وارد میشوند. شرکتهای سازنده آنتی ویروس بنا به روشهایی که اصولا ناشناس است، اطلاعات مربوط به پردازههای جدید را جمع آوری میکند تا وقتی پردازه جدیدی وارد سیستم شد بتواند آن را تحلیل کند و در نهایت بسته به روز رسانی را ارئه دهد.
حال اگر موتور آنتی ویروس مورد استفاده بومی نباشد اساسا نمیتوان تشخیص داد که چه اطلاعاتی از سمت سیستم کاربر جمع و ارسال میشود و در نهایت تضمینی برای امنیت کاربران وجود ندارد.
این اتفاق به وضوح درباره ویروس استاکسنت اتفاق افتاد بهطوری که رسما اعلام شد که از مدتها قبل ویروس استاکسنت شناسایی شده بود اما اجازه انتشار آن وجود نداشت.
در آن زمان آنتی ویروسی که در سیستمهای آلوده شده نصب بود به ویروس استاکس نت برخورد کرده و اطلاعات را به شرکت سازنده فرستاده بود و شرکت سازنده کاملا در جریان آلوده شدن سیستمها بود ولی این ویروس را را در لیست سفید قرار داده تا بهراحتی در سیستمهای مورد نظر نفوذ کند. بنابراین مادامی که موتور آنتی ویروس بومی نباشد بروز چنین اتفاقاتی صددرصد است.
خبرگزاری دانشجو: چالش مهم در بحث بهروز رسانی بانک اطلاعاتی آنتی ویروسها چیست؟
حسینی: در حوزه تولید، به روز رسانی چالش مهم تعداد بالای بدافزارهایی است که روزانه در دنیا تولید میشود و از این رو تولید بیش یک میلیون نمونه بدافزار به صورت روزانه، کار بهروز رسانی را مهم و حیاتی میکند.
خبرگزاری دانشجو: به نظر شما ویروسها بیشتر در کجا قرار میگیرند که به کاربر حمله کنند؟
حسینی: بیشتر ویروسها از طریق اینترنت جابه جا می شود؛ به خصوص از طریق ایمیلها و نرم افزارهایی که به صورت رایگان گذاشته میشود. اما آنچه که اهمیت دارد این است که بیش از 99 درصد این تعداد بدافزار هیچ کارکردی ندارد.
خبرگزاری دانشجو: پس دلیل تولید این تعداد بدافزار در دنیا چیست؟
حسینی: در واقع تولید حجم انبوهی از بدافزار که در دنیا تولید میشود یک فاصله استراتژیکی بین شرکتهایی که از قبل بودهاند و شرکتهایی که تازه شروع به کار کردند، ایجاد می کند؛ چرا که به شرکتی که میخواهد شروع به کار کند گفته میشود بیش از 3 میلیارد بدافزار در دنیا وجود دارد و راهی وجود ندارد جزء این که موتور شرکت پیشنهاد دهنده تهیه شود.
آنچه که مسلم است بسیاری از این بدافزارها توسط یک شرکت تولید میشود و اتفاقا فروخته هم می شود؛ ویروسهایی که در دنیا شایع است از 100 تا بیشتر نیست؛ ممکن است هر کدام از این ویروس ها چند صد شکل متفاوت داشته باشند تا برای آنتی ویروس ها قابل شناسایی نباشند.
نفیسی: در واقع به صورت کلی بدافزارها الگویی دارند و مهاجمان مرتبا جایی از این الگو را تغییر میدهند و از آن کپی میگیرند تا میلیون ها نمونه مختلف تولید شود. پیدا کردن این امر که کدام کپی از کدام الگو گرفته شده است برای شرکت سازنده ضد ویروس مسئله ایجاد میکند.
.jpg)
حسینی: اگر تعداد بدافزارها به صورت روزانه 10 هزار هم فرض شود، هر بدافزار حداقل یک روز زمان نیاز دارد که تحلیل شود؛ یعنی باید بتوانیم سیستمهایی تولید کنیم که این اقدام را به صورت سیستماتیک انجام دهد و این در حالی است که برای تحلیل یک ویروس گاهی نیاز به چندین تخصص دارد.
70 درصد تولید آنتیویروس شامل فرآیند گرفتن ویروس، طبقه بندی آن، ارجاع به واحد تحلیل، واحد تحلیل ماشینی، دادن این اطلاعات به کاربران میشود و خروجی این فعالیتها وارد موتور جستجوی آنتی ویروس خواهد شود.
خبرگزاری دانشجو: اصلیترین بخش در تولید آنتیویروس مربوط به چه مراحلی میشود؟
نفیسی: یکی از کارهای اصلی که در یک شرکت ضد ویروس انجام می شود سیستم عاملی است که باید از آن سر در آورد؛ این سر در آوردن را مهندسی معکوس مینامند؛ یک محصول ساخته شده از کل به جزء تبدیل میشود تا کارکرد اجزاء مختلف شناسایی شود که این مهندسی در یک شرکت ضد ویروس لازم است.
وقتی یک ویروسی وارد میشود باید مهندسی معکوس شود تا مشخص شود نوع ویروس چگونه است تا بتوان با آن مقابله کرد؛ این امر قسمت اصلی کار آنتی ویروسها است.
خبرگزاری دانشجو: آیا آنتی ویروس پادویش در زمان تولید به مشابههای خود در دنیا نگاه کرده است؟
نفیسی: این نگاه همیشه وجود دارد، این که ببینیم آنتی ویروسهای مطرح در چه حوزهای عمل میکنند و بر روی چه تکنولوژی تمرکز دارند همواره مد نظر گرفته میشود.
خبرگزاری دانشجو: بین آنتی ویروسهایی که کاربران ایرانی از آنها استفاده میکنند، پادویش چه رتبهای از لحاظ فنی دارد؟
حسینی: این سوال سخت است چرا که بایدالگو و پارامترهای مد نظر در رتبه بندی تعریف شود. مثل این میماند که چند برند را در یک محصول بخواهید با هم مقایسه کنید؛ مثلا مقایسه چند ماشین از لحاظ برتری متفاوت است، چرا که حوزههای کاربردی آن ها مختلف است.
در واقع موتور ماشینی که برای باربری ساخته میشود با موتور ماشینی که قرار است سواری باشد متفاوت است.
خبرگزاری دانشجو: در حال حاضر آنتی ویروس پادویش در چه فازی از تولید قرار دارد؟
حسینی: با توجه به اهداف بلند مدتی که برای تولید و توسعه این آنتی ویروس در نظر گرفته شد هماکنون 80 درصد تولید این آنتیویروس انجام شده است. برنامه زمانبندی در نظر گرفته برای تولید این آنتی ویروس، برنامه 5 ساله بود که 3 سال از پایان این 5 سال باقی مانده است اما حرکت با سرعت زیادی انجام میشود.
کسی که از پادویش استفاده میکند به راحتی میتواند بدافزارهای روزی که در دنیا وجود دارد با همان فاصله زمانی که باقی آنتیویروسها شناسایی میکنند، توسط پادویش شناسایی شود با این تفاوت که پادویش پشتیبانی ایرانی دارد.
خبرگزاری دانشجو: آنتی ویروس پادویش تجاری سازی شده است یا خیر؟
حسینی: بله محصول نه به صورت گسترده اما وارد بازار شده است.
خبرگزاری دانشجو: مهمترین دغدغه شما برای تجاری کردن این محصول بومی چیست؟
نفیسی: کسی که تاکنون با پادویس کار نکرده است دغدغهای که با خود دارد این است که آیا پادویش آنتی ویروس است یا نه و اینکه در مقایسه با بقیه آنتی ویروسها چه امکانات و مزیتهایی دارد. اما به مرور زمان و بعد از پشت سر گذاشتن مراحل تست و ارائه نسخه آزمایشی به جایی رسیده است که با اطمینان کامل میتوان گفت یک آنتی ویروس در کنار سایر آنتی ویروسها است.
.jpg)
خبرگزاری دانشجو: محصول خارجی اگر رایگان هم نباشد قیمت آن از محصول ایرانی کمتر است، فکری در این باره کردهاید؟
حسینی: تولید آنتی ویروس ویژگیهایی دارد؛ زمانی که مشاهده شد که مردم مایل به پرداخت هزینه برای نرم افزارها نیستند نسخه خانگی این آنتی ویروس را رایگان کردیم تا مردم بتوانند از یک آنتی ویروس قانونی استفاده کنند.
ما تاکنون 8 هزار امضا برای خرید حدود 50 میلیون بدافزار دادیم تا از این طریق قادر به شناسایی بدافزارهای بهروز باشیم. از سوی دیگر روزانه بیش از 100 هزار بدافزار وارد میشود و به عبارتی از لحاظ عدم کاهش سرعت کامپیوتر بین آنتی ویروسهایی که وجود دارد در رتبههای 2 تا 3 آنتی ویروسهای برتر هستیم.
خبرگزاری دانشجو: سازمان پدافند غیر عامل چه حمایتهایی از پروژه آنتی ویروس بومی کرده است؟
حسینی: سازمان پدافند در بین سال های 78- 79 حمایت 180 میلیونی از این پروژه کرد.
خبرگزاری دانشجو: در این سازمان از این آنتی ویروس استفاده میشود؟
حسینی: بله.
خبرگزاری دانشجو: چه اهداف توسعهای برای نسخه خانگی دارید؟
حسینی: برنامه توسعه ما مبتنی بر رقابت با برندهای شماره یک دنیا است؛ در تلاش هستیم محصولی ارائه دهیم که قابل رقابت با محصولات روز دنیا باشد.
خبرگزاری دانشجو: تعداد کاربران استفاده کننده از پادویش چقدر است؟
حسینی: اکنون پادویش در نسخه خانگی و سازمانی بالای 30 هزار کاربر دارد.
خبرگزاری دانشجو: درباره حمایتهایی که نهادها از پادویش کردند، توضیحی بفرمایید.
حسینی: مرکز تحقیقات مخابرات که متعلق به وزارت ارتباطات است از جمله حامیان محصول بود؛ سازمان پدافند غیر عامل نیز از محصول ما حمایت کرده است به طوری که ما با مرکز تحقیقات مخابرات قرارداد 5 ساله داریم که اکنون دو سال از آن قرارداد گذشته است، باید 3 ساله آینده نیز ادامه پیدا کند تا پروژه به ثمر برسد.
خبرگزاری دانشجو: چه انتظاری از دولت برای حمایت از چنین محصولات بومی دارید؟
حسینی: حمایتی که انتظار داریم دولت و مجموعه حکومتی انجام دهند، ابتدا شفاف سازی بازار است؛ تمام دنیا برای بازار خود قواعدی را اعمال میکنند تا تولید ملی آنها شکل گیرد. در واقع بازار اصولا اهرمی در دست دولت برای رونق تولید محصولات بومی است.
خبرگزاری دانشجو: مرکز تحقیقات چه تعهداتی به شما داده است؟
حسینی: مرکز تحقیقات کمک هزینه نیروی انسانی و تجهیزات را تعهد کرده است.
خبرگزاری دانشجو: از چه کشورهایی برای صادرات این محصول پیشنهاد داشتهاید؟
حسینی: از هند پیشنهاد داشتیم که به دلیل فارسی بودن نسخه نمیتوانستیم ارائه دهیم. همچنین از عراق، افغانستان و ترکیه نیز پیشنهادهای جدی داشتهایم که درخواست کنندهها فرد، نمایندگی محصولات خارجی و یا شرکتهای مناقصه گذار بودهاند.
خبرگزاری دانشجو: برنامهای برای ارایه نسخه انگلیسی این محصول دارید یا خیر؟
حسینی: بله تا یکی دو ماه دیگر نسخه انگلیسی این محصول آماده میشود اما از ابتدا محصول را به زبان انگلیسی ندادیم چرا که نمیخواستیم برندهای خارجی را تحریک کنیم، امیدوارم با تولید نسخه انگلیسی پادیش بتوانیم صادرات آن را آغاز کنیم.
خبرگزاری دانشجو: در مورد نسخه موبایلی محصول چطور؟ فکری کردهاید؟
حسینی: بله با اقداماتی که در دست کار قرار دارد امیدواریم نسخه موبایلی این محصول نیز در آینده ارایه شود.
ادامه دارد...
لینک کپی شد
گزارش خطا
۰
ارسال نظر
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
نظرات بینندگان
اقا اينهمه رو گفتيد اسم انتي ويروس را چرا نگفتيد تازه بايد اينترنت اسکورت باشه اگه نباشه 1 قرون ميارزه به نظر شما داريد در مورد انتي ويروس شيد حرف ميزنيد اقا ما بتونيم يه ويندوز توليد کنيم قدم بزرگي در زمينه اينترنت و اي تي برداشتيم و جلوي اين جاسوسي ها رو گرفتيم سيستم عامل ويندوز جاسوسي کاربر هاي خودشو ميکنه اين نظر منه (ما ميتوانيم چون توانايي اش را داريم )
پاسخ