عباس ایزدپناه در گفتگو با خبرنگار آزاداندیشی «خبرگزاری دانشجو»، با بیان این که برای تحقق تحول در علوم انسانی باید همه نخبگان و صاحبنظران کشور وارد میدان شوند و تلاش کنند، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، روند تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی علوم در کشور بسیار کند و ناامید کننده بوده است.
وی تأکید کرد: باید با یک برنامه ریزی دقیق از ظرفیت نخبگان، دانشمندان و متخصصان امر استفاده کرد و روند تحول در علوم انسانی را شتاب بخشید.
ایزدپناه عنوان داشت: علوم انسانی دائماً با روح و روان انسان سر و کار دارد، بنابراین تأثیری که این علوم بر زندگی انسان ها دارد بدون شک بیشتر از سایر علوم از جمله تجربی است، از همین رو اسلامی شدن مبانی این علوم اثر بسزایی در بعد روحی و افزایش معنویت زندگی انسان دارد.
علوم انسانی موجود متأثر از اندیشه های ماتریالیستی و ماده گرایی است
وی خاطرنشان کرد: علوم انسانی که در حال حاضر در دانشگاه های ما تدریس می شود متأثر از اندیشه های ماتریالیستی و ماده گرایی اندیشمندانی همچون آگوست کنت در قرون 18 و 19 است که تولید علم آنها مبتنی بر موارد تجربی بوده و نمی تواند جوابگوی جوامع اسلامی باشد.
ایزدپناه بیان داشت: به جای استفاده از اندیشه اندیشمندان غربی و نظرات آنها، باید برای پاکسازی علوم از مبانی نظری غربی و اسلامی سازی آن، از نظریات بزرگانی همچون ابن سینا، ملاصدرا و شهید مطهری استفاده کنیم، این اندیشمندان در نظرات و آثار خود به مبانی اصلی علوم انسانی که مبتنی بر ارزش های اسلامی و وحیانی است توجه کرده اند.
مدیر گروه فلسفه دانشگاه قم افزود: علوم انسانی موجود انسان گرایانه است و خدامحوری یا دین محوری در آن معنا ندارد که این موضوع به هیچ وجه با خلق و خوی جوامع اسلامی سازگاری ندارد، در حقیقت در جوامع اسلامی اصل انسان نیست، بلکه خداوند است.
داشتن جامعه متعالی مستلزم داشتن فلسفه متعالی ست
وی ابراز داشت: اگر قرار باشد یک جامعه متعالی داشته باشیم، باید فلسفه متعالی داشته باشیم تا بتواند پشتوانه محکمی برای تعالی جامعه باشد، استادان و بزرگانی که در زمینه فلسفه اسلامی و متعالی کار کرده اند باید توجه و دغدغه بیشتری به اسلامی سازی علوم داشته باشند.
ایزد پناه یادآور شد: البته این که تمامی نظرات واندیشه های اندیشمندان و مکاتب غربی را کنار بزنیم و از آن ها استفاده نکنیم، نکته اشتباهی است، باید با یک دید تعاملی، نکات مثبت دیگر مکاتب را هم بررسی، و از نظراتی که با مبانی ارزشی اسلامی مغایر نیست، استفاده کنیم.
تحول در علوم انسانی نیازمند تعامل گسترده حوزه و دانشگاه است
عضو هیأت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: در سال های اخیر دانشگاه و حوزه آن گونه که باید نتوانستند در بحث اسلامی سازی علوم انسانی مثبت عمل کنند و دائماً در این موضوع به صورت تک ساختی اقدام کردند.
وی در پایان تأکید کرد: برای تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی علوم، حوزه و دانشگاه باید در کنار هم و با یک برنامه جامع و کامل اقدام کنند، بدین شکل که هم حوزه به بررسی مکاتب غربی بپردازد و هم دانشگاها مبانی اسلامی علوم انسانی را بررسی کنند، بعد هم به صورت تعاملی برای تحول در این علوم اقدام جامعی صورت گیرد.