به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، از ابتدای فصل جدید رقابت های فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور فروش بلیط های الکترونیکی در ورزشگاه آزادی شروع شد.
* مقایسه با نمونه های خارجی
بلیط فروشی به صورت الکترونیکی در هر جایی که فوتبال حرفه ای دارد، دیده می شود. یکی از نمونه های این مساله برگزاری رقابت های جام جهانی 2014 در برزیل بود که هواداران فوتبال در نقاط مختلف جهان اقدام به خرید اینترنتی کردند.
این در سطح بسیار بزرگ و در تورنمنت های ملی بود. اما در سطح رقابت های باشگاهی نیز می توان نمونه های بسیاری را مشاهده کرد.
برای مثال می توانید هم اکنون به سایت رسمی باشگاه رئال مادرید سری بزنید. در سمت راست لیست های آینده رئال دیده می شود. در دیدارهایی که رئال میزبان است، امکان خرید اینترنتی وجود دارد. در واقع هوادار این تیم به راحتی می تواند صندلی مورد نظرش را انتخاب کرده و با پرداخت الکترونیکی پول آن، صاحب آن صندلی در بازی مورد نظرش باشد.
این مساله هنوز به این دقت در ایران وجود ندارد. ضمن اینکه باید نیروهای امنیتی نیز در این بخش به کمک بیایند. البته از همه مهمتر فرهنگ طرفداران فوتبال است که باید به جایگاه خریداری شده احترام بگذارد. در کشورمان هم اکنون صندلی ها به صورت اینترنتی فروخته نمی شوند. بنابراین هواداران می توانند جایگاه و موقعیت مورد علاقه خود را انتخاب کنند.
* ثبت نام و دریافت کارت، بهترین و ارزانترین راه
هواداران فوتبال می توانند با ورود به سامانه فروش بلیط الکترونیکی به نشانی www.footballeticket.ir ثبت نام خود را انجام بدهند. ثبت نام همانطور که در سایت نیز عنوان شده، رایگان است و پس از یک تا سه هفته پس از خرید، کارت مخصوص به آدرس داده شده ارسال می شود. قیمت این کارت 5000 تومان در نظر گرفته شده و با توجه به اینکه تا 5 سال قابل شارژ است، یک هواداران می تواند تا نیم دهه آن را در اختیار داشته باشد. به لحاظ ریالی نیز این مورد بسیار به صرفه تر است؛ چرا که اگر فردی بخواهد در ورزشگاه بلیط تهیه کند، 3 هزار تومان بیشتر از مبلغی که در سایت تعیین شده، باید بپردازد و این کار اگر چند بار صورت بگیرد، بدون شک به ضرر خواهد بود.
* مزایای دیگر استفاده از کارت دائمی
بسیاری از شرکت ها می توانند از طریق این کارت های دائمی خدمات مختلفی را به مردم جامعه ارائه کنند. در واقع از این طریق می توانند گزینه های تخفیف در نظر گرفت و خیلی از شرکت ها از آن برای تخفیف دادن به مشتریان استفاده کنند.
* بلیط فروشی محدود در ورزشگاه
بعضی افراد خیلی کم به ورزشگاه می روند و شاید نیازی نمی بینند که از کارت دائم استفاده کنند. برای این افراد این قابلیت ایجاد شده که در ورزشگاه بتوانند بلیط الکترونیکی برای آن مسابقه استفاده کنند.
* فقط دو هفته زمان باقی مانده
فروش بلیط در استادیوم آزادی به صورت محدود است. قرار است این شیوه به زودی برچیده شود و همه بلیط های ورزشگاه از طریق الکترونیکی واگذار شود. آنچه تا الان درباره اش تصمیم گیری شده، این است که بلیط های یکبار مصرف تا دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی در اختیار هواداران باشد. بنابراین بهتر است هواداران برای آشنایی با نحوه خرید الکترونیکی خیلی زود اقدام کنند. هم اکنون فقط بلیط پشت دروازه ها و همچنین روبروی جایگاه در ورزشگاه فروخته می شود که البته قیمت آن از خرید اینترنتی بیشتر است.
* ذوب آهن، اولین درخواست کننده شهرستانی
بلیط فروشی اینترنتی هم اکنون فقط در ورزشگاه آزادی صورت می گیرد، اما قرار است این کار در آینده ای نزدیک در همه استان ها انجام شود. بر همین اساس نیز باشگاه ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تیم شهرستانی آمادگی خود را برای ارائه خدمات به صورت اینترنتی به سازمان لیگ ارائه داده است. بدون شک تامین زیرساخت های لازم مهمترین مساله در تحقق این کار است.
* امکان خرید بلیط ها تا آخر فصل
هم اکنون امکان خرید بلیط بازی ها تا آخر فصل به صورت الکترونیکی فراهم شده است؛ موضوعی که در تاریخ فوتبال ایران بی سابقه است.
* با یک کارت چند بلیط می توان خرید؟
به جهت جلوگیری از بازار سیاه بلیط، با یک کارت در هر بازی تنها یک بلیط می توان خرید. این قابلیت نیز فراهم شده است که با داشتن شماره کارت دوستان و اقوام خود برای ایشان بتوانید بلیط بخرید. اگر شماره کارت اقوام و دوستان خود را در سیستم وارد کنید و بلیط برای آنان بخرید، بلیط بر روی کارت ایشان ثبت می شود و جهت ورود به ورزشگاه باید از کارت خود استفاده کنند.
* فرهنگ سازی میان مردم
فروش بلیط الکترونیکی بخشی از مسائلی است که امروز در فوتبال حرفه ای رعایت شود. بدون شک تحقق این موضوع بدون همکاری مردم امکان پذیر نیست. علاقه مندان به فوتبال در طول هفته، بازی های بزرگی خارجی را تماشا می کنند و چه بهتر است که به مسائل دیگر این بازی ها نیز توجه کنند. یکی از این مسائل خرید بلیط به صورت اینترنتی است که هدف اصلی آن تسهیل ورود طرفداران به ورزشگاه می باشد.
* وظیفه رسانه ها
رسانه ها شاید تاکنون آنچه که باید و شاید به این موضوع نپرداخته اند. حالا که قرار است از دو هفته دیگر بساط فروش بلیط در ورزشگاه برچیده شود و این کار فقط به صورت اینترنتی انجام شود، وظیفه رسانه ها ایجاب می کند که آنها در اطلاع رسانی هرچه بیشتر این موضوع اقدام کنند. رسانه ها بازوی قدرت در کاری در جوامع امروز هستند و فرهنگ سازی در بین مردم بدون کمک آنها امکان پذیر نخواهد بود.