گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ دومین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال امسال با هدف بهبود وضع اجرایی نمایشگاهها نسبت به دورههای پیشین و تخصصی کردن آن شروع به کار کرد، اما علیرغم برخی تغیرات در این نمایشگاه، برخی مشکلات موجود در آن باعث شد تا نمایشگاه امسال آنچنان که باید و شاید مثبت ارزیابی نشود.
بدسلیقگی در زمان برگزاری
اولین چیزی که در نمایشگاه امسال قبل از بازدید بسیار خودنمایی میکرد و چرایی آن بر ذهن علاقه مندان و دنبالکنندگان صنعت فناوریاطلاعات و رسانههای دیجیتال سنگینی محسوسی داشت، بازه زمانی برگزاری نمایشگاه در چند روز وسط هفته و آن هم در ساعت اداری یعنی 10 صبح تا 4 بعدازظهر بود که این موضوع به شدت بر میزان بازدید از این نمایشگاه اثر گذاشته بود.
فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال بدون اینترنت
امسال غرفه داران دومین نمایشگاه رسانههای دیجیتال از اینترنت دریافتی نمایشگاه که بایت آن هزینهای بسیار بیشتر از هزینه اشتراک اینترنت عادی پرداخت کرده بودند گلایه داشتند.
صحبت از اینترنت و کیفیت آن همیشه موضوعی داغ در محافل فناوری اطلاعات کشور بوده و هست ولی به جرات میتوان گفت اینترنتی که در نمایشگاه با اخذ هزینهای به مراتب بیشتر ارائه میشود، نه تنها پهنای باند بالایی برای آن در نظر گرفته نشده است بلکه کندی سرعت و قطعی و وصلیهای مکرر آن گویای اشتراک حتی بیش از یک به بیست هر کاربر است.
نکته کلیدی در این امر، انحصاری بودن ارائه اینترنت نمایشگاه برای شرکتی خاص است که بسیار جای سوال دارد که چرا بعد از این که در سالهای اخیر این شرکت در ارائه اینترنت با کیفیت متوسط ناتوان بوده است، بازهم انحصار مطلق در اختیار این شرکت است.
موضوع نبود اینترنت در نمایشگاهی که نام فناوری اطلاعات را یدک میکشد بسیار مهمتر و ضروری تر به نظر میرسد چرا که یکی از اصلیترین ارکان فناوری اطلاعات هر کشور موضوع پیشرفت و توسعه اینترنت است به ویژه آنکه اکثر غرفهها برای معرفی محصولات خود نیازمند بستر اینترنت هستند و بدیهی است که نمیشود در بازاری که هر لحظه آن سودآوری دارد نمیتوان به بهانه قطعی اینترنت مشتری را معطل کرد.
رسانه هایی از جنس دیجیتال ولی نامتحد
نکتهای که به عنوان بزرگترین تفاوت بین این نمایشگاه و دورهای قبلی آن میتوان برشمرد، عدم استقبال نه چندان چشمگیر مردم بود؛ جمعیتی که از لحاظ آماری بهدلیل همزمانی و هممکانی با نمایشگاه فرش و کودک، نمیتوان آن را صد در صد متعلق به رسانههای دیجیتال دانست و بخشی از همین جمعیت اندک را هم باید بهحساب دو نمایشگاه دیگر گذاشت.
قسمتی از مشکل همان موضوع زمان بد برگزاری بود که باعث شده بود تا شاغلین نتوانند در آن حضور پیدا کنند.
نکته مهمی که کلیه مسئولان و مدیران برگزار کننده رسانههای دیجیتال بر آن اتفاق نظر داشتند موضوع برگزاری نمایشگاههای موازی با اسمی مشابه و در فاصله 2 هفتهای بود.
برگزاری نمایشگاه رسانههای دیجیتال انقلاب اسلامی که به فاصله 2 هفته از نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال برگزار شد اگر چه در مدت کوتاهی توانسته است مخاطبانی را به خود جلب کند ولی از آنجا که جنس این نمایشگاه با نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال یکی است انتظار میرود که در سالهای آتی با وفاق و همدلی بیشتری این دو نمایشگاه با هم برگزار شوند.
تجمیع 2 نمایشگاه انقلاب اسلامی و فناوری اطلاعات با توجه به فاصله زمانی بسیار کم برگزاری موجی میشود تا حداکثر توان دیجیتای کشور بهتر نمود کند و علاوه بر افزایش سطح کیفی نمایشگاهها و فاصله ایجاد شده نیز حذف شود.
نشانی از اپراتورها نبود
رسم مرسوم سالهای اخیر در اکثر نمایشگاههای پرمخاطب، بهخصوص آنهایی که نامی از فناوری اطلاعات دارند، حضور بسیار پررنگ سه اپراتور معروف موبایل است. آنقدر پررنگی که باعث میشد نمایشگاهها تنها یک بازیگر داشته باشند و آن هم اپراتورها باشند که خوشبختانه این موضوع در نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال امسال به چشم نمیخورد.
پربازدیدترین غرفهها
در نمایشگاه امسال برنامههای موبایل بیش از پیش پرطرفدار بودند به طوری که شلوغترین غرفهها مختص برنامههای اندرویدی، خبرخوان و بازیهای موبایلی موبایلی بود که معمولا قشر جوان از آن استقبال خوبی میکردند.
غرفههای برنامه پارسهاب و آخرین خبر، نیز پربازدیدترین غرفهها در نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال امسال بودند.
نمایشگاه این دوره با برگزاری کارگاههای مختلف در حوزه فناوری اطلاعات توانسته بود تا عدهای از بازدیدکنندگان را که علافمند به موضوعات بازاریابی و فناوری اطلاعات بودند را به خود جلب کند.
به هر روی آنچه که نمایشگاههای تخصصی را از بازارهای معروف کامپیوتر مرکز تهران متمایز میکند، ظهور ایدهها و فناوریهای بومی است و در غیر این صورت علاوه بر این که هیچ سودی از نمایشگاه عایدمان نشده است عملا سهم حضور خود از حضور در نمایشگاههای بینالمللی نیز از دست میدهیم.
امید است با حمایت مسئولین و حضور پرشور شرکت های صاحب ایده در چنین نمایشگاه هایی خط حضور مردم را روز به روز پررنگ تر ببینیم.