به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، کافی است کیف یکی از دانش آموزان را ببینیم، از تصاویر روی کیف گرفته تا پاکن و تراش و دفتر که پر است از تصاویر بن تن، باب اسفنجی، انگری برد، هانا مونتانا و...
اما سوالی که پیش میآید این است که چگونه به اینجا رسیدیم؟ ریشه این داستان به اصل کاراکترها بر میگردد، به کاراکترهای جذابی که هم خانوادههای مذهبی و هم غیر مذهبی آنها را میبینند و از همه مهمتر بچهها هستند که با جذابیت آنها جذب میشوند. تصاویری که از سه چهار سالگی در ذهن کودک ملکه میشود هنگام خرید لوازم التحریر برای او مطالبه میشود و کودک ۷ ساله ما لوازم التحریری با تصاویر بن تن و باب اسفنجی و... میخواهد. اینجا لازم است که خانوادهها از چنین انتخابی جلوگیری کنند تا تاثیرات منفی آن در آینده دامن گیرشان نشود و لوازم التحریر ایرانی اسلامی را جایگزین این آثار تهاجم فرهنگی کنند.
این جذابیت چگونه ایجاد میشود؟ شرکتهای بزرگ غربی در کاراکتر سازی بسیار پیشرفته عمل میکنند، به گونهای که پس از ایجاد یک کاراکتر آن را با انواع پیوستهای فرنگی وارد بازار میکنند. این گونه میشود که یک برندسازی در پس این کاراکتر صورت میگیرد و کاراکتری مثل بن تن تقاضای اکثر کودکان برای تصاویر روی لوازم التحریرشان میشود.
اما در گوشهای از شهرمان جوانهایی به مبارزه با این سبک پرداختهاند و اقدام به کارهای ویژهای مثل طراحی، چاپ و توزیع طرحهای ایرانی اسلامی نوشت افزار میکنند. این گروه در سال ۱۳۹۱ کار خود را آغاز کرده و تا کنون تیراژ کار خود را به چندین برابر رساندهاند و این روزها سخت مشغول کارند.
مهدی کلانتری مسول موسسه فرهنگ اول میگوید: در حوزه نوشتافزار به خاکریز دشمن ورود یافتهایم اما پشتیبان و حامی نداریم
برخی از اساتید دانشگاه و یا روحانیون یا مسئولان، محصولاتی را در خانه استفاده میکنند که به طور مثال میتوان به لباس مرد عنکبوتی اشاره کرد و وقتی یکی از فرزندان اساتید دانشگاه که دارای دکترا نیز است، از این تصاویر غربی در منزلش استفاده میکند و به آن استاد میگوییم آیا با تأثیر این نوع تصاویر در فرزندتان آگاهی دارید، میگوید چه اشکالی دارد من هم «بنتن» را دیدهام و هم «مرد عنکبوتی» را و هیچ مشکلی برای فرزندم ندارد و تنها «باربی» را کنار میگذارند.
متأسفانه ما این جنگ را جدی نگرفتهایم. به خاطر اینکه معتقدیم مسئولان کشور برای کودکان ما زمانی مناسبی را مدنظر قرار ندادهاند. اگر به آن طرف نگاه کنیم، متوجه میشویم که همین بچههایی که اوایل جنگ به صورت مردمی و خودکفا در صحنه حضور داشتند، و مبارزه کردند، اکنون بار دیگر به صحنه فرهنگی آمده و در حوزه نوشتافزار و لوازمالتحریر ورود یافتند.
همچنین وی معتقد است مسئولان امر از وضعیت بازار مطلع نیستند و داستانی را روایت میکند: حتی باید داستانی را شنید که این داستان حکایت از عدم آگاهی صحیح مسئولان فرهنگی در وضعیت کشور دارد، یعنی چندی پیش همراه با آقای وزیری به جاهای مختلف رفته و عکس و تصاویر بسیاری از محصولات فرهنگی به ویژه نوشتافزار را به مسئولان نشان دادیم و آنها با تعجب از ما میپرسیدند آنها را از کجا آوردهاید!!! در صورتی که این تصاویر در تعاونی مصرف همان ادارات و در چند قدمی آنها به سهولت عرضه میشود. درحالی که آنها میگویند این گونه نیست و بازار لوازمالتحریر ما شامل این تصاویر نمیشوند اما از آنها درخواست کردیم که چند دقیقه در بازار قدم بزنند و تصاویر را خود تماشا کنند اما باز هم میگفتند شما به بازار رفتهاید و تصاویر بد را از تصاویر خوب و ارزشی تفکیک کردهاید. که در نهایت ما گفتیم اگر بخواهیم تصاویر بد را به شما نشان بدهیم، رویمان نمیشود و امکان اینکه دعوایمان شود، وجود دارد چرا که وقتی در گذشته به یکی از مسئولان تصاویر نوشتافزار را که در بازار عرضه میشود را نشان دادیم، به دعوا با ما پرداخت.
وی درباره عدم همکاری آموزش و پرورش نیز دل پر دردی دارد و میگوید: آموزش و پرورش میگوید تبلیغ شرکتهای اقتصادی ممنوع است؟!
به گونهای دیگر بسیاری از مواقع از طریق بخشنامه آموزش و پرورش هیچ تبلیغ صحیح درباره نوشتافزارهای صورت نمیگرفت و میگویند تبلیغ شرکتهای اقتصادی ممنوع است؟! اما وقتی حضورا به مدارس رفته و با معلم، معلم پرورشی و مدیر مدرسه صحبت کردیم خودشان به میدان عمل آمدند.
الان فضای ما این است که دوستان تولیدکننده انصافاً تولیدات خوبی دارند که خالی از اشکال نیست اما در ترویج و معرفی محصولات فرهنگی خیلی عقب هستیم و باید کمک کنیم.
مجموعه ایران نوشت، وظیفه توزیع نوشت افزار ایرانی اسلامی در کل کشور را بر عهده دارد و امسال سال سومی است که در این راه قدم گذاشته است.
قیمت مناسب در مقایسه با لوازم التحریر با طرحهای غربی، بالا رفتن کیفیت این محصولات، داشتن طرحهای زیبا و جدید، خرید اینترنتی با تخفیف، از مزیتهای ایران نوشت در ابتدای سل تحصیلی است.
از طرحهای این لوازم التحریر میتوان به تصاویر شهدا، قهرمانان ملی و مذهبی، شهدای هستهای، تصاویر مقام معظم رهبری و علما اشاره کرد. همچنین از تصاویر انیمیشن شکرستان و کلاه قرمزی هم در این طرحها استفاده شده است. علاوه بر این، طرحهایی با استفاده از شخصیتهای ساختگی جدیدی مثل پارسا، ثنا و ثمین و... نیز در این بین به چشم میخورد.
اما عدم همکاری برخی سازمانهای دولتی و بعضا سنگ اندازیهایی که صورت گرفته باعث شده است که سرعت پیشرفت از این کار گرفته شود و انرژی افراد صرف کارهای بیهوده گردد. عیجب است که مدیران فرهنگی و شهری اصفهان برای در اختیار قرار دادن مکان مناسب نمایشگاهی سخت گیریهایی را در دستور کار قرار دادهاند که شاید در مقابل نمادهای غربی نیست!
با وجود همه مصائب، این گروه از امروز (شنبه) در نمایشگاه بزرگی در اصفهان محصولات خود را ارائه میکنند. این نمایشگاه از امروز تا ۱۱ مهرماه از ۴ بعد از ظهر تا ۷ شب در ضلع غربی باغ غدیر، جنب پارک بادی، دایر میباشد و پذیرای خانوادهها دانش آموزان است.
موسسه فرهنگ اول در تمام نقاط کشور نمایندگی توزیع میپذبرد و از علاقمندان به این زمینه دعوت به همکاری میکند. علاقمندان جهت اطلاعات بیشتر میتوانند به سایتirannevesht. ir مراجعه و با مسولین امر تماس حاصل فرمایند.
همچنین این موسسه در راستای همکاری با ارگانهای دولتی، شرکتها، گروههای صنعتی اقدام به انتشار بن تخفیف کرده است و آماده عقد قرارداد با آنها میباشد.
در ادامه برخی از طرحهای نوشت افزار ایرانی را میبینیم:
منبع: رویش نیوز