به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، در سالهای اخیر چینیها یکهتاز تولید در بازار خودرو بودهاند. آنها به مقوله صادرات بها دادهاند و بازار بسیاری از کشورها را در دست گرفتهاند.
با این وجود آنها در طراحی و نوآوری حرفی برای گفتن ندارند و تنها یاد گرفتهاند بهای تمام شده تولید را به حداقل برسانند. چینیها با الگوگیری از طراحی و مدلهای غربی و تلفیق آن با فن تولید ارزان، اکنون کپیکاری را سرمشق خود قرار دادهاند و از اکثر مدلهای موفق خودروسازان معتبر جهان نیز چند نمونه ضعیف با همان المانها تولید کردهاند.
در این میان اما سهم ٥درصدی خودروسازان چینی از بازار کشورمان روز به روز در حال افزایش است و علاقه عمومی به خرید این خودروها در برابر نمونههای گران تولید داخل موجب شده است تا شرکتهای واردکننده محصولات چینی جان تازهای گرفته و به واردات این محصولات تمایل بیشتری نشان دهند. بازار خودروهای شاسیبلند هم از این قواعد مستثنی نیست. ایرانیان با پیروی از مدهای جهانی به دنبال سواریگرفتن از خودروهای چینی هستند. بخش اعظمی از هموطنان ما امروز ترجیح میدهند تا شاسیبلند سوار شوند، حتی اگر خودرو منتخبشان بیکیفیت، گران و حتی بدنام باشد. این درحالی است که خودروهای شاسیبلند متعدد و متنوعی در بازار خودرو کشورمان یافت میشوند که بیشک تویوتا، کیا و هیوندای از پیشروهای تولید آن در جهان به حساب میآیند. در ادامه این گزارش به بررسی ٣ شاسیبلند محبوب از تولیدات چینی موجود در بازار پرداختهایم.
جیلیامگرند ٧؛ کپیکاری به سبک چینی
اواسط سال ٩١ بود که شرکت جیلران از «امگرند ٧» رونمایی کرد. محصولی که با ورود آن خیلیها با بیاعتنایی تنها میگفتند، یک چینی بیکیفیت دیگر به خیابان آمد. اما تستهای فنی و بررسیهای کارشناسانه نشان داد این محصول با وجود اینکه یکی از فرزندان نسل چینیهای نامرغوب است، ولی مزیتهای زیادی ازجمله همترازی با خودروهایی نظیر «مگان» و «سراتو» را نیز هنگام رانندگی به راننده منتقل میکند. امگرند ٧ با تغییرات اساسی درون موتور خود یکسال بعد با تبلیغاتی فراگیرتر خودنمایی کرد. این تغییرات شامل تعویض ۸ قطعه در موتور خودرو جدید بود که شرایط پیشآمده هم جهت پاسکردن استاندارد یورو ۵ بود چون گمرک ایران طی بخشنامهای از همه واردکنندگان خودرو خواسته بود تا واردات خودروهایی که استاندارد یورو ۵ دارند را در دستورکار خود قرار دهند و از واردات خودروهای یورو ۴ پرهیز کنند.
همین مسأله جیلرانموتور، نماینده انحصاری جیلی در ایران را بر آن داشت تا نمونهای از این خودرو را که موفق به پاسکردن استاندارد یورو ۵ شده بود، وارد و عرضه کند. جیلیامگرند هم مثل سایر برندهای چینی از قوای محرک برندهای معروف ژاپنی بهره میبرد که قوای محرکه استفاده شده در این خودرو بر پایه پیشرانهای مشترک با تویوتا کرولا نسل قبل (۲۰۰۸ ورژن آلتیس) است و از این لحاظ میتوان گفت که جیلیامگرند پیشرانه خوب و بیدردسری دارد و در تستهایی که در گرمای بالای ۶۰ درجه سانتیگراد و همینطور سرمای منفی ۱۸ درجه سانتیگراد با این خودرو انجام شده، این پیشرانه بهترین عملکرد را داشته و کاملا پاسخگوی نیازهای راننده بوده است. در ادامه میتوان گفت که موتور این خودرو به راحتی از پس جثه ۱۲۸۰ کیلوگرمی آن برمیآید و طی چندین آزمایش شتاب که جهت به دست آوردن شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو انجام شد، به عددی کمتر از ۵/۹ ثانیه نتوانست دست پیدا کند. موتور این خودرو مجهز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ و همچنین دارای زنجیر تایم است.
در سیستم تعلیق این خودرو باز هم ردپای تویوتا کرولا نسل قبل دیده میشود و میتوان آن را یک کپی هوشمندانه از این خودرو ژاپنی دانست. کمکفنرهای این خودرو از نوع روغنی است که اکثر دارندگان آن پس از ۳۰۰۰ کیلومتر کارکرد به نرمشدن تدریجی کمکفنرها اشاره میکنند و البته گلایههایی هم از طرف برخی خریداران این خودروها در رابطه با کوبش فنرها و صداهای عجیب کمکها در هوای سرد زمستان وجود دارد. درخصوص قطعات و تکنولوژیهای خارجی این خودرو هم باید به ECU این خودرو که ساخت شرکت دلفی آمریکاست، سیستمهای الکترونیکی آن که برای شرکت زیمنس آلمان، سیستمهای انژکتور و سیستم ترمز بوش ورژن ١/٨، چراغهای ساخت ولئو فرانسه، صندلیهای لییر آمریکا، باتری وارتا آلمان، شیشههای سنت گوبیان فرانسه، سانروف هلند و بسیاری دیگر از تجهیزات خوب و باکیفیتی که در این خودرو به کار رفته است، اشاره کرد و همه اینها در کنار ایمنی بالای این خودرو که در موسسه تست ایمنی خودرو در اروپا(EuroNCAP) موفق به دریافت ۴ ستاره ایمنی شده، امگرند ٧ را در کنار خودروهای با کیفیت قرار میدهد. قیمت این خودرو اکنون در بازار ایران ١١٦میلیون تومان است.
امویام X٣٣؛ شاسیبلند کمکیفیت
امویام X٣٣ یا همان چریتیگو حدود دوسال است که مهمان خیابانهای ایران است. خودرویی که بیشباهت به گرند ویتارا نیست. نمیتوان به این راحتی به آن نمره قبولی داد و باید گفت ابتدا تصور میشود با خطای مونتاژ روبهرو هستید اما با کمی دقت مشخص میشود اشکال از طراحی قطعات است، جایی که فضای زیادی بین در عقب و گلگیر به وجود آمده از نمای پهلو ضربه سنگینی به طراحی خودرو زده است. در ادامه اگر به جلوی خودرو نگاه کنید، شاهد همین فضا به شیوهای غیرحرفهایتر در محل بسته شدن درب موتور هستید، به نحوی که تصور میشود خودرو در آن ناحیه ضربه خورده است.
پس از ورود به کابین این خودرو با انبوهی از قطعات بسیار بیکیفیت پلاستیکی روبهرو میشوید که شاید به سختی در خودروهای بسیار ارزانقیمت ایرانی هم نمونه آن را دیده باشید. موقعیت سواری ایکس ٣٣ بهرغم صندلیهای کوچک آن وضع بدی ندارد اما توقع یک صندلی با کیفیت را هم نداشته باشید. با توجه به ارتفاع آن راننده تسلط خوبی روی جاده دارد، آینهها هم به اندازه کافی بزرگ هستند و دید عقب راننده مناسب است. صندلیهای عقب برای ایجاد فضای باز بیشتر به صورت خوابیده درمیآیند ولی با توجه به نوع طراحی به صورت یکدست نخواهد شد و برای حمل اجسام یک تکه بزرگ وضع مناسبی ندارد. امویام X٣٣ دارای موتور ٤ سیلندر ١٦ سوپاپ با حجم ٢/٠ لیتر بهره میبرد. این خودرو از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ استفاده کرده است و با احتساب وزن ١٣٧٥ کیلوگرمی آن نسبت نیرو به وزن این خودرو تقریبا با لیفان X٦٠ برابر است.
لازم به ذکر است که امویام از دریچه گاز سیمی سود میبرد و به همین خاطر با فشردن پدال گاز تاخیری در امویام احساس نمیشود. امویام X٣٣ اکنون در بازار به قیمت ٦٤میلیون تومان و در مدل فیسلیفت دنده اتومات آن به قیمت ٧٢میلیون تومان عرضه میشود.
لیفان X٦٠؛ بازدهی پایین موتور در هیبتی فریبنده
به سختی میتوان اشکال طراحی قطعاتی در لیفان X٦٠ پیدا کرد، به غیر از فضای ایجاد شده بین درب موتور و چراغها که مرتبا به شما این احساس را القا میکند که درب موتور باز است، در مابقی قسمتها، قطعات به خوبی ساخته و پرداخته و مونتاژ شدهاند. در حالت کلی ظاهر این خودرو با طراحی، بهروزتر شده و دماغه آن به نوعی به نظر تغییر یافته سانتافه است. پس از ورود به خودرو شما به یاد خودروهای ژاپنی خصوصا تویوتا RAV٤ میافتید، البته بدون در نظر گرفتن کیفیت. فضای داخلی خودرو بسیار ظریف و با کیفیت و مشخص است لیفان قصد داشته حداقلها را در این خودرو رعایت کند. اگرچه به رقبای ژاپنی و کرهای خود نزدیک نمیشود ولی نسبت به هموطن رقیب خود(امویام X٣٣) چند پله بالاتر است و میتواند بازه قیمتی خود را توجیه کند.
سانروف بزرگ، فضای باز بیشتر، سیستم صوتی بهتر و تسلط بیشتر بر جاده از دیگر برتریهای لیفان در فضای داخلی است. در مقوله رانندگی این خودرو اوضاع جالبی دارد. در ترمزگیری شدید X٦٠ واکنش بسیار خوبی نشان میدهد و میتوان به آن اعتماد کرد. اما به هیچ عنوان نمیتوان از صدای ناهنجار گیربکس آن گذشت که برخی اوقات منجر به تعویض گیربکس توسط نمایندگی شده است. عبور از سرعتگیرها با لیفان راحت است و احساس خطر کمتری به شما دست میدهد و از نظر مصرف سوخت با توجه به قدرت موتور در وضع خوبی قرار دارد. در بحث شتاب اما لیفان از حالت سکون با وجود یک مکث که در ابتدای حرکت دارد، ٤/٠ ثانیه زودتر از همتراز خود به سرعت ١٠٠ میرسد.
گیربکس این خودرو ٥دنده است و توانایی حمل بار ٤٣٥ کیلوگرمی نیز در آن پیشبینی شده. جالب است بدانید لیفان در موضوع صدای داخل کابین آرامش بیشتری به نسبت امویام دارد. صدای داخل کابین این خودرو در حالت ایستاده و دور Idle به ٣٥ دسیبل میرسد. لیفان X٦٠ که از محصولات شرکت کرمانخودرو به حساب میآید، اکنون با اختلاف ٤ میلیونی میان بازار و کارخانه، با قیمت ٦٤میلیون و ٥٠٠هزار تومان در بازار به فروش میرسد.
منبع:شهروند