به گزارش خبرنگار حوزه سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، این روزها جشنواره فیلم کودک و نوجوان در شهر اصفهان در حال برگزاری است. جشنوارهای که سینماگران مختلف را گرد هم آورده تا محلی باشد برای عرضه محصولات این ژانر مهم سینمایی. اما سوال بزرگی که مطرح میشود این است که با وجود رکود سینمای کودک در ایران برگزاری جشنواره کودک و نوجوان چه توجیهی دارد؟
در سالهای اخیر سینمای کودک در ایران عملا از چرخه خارج شده و به جز موارد معدود در سال هیچ خبری از فیلمهای کودک و نوجوان نیست. مگر این که چند سال یک بار ایرج طهماسب و حمید جبلی با "کلاه قرمزی" و مرضیه برومند با "شهر موشها" به پرده نقرهای برگردند و در حکم یک تنفس مصنوعی! جانی دوباره و البته موقت به این سینمای نحیف و لاجان بدهند و بعد از آنها هم دوباره روز از نو و روزی از نو.
در حالت عادی در سینمای ایران خبری از فیلمهای کودک و نوجوان نیست و اگر هم فیلمی با این مضمون ساخته شود عمدتا فیلمهایی "درباره کودکان" هستند و مسایل کودکان را از دید بزرگسالان به تصویر میکشند بدون اینکه مستقیم و بلا واسطه با کودک ارتباط برقرار کنند و دنیای کودکی را نشانه بگیرند.
سال گذشته از میان 59 فیلم اکران شده تنها دو فیلم سینمایی با مضمون کودک و نوجوان اکران شدند. یکی از این فیلمها "تنهای تنهای تنها"ی احسان عبدیپور بود که سرگذشت یک پسر بچه جنوبی را روایت میکرد. این فیلم با وجود این که در ژانر کودک و نوجوان قرار میگرفت و فیلمی فانتزی بود به دلیل مضمون سیاسی و هستهای که داشت بیشتر مورد توجه بزرگسالان قرار گرفت و بیشتر از کودکان و نوجوانان، بزرگسالان و اهالی سینما و سیاست از آن استقبال کردند. تنهای تنهای تنها از میان 59 فیلم اکران شده سال گذشته رتبه سی و ششم را در فروش به دست آورد.
فیلم دیگر کودک که سال گذشته اکران شد "عملیات مهد کودک" ساخته فرزاد اژدری بود. این فیلم جزو فیلمهایی قرار میگرفت که "برای کودک" ساخته شده بود و از این رو مدارس و مهدهای کودک را تشویق کرد که تماشای آن را در لیست اردوهای تفریحی دانشآموزان خود قرار دهند. با این وجود، عملیات مهد کودک هم فروش چندان خوبی نداشت و از میان 59 فیلم اکران شده سال گذشته رتبه چهل و یکم را در فروش کسب کرد.
یکی از دلایلی که برای برگزاری جشنواره کودک و نوجوان مطرح میشود این است که این جشنواره به سینماگران انگیزه خواهد داد در زمینه سینمای کودک فعالیت کنند زیرا آنها میدانند که فیلمهایشان در جشنواره دیده خواهد شد. اما مسالهای که وجود دارد این است که فیلمهای حاضر در این جشنوارهها عمدتا فیلمهای ضعیفی هستند که اکثر آنها حتی فرصت اکران عمومی نیز پیدا نمیکنند و تنها در چارچوب این جشنوارهها محصور میمانند بدون این که بتوانند به مخاطب عرضه شوند. علاوه بر این، دیده شده که عرضه شدن این فیلمها نیز استقبال مخاطب را در پی ندارد.
از سوی دیگر، برگزاری این جشنواره در سالهای اخیر هیچ کمکی به سینمای کودک نکرده و بیشتر شبیه یک "شو" است که هر ساله تکرار میشود تا سینماگران را برای مدتی در یک شهر خوش آب و هوا گرد هم آورد و بیلان کاری مدیران سینمایی نیز محسوب شود اما خروجی این جشنواره آن چیزی نیست که از این همه بریز و بپاشها و رفتوآمدها بتوان انتظار داشت.
به نظر میرسد سازمان سینمایی و موسسههای دستاندرکار در حوزه سینما به جای برگزاری نمایشهای فرمالیته ابتدا باید چارهای جدی برای سینمای کودک بیندیشند و موانع موجود برای فعالیت سینماگران در این عرصه از بودجه تخصیص یافته به فیلمها گرفته تا نظارت بر پخش و اکران صحیح آنها را برطرف کنند تا سینماگران انگیزه کافی برای فعالیت در این عرصه را داشته باشند.
باید به این نکته توجه داشت که مانع اصلی رکود سینمای کودک به تفکر مدیران سینما برمیگردد که آن طور که باید و شاید به این سینما بها نمیدهند و جز سخنرانیهای زیبا و فرمالیته در باب اهمیت سینمای کودک، ارزش چندانی برای این ژانر قائل نیستند. اگر این مانع در ذهن مدیران سینما اصلاح شود در آینده – همانند دهه شصت که بهار سینمای کودک بود - شاهد جان گرفتن فیلمهای کودک روی پرده نقرهای سینماها و استقبال مردم از آنها خواهیم بود نه نمایش محدود فیلمهای ضعیف و متوسط در محدوده بسته جشنوارهها.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13930714104132 [pdate] => 13930714104132 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 392169 [title] => کلاه قرمزی۹۴ به تلویزیون میآید [pdate] => 13931205143336 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 362574 [title] => ۱۳ ایده عاشورایی برای تولید فیلمهای كوتاه و پویانمایی شناسایی و طراحی شد [pdate] => 13930723092349 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 ) [3] => Array ( [id] => 360481 [title] => فیلمهای سینمایی شبکههای سیما در روز عید قربان مشخص شدند [pdate] => 13930712093528 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 359995 [title] => کیارستمی: همه ما مدیون رزمندگان هستیم/ فیلمهای جنگی ما کپیبرداری سخیف از سینمای آمریکاست! [pdate] => 13930709090946 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 359917 [title] => میخواهند گنجینه دفاع مقدس را محو کنند/ کیارستمی در مقابل روشنگری دانشجویان قرار دارد [pdate] => 13930709081305 [service_id] => 11 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 360481 [title] => فیلمهای سینمایی شبکههای سیما در روز عید قربان مشخص شدند [pdate] => 13930712093528 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 359995 [title] => کیارستمی: همه ما مدیون رزمندگان هستیم/ فیلمهای جنگی ما کپیبرداری سخیف از سینمای آمریکاست! [pdate] => 13930709090946 [service_id] => 4 [rutitr] => پرسشهای حبیب احمدزاده از کیارستمی درباره دفاع مقدس؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 359917 [title] => میخواهند گنجینه دفاع مقدس را محو کنند/ کیارستمی در مقابل روشنگری دانشجویان قرار دارد [pdate] => 13930709081305 [service_id] => 11 [rutitr] => مسئول فرهنگی بسیج دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفتگو با "خبرگزاری دانشجو": [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 362574 [title] => ۱۳ ایده عاشورایی برای تولید فیلمهای كوتاه و پویانمایی شناسایی و طراحی شد [pdate] => 13930723092349 [service_id] => 4 [rutitr] => به کوشش حوزه هنری كودك و نوجوان؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 392169 [title] => کلاه قرمزی۹۴ به تلویزیون میآید [pdate] => 13931205143336 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => جشنواره فیلم کودک و نوجوان [id] => 499668 [tag_id] => 158676 ) [1] => Array ( [tag] => عروسک های کلاه قرمزی [id] => 499669 [tag_id] => 356563 ) [2] => Array ( [tag] => شهر موش ها [id] => 499670 [tag_id] => 196783 ) [3] => Array ( [tag] => اصفهان [id] => 499671 [tag_id] => 885 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش گروه فرهنگی"خبرگزاری دانشجو"، بعد از تسخیر سفارت آمیکا در تهران توسط دانشجویان خط امام (ره)، 6 نفر از اعضای سفارت ، موفق می شوند تا از در پشتی این محوطه پا به فرار بگذارند و در خانه سفیر وقت کانادا در تهران و همسرش، پناه بگیرند. دولت آمریکا با اطلاع از این موضوع تصمیم می گیرد هرطور که شده این 6 نفر را از خاک ایران خارج کند تا امنیت جانی آنها به خطر نیفتد، آنها به خوبی می دانند که در شرایط بحرانی کنونی روابط بین دو کشور، امکان استرداد گروگان ها به این راحتی امکان پذیر نیست، از این رو تصمیم به اجرای نقشه ی خطرناکی می گیرند که ریسک انجام آن بسیار بالاست. نقشه از این قرار هست که یک مامور سازمان اط3لاعات آمریکا (CIA ) به نام تونی مندز ( بن افلک ) تصمیم می گیرد خود را با عنوان یک فیلمساز که قصد ساخت یک فیلم تخیلی به نام " آرگو " را دارد، جا بزند تا از این طریق بتواند وارد ایران شود و به ملاقات کارمندانی که حالا در سفارت کانادا مخفی شده اند برود.
"آرگو" برنده سه جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین فیلم از هشتاد و پنجمین دوره جوایز آکادمی سینمای آمریکا شده است.
بیست و هفتمین جلسه سینما روایت، روز یکشنبه 16 آذر، راس ساعت 17 در مجتمع فرهنگی اسوه واقع در خیابان انقلاب اسلامی، نبش بهار جنوبی برگزار می شود.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13930915145902 [pdate] => 13930915145902 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 403970 [title] => قافیه را در فیلم جنگی باختهایم [pdate] => 13940201100539 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 383810 [title] => «هزار و یکمین سنگر» و «جای خالی یک عکس» در سینما روایت بررسی میشود [pdate] => 13931104120132 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 373787 [title] => سینما دیگر هنر- صنعت نیست؛ صنعت-سیاست است [pdate] => 13930917145802 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 373360 [title] => مرز نقد و تخریب، انصاف مخاطب است/ برخورد با فیلمهایی که از خط قرمز عبور کردهاند لازم است [pdate] => 13930917105808 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 373177 [title] => دانشجو مظهر بیداری و دانشگاه نماد آگاهی رسانی و مبدا تحولات کشور است [pdate] => 13930915175901 [service_id] => 11 ) [5] => Array ( [id] => 373159 [title] => ۱۶ آذر نشان از پایمردی و ایستادگی دانشجوی مسلمان در برابر نظام سلطه دارد [pdate] => 13930915160800 [service_id] => 11 ) [6] => Array ( [id] => 373149 [title] => ریشه جنبش دانشجویی با هویت ضداستکباری گره خورده است/ ۱۶ آذر نماد آزادی خواهی است [pdate] => 13930915160706 [service_id] => 11 ) [7] => Array ( [id] => 371640 [title] => "بالاتر از ابرها" با موضوع زندگی شهیده مریم فرهانیان در سینماروایت [pdate] => 13930908163715 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 368014 [title] => انقلاب اسلامی یا هرچه باداباد؟! [pdate] => 13930820161234 [service_id] => 12 ) [9] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 ) [10] => Array ( [id] => 357803 [title] => فیلم/ باشه آهنگر: مسئولین نمیخواهند من فیلم بسازم [pdate] => 13930631135047 [service_id] => 3 ) [11] => Array ( [id] => 356258 [title] => ملکه به «سینما روایت» میرود [pdate] => 13930622142343 [service_id] => 4 ) [12] => Array ( [id] => 354082 [title] => فیلم/ سهرابی: برای تبرّک در فیلمم از مادر واقعی یک شهید استفاده کردم [pdate] => 13930618133152 [service_id] => 3 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 371640 [title] => "بالاتر از ابرها" با موضوع زندگی شهیده مریم فرهانیان در سینماروایت [pdate] => 13930908163715 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 368014 [title] => انقلاب اسلامی یا هرچه باداباد؟! [pdate] => 13930820161234 [service_id] => 12 [rutitr] => حضور سینمای ایران در جشنوارههای خارجی به چه بهانهای [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 357803 [title] => فیلم/ باشه آهنگر: مسئولین نمیخواهند من فیلم بسازم [pdate] => 13930631135047 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 356258 [title] => ملکه به «سینما روایت» میرود [pdate] => 13930622142343 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 354082 [title] => فیلم/ سهرابی: برای تبرّک در فیلمم از مادر واقعی یک شهید استفاده کردم [pdate] => 13930618133152 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 373149 [title] => ریشه جنبش دانشجویی با هویت ضداستکباری گره خورده است/ ۱۶ آذر نماد آزادی خواهی است [pdate] => 13930915160706 [service_id] => 11 [rutitr] => گزمه در گفتگو با "خبرگزاری دانشجو": [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 373159 [title] => ۱۶ آذر نشان از پایمردی و ایستادگی دانشجوی مسلمان در برابر نظام سلطه دارد [pdate] => 13930915160800 [service_id] => 11 [rutitr] => پیام تبریک رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان به مناسبت روز دانشجو: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 373177 [title] => دانشجو مظهر بیداری و دانشگاه نماد آگاهی رسانی و مبدا تحولات کشور است [pdate] => 13930915175901 [service_id] => 11 [rutitr] => در بیانیه ۳ اتحادیه دانشجویی دانشگاه آزاد تاکید شد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 373360 [title] => مرز نقد و تخریب، انصاف مخاطب است/ برخورد با فیلمهایی که از خط قرمز عبور کردهاند لازم است [pdate] => 13930917105808 [service_id] => 4 [rutitr] => روح الله سهرابی در گفتگو با "خبرگزاری دانشجو"؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 373787 [title] => سینما دیگر هنر- صنعت نیست؛ صنعت-سیاست است [pdate] => 13930917145802 [service_id] => 4 [rutitr] => "آرگو"در بیستوهفتمین جلسه سینماروایت: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 383810 [title] => «هزار و یکمین سنگر» و «جای خالی یک عکس» در سینما روایت بررسی میشود [pdate] => 13931104120132 [service_id] => 4 [rutitr] => بررسی غائله آمل در سینما روایت، [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [12] => Array ( [id] => 403970 [title] => قافیه را در فیلم جنگی باختهایم [pdate] => 13940201100539 [service_id] => 4 [rutitr] => در سینما روایت مطرح شد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => سینما روایت [id] => 557914 [tag_id] => 69835 ) [1] => Array ( [tag] => فیلم آرگو [id] => 557915 [tag_id] => 21728 ) [2] => Array ( [tag] => آرگو [id] => 557916 [tag_id] => 328379 ) [3] => Array ( [tag] => دانشجو [id] => 557917 [tag_id] => 566 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
به گزارش گروه فرهنگی "خبرگزاری دانشجو"، در نشست گپ و گفت این فیلم علاوه بر محمدرضا شرف الدین سینماگر پیشکسوت، سیدمحمد حسینی نیز به عنوان منتقد مهمان حضور داشت ضمن اینکه اجرای نشست نیز برعهده رسول شادمانی بود. حسینی در ابتدای نشست با ذکر مواردی از تناقضات فیلم از این گفت که در تولید فیلم بیشتر از آن که به کارگردان توجه شود باید سراغ تهیه کننده برویم. وی ادامه داد: بسیاری فکر میکنند همه کاره این فیلم "بن افلک" کارگردان اثر بوده است اما واقعیت اینجاست این جورج کلونی بوده که همه امور را پیش برده بخصوص که او نقش اصلی مراودات سیاسی پشت پرده تولید را انجام داده است.
حسینی افزود: کافی است کلید واژه های کلونی و اوباما را در اینترنت جستجو کنید تا برخورد کنید به تصاویری که جورج کلونی و باراک اوباما را در قابهای روبروی هم در حال مذاکره و گفتگو نشان میدهد و جالب اینکه میزانسن این تصاویر هم طوری است که همگان گمان می برند اوباما در حال عتاب به کلونی است. این معنایی ندارد جز هماهنگی کامل با مقامات کاخ سفید برای تولید فیلم.
"آرگو" از شدت دروغ به کمدی بدل میشود
این کارشناس سینما با توسعه دادن بحث خود اظهار داشت: جریان هماهنگی هالیوود با کاخ سفید برای ساخت آثار ضدایرانی همچنان ادامه دارد و همین امسال نیز فیلمهایی را داریم نظیر "گلاب"، "من ندا هستم" و "رقصنده باد" که در تضاد با ایران و ایرانی تولید شدهاند.
حسینی با بیان اینکه "آرگو" پر است از ایرادات محتوایی بیان داشت: برخی نماهای فیلم از شدت دروغ بودن به کمدی تبدیل میشوند مثلا تعقیب و گریز انتهایی در فرودگاه که به شدت ابلهانه است اما چون بناست در خدمت منافع ایالات متحده باشد حتی چهره هایی چون راجر ایبرت که جریان روشنفکری ما مرتب برای آنها تبلیغ می کنند این اثر را تحسین میکنند.
سینما دیگر هنر-صنعت نیست؛ صنعت-سیاست است
رسول شادمانی مجری نشست با بیان معضل اصلی سینمای ایران که کم کاری در حوزه اتفاقات تاریخ انقلاب است گفت: این قدر درباره اتفاقات تاریخ خودمان کم کار کرده ایم که طبیعی است دیگران بیایند و کم کاری ما را مرتفع کنند.
وی ادامه داد: انقلاب برای ماست، سوژه برای ماست اما سینمای ما هیچ کاری نمیکند تا بالاخره هالیوود بیاید و مثلا "آرگو" بسازد. تازه آن موقع است که یادمان میافتد چقدر کم کار بودهایم و بعد از آن هم به جای کار کردن مرتب نقد میکنیم. باید دید چرا سینمای ما در این حوزه این قدر کم کار بوده است؟
محمدرضا شرف الدین در پاسخ به پرسش شادمانی با بیان اینکه ابتدای هر کاری باید ماده خام موردنیاز آن کار را فراهم کرد گفت: در حوزه موضوعات مختلف ما نیاز به برگزاری نشستها و تریبونهای آزادی داریم که آدمهای صاحب اندیشه بیایند و در آن صحبت کنند. زمانی در این کشور امثال شهید مطهری ها و علی شریعتی ها بودند که با برگزاری نشستهایی دانش مردم را بالا میبردند و به اندازه خود نیز بار تئوری خلق میکردند اما الان چه داریم؟ ما اگر بخواهیم درباره تسخیر سفارت فیلم بسازیم اول باید ماده خام تئوریک آن را فراهم کنیم و بعد وارد نگارش فیلمنامه شویم.
وی با اشاره به دوران گذار غرب از عصر اطلاعات به عصر تحلیل اطلاعات افزود: در رأس سینمای غرب هالیوود قرار دارد که دیگر به جای اطلاعات به دنبال تحلیل اطلاعات رفته است یعنی باکی ندارد از اینکه یک خط حقیقت را گرفته و با تحلیلی غلط یک فیلم پرهزینه بسازد. این هم ناشی از آن است که سینما دیگر هنر-صنعت نیست بلکه صنعت-سیاست است اما در ایران همچنان دنبال این هستیم که بگوییم وجه هنری باید غالب باشد.
شرف الدین سپس با اشاره به "آرگو" گفت: در عصر تحلیل اطلاعات همه چیز حتی سینمای غرب منطبق با الگوهای ماکیاولی پیش میرود. همین فیلم "آرگو" دو اتفاق حقیقی که یکی تسخیر سفارت و دیگری خروج چند کارمند از سفارت است را گرفته و برای تحلیل، کلی دروغ را تحویل مخاطب میدهد.
رییس جمهور آمریکا، اوباما نیست!
حسینی منتقد نشست ضمن اشاره به توضیحاتی درباره ریشه های نامگذاری "آرگو" بیان داشت: نام "آرگو" ریشه یونانی دارد و بیانگر این است که آمریکاییان خیلی دوست دارند خودشان را به هنر یونان باستان ربط دهند چون خودشان در ریشه های هنری خویش احساس خلأ میکنند.
وی ادامه داد:آش "آرگو" آن قدر شور شده که اخیرا وزارت خارجه آمریکا نیز بر دروغهای فیلم صحه گذاشت و از جمله اینکه 6 فراری سفارت در یک مکان مستقر نبودند و در جاهای مختلف مستقر شدند تا موعد فرار فرارسد.
این منتقد افزود: در تحلیل پیرامون "آرگو" باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که حتی سیاستهایی که امثال اوباما در هالیوود پی میگیرند هم نه خواسته آنها که خواسته افرادی پشت پرده است. به جرأت به شما میگویم رییس جمهور آمریکا، اوباما نیست و آدمهایی در پشت پرده هستند که سیاستهای اوباما را تعیین میکنند و بر همین اساس به شما میگویم دولتی ترین سینمای جهان، هالیوود است.
تسخیر سفارت اصلا غیرقانونی است و ما نمی توانیم از سفارتخانه بالا برویم
در ادامه نشست شرف الدین با برشمردن برخی موضوعات تاریخی مغفول مانده ایران گفت: تسخیر لانه جاسوسی، سقوط ایرباس و قطعنامه 598 از جمله موضوعاتی هستند که برای کار در سینما باید ابتدا به طور کامل تحلیل شده و مباحث نظری مربوط به آنها خلق شود و بعدتر آنها را سینمایی کرد.
وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد واقع گرایانه و بدون داوری شخصی درباره ماجرای سفارت فیلم بسازد می بایست آخرین پلان، بالا رفتن از دیوار سفارت باشد. می دانید چرا؟ چون ابتدا باید ثابت کنیم آنجا سفارت نبوده و لانه جاسوسی بود و بعد بگوییم مکان جاسوسی باید تسخیر شود.
شرف الدین افزود: تسخیر سفارت اصلا غیرقانونی است و ما نمی توانیم از سفارتخانه بالا برویم اما دانشجویان انقلابی سفارت را نگرفتند بلکه لانه جاسوسی را گرفتند.
روایت را کنار گذاشتهایم و به سراغ ضدروایت رفته ایم
سیدمحمد حسینی در ادامه صحبتهای شرف الدین با اشاره به دستاوردهای سینمای انقلاب گفت:«درست است که درباره تاریخ انقلاب حتی اثری در مایه های "نبرد الجزایر" نداریم اما انقلاب ما سینما را به جایی رساند که زن را بدون ذره ای اروتیزم به عنوان بازیگر به کار میگیرد.
وی ادامه داد: ما تاریخ خوبی برای داستانگویی داریم اما روایتهای خوبی نداریم. بجای اینکه روایت مان را قوی کنیم آن را کنار گذاشته ایم و به سراغ ضدروایت رفته ایم در صورتی که آنها که متخصص ضدروایت هستند نیز از انتهای روایت به ضدروایت رسیدهاند.
ماجرای سفر جورج کلونی به ایران!
در این هنگام یکی از حاضران نشست با بیان اینکه مشکل ما در سینما نبودن فیلمساز همراه با حاکمیت است گفت: سینماگران ما بجای اینکه به فکر بازخوانی اتفاقات تاریخی باشند به مانند پیمانکارانی شدهاند که فقط دنبال پروژه های سفارشی کوتاه مدت اما پرسود هستند.
این مخاطب ادامه داد: کار به جایی رسیده که جورج کلونی برای بازسازی نماهای مربوط به سفارت به ایران میآید و کسی متوجه نمیشود. آن هم در حالی که ایشان با بالاترین مقام سینمایی وقت هم جلسه گذاشته و گفتگو میکند!
حسینی در پاسخ به این مخاطب گفت: این مشکلات و تناقضات ریشه دارد در مدیریت فرهنگی ما که به شدت محافظه کار شده است. البته بچه های انقلابی خوبی در سینما هستند که میتوان از آنها استفاده کرد اما این طیف باید قوی تر از آنی که هست ظاهر شود. یکی از این بچه های انقلابی شهریار بحرانی است؛ چرا بحرانی باید هر شش سال یک بار فیلم بسازد؟
شرف الدین نیز با تایید حرفهای حسینی گفت: همین بن افلک که فیلم "آرگو" را ساخته مگر کارگردان درجه یکی است؟ مطمئنا نه! او صرفا یک فیلمساز رده متوسط است اما صنعت هالیوود او را تبدیل میکند به یک دجّال یعنی کسی که حقیقت را گرفته و سپس دروغ پردازی میکند.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13930917145802 [pdate] => 13930917145802 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 759454 [title] => «بن افلک» فیلم «ارتش ارواح» را بازی و کارگردانی میکند [pdate] => 13980204105331 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 740135 [title] => ایدهپرداز فیلم «آرگو» درگذشت/ مأموری که تاریخ را تحریف کرد [pdate] => 13971030102727 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 696439 [title] => تصادف «جورج کلونی» با موتور سیکلت در ایتالیا [pdate] => 13970419170959 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 404875 [title] => «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در «سینما روایت» این هفته [pdate] => 13940205122804 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 403970 [title] => قافیه را در فیلم جنگی باختهایم [pdate] => 13940201100539 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 383810 [title] => «هزار و یکمین سنگر» و «جای خالی یک عکس» در سینما روایت بررسی میشود [pdate] => 13931104120132 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 379109 [title] => «خانهای کنار ابرها» در دوشنبه فیلم اکران و نقد میشود [pdate] => 13931015083900 [service_id] => 11 ) [7] => Array ( [id] => 374777 [title] => روایت آخرین سفیر آمریکا از انقلاب در «مأموریت در ایران» [pdate] => 13930923130800 [service_id] => 4 ) [8] => Array ( [id] => 374713 [title] => خاطرات سولیوان-آخرین سفیر آمریکا در ایران منتشر شد [pdate] => 13930923105926 [service_id] => 6 ) [9] => Array ( [id] => 373117 [title] => "آرگو" به سینماروایت میرود [pdate] => 13930915145902 [service_id] => 4 ) [10] => Array ( [id] => 371640 [title] => "بالاتر از ابرها" با موضوع زندگی شهیده مریم فرهانیان در سینماروایت [pdate] => 13930908163715 [service_id] => 4 ) [11] => Array ( [id] => 368014 [title] => انقلاب اسلامی یا هرچه باداباد؟! [pdate] => 13930820161234 [service_id] => 12 ) [12] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 ) [13] => Array ( [id] => 357803 [title] => فیلم/ باشه آهنگر: مسئولین نمیخواهند من فیلم بسازم [pdate] => 13930631135047 [service_id] => 3 ) [14] => Array ( [id] => 356258 [title] => ملکه به «سینما روایت» میرود [pdate] => 13930622142343 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 373117 [title] => "آرگو" به سینماروایت میرود [pdate] => 13930915145902 [service_id] => 4 [rutitr] => همزمان با روز دانشجو؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 371640 [title] => "بالاتر از ابرها" با موضوع زندگی شهیده مریم فرهانیان در سینماروایت [pdate] => 13930908163715 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 368014 [title] => انقلاب اسلامی یا هرچه باداباد؟! [pdate] => 13930820161234 [service_id] => 12 [rutitr] => حضور سینمای ایران در جشنوارههای خارجی به چه بهانهای [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 357803 [title] => فیلم/ باشه آهنگر: مسئولین نمیخواهند من فیلم بسازم [pdate] => 13930631135047 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 356258 [title] => ملکه به «سینما روایت» میرود [pdate] => 13930622142343 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 374713 [title] => خاطرات سولیوان-آخرین سفیر آمریکا در ایران منتشر شد [pdate] => 13930923105926 [service_id] => 6 [rutitr] => به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 374777 [title] => روایت آخرین سفیر آمریکا از انقلاب در «مأموریت در ایران» [pdate] => 13930923130800 [service_id] => 4 [rutitr] => مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر کرد [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 379109 [title] => «خانهای کنار ابرها» در دوشنبه فیلم اکران و نقد میشود [pdate] => 13931015083900 [service_id] => 11 [rutitr] => با حضور فراستی؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 383810 [title] => «هزار و یکمین سنگر» و «جای خالی یک عکس» در سینما روایت بررسی میشود [pdate] => 13931104120132 [service_id] => 4 [rutitr] => بررسی غائله آمل در سینما روایت، [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 403970 [title] => قافیه را در فیلم جنگی باختهایم [pdate] => 13940201100539 [service_id] => 4 [rutitr] => در سینما روایت مطرح شد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [11] => Array ( [id] => 404875 [title] => «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در «سینما روایت» این هفته [pdate] => 13940205122804 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [12] => Array ( [id] => 696439 [title] => تصادف «جورج کلونی» با موتور سیکلت در ایتالیا [pdate] => 13970419170959 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [13] => Array ( [id] => 740135 [title] => ایدهپرداز فیلم «آرگو» درگذشت/ مأموری که تاریخ را تحریف کرد [pdate] => 13971030102727 [service_id] => 4 [rutitr] => فوت نویسنده ۳ کتاب برای سیا؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [14] => Array ( [id] => 759454 [title] => «بن افلک» فیلم «ارتش ارواح» را بازی و کارگردانی میکند [pdate] => 13980204105331 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => سینما روایت [id] => 561013 [tag_id] => 69835 ) [1] => Array ( [tag] => نقد فیلم آرگو [id] => 561014 [tag_id] => 338872 ) [2] => Array ( [tag] => آرگو [id] => 561015 [tag_id] => 328379 ) [3] => Array ( [tag] => لانه جاسوسی [id] => 561016 [tag_id] => 12917 ) [4] => Array ( [tag] => تسخیر لانه جاسوسی [id] => 561017 [tag_id] => 17791 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1به گزارش خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، بعد از ظهر دیروز پس از پایان اکران فیلم سینمایی خانهای کنار ابرها به کارگردانی و نویسندگی سیدجلال دهقانی اشک ذری و تهیه کنندگی روح الله برادری نشست و نقد بررسی این فیلم با حضور کارگردان در سالن بصیرت لانه جاسوسی برگزار شد.
سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان این فیلم در ابتدای نقد و بررسی گفت: ایده فیلم از خاطره یکی از دوستانم شروع شد اینکه دو نفر به درد منزلشان رفته بودند و با چنین قصدی اخذای میکردند.
حسینی منتقد سینما در ادامه در خصوص این فیلم گفت: اول که فیلم را دیدمخواستم چیزی بگویم که احساس اشک ذری در فیلم خراب نشود من با فراستی موافق هستم که وقتی که فرم اثری در نیاید ضد خودش میشود. من از حس خوب و انتخاب خوب اشکذری تشکر میکنم اما نکته اینجاست که پرداخت خوبی در این فیلم صورت نگرفته است این فیلم در واقع یک فیلم کوتاه بود که به لحاظ اینکه خیلی رادیویی شده بود.
وی در ادامه افزود: قصه، قصهای بود که ما آن را دیده بودیم و برای ما بسیار واقعی است. اما وقتی پا به واقعیت بگذاریم میبینیم بهتر از این نمیشود. توصیه میکنم اشکذری روی داستان وقت و دقت بیشتری بگذارد.
حسینی در ادامه تصریح کرد: در سینما هر گز چشممان به زندگی مردم که سراسر قصه و داستان است نمیافتد. فضای روشنفکری ما سراسر دروغ شده است.
این منتقد سینما تصریح کرد: آزمندی تولیدمحور، یعنی زمانی تهیه کننده قصد به دست آوردن پول بیشتری دارد دوربین را وارد یک اتاق میکند در حالی که باید گفت این سینما نیست.
وی تأکید کرد: متأسفانه این موضوع به شدت در سینمای ما مشاهده میشود و فاجعه بسیار خطرناکی است. سندروم فرهادی عجیب سینمای ما را فراگرفته است.
مسعود فراستی یکی از منتقدان سینما در خصوص نقد بیان داشت: نقد علی القاعده اگر نقد باشد باید فیلم ساز و مخاطب تربیت کند و نباید به روشنفکری و ارزشهای مبتذل بینجامد. بیماری روشنفکری و ارزشهای مبتذل هر دو به شدت شعارزده هستند. اگر کسی دردی دارد باید سینما بلد باشد وقتی موضوعی مطرح نمیشود یعنی دردی نیست. اگر چیزی درستی را نتوانم بیان کنم وال در حال من است.
وی در ادامه افزود: باید گفت اول بازی هستیم و کسی که این اعتقاد را دارد خیلی باید جدیتر از طرف مقابل کار کند. کسی که به خیر اعتقاد دارد وقتی یاد نمیگیرد بسیار بد است. بدتر از این، آن است که دوستان و متولیان، تعریف بیجا از تو میکنند چرا که ما باتعریف آدمها را فاسدکردیم.
فراستی در ادامه تصریح کرد: چرا باید فیلمی راجع به یک شهیدساخته شود اما تأثیر در من نگذارد. در فیلم خانهای کنار ابرها؛ وقتی دو شخصیت اصلی داستان به من شناسنده نمیشوند من با چه شخصیتی رو به جلو حرکت میکنم؟!
این منتقد سینما گفت: حیف است که فیلم اول کارگردان راجع به جبهه و دفاع مقدس انقدر ضعیف و بد باشد باید به هم سخت بگیریم و راهی جز این نداریم.
وی تأکید کرد: من دغدغه محتوا ندارم بلکه دغدغه من دفاع مقدس است.
سیدجلال دهقانی اشکذری با اشاره به اینکه هر چه فیلم سازی یادگرفتم از نقد بوده است بیان داشت: قرار نبود مانند سندروم فرهادی فیلم بسازم. یکی از مشکلات ما در فیلم سازی بودجه بسار کم بود. ما یک تیم هفت نفره با سیصد میلیون میخواستیم فیلم بسازیم. فیلمنامه در جایی قرار شد از خانه سید رسول بیرون بیاید و اتفاقات دیگری را رقم بزند، ولی هزینههای بسیاری را برای ما در بر داشت.
وی در ادامه با اشاره به تأثیر فیلم در مخاطبان اظهار داشت: در میان تماشاگران فیلم، همزاد پنداری را دیدم، اصل و خط فکری این داستان، سنگینی خبر شهادت بود. بازگویی خبر شهادت صبر مادر فطرت دختر بچه و... شاید از نگاه دزد را دوستان نپسندیدند. اگر نتوانستیم به این مفاهیم نزدیکشویم ضعف من بوده است.
اشکذری گفت: هیچ کس در مورد این فیلم حرف نمیزند و آقای برادری تنها تهیه کننده فیلم بوده است. من همیشه سعی کردم برای مقام، صحبت فیلم نسازم.
شاه حسینی منتقد سینما در ادامه این نقد و بررسی بیان داشت: ضمن احترام به اشکذری باید بگویم آنچه درحال اتفاق است به خاطر سهل انگاری، به آثار سخیف سطح پایین رسیدیم. بسیار سخت است که نتوانیم از سینمای ارزشی دفاع کرد. اشکذری موضوع خوبی را برای فیلمنامه انتخاب کرده اما نتوانسته قصه خوبی از آن درآورد.
این منتقد سینما با اشاره به بودجه این فیلم افزود: چه نیازی بود که کارگردان فیلم اولی از بازیگران چهره استفاده کند؟ مگر آقای مجیدی در ابتدای فعالیت هنری خود چه کرد. اگر چه فیلمهای ارزان میساختند اما مجیدی تمرین بسیار زیادی با بازیگرانش بر سر آن فیلمها کرده بود.
شاه حسینی افزود: متأسفانه ما در سینمای ایران بیماری تولید داریم.
وی در توصیهای به اشکذری اظهار داشت: پیشنهاد میکنم شما وقت بیشتری برای پیش تولید قرار دهید و کیفیت را فدای هیچ چیز و هیچ کس نکنید.
وی در خصوص طراحی صحنه نیز اظهار داشت: لوکیشن فارغ از بازی نیست و طراحی صحنه بیشتر به یک بهم ریختگی بود.
فراستی نیز در ادامه گفت: حرف هنر، کاریکاتوریز کردن در یک لغت هنر نیست. اگر چه قرار بود خبر شهادت پس از این فیلم درآید ولی باید گفت فیلم روی هوا قرار داشت.
وی با اشاره به اهمیت فرم شکلی در ساخت یک اثر سینمایی بیان داشت: بحث من در این فیلم بر روی تکنیک است که میتوان به راحتی آموزش دید بعد از تکنیک موضوع فرم مطرح میشود اگر فرم وجود نداشته باشد معنای نیز شکل نمیگیرد جان هر لحظه فیلم فرم است متأسفانه فیلمهای ارزشی ما فرم ندارند در حالی که جان همه فیلم فرم است.
فراستی در ادامه بااشاره به دغدغه سینما اظهار داشت: مشکل اینجاست که برخی دوستان هیچ اهمینی برای آنچه که ادعا میکنند ندارند نه ساختاری تولید میشود و نه چیز دیگر فقط جشنوارهها راه اندازی میشود که یکی مبتذلتر از دیگری است اگر برای دوستان این موضوع اهمیت داشته باشد باید به پرورش آدمهای سینمایی رو آورد.
وی افزود: باید قصه کوتاه ساخت اگر فیلم ده میلیونی ما اثرگذاشت کم کم سرمایه بیشتری برای ساخت فیلم به کار گرفت سینمای دولتی این بیماری دارد که اجازه نمیدهد فرد کم کم رشد کرده و در نتیجه وضعیت سینمای امروزی ما میشود.
شاه حسینی در ادامه بااشاره به قسمتهای فیلم خانهای کنار ابرها اظهارداشت: در این فیلم میشد با یک عمل یا واکنش کمی روحیه داد وقتی دزدان خبر شهادت میشنوندمثل دو روح از پشت پرده در منزل بیرون میآیند که بسیار غیر واقعی است فراستی در ادامه تأکید کرد: در این فیلم یکسری ایدههای خوب در اثر درست اجرا نشدن به هدر رفته است اگر دختر بچه از فیلم حذف شود فیلم چیز دیگری ندارد که من برای فیلم ساز نیست اگر کسی در فیلم شما که در مورد شهید است گریه کرد به خودنگیرید چرا که او برای شهید گریه میکند.
وی در ادامه تأکید کرد: میتوان از خاطرات چاپ شده لحظه و قصهها را بیرون کشید اگر امریکا چنین جنگی داشت صد سال از سال برای سینمای خود بهره میگرفت خاطرات را میتوان با تحقیق و کار بر روی لحظات جنگ بیرون کشید در سوسنگرد ۱۳۰ زن یک شبه به شهادت میرسند این یک سوژه خوب میتواند باشد.
حسینی در پایان این نقد و بررسی با اشاره به برخی از تقلبهای بزرگ در آثار سینمایی بیان داشت: صداقت کار اشکذری قابل تقدیر است اما تجربه آن کم است این اشکذری جلوتر از بسیاری از فیلمهای جشنواره بود.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931016081935 [pdate] => 13931016081935 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 442180 [title] => حمایت از تولید ملی از مهمترین ابعاد الگوی اقتصاد مقاومتی است [pdate] => 13940628092326 [service_id] => 11 ) [1] => Array ( [id] => 379109 [title] => «خانهای کنار ابرها» در دوشنبه فیلم اکران و نقد میشود [pdate] => 13931015083900 [service_id] => 11 ) [2] => Array ( [id] => 376980 [title] => ترویج اشرافیگری، بدحجابی و روابط آزاد دختر و پسر؛ پای ثابت داستانهای سینمای ایران [pdate] => 13931006160800 [service_id] => 12 ) [3] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 ) [4] => Array ( [id] => 279703 [title] => بازدید حاتمیکیا از پشت صحنه «خانهای کنار ابرها» [pdate] => 13920917102700 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 379109 [title] => «خانهای کنار ابرها» در دوشنبه فیلم اکران و نقد میشود [pdate] => 13931015083900 [service_id] => 11 [rutitr] => با حضور فراستی؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 279703 [title] => بازدید حاتمیکیا از پشت صحنه «خانهای کنار ابرها» [pdate] => 13920917102700 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 376980 [title] => ترویج اشرافیگری، بدحجابی و روابط آزاد دختر و پسر؛ پای ثابت داستانهای سینمای ایران [pdate] => 13931006160800 [service_id] => 12 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 442180 [title] => حمایت از تولید ملی از مهمترین ابعاد الگوی اقتصاد مقاومتی است [pdate] => 13940628092326 [service_id] => 11 [rutitr] => بسیج دانشجویی دانشگاه اشکذر؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => اشکذری [id] => 590007 [tag_id] => 398720 ) [1] => Array ( [tag] => خانه ای کنار ابرها [id] => 590008 [tag_id] => 366221 ) [2] => Array ( [tag] => مسعود فراستی [id] => 590009 [tag_id] => 76313 ) [3] => Array ( [tag] => اکران [id] => 590010 [tag_id] => 2304 ) [4] => Array ( [tag] => نقد [id] => 590011 [tag_id] => 13659 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( [N] => 2 ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1
به گزارش خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، در ادامه سلسله نشست های «سینما روایت»، این هفته دو مستند «هزار و یکمین سنگر» و «جای خالی یک عکس» رونمایی و با حضور عوامل فیلم اکران و نقد و بررسی میشود.
دو مستند نام برده به تهیه کنندگی لشگری پور و امیر حسین نوروزی فمحصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که به غائله آمل در روز 6 بهمن سال 60 میپردازد.
این نشست در روز 5 بهمن ماه ، در مجنمع فرهنگی اسوه ، ساعت 17 و 30 دقیقه با حضور سازندگان فیلم و همچنین منتقدان برگزار میشود.
[snews] => [bimg] => NULL [tmpl] => [sdate] => 13931104120132 [pdate] => 13931104120132 [udate] => 0 [sendby] => system [publishby] => system [updateby] => system [service_id] => 4 [cat_id] => 6 [sec_id] => 73 [status] => P [lang] => FA [hint] => [author] => [author_id] => 0 [source] => 0 [most_view] => 1 [comments_view_status] => 1 [comments_form_status] => 1 [conf] => [news_type] => 1 ) [extra_content] => [related_content] => Array ( [0] => Array ( [id] => 404875 [title] => «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در «سینما روایت» این هفته [pdate] => 13940205122804 [service_id] => 4 ) [1] => Array ( [id] => 403970 [title] => قافیه را در فیلم جنگی باختهایم [pdate] => 13940201100539 [service_id] => 4 ) [2] => Array ( [id] => 383893 [title] => «سینما روایت» پاتوق سینماگران ارزشی [pdate] => 13931105095047 [service_id] => 4 ) [3] => Array ( [id] => 383788 [title] => از فیلمنامهای که به تایید رهبر انقلاب رسیده تا عدم حمایت از فیلمهای اسلامی [pdate] => 13931104130220 [service_id] => 4 ) [4] => Array ( [id] => 373787 [title] => سینما دیگر هنر- صنعت نیست؛ صنعت-سیاست است [pdate] => 13930917145802 [service_id] => 4 ) [5] => Array ( [id] => 373117 [title] => "آرگو" به سینماروایت میرود [pdate] => 13930915145902 [service_id] => 4 ) [6] => Array ( [id] => 371640 [title] => "بالاتر از ابرها" با موضوع زندگی شهیده مریم فرهانیان در سینماروایت [pdate] => 13930908163715 [service_id] => 4 ) [7] => Array ( [id] => 368014 [title] => انقلاب اسلامی یا هرچه باداباد؟! [pdate] => 13930820161234 [service_id] => 12 ) [8] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 ) [9] => Array ( [id] => 357803 [title] => فیلم/ باشه آهنگر: مسئولین نمیخواهند من فیلم بسازم [pdate] => 13930631135047 [service_id] => 3 ) [10] => Array ( [id] => 356258 [title] => ملکه به «سینما روایت» میرود [pdate] => 13930622142343 [service_id] => 4 ) ) [related_content_v2] => Array ( [1] => Array ( [0] => Array ( [id] => 373787 [title] => سینما دیگر هنر- صنعت نیست؛ صنعت-سیاست است [pdate] => 13930917145802 [service_id] => 4 [rutitr] => "آرگو"در بیستوهفتمین جلسه سینماروایت: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [1] => Array ( [id] => 373117 [title] => "آرگو" به سینماروایت میرود [pdate] => 13930915145902 [service_id] => 4 [rutitr] => همزمان با روز دانشجو؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [2] => Array ( [id] => 371640 [title] => "بالاتر از ابرها" با موضوع زندگی شهیده مریم فرهانیان در سینماروایت [pdate] => 13930908163715 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [3] => Array ( [id] => 368014 [title] => انقلاب اسلامی یا هرچه باداباد؟! [pdate] => 13930820161234 [service_id] => 12 [rutitr] => حضور سینمای ایران در جشنوارههای خارجی به چه بهانهای [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [4] => Array ( [id] => 360493 [title] => فیلم/ "خانه ای کنار ابرها" در هجدهمین جلسه سینما روایت [pdate] => 13930712093140 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [5] => Array ( [id] => 357803 [title] => فیلم/ باشه آهنگر: مسئولین نمیخواهند من فیلم بسازم [pdate] => 13930631135047 [service_id] => 3 [rutitr] => سینما روایت؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [6] => Array ( [id] => 356258 [title] => ملکه به «سینما روایت» میرود [pdate] => 13930622142343 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [7] => Array ( [id] => 383788 [title] => از فیلمنامهای که به تایید رهبر انقلاب رسیده تا عدم حمایت از فیلمهای اسلامی [pdate] => 13931104130220 [service_id] => 4 [rutitr] => پرسه در خبرهای سینمایی هفته؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [8] => Array ( [id] => 383893 [title] => «سینما روایت» پاتوق سینماگران ارزشی [pdate] => 13931105095047 [service_id] => 4 [rutitr] => در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو»عنوان شد: [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [9] => Array ( [id] => 403970 [title] => قافیه را در فیلم جنگی باختهایم [pdate] => 13940201100539 [service_id] => 4 [rutitr] => در سینما روایت مطرح شد؛ [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) [10] => Array ( [id] => 404875 [title] => «کربلا؛ جغرافیای یک تاریخ» در «سینما روایت» این هفته [pdate] => 13940205122804 [service_id] => 4 [rutitr] => [author] => [author_id] => 0 [news_type] => 1 [relation_type] => 1 [order] => 0 ) ) ) [media] => Array ( ) [news_field] => Array ( [0] => Array ( [filed_id] => 1 [filed_name] => نوع خبر [filed_type] => C [filed_value] => ) ) [smarty_keys] => Array ( ) [live_blog] => Array ( ) [tags] => Array ( [0] => Array ( [tag] => غائله آمل [id] => 613919 [tag_id] => 400722 ) [1] => Array ( [tag] => سینما روایت [id] => 613920 [tag_id] => 69835 ) [2] => Array ( [tag] => نقد [id] => 613921 [tag_id] => 13659 ) [3] => Array ( [tag] => مستند [id] => 613922 [tag_id] => 450 ) ) [image_tag] => Array ( ) [documents] => [comments] => Array ( ) [comments_stats] => Array ( ) [sepehr_keys] => Array ( ) ) 1