به گزارش خبرنگار سینما و تلویزیون «خبرگزاری دانشجو»، بعد از ظهر دیروز پس از پایان اکران فیلم سینمایی خانهای کنار ابرها به کارگردانی و نویسندگی سیدجلال دهقانی اشک ذری و تهیه کنندگی روح الله برادری نشست و نقد بررسی این فیلم با حضور کارگردان در سالن بصیرت لانه جاسوسی برگزار شد.
سیدجلال دهقانی اشکذری کارگردان این فیلم در ابتدای نقد و بررسی گفت: ایده فیلم از خاطره یکی از دوستانم شروع شد اینکه دو نفر به درد منزلشان رفته بودند و با چنین قصدی اخذای میکردند.
حسینی منتقد سینما در ادامه در خصوص این فیلم گفت: اول که فیلم را دیدمخواستم چیزی بگویم که احساس اشک ذری در فیلم خراب نشود من با فراستی موافق هستم که وقتی که فرم اثری در نیاید ضد خودش میشود. من از حس خوب و انتخاب خوب اشکذری تشکر میکنم اما نکته اینجاست که پرداخت خوبی در این فیلم صورت نگرفته است این فیلم در واقع یک فیلم کوتاه بود که به لحاظ اینکه خیلی رادیویی شده بود.
وی در ادامه افزود: قصه، قصهای بود که ما آن را دیده بودیم و برای ما بسیار واقعی است. اما وقتی پا به واقعیت بگذاریم میبینیم بهتر از این نمیشود. توصیه میکنم اشکذری روی داستان وقت و دقت بیشتری بگذارد.
حسینی در ادامه تصریح کرد: در سینما هر گز چشممان به زندگی مردم که سراسر قصه و داستان است نمیافتد. فضای روشنفکری ما سراسر دروغ شده است.
این منتقد سینما تصریح کرد: آزمندی تولیدمحور، یعنی زمانی تهیه کننده قصد به دست آوردن پول بیشتری دارد دوربین را وارد یک اتاق میکند در حالی که باید گفت این سینما نیست.
وی تأکید کرد: متأسفانه این موضوع به شدت در سینمای ما مشاهده میشود و فاجعه بسیار خطرناکی است. سندروم فرهادی عجیب سینمای ما را فراگرفته است.
مسعود فراستی یکی از منتقدان سینما در خصوص نقد بیان داشت: نقد علی القاعده اگر نقد باشد باید فیلم ساز و مخاطب تربیت کند و نباید به روشنفکری و ارزشهای مبتذل بینجامد. بیماری روشنفکری و ارزشهای مبتذل هر دو به شدت شعارزده هستند. اگر کسی دردی دارد باید سینما بلد باشد وقتی موضوعی مطرح نمیشود یعنی دردی نیست. اگر چیزی درستی را نتوانم بیان کنم وال در حال من است.
وی در ادامه افزود: باید گفت اول بازی هستیم و کسی که این اعتقاد را دارد خیلی باید جدیتر از طرف مقابل کار کند. کسی که به خیر اعتقاد دارد وقتی یاد نمیگیرد بسیار بد است. بدتر از این، آن است که دوستان و متولیان، تعریف بیجا از تو میکنند چرا که ما باتعریف آدمها را فاسدکردیم.
فراستی در ادامه تصریح کرد: چرا باید فیلمی راجع به یک شهیدساخته شود اما تأثیر در من نگذارد. در فیلم خانهای کنار ابرها؛ وقتی دو شخصیت اصلی داستان به من شناسنده نمیشوند من با چه شخصیتی رو به جلو حرکت میکنم؟!
این منتقد سینما گفت: حیف است که فیلم اول کارگردان راجع به جبهه و دفاع مقدس انقدر ضعیف و بد باشد باید به هم سخت بگیریم و راهی جز این نداریم.
وی تأکید کرد: من دغدغه محتوا ندارم بلکه دغدغه من دفاع مقدس است.
سیدجلال دهقانی اشکذری با اشاره به اینکه هر چه فیلم سازی یادگرفتم از نقد بوده است بیان داشت: قرار نبود مانند سندروم فرهادی فیلم بسازم. یکی از مشکلات ما در فیلم سازی بودجه بسار کم بود. ما یک تیم هفت نفره با سیصد میلیون میخواستیم فیلم بسازیم. فیلمنامه در جایی قرار شد از خانه سید رسول بیرون بیاید و اتفاقات دیگری را رقم بزند، ولی هزینههای بسیاری را برای ما در بر داشت.
وی در ادامه با اشاره به تأثیر فیلم در مخاطبان اظهار داشت: در میان تماشاگران فیلم، همزاد پنداری را دیدم، اصل و خط فکری این داستان، سنگینی خبر شهادت بود. بازگویی خبر شهادت صبر مادر فطرت دختر بچه و... شاید از نگاه دزد را دوستان نپسندیدند. اگر نتوانستیم به این مفاهیم نزدیکشویم ضعف من بوده است.
اشکذری گفت: هیچ کس در مورد این فیلم حرف نمیزند و آقای برادری تنها تهیه کننده فیلم بوده است. من همیشه سعی کردم برای مقام، صحبت فیلم نسازم.
شاه حسینی منتقد سینما در ادامه این نقد و بررسی بیان داشت: ضمن احترام به اشکذری باید بگویم آنچه درحال اتفاق است به خاطر سهل انگاری، به آثار سخیف سطح پایین رسیدیم. بسیار سخت است که نتوانیم از سینمای ارزشی دفاع کرد. اشکذری موضوع خوبی را برای فیلمنامه انتخاب کرده اما نتوانسته قصه خوبی از آن درآورد.
این منتقد سینما با اشاره به بودجه این فیلم افزود: چه نیازی بود که کارگردان فیلم اولی از بازیگران چهره استفاده کند؟ مگر آقای مجیدی در ابتدای فعالیت هنری خود چه کرد. اگر چه فیلمهای ارزان میساختند اما مجیدی تمرین بسیار زیادی با بازیگرانش بر سر آن فیلمها کرده بود.
شاه حسینی افزود: متأسفانه ما در سینمای ایران بیماری تولید داریم.
وی در توصیهای به اشکذری اظهار داشت: پیشنهاد میکنم شما وقت بیشتری برای پیش تولید قرار دهید و کیفیت را فدای هیچ چیز و هیچ کس نکنید.
وی در خصوص طراحی صحنه نیز اظهار داشت: لوکیشن فارغ از بازی نیست و طراحی صحنه بیشتر به یک بهم ریختگی بود.
فراستی نیز در ادامه گفت: حرف هنر، کاریکاتوریز کردن در یک لغت هنر نیست. اگر چه قرار بود خبر شهادت پس از این فیلم درآید ولی باید گفت فیلم روی هوا قرار داشت.
وی با اشاره به اهمیت فرم شکلی در ساخت یک اثر سینمایی بیان داشت: بحث من در این فیلم بر روی تکنیک است که میتوان به راحتی آموزش دید بعد از تکنیک موضوع فرم مطرح میشود اگر فرم وجود نداشته باشد معنای نیز شکل نمیگیرد جان هر لحظه فیلم فرم است متأسفانه فیلمهای ارزشی ما فرم ندارند در حالی که جان همه فیلم فرم است.
فراستی در ادامه بااشاره به دغدغه سینما اظهار داشت: مشکل اینجاست که برخی دوستان هیچ اهمینی برای آنچه که ادعا میکنند ندارند نه ساختاری تولید میشود و نه چیز دیگر فقط جشنوارهها راه اندازی میشود که یکی مبتذلتر از دیگری است اگر برای دوستان این موضوع اهمیت داشته باشد باید به پرورش آدمهای سینمایی رو آورد.
وی افزود: باید قصه کوتاه ساخت اگر فیلم ده میلیونی ما اثرگذاشت کم کم سرمایه بیشتری برای ساخت فیلم به کار گرفت سینمای دولتی این بیماری دارد که اجازه نمیدهد فرد کم کم رشد کرده و در نتیجه وضعیت سینمای امروزی ما میشود.
شاه حسینی در ادامه بااشاره به قسمتهای فیلم خانهای کنار ابرها اظهارداشت: در این فیلم میشد با یک عمل یا واکنش کمی روحیه داد وقتی دزدان خبر شهادت میشنوندمثل دو روح از پشت پرده در منزل بیرون میآیند که بسیار غیر واقعی است فراستی در ادامه تأکید کرد: در این فیلم یکسری ایدههای خوب در اثر درست اجرا نشدن به هدر رفته است اگر دختر بچه از فیلم حذف شود فیلم چیز دیگری ندارد که من برای فیلم ساز نیست اگر کسی در فیلم شما که در مورد شهید است گریه کرد به خودنگیرید چرا که او برای شهید گریه میکند.
وی در ادامه تأکید کرد: میتوان از خاطرات چاپ شده لحظه و قصهها را بیرون کشید اگر امریکا چنین جنگی داشت صد سال از سال برای سینمای خود بهره میگرفت خاطرات را میتوان با تحقیق و کار بر روی لحظات جنگ بیرون کشید در سوسنگرد ۱۳۰ زن یک شبه به شهادت میرسند این یک سوژه خوب میتواند باشد.
حسینی در پایان این نقد و بررسی با اشاره به برخی از تقلبهای بزرگ در آثار سینمایی بیان داشت: صداقت کار اشکذری قابل تقدیر است اما تجربه آن کم است این اشکذری جلوتر از بسیاری از فیلمهای جشنواره بود.