آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۸۹۸۲۶

روایت یک خیمه متفاوت/ دانشجویان چگونه پرچم‌دار جهاد تبیین شدند؟

جنگ روانی و عملیات رسانه‌ای دشمنان، سال‌هاست که روح و روان ملت‌ها را هدف گرفته است؛ در این میان، خیمه‌های حسینی نه‌تنها مأمن آرامش دل‌های آشفته، که سنگری برای جهاد تبیین، روشنگری و انسجام اجتماعی شده‌اند.
روایت یک خیمه متفاوت/ دانشجویان چگونه پرچم‌دار جهاد تبیین شدند؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، جنگ روانی و عملیات رسانه‌ای دشمنان، سال‌هاست که روح و روان ملت‌ها را هدف گرفته است؛ در این میان، خیمه‌های حسینی نه‌تنها مأمن آرامش دل‌های آشفته، که سنگری برای جهاد تبیین، روشنگری و انسجام اجتماعی شده‌اند. هیأت اصحاب‌الحسین (ع) دانشگاه تهران نیز یکی از همین سنگر‌های فرهنگی است که در محرم امسال، با ابتکاراتی تازه و برنامه‌هایی عمیق و اندیشه‌ورز، حضوری پررنگ و تأثیرگذار در فضای دانشگاه و جامعه داشت.

در این گفت‌و‌گو، امیرمحمد دهقان، مسئول این هیأت دانشجویی، از تجربه‌های نو، جهت‌گیری‌های محتوایی و رویکرد‌های خلاقانه‌ای می‌گوید که در مسیر برپایی این خیمه نورانی طی کرده‌اند.

عزاداری در حمایت از ولایت؛ با محوریت جنگ ۱۲ روزه

دهقان با اشاره به شرایط ویژه امسال و ضرورت هم‌افزایی جریان‌های مؤمن و انقلابی می‌گوید: ما تلاش کردیم در بستر وقایع پس از جنگ اخیر، عزاداری‌ای را سامان دهیم که حاوی پیامی روشن در حمایت از ولایت فقیه و در پاسخ به تهدیدات صورت‌گرفته باشد. این برنامه‌ریزی با هماهنگی مجموعه‌های مختلف دانشگاه تهران انجام شد و نقطه اوج آن، راه‌پیمایی روز تاسوعای حسینی بود که جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر از سردر دانشگاه تهران تا خیابان ولی‌عصر حضور یافتند.

او می‌افزاید: پیش از آن، دو شب برنامه با محوریت «جوانان امام حسین (ع)» برگزار شد که سخنرانی آقای قاسمیان در آن، فضای تبیینی ویژه‌ای ایجاد کرد. همچنین در دهه دوم، که به‌نوعی مراسم شاخص سالانه هیأت ماست، تلاش کردیم در همه ارکان هیأت، اعم از فضاسازی، اشعار، پیش‌منبرها، سخنرانی‌ها و مداحی‌ها، محوریت و تمایز مرتبط با جنگ ۱۲ روزه لحاظ شود. شعار محوری امسال نیز «هیهات مناالذلة» بود که ناظر به تحولات اخیر طراحی شد و بر همین اساس، تمام بخش‌های محتوایی و هنری هیأت در این راستا شکل گرفت.

حماسه و اجتماع؛ دو بال امیدآفرینی

دهقان در ادامه به رویکرد اصلی هیأت برای مقابله با فضای روانی منفی اشاره می‌کند و می‌گوید: ما بر دو محور اساسی تمرکز کردیم: نخست، تقویت اتحاد و همبستگی، و دوم، تزریق روح حماسی به فضای هیأت. تلفیق این دو با روایت مجاهدت‌های صورت‌گرفته در جبهه مقاومت، رویکردی بود که تلاش کردیم در برنامه‌هایمان جاری کنیم. همان‌گونه که در سال‌های دفاع مقدس، خیمه اهل بیت مأمن همدلی و انسجام مردمی بود، امروز نیز این خیمه می‌تواند نقشی جدی در وحدت جامعه ایفا کند.

رسانه؛ صدای روایت مقاومت

مسئول هیأت اصحاب‌الحسین (ع) درباره فعالیت‌های رسانه‌ای هیأت نیز توضیح می‌دهد: اگر مخاطبان، کانال ما را دنبال کرده باشند، متوجه می‌شوند که صرفاً در همین ایام دهه دوم، تولیدات رسانه‌ای قابل‌توجهی در قالب صوت کامل جلسات، کلیپ‌های بریده، و محتوای تصویری منتشر شده است. تاکنون یک خروجی تصویری با تدوین سطح بالا از سخنرانی‌های حجت الاسلام قنبریان منتشر کرده‌ایم و چند مورد دیگر نیز در حال آماده‌سازی است.

او تأکید می‌کند: کانال‌های ما در تلگرام، بله، ایتا و روبیکا با عنوان هیأت اصحاب‌الحسین (ع) فعال هستند و تولیدات رسانه‌ای ما از این مسیر در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

جذب نسل تازه؛ تجربه موفق حسینیه کودک

دهقان با اشاره به تجربه موفق چندساله هیأت در جذب کودکان و نوجوانان می‌گوید: «به لطف اهل بیت (ع) و با تلاش دوستان، امسال برای سومین یا چهارمین سال متوالی حسینیه کودک را در برنامه‌های هیأت گنجاندیم. طراحی محتوا برای کودکان و نوجوانان نیازمند دقت، تکنیک و تجربه است. دوستان ما با بهره‌گیری از تجربیات گذشته و مطالعات تخصصی، برنامه‌هایی تدارک دیدند که از طریق بازی و فعالیت‌های جذاب، مفاهیم عاشورایی را منتقل می‌کرد و در نهایت، هیأتی نوجوانانه با مشارکت مستقیم خودشان شکل می‌گرفت.

او ادامه می‌دهد: در کنار این فضا، از ظرفیت خادمی نوجوانان نیز بهره بردیم. در بخش‌هایی مانند جمع‌آوری کمک‌ها، آماده‌سازی غذا و خدمات پشتیبانی، تلاش شد نوجوانانی که توان و علاقه همراهی داشتند، به خدمت گرفته شوند. این مشارکت، زمینه تعامل بیشتر و انس نوجوانان با فضای هیأت را فراهم کرد و بازخورد‌های مثبت فراوانی از سوی خانواده‌ها دریافت کردیم.

دهقان در پاسخ به این‌که آیا حسینیه کودک بخشی مستقل از هیأت بود یا نه، توضیح می‌دهد: حسینیه کودک از نظر ساختاری، جزئی از مجموعه هیأت اصحاب‌الحسین (ع) است. اما از نظر محتوایی و اجرایی، برنامه‌ای مجزا داشت. مراسم اصلی ما در مسجد دانشگاه تهران برگزار می‌شد و حسینیه کودک در دانشکده علوم مستقر بود. با وجود جدایی مکانی، محتوای مراسم پیوستگی معنایی داشت؛ هرچند سبک و سیاق بیانات و مداحی‌ها متفاوت بود.

او می‌افزاید: در مواردی، مانند حضور حجت الاسلام قنبریان و حاج مهدی رسولی در حسینیه کودک و تعاملشان با کودکان، تلاش شد همان محتوای محوری و جهت‌دار برنامه، به‌نحوی به فضای کودکانه نیز منتقل شود. در پذیرش حسینیه کودک، رده سنی تا ۱۲ - ۱۳ سال مدنظر بود که باز هم بر اساس گروه‌های سنی، تفکیک محتوایی و اجرایی صورت می‌گرفت.

رشد دو برابری مخاطب؛ نشانه‌ای از رضایت مردم

دهقان با اشاره به بازخورد‌های مردمی، می‌گوید: مردم همواره نسبت به مراسم اهل بیت (ع) لطف داشته‌اند، اما امسال به‌دلیل نوع برنامه‌ریزی و تلاش گسترده خادمین، شاهد رشد جدی در مخاطبان بودیم. در حالی‌که سال گذشته حداکثر جمعیت ما حدود ۵۰۰۰ نفر بود، امسال این رقم به حدود ۱۰ هزار نفر رسید. شب آخر، حدود ۸۰۰۰ پرس غذا توزیع شد. این استقبال، نشانه‌ای از اثرگذاری پیام‌های ما و رضایت مخاطبان بود. نظرسنجی‌ها و بازخورد‌های شفاهی نیز مؤید این مسئله بود.

خیمه اهل بیت؛ فناوری تمدن‌ساز شیعه

در پایان گفت‌و‌گو، دهقان به فلسفه اجتماعی هیأت‌ها اشاره می‌کند و چنین می‌گوید: خیمه اهل بیت، ظرفیتی بی‌بدیل است که می‌تواند سلایق و نگاه‌های مختلف را گرد هم آورد. این خیمه، در واقع یک فناوری تمدنی است که شیعه از آن بهره‌مند است. اگر با خلاقیت، تدبیر و نگاه آینده‌نگرانه، بر این خیمه هدف‌گذاری داشته باشیم، می‌توانیم آن را به ابزاری در جهت تحقق مسئولیت‌های اجتماعی و سیاسی تبدیل کنیم.

او تأکید می‌کند: منظور از سیاسی بودن، همان حساس بودن به مسائل زمانه است. امروز اگر کشور ما در معرض تهدید است، هیأت باید ناظر به آن، مردم را هم‌گرا کند. فردا اگر محور مقاومت در نقطه‌ای از منطقه تحت فشار است، باید هیأت به آن حساس باشد. این پیوند با واقعیت‌های روز و جمع کردن مردم زیر خیمه اهل بیت، یک رکن اساسی است که باید تقویت شود. الحمدلله بسیاری از هیأت‌ها به این سمت رفته‌اند، اما لازم است ریزبینی و ظرافت بیشتری در این مسیر اعمال شود. امیدوارم این حرکت، به یک تلاش جمعی تبدیل شود.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار