به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»، یکی از مسائلی که امروزه در کشورمان با آن مواجه هستیم روند رو به رشد جراحیهای زیبایی غیر ضروری است؛متاسفانه امروزه در جامعه ما به جای این که شخصیت و هویت افراد مطرح باشد تعداد عملهای زیبایی که انجام داده و مارک لباسی که پوشیده مورد توجه قرار میگیرد و به طور کلی ظاهر افراد معیار قرار می گیرد نه شخصیت و باطن آنها،که همین موضوع ظاهربینی،عامل بسیاری از مشکلات جامعه است.
متأسفانه ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا اول است،بعد از ایران کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه در ردیفهای بعدی تعداد عملهای جراحی زیبایی بینی قرار دارند.
اما زنگ خطر وقتی به صدا در می آید که دیده می شود انجام دادن جراحیهای زیبایی به یک فرهنگ و یک کار عادی تبدیل شده و روز به روز در حال افزایش است.
بر طبق آمارها و تحقیقات،سن متقاضیان جراحی زیبایی بینی به 14 سال در پسران و 15 سال در دختران کاهش پیدا کرده است.
اما جراحی زیبایی به طور طبیعی و در صورت نیاز،می تواند مفید و تأثیر گذار هم باشد،در زمینه هایی مثل انحراف بینی،سوختگی و به طور کلی هرچه به توصیه پزشک باشد.
ولی جراحی های غیر ضروری،هم از لحاظ فردی و اجتماعی و هم از لحاظ جسمی و روحی می تواند اثرات زیانباری داشته باشد به صورت کلی دو عامل باعث انجام این چنین عملهایی می شود،یکی فرهنگ چشم و هم چشمی و دیگری تفکر خود کم بینی.
فرهنگ چشم و هم چشمی که این روزها در تمام زمینه های زندگی ایرانی رخنه کرده و در حال نابودی خانواده هاست در زمینه جراحی های زیبایی هم پیشرفت زیادی داشته است.
عامل دیگر این معضل اجتماعی تفکر خود کم بینی است؛در این موارد فرد احساس کمبود هویتی و یا دیده نشدن توسط جامعه را دارد که در پی آن به دنبال یافتن نقص در چهره خود است و جالب تر اینکه اکثرا بعد از انجام این چنین جراحی ها دچار سرخوردگی و افسردگی می شوند.
به طور مثال اخیرا یکی از بازیگران سینما و تلویزیون با اظهار پشیمانی از جراحی بینی خود،اذعان داشت:"روزی روزگاری در نوجوانی،اشتباه بزرگی کردم و دلیلش احساس خود کم بینی و نداشتن اعتماد به نفس بود.
بینی متناسبم رو عمل کردم الانم پشیمونم و به همه میگم صورتی که خدا بهتون داده زیباترین حالتشه."اما عده ای هم دچار یک حالت خطرناک تر به نام اعتیاد به جراحی زیبایی شده که میتواند شخص را دچار مشکلات جسمی و روحی جدی کند.
عامل دیگری که باعث رشد جراحی های بی رویه شده تبلیغات رسانه هاست.هم اینک در بسیاری از شبکههای تلویزیونی و مجلات و روزنامهها و پایگاههای اینترنتی،تبلیغات مختلفی در مورد «کارتهای هدیه جراحیهای زیبایی» به چشم میخورد؛اما متخصصان جراحی پلاستیک و زیبایی با هشدار به مردم تاکید دارند که به هیچ وجه تحت تاثیر تبلیغات ماهواره ای برای جراحی قرار نگیرند.
امروزه زیبایی،تبدیل به دغدغه اصلی برخی از آدمها شده است که شاید نمی دانند پول خود را چگونه خرج کنند.این افراد همان هایی هستند که آمار جراحی های زیبایی را در ایران به 30 هزار مورد در سال رسانده اند.
بیشترین آمار جراحی های زیبایی در ایران مربوط به بینی ، شکم، سینه و صورت و گردن است؛هر جراحی ممکن است عوارض داشته باشد اما اصولا مردم از جراحی های زیبایی انتظار عوارض ندارند،به همین علت است که خبر عوارض احتمالی این نوع جراحی ها، بیشتر به گوش مردم می رسد.
برای مثال هر روز تعداد نسبتا زیادی از بیماران ممکن است در اتاق عمل فوت کنند اما اگر یکی از این عمل ها جراحی پلاستیک باشد بلافاصله خبر دهان به دهان می چرخد و گاهی حتی رسانه ها بازتابش می دهند مثلا یکی از عوارض جراحی های زیبایی که حتی امکان دارد باعث مرگ شود لخته شدن خون در رگ ها و حرکت آن به سمت قلب و مغز است.
با همه گیر شدن این مسئله و شدید شدن چشم و هم چشمیها برای جراحیهای زیبایی پولهای بسیاری که باید در تولید و سازندگی هزینه شود در زمینههای نادرستی خرج میشود که نتیجهای در بر ندارد.
به هر حال نقش خانوادهها، نهادها و رسانهها بسیار حساس است تا با فرهنگسازی درست و تاثیرگذار جلوی افزایش بیشتر این روند را گرفته و تا دیر نشده ارزشهای شخصیتی افراد را جایگزین ارزشهای ظاهری کنند.
دولت نیز میتواند با ایجاد اشتغال برای جوانان، به آنها هویت ببخشد ضمن این که وقتی جوانان دارای کار شده، ازدواج کنند و زندگی تشکیل بدهند و در آرامش به دنبال کسب مهارتهای جدید و ارتقای سطح سواد خود باشند، کمتر دچار کمبود اعتماد به نفس شده و برای تغییر موقعیت خود و کسب محبوبیت اجتماعی به فکر تغییر ظاهر خود میافتند.
منبع: دانا