رییس سازمان ملی استاندارد ایران هدف از برگزاری این همایش را ارزیابی کالاها و خدمات در مسیر جلب رضایت مردم عنوان کرد.
نیره پیروزبخت تاکید کرد: در این ارزیابی تفکیکی بین بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد و ارزیابی عملکرد سازمانهای متقاضی نسبت به طراحى، تولید و عرضه محصول و ارائه خدمت با توجه به معیارهای مدل تعالی سازمانی انجام می شود. اما در برخی خدمات که برای مردم اهمیت دارد، ارزیابی کیفیت به شکل الزام نیز صورت میگیرد.
در این همایش پس از ارزیابی شرکتها براساس مدل تعالی سازمانی EFQM، شرکتهای برتر ارایه دهنده خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز معرفی شدند.
مدل تعالی سازمانی EFQM یک استاندارد اروپایی است که به عنوان ابزاری برای سنجش میزان استقرار سیستم ها در سازمان های مختلف بهکار گرفته میشود.
براین اساس، در بخش ارزیابی شرکتهای حوزه ICT شرکت ارتباطات زیرساخت، اپراتور همراه اول و انتقال دادههای آسیاتک در پیادهسازی مدل تعالی سازمانی برتر معرفی شدند.
برای تعیین سطوح مختلف این جایزه، ارزیابی همه جانبهای از فعالیتهای عملیاتی و کیفی سازمان در ارتباط با محصول از جمله پایداری تولید و خدمات آن و مطابقت با نیازمندیهای مشتریان و سایر ذینفعان انجام میشود.
در طراحی مدل جایزه ملى کیفیت ایران به مفاهیم، اصول و مبانی ارزشی و کاربردی کیفیت توجه ویژه شده است.