به گزارش گروه اشتغال «خبرگزاری دانشجو»، بارها بیکاری بیش از 4 میلیون فارغ التحصیل بی مهارت به گوشمان رسیده است. یکی از شاخص های مهم قوی بودن اقتصاد یک مملکت درصد جوانان بیکار آن کشور هستند. یکی از دلایل عمده تقاضا برای ورود به دورههای تحصیلات تکمیلی فرار از بیکاری است. چرا که همواره این دیدگاه وجود دارد که هر چه میزان تحصیلات بالاتر باشد موفقیت بیشتر خواهد بود.
همین مسئله و این دیدگاه باعث شده است که بیکاری با وجود فرآیند دانشگاه از سطح متوسط به سطوح عالی رسیده است. اما در حال حاضر با وجود داشتن بیش از 4 میلیون فارغ التحصیل بیکار اصلاح الگوهای انتقال به بازار کار در سطوح قبل از دانشگاه امری ضروری است.
عدم موفقیت آن دسته از افرادی که پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی خود و کسب مدرک نمیتوانند به بازار کار راهیابند در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی کشور شده است.
اگر عوامل مهم در بیکاری فارغ التحصیلان را بخواهیم مطرح کنیم، بی توجهی دولت ها به لزوم ساماندهی رشته های دانشگاهی، عدم کنترل میزان جذب متقاضیان تحصیلات عالی و ناتوانی در هدایت جوانان به سمت فراگیری تخصص های مورد نیاز کشور، گرایش شدید و عطش اخذ مدارک عالی دانشگاهی از سوی جامعه و همچنین جزیره ای عمل کردن دانشگاه ها بدون توجه به لزوم تناسب بین آموزش ها با نیازهای روز کشور، باعث شده است, صدها هزار نیروی متقاضی کار کشور به دلیل نقص توانمندی ها، مهارت و عدم تخصص مورد نیاز صنعت باعث طولانی تر شدن صف فارغ التحصیلان بیکار شوند.
*پیشی گرفتن مدرک گرایی از مهارت
ظاهراًراهکار دولت برای حل این مشکل طرح کارورزی فارغ التحصیلان است. که کوروش پرند، رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این باره میگوید:آموزش مبتنی بر محیط کار در راستای طرح کارورزی فارغ التحصیلان در دستور کار است.
وی می گوید: سازمان آموزش فنی و حرفه ای براساس آموزش مبتنی بر محیط کار وارد میشود. مشکلی که داریم این است که افرادی که در صنعت وارد میشوند بحث بیمه و دستمزد دارند. که معاونت راهبردی بر اساس تعهدی که به وزارت کار دارد مطابق ماده 520 هزار باید این هزینه را تزریق کند.
پرند بیان میکند: فلسفه طرح کارورزی این است که فرد فارغ التحصیل که به طور مثال قصد دارد وارد بازار صنعت شود ابتدا در محیط کار آموزش میبیند و هم تحت پوشش بیمه است و هم حقوقی را متناسب با اصول تعیین شده دریافت می کند.
وی با بیان این که در سازمان فنی و حرفه ای 10 بسته آموزشی پیشنهادی برای دانش آموختگان دانشگاهی ارایه شده است، گفت: این بسته های آموزشی در راستای توانمندسازی و آموزش های مهارتی این افراد بوده که از آن جمله می توان به کارورزی نوین، همجواری مراکز آموزشی فنی و حرفه ای با مراکز آموزش عالی، بازاریابی، تولید و فروش اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه آموزشهای مهارتی در سطح دانشگاهها باید افزایش یابد گفت: نظام جامعه ملی مهارت و فناوری در حوزه مهارتی تعریف شده است و توسعه آموزشهای مهارتی بر اساس اهداف و برنامههای این نظام شکل میگیرد.
پرند به افزایش مراکز جوار دانشگاهی در سطح استانها اشاره میکند و میافزاید:این مراکز باید متناسب با نیازهای جامعه آموزش های فنی و حرفه ای را به افراد ارائه دهند. این طرح به دلیل اینکه هر دانشجو در کنار تحصیل میتواند آموزش های مهارتی را فرا گیرد، باعث گسترس ارتباط میان دانشگاه و صنعت خواهد شد.
معاون وزیر کار طرح کارورزی که برای فارغالتحصیلان در سالهای گذشته انجام شده را یکی از راه حلها برای حل مشکل جذب نیروی انسانی ماهر در حوزه صنعت بیان میکند و میگوید: طرح کارورزی برای فارغالتحصیلان، در صنعت بسیار کاربرد دارد و میتواند دغدغه بسیاری از بنگاههای اقتصادی را برطرف کند.این طرح به دلیل اینکه هر دانشجو در کنار تحصیل میتواند آموزشهای مهارتی را فراگیرد، باعث گسترش ارتباط میان دانشگاه و صنعت خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه کسب تجربه و مهارت بسیار ضروریتر از مدرک است، ادامه داد: صنایع باید خواستار ایجاد نظام صلاحیت حرفهای از سوی وزارتخانهها باشند.
منبع: تسنیم