به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، پس از اعمال نرخ جدید اینترنت همراه از اول دی ماه که از یک ماه قبل اولتیماتوم آن توسط رئیس رگولاتوری داده شده بود، اپرتور اول و دوم اقدام به کاهش نرخ اینترنت همراه خود کردند، اما در این میان یک بام و دو هوای برخی اپراتورها شائبههایی را برای مشترکان به وجود آورد.
قضیه از این قرار است که هنوز اخبار ارزان شدن تعرفههای اینترنت همراه در تیتر یک اخبار فناوری اطلاعات بود که اپراتور دوم، که خود برای اعمال تغییر تعرفهها یشقدم شده بود و نوید ارزان شدن سر میداد به یکباره نرخ بستههای اینترنتی خود را افزایش داد. البته این گران شدن خارج از سقف تعرفه نبوده است.
از همین رو به دلیل آنکه اکثر کاربران از بستههای اینترنتی برای اتصال به اینترنت استفاده میکنند و اعمال تعرفههای جدید اینترنتی تنها مربوط به نرخ تبادل دیتای آزاد میشود از همین رو منعطف کردن نرخ اینترنت نه تنها فایدهای برای مشترکان در پی نداشت بلکه موجب گران شدن بستههای اینترنتی نیز شد.
تجربه نشان داده است که هیچگاه قوانین و مصوبات طوری پیش نمیرود که به ضرر اپراتورها شود و همواره در آخر کار سود هنگفت به جیب اپراتور ها میرود.
البته هنوز همراه اول تغییری در نرخ بستههای اینترنتی خود اعمال نکرده است اما خبر افزایش ناگهانی نرخ پیامکهای انبوه چند روزی است که این اپراتور را با چالش مواجه کرده است.
همراه اول چند روزی است که تخفیفات خود در اراسال پیامکهای انبوه را حذف کرده و براساس نرخ تعرفه مصوب ارائه سرویس میکند که همین امر موجب گران شدن نرخ این خدمت شده است.
اگرچه این تغییر نرخ کار غیرقانونی نبوده و در چهارچوب سقف تعرفه اتفاق افتاده است اما انجام هر تغییری برای نزدیک شدن به سقف تعرفه نه تنها با مشتری مداری مغایرت دارد بلکه شرط رقابتی را نیز رعایت نمیکند.
البته براساس قانون همچنان تعرفههای این اپراتور از سقف مبلغ قانونی پایینتر است و نمیتوان گفت ایرانسل عملی خلاف قانون انجام داده، اما به هرحال این تصمیمگیری اپراتور دوم شیرینی کاهش تعرفههای اینترنت موبایل را به کام کاربران ایرانسل کم خواهد کرد.
به هر روی امیدواریم که در آینده شاهد سیاست یکی به نعل و یکی به میخ نباشیم و با استفاده از تجربه موفق دیگر کشورها به سیاست «افزایش خدمت، کاهش تعرفه» برسیم تا هم مشترکان از این سیاست سود ببرند و هم اپراتورها به حد و اندازههای بینالمللی نزدیک شوند.