به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، محققان یک پروژه تحقیقاتی نرم افزاری طراحی کردهاند که میتواند فیلمهای انیمیشن کلاسیک را به شکلی بازسازی کند که برای مخاطبان نسل جدید جذاب باشد. این نرم افزار روی سبکهای مختلف نقاشی از جمله نقاشی با خودکار و مداد و کارتونهای سیاه و سفید، آزمایش شده است.
به گفته مجریان، در این روش ابتدا میبایست برخی الگوریتمهای جدید برای مشخص کردن محدودههای مناطق مورد نظر در نقاشیها، طراحی شود. بنابراین کاربر فقط باید به برخی شاخصها درباره مناطق مورد نظرش در نقاشیها توجه کند و بعد الگوریتمها میتوانند این محدودهها را بهطور خودکار پیدا کند.
دانشمندان این پروزه تحقیقاتی کمی بعد فهمیدند که از این نرم افزار، علاوه بر کاربرد برای بازسازی انیمیشنهای قدیمی، میتوان برای تقویت امکانات فنی و هنری انیمیشنهای ۲ بعدی نیز استفاده کرد.
بر همین اساس کاربران میتوانند با برخی نقاشیهایی که با دست کشیده شدهاند چیزی شبیه کارهای ۳ بعدی خلق کنند که تقریبا قبلا غیر ممکن و یا کار بسیار خسته کنندهای بود. یا مثلا میتواند غنای بصری بیشتر و حسهای پر رنگتری به نقاشیها اضافه کند. همچنین کاربران میتوانند همه اینها را برای تولید تصاویری که شبیه انیمیشنهای ۳ بعدی هستند با هم ترکیب کنند در حالی که این انیمیشنها هنوز ۲ بعدی هستند.
این نرم افزار با انعطاف پذیری که دارد میتواند برای نقاشی در سبکهای مختلف استفاده شود.
در این نرمافزار کاربران میتوانند بهراحتی و همانطور که روی کاغذ و با دست کار میکنند، با این نرم افزار طراحی کنند. در حالت عادی با تبلتهای گرافیکی موجود نمیتوان همه کارها را انجام داد؛ چرا که در کار انیمیشن، همواره به زمان زیادی نیاز است اما با این برنامه میتوان سرعت طراحی را افزایش داد.
این نرمافزار بهعنوان یک افزایه یا پلاگین تجاری به برنامه گرافیکی طراحی موجود در بازار اضافه شده است. در گام نخست، کارشناسان امیدوارند از این نرم افزار در جهت پاسخگویی به نیازهای رقابتی در صنعت تولید فیلمهای انیمیشن، استفاده شود.