به گزارش خبرنگار علمی «خبرگزاری دانشجو»، محمدحسن شانهساززاده، رئیس هیات مدیره شاتل گفت: توسعه شبکه فیبر کشور در سال گذشته کلید خورد و توسعه شبکه فیبر جزو الزامات پروانهای شرکتهای اینترنتی است.
وی با اشاره به گلایهها بر سر سرویس ندادن شاتل در استان تهران گفت: پر بودن مراکز مخابراتی و ممکن نبودن ارایه سرویس به متقاضیان این ذهنیت را ایجاد کرده که شاتل به اندازه کافی شبکه خود را توسعه نداده است درحالیکه مشکل در جای دیگری است و به دلیل محدودیت امکانات مخابراتی توسعه شاتل متوقف شده است.
شانهساززاده افزود: درحال حاضر در تهران نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر و در سایر استانها بیش از ۴۰۰ هزار نفر در صف فروش سرویس اینترنت پرسرعت شاتل قرار دارند.
وی با اشاره به افزایش تعداد کاربران اینترنت در دنیا به ۳ میلیارد مشترک گفت: پیشبینی میشود طی پنج سال آینده تعداد کاربران به ۷.۶ میلیارد نفر افزایش یابد به طوری که با افزایش ۳.۵ میلیارد کاربر جدید، آنچه در ۲۲ سال گذشته اتفاق افتاده، به همان اندازه از لحاظ کمیت کاربرها در ۵ سال آینده اتفاق خواهد افتاد.
به گفته شانهساززاده، آمارها نشان میدهد وقتی سرعت شبکه و سرعت لایه دسترسی افزایش مییابد، میزان مصرف نیز به صورت چشمگیری افزایش مییابد به طوری که از زمان مهاجرت از نسل سوم تلفن همراه به نسل سوم، میزان ترافیک تبادل دیتا ۲ برابر شده است و این عدد کمابیش در تمام کشورها تکرار شده است.
وی با اشاره به ۱۰ سرویسدهنده برتر محتوای روی اینترنت، افزود: سرویس ویدیویی Netflix با در اختیار داشتن ۳۳ درصد محتوا در صدر قرار دارد و پس از آن یوتیوب با نزدیک به ۱۵ درصد قرار دارد.
موسس شاتل گفت: آمارها نشان میدهد نزدیک به ۶۰ درصد محتوای اینترنت را ویدیو تشکیل میدهد و روند رشد به سمت ویدیو خواهد بود و از سهم ۱۵ درصدی محتوای تولید شده روی شبکههای اجتماعی، ۱۵ درصد به محتوای ویدیویی اختصاص دارد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۴ میزان محتوا کمتر از ۵ اگزابایت بود و در سال ۲۰۲۰ بخش ویدیو با افزایش ۱۰ برابری، کل حجم محتوا را به ۲۵ اگزابایت افزایش خواهد داد.
به گفته شانهساززاده، این درحالی است که تمامی بخشهای محتوایی به یک میزان رشد یافتهاند اما میزان رشد ویدیو ۱۰ برابر شده است.
وی گفت: براساس همین رویکرد، درآمد یوتیوب در سال ۲۰۱۴ نزدیک به چهار میلیارد دلار برآورد شده و تخمین زده شده در هر دقیقه نزدیک به ۳۰۰ ساعت ویدیو روی این سایت آپلود میشود و روزانه ۴ میلیارد ویدیو تماشا میشود. این درحالی است که از سه میلیون کاربر اینترنت در دنیا، یک میلیارد نفر مشترک یوتیوب هستند.
شانهساززاده با اشاره به رشد شبکههای اجتماعی، به ارایه آمارهای منتشر شده درباره شبکه لاین پرداخت و افزود: تاکنون ۸۰۳ میلیون بار اپلیکیشن این شرکت دانلود شده و ۱۳ میلیارد ارسال پیغام روزانه روی آن تبادل میشود و از ۱.۸ میلیارد استیکر برخوردار است.
وی با اشاره به بازار قابل توجه استیکرها ادامه داد: لاین حدود ۲۷۰ هزار طراح استیکر دارد و درآمد ماهیانه آن از فروش استیکر ماهی پنج میلیون دلار است و در شش ماه گذشته نیز 30 میلیون دلار درآمد داشته است.
شانهساززاده، مهمترین پتانسیل شاتل را خدمات پشتیبانی فنی عنوان کرد و از ایجاد تحولهای اساسی در این بخش طی سه ماه آینده خبر داد.
وی، نقطه اصلی تمایز برنامه سال ۹۴ شاتل نسبت به سالهای گذشته را صدور پروانه FCP ذکر کرد و گفت: با دریافت این پروانه چند مزیت جدید از جمله نامبرینگ، TD-LTE و امکان فیبرکشی خواهیم داشت و محصولات جدید شاتل طی دو ماه آینده وارد بازار میشوند.
رییس هیات مدیره شاتل، ورود به بازارهای LTE، MVNO و نامبرینگ را زمینههای جدید فعالیت این شرکت در سال ۹۴ عنوان کرد و گفت: چند سرویس جدید در سال جاری به بازار عرضه خواهد شد و به همین دلیل ابزارهای نرمافزاری خود را برای پشتیبانی فنی عوض خواهیم کرد و همگی آنها مکانیزه خواهند شد.
وی بر بازنگری در شیوه تحویل سرویس و تمرکز بر آنلاین شدن تاکید کرد و افزود: اگر بتوانیم سد انحصار مخابرات را بشکنیم، پیشبینی میکنیم در یک سال گذشته به اندازه ۱۱ سال گذشته فروش خواهیم داشت.
شانهساززاده، مهمترین خطوط برنامه سال ۹۴ شاتل را توانمندسازی لایه رهبری و استراتژی، بازنگری در نظام برنامهریزی استراتژیک و تاکید بر اجرای شاخصهای فرایندی و داشبورد مدیریت عنوان کرد.
وی، حفظ جایگاه اول بازار، افزایش سهم بازار، ایجاد سود قابل قبول برای سهامداران و ورود به بازار محصولات جدید را از نتایج خروجیهای عملکردی در پایان سال ۹۴ برشمرد.