ستاری با اشاره به ضرورت اصلاح نگرش فرهنگی در راستای ترغیب جامعه به فعالیت در حوزه اقتصاد فرهنگ، گفت: گسترش و ترویج فرهنگ با تجاریسازی اتفاق میافتد، بر همین اساس، تا زمانیکه برای تجاری شدن فرهنگ فکری نکنیم، نمیتوانیم محصولات فرهنگی تولید کنیم که برای جامعه و بهویژه جوانان، جذاب و مفید باشد.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری با بیان اینکه فرهنگ دولتی برای جامعه جذاب نخواهد بود، افزود: تا زمانی که توسعه فرهنگ توسط دولت انجام شود، محصولات فرهنگی برای جامعه جذابیتی نخواهد داشت؛ چون محصولی میتواند فرهنگسازی کند که مخاطبان نسبت به آن ابراز تمایل کرده باشند. بنابراین باید در نظر داشت که تولید چنین محصولاتی صرفاً توسط بخش خصوصی امکانپذیر خواهد بود و در این میان دولت باید بسترساز حمایت کننده و نظارت کننده باشد.
ستاری با اشاره به اینکه فرهنگ با پول دولتی گسترش نخواهد یافت، افزود: طی سالهای گذشته روی نقش تجاریسازی فناوری در حوزه اقتصاد فرهنگ به درستی فکر نکردیم. به همین خاطر برای گسترش فرهنگ باید به دنبال تغییر نگرشها و روشها باشیم.
رییس بنیاد ملی نخبگان با تاکید بر اینکه، در پژوهش نیز باید همین موضوع را دنبال کنیم، پژوهش را درآمدزا خواند و ادامه داد: با ایجاد اکوسیستم فرهنگی مناسب و اصلاح نگرشها، صاحبان سرمایه نیز به سرمایهگذاری در پژوهش رو میآورند.