به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، علیرضا دبیر با اشاره به 12 کارشناسی که طی 314 نفر روز کار و 2512 نفر ساعت کار در تهیه این گزارش مشارکت داشته اند؛ بیان داشت: در روند تهیه این گزارش نظارتی به طور کلی بر 1530 پروژه نظارت شده است.
وی افزود: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید پروژه های غیر مستمر مناطق حدود 83 درصد و پروژه های معاونت ها حدود 80 درصد است در حالی که انتظار ما در زمان بازدید پیشرفت صد در صدی پروژه ها بر اساس زمان بندی بوده است. به طور میانگین 18 درصد عقب ماندگی در پروژه های شهرداری در سال 93 وجود داشته است.
دبیر تاکید کرد: طبق بررسی های انجام شده علت تاخیر پروژه های بازدید شده در 25 درصد موارد مشکل تامین زمین؛ 12 درصد مشکل طراحی و برنامه ریزی؛ 8 درصد پیمانکار؛ 30 درصد مالی؛ 8 درصد اجرا و 23 درصد باقی مانده به سایر موارد مربوط می شود.
وی اضافه کرد:از 639 پروژه بازدید شده 174 پروژه خاتمه یافته و 25 درصد پروژه های غیرمستمر به دلایل فوق فعالیت اجرایی ندارند. 47 درصد پروژه ها در دست اجرا هستند و 27 درصد آنها نیز به اتمام رسیده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص پیشرفت فیزیکی پروژه های مستمر سال 93 شهرداری تهران توضیح داد: میانگین درصد پیشرفت فیزیکی زمان بازدید پروژه های مستمر در مناطق 97 درصد و در معاونت ها 82 درصد بوده است.
دبیر گفت: 42 درصد پروژه های سرمایه ای و کمک سرمایه ای با مناقصه عمومی؛ 3 درصد با مناقصه محدود؛ حدود 9 درصد از راه واگذاری به موسسات وابسته؛ 15 درصد استعلامی و 29 درصد با ترک تشریفات انجام شده است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: یکی از یادگارهای شورای چهارم تصویب قوانینی است که بر اساس آن برای همه پروژه های شهرداری موافقت نامه چهارصفحه ای امضا می شود.
وی در خصوص مشکلات عمومی اجرایی در شهرداری توضیح داد: عدم برآورد صحیح و دقیق اعتبار کل مورد نیاز اجرای پروژه ها در زمان پیشنهاد پروژه؛ صرف زمان زیاد برای تایید قراردادها توسط معاونت فنی و عمرانی مرکز؛ تامین اعتبار برای پروژه هایی که بدون طرح و برنامه اجرایی مشخص؛ اعمال تغییرات مکرر در نقشه های اجرایی احجام کار و مشخصات تعدادی از پروژه ها؛ فقدان برنامه زمانبندی دقیق برای اجرای پروژه ها؛ عدم پرداخت به موقع مطالبات پیمانکاران و عدم اجرای پارکینگ در برخی از پروژه ها از مهم ترین مشکلات عمومی اجرایی پروژه ها است.
دبیر با اشاره به اینکه نیمی از این مشکلات در سال 94 برطرف شده؛ بیان داشت: اجرای تعدادی از پروژه ها در اراضی غیرملکی شهرداری و عدم احصا آن به عنوان دارایی های شهرداری؛ فروش پروژه به پیمانکاران برای پرداخت بدهی آنان؛ مشکلات پرداخت اعتبارات غیر نقدی؛ اختصاص اعتبارات غیر نقدی به پروژه های کوچک؛ تامین اعتبار چند پروژه با مکان های مختلف در قالب یک شماره طبقه بندی؛ عدم توجه کافی به تملک زمین مکان یابی مناسب معارضین ملکی تاسیساتی و … قبل از شروع برخی از پروژه ها؛ عدم پیش بینی و یا اجرا نکردن همزمان و برنامه ریزی شده پروژه های مکمل؛ تراکم جلسات کمیسیون مناقصات و محدودیت کارشناسان نماینده معاونت های مربوط به مرکز در کمیسیون و همچنین تغییر مدیریت و اعمال تغییرات در نقشه ها و مشخصات فنی پروژه ها توسط مدیریت های جدید از دیگر مشکلات اجرایی پروژه ها است.
به گفته رییس کمیسیون برنامه و بودجه اختصاص مکرر اعتبارات نقدی به پروژه های بزرگ موجب کاهش تخصیص نقدینگی به سایر پروژه ها می شود. وی همچنین گفت: پروژه های تعریض معابر به علت وجود معارضین ملکی مشکلات برآورد وضعیت تامین اعتبار و مشکل در تعیین زمان نهایی رفع معارضین اغلب چندین سال به طول می انجامد.
دبیر ناهماهنگی سازمانی در اجرای پروژه های عمرانی به ویژه در پروژه های عمرانی معاونت فرهنگی و اجتماعی را از دیگر مشکلات اجرایی دانست و تاکید کرد: ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان پارکها در خصوص استفاده از فضای روی برخی از پل ها جهت اجرای فضای سبز؛ ناهماهنگی بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان زیباسازی در خصوص استفاده از فضای زیرپل و بدنه ستونها به منظور اجرای طرح های زیباسازی؛ تغییر واحد اجرایی و بلاتکلیف بودن ادامه عملیات اجرایی برخی از پروژه ها؛ تعهد اعتبار برای قراردادهای غیرمرتبط با پروژه مصوب؛ عدم رسیدگی به موقع صورت وضعیت ها و عدم پرداخت به موقع آنها؛ عدم توافق و هماهنگی با سازمان های مرتبط با اجرا و بهره برداری برخی از پروژه ها و نبود روال مشخص برای تخصیص اعتبار پروژه های مصوب از دیگر مشکلات اجرایی شهرداری است.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه در پایان پیشنهادات خود را برای رفع مشکلات اجرایی ارائه داد و گفت: قبل از شروع عملیات باید نسبت به انجام مطالعات توجیهی؛ تعیین مشخصات؛ برآورد کل؛ حجم عملیات؛ زمانبندی اجرا و میزان اعتبار مورد نیاز برای هر یک از اجزا پروژه برای درج در موافقتنامه ها اقدام شود.
وی ادامه داد: ضروری است هر گونه تغییر در کاربری؛ بهره برداری و عنوان پروژه های مصوب با ارائه مستندات لازم و گزارش توجیهی به تصویب شورای اسلامی شهر تهران برسد.
به گفته دبیر انجام مهندسی ارزش برای پروژه های عمرانی شاخص و پیوست گزارش آن به موافقت نامه و نیز همخوانی طراحی بوستان ها سرویس های بهداشتی و ساختمان های اداری با نیاز ذینفعان اعم از معلولین و سالمندان ضروری است. وی تاکید کرد: لازم است مناطق از ورود به اجرای پروژه های بزرگ پیچیده و نیازمند توان تخصصی بالا منع شوند. همچنین روابط شورایاری ها با مناطق باید به گونه ای باشد که از آفات احتمالی و تداخل و ناکارآمدی جلوگیری نمایند.
وی اضافه کرد: در اجرای پروژه های عمرانی شهرداری تهران بایستی الگوی استانداردی را در راستای تجهیز کارگاه؛ نوع سازه؛ ایجاد حریم کارگاه و رعایت نکات ایمنی تدوین کند تا الگویی برای شهروندان شود.
دبیر اجباری بودن اخذ پروانه ساختمانی برای پروژه های عمرانی از واحدهای شهرسازی را اجباری دانست و گفت: دستورالعمل ضوابط اجرایی و نحوه واگذاری پروژه های عمرانی به پیمانکاران باید رعایت شود. همچنین به اسناد فرادستی مثل چشم انداز و طرح های جامع و تفصیلی و برنامه پنج ساله دوم شهر تهران توجه شود.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: در پیشنهاد پروژه های جدید اولویت های برنامه پنج ساله توسعه شهر تهران به ویژه در زمینه های زباله؛ سوانح طبیعی؛ ترافیک؛ سلامت؛ آسیب های اجتماعی و تامین و مصرف آب خام در نظرگرفته شود.
وی اظهار داشت: ضروری است خزانه غیر نقد به منظور ایجاد وحدت رویه در تهاتر هر چه سریعتر ایجاد شود.