به گزارش گروه دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»،محمد کریمی ،کارشناس رسانه عصر روز گذشته در همایش ستیز با استکبار که به همت اتحادیه جامعه اسلامی برگزار شد، گفت: در نظام جمهوری اسلامی از پتانسیلها و افکار و ایدهها استقبال میشود و چشم امید نظام به شما جوانان و دانشجویان است.
وی افزود: بعد از سالها کار رسانهای مسئولان ما هنوز رسانه را نمیشناسند و از حضور در آن ترس دارند. انقلاب اسلامی دارای پیامها و تاکتیکهایی است ولی به دلیل آنکه ابزار رسانه به معنای واقعی را نشناخته است و از ان استفاده نمیکند طبعا نتیجه گیری خوبی هم از ان نمیشود اما غرب به مراتب بهتر از ابزار رسانه استفاده میکند و تاکتیکهایی را پیاده میکند.
کریمی اضافه کرد: مفهوم رسانه را باید به خوبی فهمید برای مثال همین برنامه خندوانه به دلیل فهم درست از رسانه موجب جلوگیری از چندین آشوب جدی در جامعه شده است. یکی از وظایف مهم ما این است که رویدادهای مهم انقلاب را از طریق رسانه به نسل چهارم و پنجم انتقال دهیم. این نسل ذهنی خالی و دیدی ناکافی از انقلاب اسلامی دارند.
وی با اشاره به رویکردهای رسانه گفت: رسانه تنها به انتقال اخبار در مطبوعات و روزنامهها محدود نمیشود. شبکههای اجتماعی رسانهای کارامد میباشند. هیلاری کلینتون در سال پیش اظهار نظری کرد که باید فیسبوک و توییتر را در ایران منتشر کنیم و افکار عمومی را از طریق این رسانه دچار انحراف و کنترل کنیم و متاسفانه در سالهای اخیر بعضی از مسئولین از این شبکهها استفاده میکنند که در نتیجه آن یک تناقض را برای مردم به وجود میاورند که اگر این شبکهها بد است پس چرا خود مسئولین در آن فعالیت میکنند.
کریمی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در کار رسانهای تکثر رسانهها است. قریب به ۷۰ خبرگزاری در ایران موجود است. تکثر رسانه باعث تغییر ذهنی و جذب قشر خاکستری به نفع ضد نظام و تغییر افکار عمومی است. جالب است بدانید که به علت تکثر روزنامههای ورزشی امیال مردم به سمت مظالب ورزشی بیشتر است. یعنی تعداد روزنامهها و مطالب بیش از حد در مورد ورزش این موضوع را مهم کرده است. در صورتی که در کشورهای پیشرفته نهایتا سه روزنامه ورزشی وجود دارد.
وی گفت: سیاست استکبار در جمهوری اسلامی سیاست پخت قورباغه است. سیاستهایی که سر در پوچ گرایی در میآورند. یکی از تئوریهایی که در حال حاضر در حال اجرا است بواسطه تاکتیکهای عملیات روانی آن است که حافظه افکار عمومی را به صفر برساند. آنها از طریق شبکههای اجتماعی و دیگر ابزارهای رسانهای محتواهای غیر واقع را منتشر و به صورت حجیم بر روی آنها مانور میدهند. این تئوریها در ۷ هزار اتاق فکر چیده و طرح عملیاتی آن مطرح میشود و از این طریق تلاش میکنند که نگذارند مردم به بصیرت و شناخت کافی برسند.
کارشناس رسانه در پایان خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری بیشتر از سیاست و اقتصاد نگران موضوع فرهنگ و تغییر و تحول در نگاه فرهنگی است. نگاه به منافع ملی و کلان از نظر نظم اجتماعی و فرهنگی باید در راس قرار بگیرد و این امر زمانی اتفاق میافتد. یکی از موارد مهمی که در نظام جمهوری اسلامی مغفول مانده سرمایه گذاری در رسانهها میباشد.