به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» سال 2015 میلادی را در شرایطی به پایان میرسانیم که خودروسازی جهان اتفاقات خوب و بد زیادی را در این سال پشت سر گذاشت. در سالی که گذشت نمایشگاههای خودروی دیترویت، فرانکفورت، توکیو و لسآنجلس، مدلهای جدیدی از خودروهای پیشرفته جهان را به نمایش گذاشتند، فراخوانهای گسترده بیش از ده شرکت خودروسازی جهان بهخاطر نقص در کیسههای هوای تولید شرکت تاکاتا و رسوایی بزرگ شرکت فولکسواگن بهخاطر تقلب در تست سنجش میزان آلایندگی خودروهایش، فقط تعداد محدودی از تحولات مهم حوزه خودرو بودند که در یک سال گذشته شاهدش بودیم.
حالا با نزدیک شدن به سال نوی میلادی و آغاز سال 2016 بازار پیشبینیها از وضعیت صنعت خودروسازی جهان داغ شده است. نشریه اکونومیست نیز طبق روال هر سال در ویژهنامهای به پیشبینی روندهای صنعت خودروسازی جهان در سال نوی میلادی پرداخته است. اکونومیست نوشته است:
توسعه، کاهش هزینه و خلاقیت به ندرت باهم یک جا جمع میشوند، اما در صنعت خودرو مجبورند که در کنار هم قرار بگیرند. این مساله تا حدودی به این دلیل است که بازارهای درحال توسعه نمیتوانند امیدهایی را که خودروسازان به آنها دارند محقق کنند. فروش خودروهای سواری در اروپای مرکزی و شرقی در سال 2016 تا 9 درصد رشد خواهد کرد. بازار روسیه که چندسالی است دچار مشکل است، بهبود خواهد یافت. اما در دیگر مناطق درحال توسعه رشد فروش خودرو حول و حوش 4 تا 5 درصد خواهد بود که اندکی بیشتراز میانگین 4 درصد جهانی است. فروش خودرو در بازارهای توسعه یافته رشد کندی خواهد داشت، اما در اروپای غربی رشد 3 درصدی در سال 2016 با توجه به استانداردهای پس از رکود رقم خوبی خواهد بود. فروش خودروهای برقی رشد سریعی خواهد داشت و در اروپا نزدیک به 80 درصد رشد خواهد کرد. زمانی که فروش خودروی ارزان قیمت مدل 3 تسلا در ماه مارس آغاز شود، فروش جهانی خودروهای برقی رشد دیگری را تجربه خواهد کرد.
در سال 2016 مدلهای جدید به صورت گسترده به بازار عرضه خواهد شد. فولکسواگن در دوره 2015-2016 حدود 50 مدل در سال عرضه میکند، البته بدون درنظر گرفتن رسوایی تقلب در میزان انتشار گازهای آلاینده که به اعتبار این شرکت آسیب زده است. پلتفرمهای پیشرفتهتر جهانی به خودروسازان امکان میدهد برای پسانداز پول از قطعات استاندارد شده استفاده کنند و همزمان خودروها را مطابق با سلیقه محلی وحتی شخصی طراحی کنند. در جهان درحال توسعه، خودروسازان بینالمللی کشورهای کلیدی را هدف قرار خواهند داد، برای مثال، بازار خودروی مکزیک در سال 2016 تا 8 درصد رشد خواهد کرد؛ اما بازار چین موفقیت یا شکست چشمگیری نخواهد داشت. بهدلیل اقدامات مبارزه با آلودگی هوا توسط دولت و مصرفکنندگان نگران در این کشور، بازار خودروی چین در سال 2016 فقط 5 درصد رشد خواهد کرد. با این وجود پیشتازی بازار چین از بازار آمریکا ادامه خواهد یافت. در آمریکا رشد فروش اندکی کند خواهد شد. جنرال موتورز در احیا کردن بازار هند پسرفت خواهد کرد. این سومین خودروساز بزرگ جهان برای جلوگیری از زیان بیشتر یک میلیارد دلار دیگر سرمایهگذاری میکند. گرچه این شرکت یک کارخانه را توسعه میدهد، اما کارخانه دیگری را خواهد بست. مازاد ظرفیت این شرکت بالاست. برنامه صادرات خودروهایی که در هند(و مکزیک، برزیل و چین) با هزینه کمتر تولید شدهاند به بازارهای نوظهور کوچکتر هزینههای بیشتری را کاهش خواهد داد.
پیشبینی 5 فناوری خودرویی برای 2016
تحلیلگران انتظار دارند پیشرفتهای تکنولوژی در حوزه خودرو در سال 2016 دستاوردهای نوینی را با خود به همراه بیاورد براین اساس 5 پیشبینی را برای پیشرفت تکنولوژی صنعت خودرو در سال آینده مطرح کردهاند. در زیر به این تکنولوژیها که از آخر به جزییات آن پرداخته شده، اشاره میشود:
5- اپل کارپلی/ اندروید آتو: خریداران خودروها خواهان جدیدترین تکنولوژیها هستند، اما سیستمهای پیچیده و غیرمعقولی که توسط خودروسازان مختلف ارائه میشود، آنها را مایوس میکند. تکنولوژیهای کارپلی اپل و آتو اندروید گوگل نرمافزارهایی هستند که بهطور خودکار به تلفن همراه راننده متصل میشوند و در هر مدل خودرویی که نصب شوند، صفحه نمایش جلوی داشبورد مطابق با نرمافزار گوشی راننده عمل خواهد کرد و نه با سیستم از پیش تعیین شده توسط شرکت خودروساز.
4- وزن سبکتر: در دو دهه گذشته خودروها بهطور مستمر سنگینتر شدهاند. اما امروزه بهدلیل پیشرفت در طراحی و ساخت، خودروسازان درحال معکوس کردن این روند هستند. علاوه بر فورداف-150 مدل 2015 که در مقایسه با همتایان خود 700 پوند از وزن خود را از دست داده است، در سال 2016 مدلهای دیگری هم در این مسیر قرار میگیرند. مدل جدید مزدا میاتا 148 پوند سبکتر از مدلهای قبلی است، در مدل جدید بیامو سری 7 از فیبر کربن استفاده شده و از وزن این خودرو 190 پوند کاسته شده است.
3- موتورهای توربو: ظرف چند سال خودروسازان سراسر جهان متوجه شدهاند که اضافه کردن سیستم القایی به موتورهای کوچکتر به معنی افزایش قدرت موتور بدون ازمیان رفتن بهرهوری سوخت است. در این سیستم القای الکتریکی به بدنه موتور موجب جذب حداکثری بنزین در سیلندر میشود. درنتیجه، خودروسازان سراسر جهان از موتورهای توربوشارژر استفاده خواهند کرد.
2- کنترل حرکات بدن: مدل جدید بیامو سری7 دارای یک تکنولوژی استاندارد حساس به حرکات بدن است که به راننده امکان میدهد ابزاری مانند استریو، سیستم گرمایش و سرمایش و بلوتوث را از طریق حرکت دادن دست خود در فضا کنترل کند. این تکنولوژی که اکنون فقط در سری7 بیامو وجود دارد و در سال 2016 بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد، احتمالا تا سال 2025 در همه خودروها مرسوم خواهد شد.
1- خودکاری بیشتر: گرچه خودروی مرسدس بنز کلاس اس دارای سیستمی است که به پارک خودرو کمک میکند و یک سیستم ناوبری پیشرفته دارد که به این خودرو امکان میدهد کم و بیش خودش را براند، اما بیاموی سری7 سیستمهای پیشرفتهتری دارد و در حالی که راننده خارج از خودرو است، میتواند بهطور خودکار پارک کند. سال آینده همچنین سیستم آتوپایلوت تسلا به بازار عرضه میشود. الون ماسک، مدیرعامل تسلا ادعا کرده است با این سیستم میتوان فاصله دو شهر سانفرانسیسکو و سیاتل را پیمود بدون آن که راننده دست به فرمان بزند.