نشست «چالش نهنگ آبی» با هدف بررسی و تحلیل این بازی در واحد علوم و تحقیقات ۱۲ آذرماه برگزار میشود.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، این نشست توسط استادان و دانشجویان دوره دکتری مدیریت رسانه واحد علوم و تحقیقات برگزار میشود.
در این نشست صاحب نظران جامعه شناسی، روانشناسی، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی و نیز اساتید رسانه و ارتباطات، پدیده نهنگ آبی را به عنوان یکی از موضوعات جدید فضای مجازی تحلیل و واکاوی کرده و به ابعاد و پیامدهای آن میپردازند.
در این نشست سید محسن بنی هاشمی روانشناس، احمد بخارایی جامعه شناس و مدیر گروه مسائل و آسیبهای اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران، سرهنگ کارآگاه غلامحسین بیابانی رئیس مرکز تحقیقات کاربردی پلیس آگاهی کشور، سلطانی فر عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات، زهره دلگشا پژوهشگر اجتماعی و رضا رشیدپور مجری و فعال رسانهای سخنرانی خواهند کرد.
همچنین کلیپهای مستند و صدای دانش آموزانی که درگیر این نوع پدیدهها هستند، آماده شده است که در این نشست در معرض دید حاضران قرار خواهد گرفت.
در پیش درآمد این نشست آمده است:
«خبر سقوط و خودکشی دو دانش آموز دختر اصفهانی از یک پل روگذر که به فوت یکی از آنان و مجروحیت دیگری انجامید، از سوی برخی تحت تأثیر بازی نهنگ آبی اعلام شد و این پدیده را مشهورتر کرد؛ به نوعی که اعلام شد موج (Blue Whale) یا نهنگ آبی که کاربران نوجوان خود را تشویق به خودکشی میکند، بعد از کشورهای اروپایی، آمریکای شمالی و جنوبی به ایران رسیده است.
این دو نوجوان قبل از خودکشی فیلمی از خود ضبط کرده و با ادبیاتی خاص برخی دغدغههای خود را مطرح کرده اند که به شدت تاثر برانگیز است. این فیلم به سرعت و به شکلی گسترده در فضای مجازی منتشر شد.
گرچه اندکی بعد برخی کارشناسان ارتباط خودکشی دختران اصفهانی با چالش نهنگ آبی را رد کردند و حتی برخی وجود چنین بازیای را زیر سؤال بردند، اما این موضوع بار دیگر ضرورت بحث و بررسی عمیق و چاره اندیشی کارشناسان اجتماعی و ارتباطاتی را در خصوص نحوه تعامل با فضای مجازی و نیز نحوه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه در چنین مواردی را یادآور شد.
در نشست چالش نهنگ آبی موضوعات و پرسش هایی از جمله موارد زیر مورد بحث و واکاوی قرار خواهد گرفت:
واقعیت بازی نهنگ آبی چیست و در ایران و کشورهای جهان چه پیامدها و تاثیراتی داشته است و تاثیرپذیری جامعه ایران از این موارد چه ویژگی هایی متفاوتی با سایر کشورهای جهان دارد؟
سهم این گونه پدیدههای دنیای مجازی در خودکشی و برخی آسیبهای اجتماعی جامعه چه میزان است و چگونه باید با چنین مواردی رو در رو شد؟
آیا اطلاع رسانی در خصوص این پدیدهها و ارائه هشدار به جامعه و خانوادهها مفید و لازم است یا آن که خود زمینه ساز تبلیغ غیر مستقیم و مشارکت بیشتر نوجوانان در چنین بازی هایی خواهد شد؟
رویکرد فعال و مساله محور در خصوص این پدیده چیست و ارگانهای مختلف فرهنگی، اجتماعی، رسانه ای، انتظامی و... چه وظایفی در این خصوص بر عهده دارند؟»