کد خبر:۷۰۸۶۲۵
برنده نقره المپیاد پزشکی در گفتگو با دانشجو:

تجربه موفق ما شبکه بهداشت سراسری دهه ۶۰ بود/ تا نظارت نباشد، مشکل زیرمیزی برخی پزشکان حل نمی‌شود

علیرضا پیوندی، معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که موفق به‌ کسب مدال نقره دهمین المپیاد دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه مدیریت نظام سلامت شد.
امید ملائی

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، المپیاد دانشجویی علوم پزشکی هرساله در کشور با حضور تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در ۶ حیطه استدلال بالینی، آموزش پزشکی، فلسفه پزشکی، کارآفرینی، مدیریت نظام سلامت و تفکر علمی در علوم پایه برگزار می‌شود.

المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی با هدف ایجاد انگیزه، کسب توانمندی‌های مدیریتی در دانشجویان رشته‌های مختلف ارائه‌دهنده خدمات سلامت، تقویت مهارت‌های استدلال و حل مسئله در آنان و ترویج فرهنگ کارگروهی در یک محیط شاد و هیجان‌انگیز رقابتی در ایران طراحی شد.

مدیریت نظام سلامت یکی از حیطه‌های این المپیاد بوده که به‌عنوان مهارت‌ها و وظایف اصلی ارائه‌دهندگان خدمات سلامت معرفی شده و آماده ساختن دانشجویان به‌عنوان مدیران اجرایی توانمند با قابلیت برای کار در نظام پویای سلامت ضروری است و نیاز به‌آموزش دانشجویان رشته‌های مختلف علوم پزشکی در این خصوص وجود دارد.

علیرضا پیوندی، دانشجوی سال پنجم رشته پزشکی و معاون علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که موفق به‌ کسب مدال نقره دهمین المپیاد دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی کشور در حیطه مدیریت نظام سلامت شد که در این خصوص با او به‌ گفتگو نشستیم.

دانشجو: برای آمادگی و شرکت در المپیاد چقدر زمان گذاشتید؟
هر سال حدود بهمن ماه ثبت نام المپیاد دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی کشور آغاز می‌شود که من از مهرماه سال گذشته اقدام به مطالعه در این زمینه کردم تا نظام سلامت کشور را بررسی کنم، دغدغه‌ اصلی من در بحث نظام سلامت، فارغ از شرکت در مسابقه این بود که بتوانم از جزئیات و موارد نظام سلامت اطلاع کامل پیدا کنم.

برای المپیاد به صورت خاص از مهرماه سال گذشته تا فروردین که مرحله‌ اول مسابقه بود، مطالعه کردم، بعد از پایان دوره نخست المپیاد حدود ۹۰ نفر از کل کشور برگزیده شدند و تا نیمه مرداد که مرحله پایانی المپیاد در دانشگاه ایران برگزار شد، مطالعه را ادامه دادم و خداروشکر در حیطه نظام سلامت موفق به کسب مدال نقره در این المپیاد شدم.

دانشجو: کسب رتبه برتر در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی چه‌ امتیازاتی دارد؟
امتیازات المپیاد دانشجویی علوم پزشکی، بسته به‌رتبه هر نفر متفاوت است که عضویت در بنیاد ملی نخبگان و استعداد‌های درخشان، گرنت‌های پژوهشی و امکان تحصیل همزمان در رشته‌های دیگر از امتیازات مدال آورندگان این المپیاد می‌تواند باشد؛ اما متاسفانه اطلاع‌رسانی‌های دبیرخانه المپیاد در این زمینه کاملا شفاف و دقیق نبوده است.

دانشجو: سطح رقابت این دوره از المپیاد دانشجویی علوم پزشکی و نحوه برگزاری و کیفیت علمی آن چگونه بود؟
سطح المپیاد در حیطه‌های مختلف آن متفاوت است؛ اما حیطه مدیریت باوجود کم و کاستی‌های قابل توجه آن، سطح نسبتا خوبی دارد، در این دوره، راهنمایی کافی و شفاف درباره رویکرد المپیاد و نوع طرح سوال‌ها وجود نداشت و بسیاری از منابعی که در کسب رتبه برتر کمک می‌کرد، جزو منابع اعلام شده نبود.

همچنین برخی اشتباهات علمی، املایی، نگارشی و گنگ بودن صورت برخی سوال‌ها خارج از انتظار بود، علاوه بر این برخی سوالات هم سطح بسیار ساده‌ای داشت که اصلا امکان رقابت را ایجاد نمی‌کرد و در حد المپیاد نبود؛ با این وجود سوالات تحلیلی و تشریحی جالبی نیز طراحی شده بود که افراد مطلع از نظام سلامت کشور و دارای قدرت تحلیل بهتر می‌توانستند به‌آن‌ها پاسخ دهند.

دانشجو: نظرتان در مورد طرح نظام سلامت چیست؟
به واسطه‌ اجرای طرح تحول نظام سلامت و پیچیدگی‌های موجود در این طرح و همچنین چالش‌های شدید مالی در این طرح، شاهد این بودیم که در سال‌های اخیر بحث سلامت بیشتر در فضای کشور مطرح می‌شود؛ از این رو این طرح اتفاق خوبی بود؛ اما به طور کلی الان اتفاق‌هایی که در بحث نظام سلامت در حال رخ دادن است، بیشتر حول محور بحث‌های مالی است، نظام سلامت دچار یک چالش مالی است که دلیل آن بحث فراموش کردن قانون و اولویت‌های موجود در قانون است که باعث شده کار‌های به ظاهر خوب انجام بشود؛ اما ریشه‌ها حل نشود.

دانشجو: در بحث نظام سلامت چقدر توانسته ایم عدالت اجتماعی را رعایت کنیم؟
اگر کشور‌ ما بخواهد تجارب موفقش را در دنیا به اشترک بگذارد، یکی از این تجارب موفق همین شبکه بهداشت سراسری کشور ماست که در دهه‌ ۶۰ در کشور ایجاد شد، این شبکه بهداشت از جهت برقراری عدالت اجتماعی توانست یک عملکرد بسیار موثر و خوبی را داشته باشد، این شبکه مبتنی بر حضور یک بهورز در هر روستا بوده است.
 
این طرح در پیچیدگی دوران جنگ به اجرا در آمده و این مسئله واقعا قابل تقدیر است، اینکه سیستم بهداشتی به دل روستا و در بین مردم رفته است، بسیار در بحث‌های مختلف پزشکی باعث ایجاد اتفاق‌های خوبی شده است؛ البته طبیعی هم هست که ما فاصله شاید زیادی با آن حد توقع نهایی برای برقراری عدالت اجتماعی در حوزه‌ سلامت داشته باشیم، در همین اردو‌های جهادی شاهد بودیم که واقعا ما نمی توانیم در روستا‌ها یک محرومیت کامل از لحاظ نظام سلامت را پیدا کنیم؛ البته باز هم تاکید می‌کنم که جا برای کار بیشتر واقعا وجود دارد.

دانشجو: آیا مشکل زیرمیزی بعد از اجرای طرح تحول سلامت حل شد؟
بحث زیرمیزی‌ها بیشتر ریشه‌ اخلاقی دارد؛ البته درآمد کم یک پزشک هم در این زمینه موثر است، زیادتر شدن تعرفه‌های پزشکی بعید نیست که باعث کم شدن زیرمیزی‌ها شده باشد؛ اما طبق گزارش‌های رسیده قطعا انقدر که انتظارش را در ابتدای شروع این طرح داشتند، این مسئله تاثیرگذار نبود و این مسئله پیچیدگی‌های بیشتری دارد، تا نظارت درستی در این زمینه شروع نشود و تا تعارف‌ها کنار گذاشته نشود، برای برخورد با پزشکان هرچند بزرگ برای مبارزه با این بداخلاقی باز هم باید شاهد این ماجرا‌ها باشیم.

دانشجو: در بحث اردوهای جهادی چقدر هماهنگی بین اساتید و دانشجویان وجود دارد؟
متاسفانه هنوز در بحث اجرای اردو‌های جهادی یک هماهنگی خاصی بین دانشجویان و اساتید وجود ندارد، اگر این هماهنگی ایجاد شود، قطعا می‌تواند باعث رخ دادن اتفاقات خوبی شود که متاسفانه عدم وجود این هماهنگی باعث شده که از سوی برخی از اساتید یک ایرادات نادرستی به فرآیند اردو‌های جهادی گرفته شود.

دانشجو: حرف آخرت ...
هر دانشجو باید در عین اینکه درس می خواند، مسائل و چالش‌های مربوط به رشته اش را در کشور خوب بشناسد؛ اگر غیر  از این باشد، نمی‌توان وقتی فارغ التحصیل شد طرح مناسبی را برای حل مشکلات ارائه بدهد.

 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار