به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت فرودگاهی ایران با چالشها و تحولات بسیار زیادی همراه بود.
خروج متخصصان خارجی، آغاز جنگ تحمیلی و حملات گسترده هوایی رژیم بعثی عراق و متحدانش در هشت سال متمادی و همچنین تحریمهای ظالمانهای که همواره در گام نخست، صنعت هوانوردی ایران اسلامی را مورد هدف قرار داده است، برخی از این چالشها بوده و هست.
* وضعیت صنعت فرودگاهی در ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی
* دستاوردها و پیشرفتهای نوین صنعت فرودگاهی پس از انقلاب
پس از انقلاب اسلامی مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور از سال ۱۳۸۰ راهاندازی شد و ارائه خدمات هوانوردی به پروازها با استفاده از سیستمهای رادار در دستور کار قرار گرفت
بهرهبرداری از شبیهساز کنترل هوایی رادار مرکز کنترل ترافیک هوایی بعد از نصب و آموزش دورههای کد دار با استفاده از توان داخلی در دوران پس از انقلاب انجام شد.
از دیگر فعالیتهای انجام شده در این دوره بهرهبرداری و تجهیز مرکز تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و فرودگاههای زاهدان، بندرعباس، اصفهان و کرمانشاه است.
بومیسازی ساخت تجهیزات با فراخوان شرکتهای داخلی فعال در این حوزه و کمک فنی و مشاورهای کارشناسان در خصوص تجهیزات ترمینال فرودگاهها و تولید خودروهای پیشرفته آتشنشانی فرودگاه توسط تولید کنندگان داخلی پس از انقلاب اسلامی در دستور کار قرار گرفت.
تدوین و اجرای فرایند نظام اجرای رتبهبندی کیفیت خدمات فرودگاهی بر اساس استانداردهای بینالملل و قرار دادن دو فرودگاه بینالمللی هاشمینژاد مشهد و مهرآباد در رنکینگ جهانی ACI و برنامهریزی در خصوص فرودگاههای اصفهان و شیراز از دیگر اقدامات انجام شده پس از انقلاب اسلامی در صنعت فرودگاهی است.
در دوران جمهوری اسلامی ۸۰ درصد فرودگاههای مراکز استانها به سیستم کمک ناوبری هدایت و فرود هواپیما ILS/DME مجهز شدهاند.
ارتقا و نوسازی زیرساختهای ناوبری کشوری (Navigation Infrastructure) همزمان با راهاندازی فرودگاههای جدید و با استفاده از دهها سامانه کمک ناوبری هایت و مسیریابی پروازها (NDB -DVOR/DME) در این دوران انجام شد.
در دوران پس از انقلاب اسلامی ۷ فرودگاه بینالمللی کشور از جمله مهرآباد، امام خمینی (ره) مشهد، اصفهان، شیراز، بندرعباس و کیش به سامانههای راداری تقرب پرواز جهت کنترل ترافیک در محدوده تقرب فرودگاه مجهز شد.
پیش از انقلاب اسلامی، ما در حوزه نرمافزارهای سوئیچینگ دادههای هوانوردی، تخصصی نداشتیم، اما پس از انقلاب قطع وابستگی کامل از کشورهای بیگانه در زمینه نرمافزارهای سوئیچینگ دادههای هوانوردی انجام شد.
ایجاد و راهاندازی مرکز مدیریت عملیات اضطراری و کنترل کیفی با تجهیزات مخابراتی و کامپیوتری و پیاده سازی ممیزی و کسب گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت در فرودگاههای مشهد، یزد، زاهدان، کرمان، اصفهان، کرمانشاه، ارومیه، رشت و مدیریت اطلاعات هوانوردی از دیگر مواردی بود که در دوران پس از انقلاب اسلامی انجام شد و به رشد و توسعه صنعت هوانوردی انجامید.
منبع: فارس