کد خبر:۸۶۶۷۰۸

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

امروزه، اهمیت حضور کار و کسب‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ حضور فعال مشتریان بالقوه در این فضاها، این امکان را برای بیزینس‌ها فراهم کرده که بتوانند با چینش استراتژی درست، آن‌ها را به سمت محصول و خدمات خود هدایت کرده و به مشتری بالفعل تبدیل کنند.

 به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری دانشجو، امروزه، اهمیت حضور کار و کسب‌ها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ حضور فعال مشتریان بالقوه در این فضاها، این امکان را برای بیزینس‌ها فراهم کرده که بتوانند با چینش استراتژی درست، آن‌ها را به سمت محصول و خدمات خود هدایت کرده و به مشتری بالفعل تبدیل کنند.

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

شکل شماره‌ ۱: شناخت مخاطبین برای مدیریت بهینه شبکه‌های اجتماعی، زلکا

 

بیزینس‌ها و شبکه ‌های اجتماعی

در گذشته، تصور بر این بود که شرکت‌های B2C می‌توانند بهترین استفاده را از شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. زیرا محصول این بیزینس‌ها ملموس بوده و امکان تبدیل کردن آن به محتوایی جذاب و خلاق بسیار زیاد است؛ در مقابل کمپانی‌های B2B قرار داشتند که به نظر، حضور رسمی آن‌ها در این فضا بازخورد چندانی نداشت و فقط محتوایی خسته‌کننده جلوی دید مخاطب به نمایش می‌گذاشتند. به همین دلیل، روش‌های سنتی، شبکه‌سازی و جلسات حضوری را تاثیرگذارتر می‌دانستند.

اما امروز این تصور در بسیاری از کمپانی‌های بزرگ و کوچک B2B از بین رفته و از شبکه ‌های اجتماعی و رسانه‌ها به عنوان ویترین نمایش فعالیت‌های داخل کار و کسب به بهترین شکل ممکن استفاده و نظر مشتریان خود را در سایر شرکت‌ها جلب می‌کنند و هم‌چنین با مانور روی برند سازی کارفرمایی (employer branding)، فرصت اشتغال در کمپانی را تبدیل به آرزوی هر کارجویی می‌کنند.

چالش‌های حضور در شبکه‌های اجتماعی

به‌طور کلی در ایران، شرکت‌ها، از شبکه ‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، لینکدین، آپارات و پیام‌رسان تلگرام (با پتانسیل و امکانات بالا برای بازاریابی) استفاده می‌کنند.

این افزایش رقابت در فعالیت مجازی، کارشناسان روابط عمومی و سوشال مدیاها را در هر دو نوع بیزینس‌ها، با چالش‌ها و دغدغه‌های جدیدی مواجه کرده است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مدیران انتظار دارند، برندشان حضور پررنگ و پر قدرتی در تمامی شبکه‌ها داشته باشد و نظر کارشناس‌ شبکه ‌های اجتماعی این نیست؛ امّا هیچ‌کدام دادۀ مستند و قابل اتکایی برای اثبات حرف خود ندارند.
  • برند از نوع B2C بوده و مصرف‌کنندۀ مطالبه‌گری دارد که در 24 ساعت شبانه‌روز پرسش‌ها و شکایت‌های خود را از راه دایرکت و کامنت اینستاگرام و ... با فروشنده مطرح می‌کند و تحقیقات هم نشان داده‌اند که به‌طور میانگین، بیش‌تر از نیم ساعت منتظر نمی‌مانند و اگر پاسخ خود را دریافت نکنند، به سراغ برند بعدی می‌روند.
  • شرکت و رقبا شناخته‌شده هستند و کاربران هر روز در مورد محصول، خدمات و مقایسۀ کیفیت آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنند و حتی ممکن است تیتر یک خبرگزاری‌ها باشند. برای مثال بحرانی در کار و کسب پیش میاید و کاربران به سرعت واکنش‌های خود را در قالب پست، استوری، توییت و... نشان می‌دهند. حتی شناسۀ رسمی برند را هم منشن نمی‌کنند و هشتگ نمی‌زنند.
  • برند، کمپینی را در تمام شبکه ‌های اجتماعی خود اجرا کرده است و نیازمند دقیق‌ترین اطلاعات از نحوۀ اجرایی شدن آن و بازخورد و نرخ تعامل کاربران در بازۀ زمانی مورد نظر است.

با توجه به نوع کار و کسب، شرایط گفته‌شده در بالا پیچیده‌تر می‌شود و مدیریت همۀ این موارد با ابزارهای تحلیلی مرسوم با درصد خطای بالا و محدودیت در نمایش داده‌های مستند، امکان‌پذیر نیست.

«زلکا» به کمک تکنولوژی و هوش مصنوعی، داده‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی برند را رصد، پایش و جمع‎آوری کرده تا نقشۀ راه برای رسیدن به اهداف استراتژی‌ سازمان در بالا بردن نرخ تعامل کاربر، رضایت‌مندی مشتری، مارکتینگ و... با دقت بیش‌تری ترسیم ‌شود.

 

مدیریت شبکه‌های اجتماعی و راهکارهای زلکامون

«زلکامون» می‌تواند داده‌های شبکه ‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، آپارات و پیام‌رسان تلگرامِ برند را رصد کند و یک دستیار مجازی با امکانات پیشرفته برای کارشناسان PR وSocial media شرکت‌ها باشد. در ادامه به بررسی تک‌تک ویژگی‌های ابزار تحلیلی زلکا در رسانه‌های اجتماعی مختلف می‌پردازیم.
به دلیل اهمیت موضوع، در این نوشتار تنها به بررسی امکاناتی که زلکا برای شبکۀ اجتماعی اینستاگرام  فراهم آورده است می‌پردازیم و نوشتارهای بعدی را به دیگر شبکه‌های اجتماعی اختصاص خواهیم داد.

اینستاگرام

شبکۀ اجتماعی تصویرمحور «اینستاگرام» به دلیل رابط کاربری آسان و نداشتن مشکلات دسترسی، محبوب‌ترین اپلیکیشن اجتماعی بین کاربران ایرانی است. ماهیت تصویری آن، احساس نیاز به دیده شدن و برون‌ریزی افراد را به خوبی پاسخ داده و مطالبه‌گری را به دغدغه کاربران اضافه کرده است. از سوی دیگر، اینستاگرام برای بیزینس‌ها به بهترین فضا برای دنبال کردن استراتژی‌های بازاریابی فروش و کانال پاسخ‌گویی به مصرف‌کننده، تبدیل شده است. از چالش‌های پیش روی کارشناسان اینستاگرام می‌توان به بهترین زمان انتشار پست و استوری، کوتاه‌تر کردن زمان پاسخ‌گویی، تحلیل کامنت‌ها، کنترل بحران‌های ناگهانی و همه‌گیر شدن یک هشتگ نارضایتی از برند و... اشاره کرد.

رصد اینستاگرام، دقیق و کامل

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

شکل شماره ۲: برخی از شاخص‌های کمی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، زلکا

 

زلکا تمام فعالیت‌های پیرامون برند شما را در Instagram پوشش داده و گزارش‌های مورد نظر را در اختیارتان قرار می‌دهد. پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام، روزانه، توسط موتور جستجوگر زلکا گرد‌آوری و دسته‌بندی می‌شوند. جمع‌آوری استوری‌ها توسط تکنولوژی تبدیل عکس به متن OCR انجام می‌شود. داده‌های بدست آمده از دو جنبۀ کمی  و کیفی، آنالیز می‌شوند و میزان دیده شدن یک محتوا را چه از لحاظ عددی و چه از لحاظ احساسی مورد بررسی قرار می‌دهند برای مثال، ممکن است پست جدید منتشر شده، بازدید بالایی دریافت کند امّا شاخص کیفی Zelkaamoon نشان دهد که بازخورد این دیده شدن ناشی از خشم مخاطب است و یا بر عکس.

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی
شکل شماره‌ ۳: برخی از شاخص‌های کیفی تحلیل شبکه‌های اجتماعی، زلکا

 

کدام شکل محتوا بازدهی بیش‌تری برای صفحۀ اینستاگرام برند دارد؟

 

شکل محتوای ارائه شده در صفحۀ شما نیازمند پایش دقیق است. برای مثال هنوز نمی‌دانید «ویدیو» مخاطب بیش‌تری جذب کرده یا تک عکس و یا حتی آلبوم تصاویر. زلکا با تحلیل عمیق المان‌های مربوط به پست‌هایی که در صفحۀ رسمی برند خود منتشر می‌کنید، بهترین زمان و مؤثرترین شکل محتوای به اشتراک‌گذاری شده را برای کسب بیش‌ترین بازده به شما نشان می‌دهد.

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

شکل شماره‌ ۴: بهترین زمان و محتوا برای پست‌گذاری در شبکه های اجتماعی، زلکامون

 

مدیریت بحران در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام

 Zelkaaهم‌چنین برای جلوگیری از بحران‌های رسانه‌ای، پست‌های داغ و در حال جلب توجه و هم‌چنین کاربران تأثیرگذار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی می‌کند و به متخصصان سوشال مدیا و تیم روابط عمومی این امکان را می‌دهد که تصمیم‌های لازم را برای بروز بهترین واکنش بگیرند.

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

شکل شماره‌ ۵: ابزار مدیریت بحران رسانه‌ای، زلکامون

 

صفر تا صد پاسخ‌گویی برند به کاربر

از دیگر امکاناتی که این دستیار مجازی در اختیار شما قرار می‌دهد این است که با مشاهدۀ سابقۀ تعامل کاربر با برند در اینستاگرام کمک می‌کند تا روند پاسخ‌گویی، هدفمندتر باشد و پس از ارائۀ پاسخ مناسب نیز می‌‎توان تغییر رویکرد مخاطب را مانیتور کرد. البته این دو، تنها دغدغۀ برندها در اینستاگرام نیستند؛ تحلیل دقیق و عمیق کامنت‌ها از نظر جنسیت کاربر و یا فعال‌ترین و پرمنشن‌ترین کامنت‌گذاران توسط زلکا این امکان را به کارشناسان شبکه‌های اجتماعی می‌دهد که فرآیند پاسخ‌گویی را هر چه دقیق‌تر بررسی کرده و در صورت لزوم آن را بهینه کنند. هم‌چنین بیشترین تعداد اموجی، کلمه و هشتگ استفاده شده در کامنت‌ها به مدیران سوشال مدیا کمک می‌کند از میزان رضایت و رویکرد مخاطبان نسبت به محتوا بیشتر آگاه شوند.

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

شکل شماره‌ ۶: ابزار پاسخگویی مستقیم و بلادرنگ، زلکامون

 

جستجوی و تاریخچۀ منبع در اینستاگرام

تا به حال پیش آمده است که بخواهید بدانید کدام منبع یا نام کاربری در یک بازۀ زمانی مشخص چه محتوایی راجع به برند شما در اینستاگرام منتشر کرده است؟ پلتفرم زلکامون این نیاز شما را از پیش شناسایی کرده و برای آن راهکاری عملی دارد. کافی‌ست نام برند، نام کاربری و بازۀ زمانی را مشخص کنید و محتوا‌های منتشر شده را به ترتیب تاریخ و ساعت در پنل خود مشاهده کنید.

زلکا پلتفرم مدیریت شبکه ‌های اجتماعی

شکل شماره‌ ۷: شناخت مخاطب برای تعامل حرفه‌ای، زلکا

 

مدیریت مسابقه‌های اینستاگرام

برگزاری مسابقه‌های اینستاگرامی در هر ابعادی موضوعی چالش‌برانگیز است. زلکا، با امکان گرد‌آوری هزاران کامنت و استوری‌های پست شده، برگزاری این مسابقه‌ها و قرعه‌کشی آنلاین آن‌ها را با دردسر و زحمت کم‌تری انجام می‌دهد و  به این ترتیب دست مدیران تولید محتوا را برای خلاقیت بیش‌تر باز می‌کند و به این ترتیب می‌توان شرایط شرکت در مسابقه را بدون نگرانی، پیچیده‌تر کرده و تعامل مخاطب را بالاتر برد. برای قرعه‌کشی هم دیگر احتیاجی به فرآیند وقت‌گیر جمع‌آوری و وارد کردن آن به اکسل نیست.

 

امکانات زلکامون برای تحلیل اینستاگرام به همین موارد محدود نمی‌شود و همواره به دنبال توسعۀ آن هستیم. مدیریت شبکه های اجتماعی در شرایط فعلی، دیگر فقط به معنای ساخت یک صفحه و تولید محتوا نیست؛ رصد، پایش و تحلیل تمام اتفاقات پیرامون برند، می‌تواند استراتژی‌های شما را دقیق‌تر کرده و مسیر روشن‌تری را نشان دهد. برای آگاهی از امکانات زلکا برای سایر شبکه‌های اجتماعی در وبلاگ زلکا همراه ما باشید.

 

نویسنده: پریسا نوروزی

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار