به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور دستورالعمل استفاده از تسهیلات فرزندان اعضای هیئت علمی را به دانشگاههای سراسر کشور برای امسال ابلاغ کرد. مطابق این دستورالعمل ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری ۱۴۰۰ از سوی سازمان سنجش، ثبتنام اینترنتی (http://fm.sanjesh.org) برای استفاده از تسهیلات انتقال یا انتقال مشروط فرزندان اعضای هیئت علمی به مدت ۳ روز انجام میشود.
براین اساس فرزندان اعضای هیئت علمی که در کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ پذیرفته شدهاند میتوانند در صورت احراز شرایط و ضوابط مربوطه از تسهیلات انتقال یا انتقال مشروط استفاده کنند.
متن کامل دستورالعمل ابلاغی همراه با متمم آن به شرح زیر است:
«معاونان محترم آموزشی دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی و پژوهشی کشور
با سلام و احترام
به استحضار میرساند دستورالعمل اجرایی نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی کشور (موضوع مصوبه جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی) برای پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ طی نامه شماره ۲۶۳۳۴ مورخ چهارم مردادماه ۱۴۰۰ و متمم آن طی نامه شماره ۴۶۷۴۹ مورخ ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۰ این سازمان به تمامی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور ارسال شده است.
ثبتنام برای استفاده از تسهیلات فوق ۴۸ ساعت پس از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری سال ۱۴۰۰ آغاز و به مدت سه روز به صورت اینترنتی انجام شده و امکان مراجعه حضوری با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی به این سازمان تحت هیچ شرایطی وجود ندارد. نحوه اجرای این تسهیلات به شرح ذیل است:
۱. ثبتنام همانند سال ۱۳۹۹ به صورت اینترنتی و با مراجعه به آدرس http://fm.sanjesh.org انجام میشود؛ لذا خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به نحو مقتضی به اطلاع اعضای محترم هیئت علمی ذی نفع آن دانشگاه رسانده شود. لازم است متقاضی مدارک لازم را طبق بند ۵ دستور العمل اجرایی مذکور تهیه نموده و اسکن آنها را از طریق سایت فوق ارسال و انتخاب رشته نمایند و از مراجعه حضور به این سازمان اکیدا خودداری نمایند.
۲. طبق دستور العمل اجرایی نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی و متمم آن، فرزندان اعضای هیئت علمی در صورت احراز شرایط لازم، میتوانند از تسهیلات انتقال یا انتقال مشروط استفاده کنند، اما امکان تغییر رشته وجود ندارد.
۳. تقاضای داوطلبان توسط این سازمان بررسی و نتایج به همراه تصاویر ارسالی به سازمان بر روی پرتال دانشگاههای مبدا و مقصد (http://university.sanjesh.org/sarasari/) قرار میگیرد نتیجه وضعیت هر داوطلب از طریق پروفایل شخصی (صندوق شخصی داوطلب که در زمان ثبت نام برای او ایجاد میشود) و یا پیامک به اطلاع ایشان خواهد رسید.
۴. معرفی شدگان با اصل مدارک ارسالی در زمان تعیین شده به دانشگاه مقصد مراجعه و اقدام به ثبت نام مینمایند.
۵. دانشگاه مقصد باید اصل مدارک را با تصاویر ارسال شده بر روی پرتال تطبیق داده و سپس نسبت به ثبت نام ایشان اقدام نمایند. بدیهی است در صورت وجود هر گونه مغایرت در مدارک ثبت نام امکان پذیر نبوده و بایستی مراتب برای بررسی به این سازمان اعلام شود. شایان ذکر است هر زمانی مشخص شود که بین اطلاعات موجود در پرتال و مدارک ارائه شده توسط داوطلبان مغایرتی وجود دارد و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی نسبت به رعایت ضوابط و کنترل دقیق اصل مدارک با پرتال اقدام ننموده باشند قبولی داوطلب لغو و کلیه مسئولیت آن عینا برعهده موسسه آموزش عالی ذیربط خواهد بود.
۶. موارد مندرج در دستور العمل ثبت نامی نیز باید در زمان ثبت نام مورد بررسی قرار گیرد.
۷. دانشگاه مبدا بایستی مدارک قبولی و کارت ورود به جلسه داوطلبان را به دانشگاه مقصد ارسال نماید. داوطلبانی که با استفاده از این تسهیلات نقل و انتقال مییابند نیازی به ثبت نام در دانشگاه مبدا ندارند بدیهی است با توجه به عدم ثبت نام در دانشگاه مبدا اخذ شهریه از این داوطلبان در دورههای شهریه پرداز توسط دانشگاه مبدا ممنوع است.
۸. به پیوست فرم معرفی هیئت علمی رسمی و همچنین فرم معرفی هیئت علمی پیمانی (فقط برای اعضای هیئت علمی پیمانی وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی طبق قسمت الف و ج بند ۱-۶ دستور العمل اجرایی تسهیلات فوق) ارسال میشود. این معرفی نامه باید به صورت رسمی، تایپ شده و همراه با مهر و امضا معاونت آموزشی دانشگاه محل خدمت عضو هیئت علمی و دارای شماره و تاریخ باشد. خواهشمند است کاملا مطابق متن فرمهای ارسالی معرفی نامه اعضای هیئت علمی رسمی و پیمانی تهیه شود. با توجه به تفاوت شرایط اعضای هیئت علمی پیمانی، از ارائه معرفی نامه اعضای هیئت علمی پیمانی در قالب فرم هیئت علمی رسمی جدا خودداری شود.
۹. فرزندان اعضای هیئت علمی که در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و یا آزمونهای دورههای کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفهای و موسسات آموزش عالی و غیرانتفاعی و یا دانشگاه علمی کاربردی سال ۱۴۰۰ پذیرفته شده اند برای استفاده از این تسهیلات با توجه به تعداد اندک متقاضیان بایستی تمامی مدارک لازم طبق بند ۵ دستورالعمل اجرایی این تسهیلات و درخواست خود را از طریق سیستم پیشخوان خدمات الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور به آدرس http://darkhast.sanjesh.org ثبت نمایند پس از ثبت درخواست برای متقاضی شماره نامه و کدرهگیری از طریق پیام کوتاه ارسال میشود.
متقاضیان پس از دریافت شماره و کد رهگیری از طریق پیام کوتاه به پرتال رهگیری الکترونیکی مکاتبات به آدرس http://rahgiri.sanjesh.org وارد و از آخرین وضعیت درخواست خود مطلع شوند. پس از بررسی و تهیه معرفی نامه ثبت نام در دانشگاه مربوطه به همراه مدارک هیئت علمی از طریق سیستم ERP به دانشگاه ارسال و به متقاضی اطلاع داده میشود. برای ثبت نام با همراه داشتن اصل مدارک به دانشگاه مراجعه نمایند. دانشگاه بایستی اصل مدارک را با تصاویر ارسالی از سازمان تطبیق دهد و طبق بند ۵ این نامه اقدام نماید.
۱۰. مجددا تاکید میشود با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم فاصله گذاری اجتماعی و به منظور تسریع در انجام امور امکان پاسخگویی حضوری وجود ندارد و اعضای محترم هیئت علمی هرگونه درخواست درخوصص این تسهیلات را میتوانند از طریق سامانه درخواست اینترنتی به نشانی http://darkhast.sanjesh.org با عنوان فرزندان اعضای هیئت علمی اسکن و ارسال کنند.»
متمم این دستورالعمل نیز به شرح زیر است:
«روسای محترم دانشگاه/ مراکز و موسسات آموزش عالی/ پژوهشگاه ها/ پژوهشکده ها/ پارکهای علم و فناوری/ مراکز تحقیقاتی/ سازمانها و نهادهای دارای عضو هیئت علمی در سراسر کشور
با سلام و احترام
پیرو نامه شماره ۲۶۳۳۴ مورخ ۴ مرداد ۱۴۰۰ به پیوست متمم دستور العمل اجرایی مصوبه جلسه ۷۳۵ مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر الحاق تسهیلات انتقال مشروط به نقل و انتقال فرزندان اعضای هیئت علمی ارسال میشود.
براین اساس فرزندان اعضای هیئت علمی که در سال ۱۴۰۰ پذیرفته شدهاند میتوانند در صورت احراز شرایط و ضوابط مربوطه از تسهیلات انتقال یا انتقال مشروط استفاده نمایند. خواهشمند است دستور فرمایند موضوع به نحو مقتضی به اطلاع اعضای محترم هیئت علمی ذینفع آن موسسه رسانده شود.»