کشورهای جنوب خلیج فارس به مقامات آمریکایی اعلام کردند در صورت تداوم جنگ، دهها میلیارد دلار از سرمایههای خود را از ایالات متحده خارج خواهند کرد که این موضوع موجب بروز وحشت جدی در دولت ترامپ شده است.
خبرگزاری رویترز در گزارشی تحلیلی به چالشهای فزاینده دونالد ترامپ پس از یک ماه درگیری نظامی با ایران پرداخت و نوشت رئیسجمهور آمریکا میان دوراهی «پذیرش توافق ناقص» یا «ورود به جنگی فرسایشی» گرفتار شده است، در حالی که ایران همچنان تسلط خود بر شریانهای نفت و گاز منطقه را حفظ کرده است.
همزمان با هشدار دولت فیلیپین درباره کمبود ذخایر فرآوردههای نفتی این کشور به دلیل جنگ در خاورمیانه، صدها نفر در مانیل در اعتراض به افزایش نجومی قیمت سوخت و بیثباتی در تأمین انرژی به خیابان آمدند.
در پی تداوم انسداد راهبردی تنگه هرمز، نشریه معتبر «فارین پالیسی» در گزارشی تکاندهنده از وضعیت بحرانی دهها هزار دریانورد خبر داد که در آبهای خلیج فارس گرفتار شده و در هراسی فزاینده، در انتظار بازگشایی این آبراه کلیدی هستند.
اکونومیست نوشت: «دلایلی وجود دارد که نشان میدهد ذخایر موشکهای رهگیر در اسرائیل و خلیج فارس ممکن است محدود شود. از جمله این دلایل میتوان به موارد زیر اشاره کرد: جنگ زودتر آغاز شد و بیش از آنچه اسرائیل پیشبینی میکرد، طول کشید و طیف وسیع حملات ایران»