به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه؛ مسعود درستی در این خصوص افزود: در سال ۱۴۰۱ تاکنون دولت به علت مشکلات مالی نتوانسته تخصیصی به شرکت بهرهبرداری مترو بابت یارانه بلیت داشته باشد و شهرداری تهران هم با توجه به محدودیت منابع نتوانسته تمام اعتبار مورد نیاز جهت تأمین قطعات یدکی و تعمیرات اساسی را پرداخت کند.
وی گفت: اورهال قطارها و سایر تجهیزات این ناوگان با توجه به گذشت بیش از ۲۳ سال از بهرهبرداری از متروی تهران، از مهمترین کارهای پیش روی این شرکت است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تتران و حومه با بیان اینکه برای انجام این کارهای ضروری به بودجه سال آینده امید زیادی داریم تصریح کرد: امیدواریم با توجه به برنامهریزی انجام شده و تصویب بودجه واقعی مورد نیاز، بتوانیم نسبت به اورهال بخشی از قطارهای مترو اقدام کنیم.
درستی افزود: کمبود واگن یکی از اصلیترین مشکلات متروی تهران و حومه است که در تلاش هستیم با تعمیرات اساسی قطارها و ورود قطارهای خارج از سرویس به چرخه بهرهبرداری، بخشی از این کمبود را جبران کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده به این کمبودها توجه ویژهای کردیم که در صورت تصویب بودجه از سوی شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شاهد آغاز روند مثبتی در وضعیت ناوگان خواهیم بود.
وی گفت: سالهاست که نبود نقدینگی کافی برای توسعه، بهرهبرداری و نگهداشت از مترو باعث شده تا چالشهایی برای حملونقل ریلی پایتخت ایجاد شود و این در حالی است که خطوط متروی تهران حتی خطوطی که مدتها است به بهرهبرداری رسیده است، کامل نیستند.
درستی افزود: تکمیل خطوط پایتخت به میلیاردها تومان اعتبار نیاز دارد؛ اما در حال حاضر تأمین منابع مالی برای نگهداری و بهرهبرداری از خطوط موجود از اهمیت بیشتری برخوردار است.
وی به نیازهای خطوط متروی تهران از جمله راهاندازی پایانهها، نصب تجهیزات از جمله آسانسور و هواسازها اشاره کرد و گفت: وقتی اعتبارات تخصیصدادهشده به متروی تهران را با نیازها مقایسه کنیم امید به بهبود وضعیت مترو پایتخت کمرنگ میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه وضعیت حال حاضر متروی تهران به حمایت دولت و سایر ارگانهای وابسته نیاز دارد اذعان داشت: با افزایش نرخ دلار و بالارفتن هزینههای نگهداری و توسعه مترو، دیگر شهرداری بهتنهایی نمیتواند از عهده این کار سنگین برآید.
مسعود درستی با اشاره به اینکه خطوط ۶ و ۷ این ناوگان درحالتوسعه و تکمیل است و ایستگاههای جدید در این خطوط نیز به بهرهبرداری میرسند گفت: برای خدماترسانی هرچه بهتر در این خطوط باید ناوگان بیشتری تأمین شود.
وی با اشاره به افزایش مسافران مترو در ماههای اخیر اظهار داشت: هم اکنون میزان سفر روزانه با مترو به بیش از دو میلیون سفر رسیده است و تلاش میکنیم با کاهش سرفاصله قطارها در برخی خطوط، از ازدحام در برخی ایستگاههای تقاطعی بکاهیم.
گفتنی است، روزانه بیش از دو میلیون سفر با متروی تهران و حومه که دارای هفت خط و ۱۴۴ ایستگاه فعال است انجام میشوند.