آخرین اخبار:
کد خبر:۱۲۶۰۱۵۸

موتورسیکلت سواران قربانی ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات/باید به فکر ایجاد معابر و فضا‌های بیشتر برای عابران پیاده باشیم

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه گفت: در کشور‌های اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر حمیدرضا خانکه، رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه درهمایش علمی"پویش نه به تصادف" برگزار شد. ضمن اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالش‌های ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.

دکتر خانکه با اشاره به برگزاری پویش نه به تصادف از ابتدای سال جاری تصریح کرد: "وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است. در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بی‌محابا می‌پردازند.

سالانه ۷۵۰ هزار مصدوم تصادف؛ از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور

رئیس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: "سالانه ۷۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و ۱۰ درصد از این افراد دچار انواع ناتوانی‌ها می‌شوند. "

دکتر خانکه همچنین به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: "۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند. تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور می‌شوند که در تضاد با سیاست‌های جوانی جمعیت است. "

وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور نیز اشاره کرد و افزود: "۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلت‌سواران و عابران پیاده است. "

این استاد سلامت در حوادث و بلایا همچنین با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا، گفت: "در کشور‌های اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم. "

جاده‌های روستایی مرگبارند

دکتر خانکه همچنین به وضعیت جاده‌های روستایی اشاره کرد و گفت: "جاده‌های روستایی یکی از خطرناک‌ترین جاده‌ها هستند و باید توجه ویژه‌ای به آنها داشته باشیم. " وی افزود: "آمار خودرو‌های کشور در حال افزایش است، اما زیرساخت‌های جاده‌ای رشد قابل توجهی نداشته‌اند. چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چاره‌اندیشی دارد. "

زنان در پیاده‌رو‌ها امنیت ندارند؛ پیاده‌رو‌ها در تصرف موتورسواران

وی در ادامه به مسأله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان اشاره کرد و اظهار داشت: "طبق یک مطالعه، عابران پیاده و به ویژه زنان در پیاده‌رو‌ها احساس امنیت ندارند. پیاده‌رو‌ها توسط مغازه‌داران و دست‌فروشان اشغال شده‌اند و حتی موتورسیکلت‌سواران از آنها استفاده می‌کنند. "

دکتر خانکه همچنین بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تأکید کرد و افزود: "در حال حاضر شهر‌ها بیشتر برای خودرو‌ها ساخته می‌شوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضا‌های بیشتر برای عابران پیاده باشیم. "

وی در پایان پیشنهاد داد که برای رانندگان پرخطر محرومیت‌های اجتماعی اعمال شود و افزود: "پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند. "

این همایش علمی با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریت‌ها برگزار شد.

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار