مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سمانه سلمانی گفت: پیشرفت برنامههای سازمان نوسازی مدارس کشور را میتوان در دو بخش سخت و افزاری و نرم افزاری در قالب تحقق برنامههای تعریف شده طبقه بندی کرد.
وی ادامه داد: در بخش سخت افزاری و تامین زیر ساختهای مورد نیاز دانش آموزان کشور در سال جاری نسبت به ساخت ۲۷۰۰ فضای آموزشی، تربیتی و ورزشی با زیربنایی بالغ بر ۲ میلیون متر مربع و ۱۵۰۰۰ کلاس درس اهتمام شد به گونهای که حدود ۴۵۰ هزار دانش آموز سال تحصیلی جاری را در فضای ایمن و باکیفیت سپری می کند.
عبداللهی بیان کرد: تامین وسایل و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با اعتباری بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان صورت گرفت و حدود ۱۰ هزار کلاس درس استانداردسازی گردید. همچنین در راستای تامین بهداشت و سلامت دانش اموزان نسبت به ساخت و تعمیر ۴۰۰۰ چشمه سرویس بهداشتی و آبخوری در مدارس اقدام گردید. محوطه سازی و ایزوگام مدارس در عرصه و اعیانی بالغ بر ۷ میلیون متر مربع فضای آموزشی کشور با تامین قیر رایگان انجام شد.
وی افز.د: در بخش نرم افزاری نیز برگزاری نشستهای تخصصی از جمله مدارس آینده و همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی، برگزاری سمینارهای منطقه ای، طراحی جایزه نصیر و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان و ایجاد مرکز رشد واحدهای فناور در حوزه نوسازی و تجهیز مدارس، برگزاری جشنوارههای خیرین و ... برنامه ریزی و برگزار شده است. برنامه ریزی برای تامین منابع در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه توفیقات مناسبی در این زمینه برای توسعه زیر ساختهای فضاهای آموزشی و تامین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی حاصل شد.
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور عنوان کرد: با هدف دستیابی به عدالت آموزشی تلاش گردید تا بر مبنای شاخصهای مشخص نسبت به توزیع منابع و امکانات اقدام شود در این زمینه شناسایی مناطق دارای شرایط خاص و سرانه پایینتر از متوسط در سطح استانی و شهرستانی صورت گرفت و اقدام برای تقویت این مناطق در دستور کار قرار گرفت.
وی بیان کرد: در برنامههای سال ۱۴۰۲ با هدف دستیابی به رویکرد بهبود اساسی در برخی از شاخصهای حوزه توسعه و تجهیز فضاهای اموزشی برنامههای متعددی تنظیم شده است. اجرای این برنامهها در قالب سند تحول بنیادین اموزش و پرورش و برنامه زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری و تحقق مفاد آنها صورت خواهد گرفت. در این چارچوب ساخت و توسعه زیر بناهای آموزشی، ورزشی و پرورشی و تکمیل پروژهای نیمه تمام و تجهیز آنها به عنوان رویکرد اساسی در دستور کار خواهد بود. استفاده از ظرفیت خیرین و گروههای جهادی و مردمی و تحول در تامین نیازمندیهای مدرسه سازی بر پایه مردمی سازی این موضوع نیز با استفاده از برنامههای و اقدامات در دست انجام اجرایی و عملیاتی خواهد شد.