
سالانه ۷۵۰ هزار مصدوم تصادف؛ از بحران سلامت تا تهدید جمعیت جوان کشور

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حمیدرضا خانکه در همایش علمی"پویش نه به تصادف! " با اشاره به اهمیت این پویش، به تبیین مشکلات و چالشهای ناشی از تصادفات رانندگی پرداخت.
وی با اشاره به برگزاری پویش "نه به تصادف! " از ابتدای امسال تصریح کرد: وظیفه اصلی این پویش ایجاد حساسیت و آگاهی در خصوص تصادفات رانندگی و مشکلات و معضلات ناشی از آن است، در کنار ایجاد حساسیت، ادراک خطر نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است. متاسفانه بخشی از جامعه ادراک درستی از خطر تصادفات ندارند و بدون توجه به عواقب، به رانندگی بیمحابا میپردازند.
رییس مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، افزود: سالانه ۷۵۰ هزار نفر به دلیل حوادث ترافیکی به مراکز درمانی مراجعه میکنند که از این تعداد، ۴۰۰ هزار نفر نیاز به خدمات بستری دارند و ۱۰ درصد از این افراد دچار انواع ناتوانیها میشوند.
خانکه به وضعیت تصادفات رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: ۶۸ درصد قربانیان تصادف کمتر از ۴۵ سال سن دارند، تصادفات رانندگی موجب کاهش جمعیت جوان و مولد کشور میشود که در تضاد با سیاستهای جوانی جمعیت است.
وی به استفاده گسترده از موتورسیکلت در کشور نیز اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات مربوط به موتورسیکلتسواران و عابران پیاده است.
وی با اشاره به تجربه موفق دورکاری در دوران کرونا، گفت: در کشورهای اروپایی تجربه دورکاری پس از کرونا ادامه یافت و موجب کاهش ترافیک شد، اما در کشور ما ترافیک پس از کرونا افزایش یافته و نتواستیم از این فرصت استفاده کنیم.
خانکه همچنین به وضعیت جادههای روستایی اشاره کرد و گفت: جادههای روستایی یکی از خطرناکترین جادهها هستند و باید توجه ویژهای به آنها داشته باشیم.
وی افزود: آمار خودروهای کشور در حال افزایش است، اما زیرساختهای جادهای رشد قابل توجهی نداشتهاند، چالش مهمی به نام خودروسازی در کشور داریم که نیاز به چارهاندیشی دارد.
زنان در پیادهروها امنیت ندارند؛ پیادهروها در تصرف موتورسواران
وی، در ادامه به مسأله امنیت عابران پیاده به ویژه زنان اشاره کرد و گفت: طبق یک مطالعه، عابران پیاده به ویژه زنان در پیادهروها احساس امنیت ندارند، پیادهروها توسط مغازهداران و دستفروشان اشغال شدهاند و حتی موتورسیکلتسواران از آنها استفاده میکنند.
خانکه همچنین بر ضرورت توسعه حمل و نقل عمومی و تنوع وسایل حمل و نقل در کشور تأکید کرد و افزود: در حال حاضر شهرها بیشتر برای خودروها ساخته میشوند و باید به فکر ایجاد معابر و فضاهای بیشتر برای عابران پیاده باشیم.
وی در پایان با پیشنهاد اینکه برای رانندگان پرخطر محرومیتهای اجتماعی اعمال شود، افزود: پژوهشگران دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی آمادگی دارند تا پروتکلی برای محرومیت اجتماعی رانندگان پرخطر تهیه و تدوین کنند.
همایش علمی"پویش نه به تصادف! " با مشارکت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات و فناوری سلامت در حوادث ترافیکی، کمیته تحقیقات و فناوری دانشجویی و انجمن علمی دانشجویی سلامت در بلایا و فوریتها برگزار شد.