به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، آیین تکریم و معارفه مدیرانکل حوزه معاونت آموزشی این وزارتخانه صبح امروز با حضور قاسم عمو عابدینی و کارکنان و مدیران و مشاوران این معاونت در محل سالن شهدای جهاد علمی برگزار شد.
معاون آموزشی وزارت علوم در این جلسه اظهار داشت: در چند ماه اخیر با تلاشهای کارشناسان این معاونت وضعیت مطلوبی یافتیم؛ اساس کار آن است که از مشارکت جمعی و نظرات کارشناسی بهرهمند شویم.
قاسم عمو عابدینی اظهار کرد: طرح تحول آموزش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توسط ۱۵۰ نفر از متخصصان، در راستای اسناد و قوانین بالادستی مانند نقشه جامع علمی کشور، گام دوم انقلاب اسلامی، سند دانشگاه اسلامی، سیاستهای کلی علم و فناوری و اسناد توسعه و آمایش استانی و ملی در ابعاد مختلف تهیه شده است.
وی با بیان اینکه ما مکلف به جریان تحول هستیم تصریح کرد: برنامه تحول در دولت سیزدهم ابلاغ شده و بخش مهم آن آموزش عالی است که ۸۰ درصد آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری است.
معاون آموزشی وزارت علوم در تشریح کلیات طرح تحول حوزه آموزش بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد این طرح، تحول در فرایندها، آییننامهها و ضوابط موجود میباشد؛ نقاط قوت طرح آن است که با اسناد بالادستی تطابق داده شده است.
به گفته عمو عابدینی، آمایش آموزش عالی امری مهم است و باید اجرایی شود؛ لذا رشتهها باید متناسب با آمایش سرزمینی شکل گیرد.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها در دو حوزه فناوریهای راهبردی و نیازمحوری جامعه و صنعت ماموریت دارند افزود: ۵۰% شغلهایی که هم اکنون در کشور وجود دارد تا ۱۰ سال آینده با تکنولوژی جدید از بین خواهد رفت، ولی از طرفی تعداد زیادی شغل جدید ایجاد میشود که نیازمند ایجاد رشتههای جدید میباشد. تحول را باید هم در حوزه فناوریهای راهبردی و هم نیازهای جامعه و صنعت پیش ببریم.
گفتنی است در پایان این آیین احکام سید رسول عمادی «مدیرکل دفتر آموزش عالی غیر دولتی»، محمدمهدی دهقان «مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی»، رضا نقیزاده «سرپرست دفتر برنامهریزی آموزش عالی» توسط عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به آنان اعطا شد.
عموعابدینی در حکم انتصاب خطاب به سید رسول عمادی آورده است.
نظر به مراتب تعهد، دانش، تجارب و سوابق مدیریتی، جنابعالی را به سمت "مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی " منصوب مینمایم.
با توجه به سیاستهای وزارت متبوع و نظر به اهمیت و جایگاه آموزش عالی غیر دولتی در نظام آموزش عالی کشور، از جنابعالی انتظار میرود با بهرهگیری از توانمندی نیروهای کارشناسی دفتر و تعامل اثربخش با سایر دفاتر حوزه معاونت آموزشی، نسبت به ساماندهی امور مربوط، براساس طرح تحول و مأموریتهای محوله اقدام نمایید.
- اهتمام جدّی در تحقق برنامه تحولی معاونت آموزشی در حوزه نظام آموزش عالی غیردولتی؛ بررسی و ارائه الگوی مدیریت استانی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و آزاد منطبق با طرح تحول حوزه آموزش؛ ساماندهی، بهبود فرایندها و فراهم کردن زمینه توسعه کیفی مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و آموزش عالی آزاد؛ نظارت اثربخش بر فرایندهای آموزشی و پژوهشی مؤسسههای غیردولتی و مراکز آموزش عالی آزاد با رویکرد سامانهسپاری فرایندها؛ برنامهریزی و اقدام موثر در ارتقای سلامت نظام آموزش عالی غیردولتی؛ برنامهریزی در جهت توسعه آموزشهای مهارتی موسسات آموزش عالی غیر دولتی با تغییر ساز و کارهای کارآموزی با همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی؛ برنامهریزی داناییمحور در راستای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش، استقرار نظام رقابت سالم و اثربخش و رتبه بندی مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و مراکز آموزش عالی آزاد؛ برنامهریزی نوین آموزشی مبتنی بر فنآوریهای نو، الکترونیکی و نسل جدید در مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی و مراکز آموزش عالی آزاد.
عموعابدینی در حکم انتصاب خطاب به دهقان آورده است.
نظر به مراتب دانش، تعهد و تجربیات ارزشمند جنابعالی در حوزههای مدیریتی به موجب این حکم به سمت "مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی" منصوب میشوید.
انتظار میرود با بهرهگیری از آموزههای اسلامی و مبانی علمی و مدیریتی نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام آموزشی کشور با رویکردی تحول گرایانه در راستای نیل به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و تمدن ساز در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ایفا نموده و مأموریتهای محوله را به انجام رسانید:
- اهتمام جدّی و ایفای نقش محوری در جهت تحقق ساماندهی و مأموریتگرایی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی؛ ساماندهی نظام تأسیس، ارتقاء و گسترش مؤسسات آموزش عالی اعم از دولتی، غیردولتی، آزاد و غیرانتفاعی، از طریق بازنگری اساسی در اساسنامهها، آیین نامهها، و ضوابط مربوط و استفاده حداکثری از سامانه سپاری؛ شناسایی مشکلات و موانع ایجاد و توسعه دورههای مختلف تحصیلی آموزش عالی و ارائه راهحلهای مناسب؛ اصلاح و بهبود فرایندها، چابک سازی سیستم، ضابطه مندی و انتظام بخشی به کلیه امور مربوطه؛ بازنگری و تحول در نظام تخصیص ظرفیت و الگوی پذیرش دانشجو؛ هماهنگی بهتر با سایر بخشهای ستادی و نیز تلاش برای تحقق اهداف آمایش آموزش عالی و طرح تحول آموزش.
عموعابدینی در حکم انتصاب خطاب به نقی زاده آورده است.
نظر به مراتب تعهد، دانش و تجربیات ارزشمند جنابعالی در حوزههای سیاستگذاری و مدیریتی به موجب این حکم به سمت "سرپرست دفتر برنامهریزی آموزش عالی" منصوب میشوید. انتظار میرود با بهرهگیری از آموزههای اسلامی و مبانی علمی و مدیریتی نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام آموزشی کشور با رویکردی تحولگرایانه در راستای نیل به دانشگاه تراز انقلاب اسلامی و تمدن ساز در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبتنی بر بیانیه گام دوم ایفا نموده و مأموریتهای محوله را به انجام رسانید:
اندیشهورزی، سیاستگذاری و برنامهریزی جهت تحقق الگوی دانشگاه آینده مبتنی بر رویکردهای حکمتی و تمدن آفرین؛ اهتمام جدی و ایفای نقش محوری در جهت تدوین، به روزرسانی و اجرایی سازی طرح تحول حوزه آموزش با بهره گیری از خرد جمعی به ویژه نخبگان دانشگاهی؛ پیگیری اقدامات مربوط به راهاندازی و انجام امور مربوط به شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی؛ سیاستگذاری، برنامه ریزی و انجام اقدامات هدفمند مبتنی بر دانائی، کارآمدی، خرد جمعی و مقتضیات آمایشی در تدوین و بازنگری رشتههای تحصیلی، برنامههای درسی و مقررات مربوطه؛ سیاستگذاری، برنامه ریزی و انجام اقدامات جدی و فوری در راستای جذب، نگهداشت و بکارگیری موثر استعدادهای درخشان و نخبگان دانشگاهی در نظام آموزش عالی کشور و هماهنگی و همکاری مستمر در این زمینه با بنیاد ملی نخبگان.
سیاستگذاری، برنامه ریزی و تعامل موثر با کارآفرینان برتر و پیشرو در کشور و استانها جهت مشارکت در تدوین برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی مورد نیاز جامعه و توسعه ساحتهای جدید آموزشی با محوریت افزایش توان اشتغال پذیری و مهارتی دانشجویان در حین تحصیل؛ اندیشه ورزی، سیاستگذاری، برنامه ریزی و انجام اقدامات عملیاتی در راستای تحول نظام تحصیلات تکمیلی.
سیاستگذاری و برنامه ریزی و توجه ویژه به فناوریهای نوظهور، بدیع و تحول آفرین در تدوین برنامههای درسی و رشتههای تحصیلی و همچنین بهره گیری از آنها در اجرای برنامههای آموزشی؛ تدوین و بازنگری آئین نامهها و شیوه نامههای آموزشی و بهبود فرایندهای اجرایی و تصمیم گیری؛ اندیشه ورزی و ارائه پیشنهادات سیاستی جهت تدوین نظام رتبه بندی موسسات آموزش عالی و تحول در نظام پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی.
پایش مستمر کیفیت اجرای مصوبات آموزشی اعم از آئین نامهها، شیوه نامهها و مقررات در موسسات آموزش عالی.
هماهنگی مستمر با سایر بخشها و تلاش جدی برای تحقق قوانین و اسناد بالادستی آموزش عالی و شرح وظائف دفتر.
از خداوند حکیم توفیقات روزافزون جنابعالی را مسئلت داریم.
رزومه و سوابق اجرایی مدیران معاونت آموزشی
سیدرسول عمادی متولد سال ۱۳۴۱ سوادکوه و دارای ای فناوری آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی است.
از جمله سوابق اجرایی وی میتوان به معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا، سرپرست معاونت فرهنگی، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه بوعلی سینا، مدیر کل امور دانشجویان غیرایرانی، مدیر کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر و دبیر هم اندیشی استادان و نخبگان استان همدان اشاره کرد.
محمد مهدی دهقان متولد سال ۱۳۴۵ اصفهان و عضو هیئت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است.
انتشار ۱۳۷ مقاله نمایه شده در پایگاه استنادی Google scholar و ۹۰ مقاله نمایه شده در پایگاه استنادی اسکوپوس و ۷۷ مقاله نمایه شده در پایگاه استنادی Web of Science، مدیر پژوهشی برتر دانشگاهها و موسسات پژوهشی کشور در سال ۱۳۹۱، پژوهشگر نمونه دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۵ و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۸ را در کارنامه افتخارات علمی خود دارد.
از جمله سوابق اجرایی دهقان میتوان به معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، عضو شورای برنامه ریزی، گسترش و نظارت آموزشی دانشگاه تهران، عضو کمیسیون تدوین سند ملی امنیت غذایی و کشاورزی دانش بنیان شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدیر گروه آموزشی جراحی و رادیولوژی، دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و عضو کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.
رضا نقی زاده (متولد ۱۳۶۳) عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با مرتبه استاد یاری است.
وی تالیف بیش از ۸۰ مقاله در معتبرترین نشریات بین المللی و ملی و همچنین تألیف چندین کتاب را در کارنامه علمی خود دارد.
از سوابق اجرایی نقیزاده میتوان به دبیر اتاق فکر سیاستگذاری علم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشاور و رئیس حوزه معاونت پژوهشی وزارت علوم، عضو کانون کارآفرینان برتر استان تهران، عضو هیئت مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران، مدیرکل توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و دبیر شورای نشر مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اشاره کرد.