به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، محمدجواد هراتی در نخستین جلسه کمیسیون تحول و برنامه ریزی درسی علوم انسانی و اسلامی، ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده در یک سال گذشته از تاسیس مرکز علوم انسانی، از تشکیل کمسیون علوم انسانی در ذیل شورای برنامه ریزی وزارت علوم به عنوان یک اقدام موثر یاد کرد و گفت: این مهم در تاریخ وزارت علوم بی نظیر بوده است و با روی کار آمدن دولت سیزدهم محقق شد که میتواند زمینه را برای گامهای بعدی فراهم آورد.
وی تصریح کرد: متاسفانه این موضوع به خوبی تبیین نشده که چرا علوم انسانی ماهیت متفاوت از دیگر علوم دارد و حوزه سیاستگذاری آموزشی و پژوهشی آن باید جدای از دیگر علوم باشد و هرگاه از موضوع توجه به سیاستگذاری دقیقتر برای علوم انسانی میشود این شبه ایجاد میشود که اگر مرکزی بنام علوم انسانی ایجاد شده پس باید مرکزی نیز به نام علوم پایه ایجاد شود.
وی ادامه داد: این اشکال به عدم تبیین دقیق از تفاوت ماهیت علوم انسانی و دیگر علوم بر میگردد و اگر به خوبی تبیین شود، شاید کمتر این سوال دغدغه سیاست گذاران علمی باشد.
معاون آموزشی وزیر علوم بر هم افزایی مراکز متولی علوم انسانی تأکید کرد
قاسم عمو عابدینی نیز در این جلسه با اشاره به وجود مراکز متعدد در حوزه آموزش و پژوهش علوم انسانی در کشور بر ضرورت هم راستا شدن هم افزا شدن این مجموعهها از یک طرف و عدم تداخل در فعالیت این مراکز تاکید کرد.
رئیس کمسیون برنامهریزی علوم انسانی وزارت علوم با اشاره به ضرورت توجه فوری به مباحث علوم انسانی افزود: اگر چه تاکنون اقدامات و فعالیتهای خوبی در چهار دهه بعد از انقلاب در این زمینه صورت گرفته، اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب و ایده آل فاصله زیادی داریم که با هماهنگی همه نهادهای متولی این امر باید محقق شود.
بهرامی معاون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن و علوم انسانی کشور نیز در این جلسه، درخصوص «تحول علوم انسانی؛ راهبردها و اقدامات اجرایی» به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حتمی و فوری تحول علوم انسانی و ضرورت بازبینی اساسی رشتهها و متون درسی مبتنی بر علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت: مدیریت دانش در عرصه علوم انسانی به معنای سامان دادن و تغییر جهت کنشهای فعالان عرصه علوم انسانی به سمت الگوی مطلوب فعالیت در عرصه علوم انسانی اسلامی است.
وی با بیان اینکه نقطه عزیمت در مدیریت دانش «نیاز» است، افزود: هرگونه سیاست گذاری در عرصه مدیریت دانش میبایست مبتنی بر نیاز اهل علم انجام شود و نظام نیازهای اهل علم شامل نیازهای معنوی و مادی است.
بهرامی درخصوص محور اقدامات اساسی به منظور مدیریت تحول علوم انسانی افزود: تحول علوم انسانی دارای اضلاع مختلفی است که نیاز است به همه اضلاع آن توجه شود و توجه به یک بخش موجب ناکارآمدی دیگر اضلاع خواهد شد.