به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در نشست مشترک با حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور، گفت: جهاد دانشگاهی را آزمایشگاهی برای دانشجویان و نهاد واسط محیط واقعی کار با محیط دانشگاه میدانیم و معتقدیم این نهاد انقلابی، کارکرد خاص خود را برای مهارتافزایی دانشجویان دارد.
تعریف و اجرای مگاپروژه در سطح کلان ملی در همکاری مشترک دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی
وی با اعلام آمادگی به منظور تعریف و اجرای مگاپروژههایی در سطح کلان ملی طی همکاری مشترک دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی، تاکید کرد: به منظور تعریف این مگاپروژهها لازم است حوزههای مورد علاقه مشترک اساتید و محققان دانشگاه و جهاد دانشگاهی که در آن حوزهها تجربههای ارزشمندی وجود دارد، شناسایی شود و بستر لازم برای تجاریسازی دانش فراهم شود تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر، کارهای بزرگی را برای پیشرفت کشور انجام دهیم.
سالانه ۱۰ هزار پایاننامه و رساله در دانشگاه تهران دفاع میشود
دکتر مقیمی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۰ هزار پایاننامه و رساله توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران دفاع میشود، گفت: دانشگاه تهران و جهاد دانشگاهی هم در حین اجرای این تحقیقات میتوانند همکاری مشترک داشته باشند و هم نتایج تحقیقات را به کمک یکدیگر کاربردی کنند. در این صورت، هم میتوانیم در نگهداشت سرمایههای انسانی موفق باشیم و هم اینکه از رهگذر توسعه علم، قدرت نرم خود را ارتقاء دهیم؛ چراکه مبنای قدرت در عصر امروز، دانش است و لازمه پیشرفت همهجانبه و پایدار کشور متکی بر قدرت مبتنی بر دانش است.
تعصبات سازمانی در دانشگاه تهران جایی ندارد
استاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران از شکلگیری پژوهشکدههای مشترک، استفاده از شعبهها و واحدهای جهاد دانشگاهی در سراسر کشور و قرارگیری ظرفیتهای خالی جهاد دانشگاهی در اختیار دانشگاه تهران، به عنوان برخی الگوها و مصادیق همکاری دانشگاه و جهاد دانشگاهی نام برد و خاطرنشان کرد: نگاه ما در دانشگاه تهران معطوف به استفاده از ظرفیتهای مختلف موجود در کشور به منظور پیشرفت و تعالی مردم کشورمان است؛ بنابراین در رویکردمان، تعصبات سازمانی جایی ندارد و پیشرفت ملی از طریق ایجاد شبکه همکاری با ذینفعان مختلف اولویت اصلی ماست. معتقدیم جهاد دانشگاهی، علاوه بر اینکه ظرفیت نهادی مناسبی در اختیار دارد، شبکهسازی مناسبی نیز با نهادهای دیگر ایجاد کرده است که میتواند اساتید و دانشجویان زیادی را وارد این شبکه ارتباطی کند.
دکتر مقیمی همچنین با اشاره به همکاری نزدیک با جهاد دانشگاهی، به انجام اولین فعالیتهای تحقیقاتی خود در دهه ۷۰ در جهاد دانشگاهی در قالب مهارتورزی تحقیقاتی و با موضوعهایی نظیر "تدوین تجربیات مدیران در حوزه مدیریت بحران" و "اجرای پروژه ملی بررسی موانع کارآفرینی در صنعت کشور" اشاره کرد و گفت: جهاد دانشگاهی با اتکا به تشکیلات منسجم و ظرفیتهای زیادی که در این نهاد ارزشمند انقلابی وجود دارد، میتواند مکمل مأموریتهای دانشگاه باشد.
ظرفیتهای جهاد دانشگاهی در خدمت فرصت مطالعاتی اساتید جوان
همچنین در ادامه این نشست، اعلام آمادگی دکتر مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی به منظور در اختیار گذاشتن ظرفیتهای جهاد دانشگاهی برای فرصت مطالعاتی اساتید جوان، مورد استقبال رئیس دانشگاه تهران قرار گرفت.
دکتر مقیمی اظهار کرد: پردیس علم و فناوری شهید چمران را در جوار شهرک صنعتی اشتهارد که تعداد شرکتهای مستقر در این شهرک به اندازه شرکتهای دانشبنیان مستقر در ۷ استان است، به منظور ایجاد بستر فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت، راهاندازی کردیم. البته ظرفیت کار مشترک با جهاد دانشگاهی در زمینه فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت را میتوانیم با همین الگوی پردیس علم و فناوری شهید چمران فعال کنیم.
راهاندازی شعبه دانشگاه تهران در گرجستان
دکتر مقیمی در بخش دیگر سخنانش از مصوبه جدید کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه تهران به منظور راهاندازی شعبه دانشگاه تهران در گرجستان خبر داد.
وی در زمینه گسترش ارتباطات علمی دانشگاهی دانشگاه تهران تاکید کرد: گسترش ارتباط علمی با کشورهای محور مقاومت به طور جدی در دستور کار است. البته منظور از این گسترش ارتباط صرفاً ناظر بر افزایش دانشجوی بینالملل از این کشورها بخاطر درآمدزایی نیست، بلکه هدف اصلی ما از گسترش ارتباط دانشگاهی با کشورهای محور مقاومت، علاوه بر ارتقای اثرگذاری فرهنگی و تربیت نیروی انسانی برای این کشورها، توسعه مهارتهای حرفهای و تقویت مناسبات اقتصادی و اجتماعی از طریق مناسبات علمی است و جهاد دانشگاهی میتواند در این راستا همکار مناسبی برای دانشگاه تهران باشد.
رئیس دانشگاه تهران و رئیس جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کردند که سرفصل همکاریهای مشترک این دو نهاد علمی در چارچوب تفاهمنامه همکاری مشترک و همچنین در قالب قراردادهایی جداگانه مستند شود تا سازماندهی همکاری مشترک محدود به یک دوره زمانی نشده و در دورههای مدیریتی مختلف تداوم و گسترش پیدا کند.