به گزارش خبرنگار استانهای خبرگزاری دانشجو، اولین نشست مدرسه علوم انسانی همگرا با عنوان «دانشجوی تراز علوم انسانی» با سخنرانی عادل پیغامی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و به همت انجمن علمی دانشجویی مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، در پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
پیغامی در این نشست بیان کرد: علوم انسانی در طول سایر علوم و نه در عرض آنها است؛ به عبارت دیگر یک پایه ی سایر علوم در علوم انسانی است و ضعف و اقتدار کشورها در جهان، ریشه در علوم انسانی آنها دارد. هم چنین رشد و پیشرفتهای ما در زمینههای مختلف فنی و پزشکی، ناشی از یک پدیده انسانی به نام انقلاب اسلامی است. وی در ادامه ضمن اشاره به تفاوت مرزهای دانش در علوم انسانی با سایر علوم بیان کرد که این مرزها در علوم فنی و پزشکی گاهی هر سال یا هر شش ماه تغییر میکند، اما مرزهای علوم انسانی حتی تا چند هزاره پابرجا است؛ به عنوان مثال ما در مفهوم عدالت هم ادبیات سال ۲۰۲۳ و هم نظرات افلاطون در ۲۳۰۰ سال پیش را داریم که هر دو همزمان در مرز دانش هستند؛ لذا مطالعه تاریخ در علوم انسانی علی رغم سایر علوم نه به عنوان خواندن داستانهای زیبا بلکه در حکم متون علمی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن تاکید بر اینکه تفکیک کردن شاخهها و گرایشهای علوم انسانی به مثابه تخصص گرایی در علوم فنی و پزشکی، یک اشتباه راهبردی بوده و هست، ادامه داد: راه حل در تفکیک کردن و نکردن همزمان این شاخهها یا همان انواع تلفیقها مثل بین رشته ای، فرا رشتهای است که امری بسیار با ظرافت و دقیق است.
وی همچنین افزود: فاصله علوم نظری و عملی در علوم انسانی بسیار بیشتر از علوم فنی و پزشکی است و در جهان ادبیات مجزایی جهت مجهز شدن به بخش عملی و کاربردی علوم انسانی وجود دارد، ولی متاسفانه در کشور ما صرفا بخشهای نظری ارائه میشود.
پیغامی در بخش دوم سخنان خود به بیان ویژگیهای دانشجوی تراز علوم انسانی پرداخت و گفت: بر اساس تمایزهای ماهوی علوم انسانی با سایر علوم، دانشجوی این رشته باید بسیار صبور بوده و نگاه بلند مدت داشته باشد.
وی ادامه داد: هیچ یک از بزرگان علوم انسانی چیزی که خودشان ساختند را ندیدند. در علوم انسانی اولین گام دانشجو، درک پیچیدگیهای فراوان علوم انسانی و خروج از جهل مرکب و اعتراف به ندانستن است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به جمله جان استوارت میل، فیلسوف و اقتصاددان قرن نوزدهم که بیان کرد: هر کس جز اقتصاد نداند، اقتصاد را هم نمیداند»، بر لزوم چند رشتهای بودن دانشجوی علوم انسانی تاکید ورزید و ادامه داد که منظور ما از دانشجوی علوم انسانی، فردی است که در علوم انسانی متفکر و اندیشمند میگردد و الا از تکنسینهای رشتههای انسانی مثل تحویلدار بانک، چنین انتظاری نمیرود.
وی با تشبیه تکنولوژی فکر به نرم افزارها و اصل تفکر به سیستم عامل در رایانه ابراز کرد: متاسفانه دانشجویان در دروس دانشگاهی صرفا نرم افزارها را فرا میگیرند، ولی سیستم عامل یا چارچوب فکری جهت بهره برداری درست از نرم افزارها را در اختیار ندارند؛ لذا به عنوان مثال دانشجویان تراز علوم انسانی در رشته اقتصاد برای تقویت سیستم عامل خود میتوانند از کتب امام موسی صدر و کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن مقام معظم رهبری، بهره ببرند.
در انتهای نشست نیز پرسش و پاسخهایی مطرح شد.